Nieuwe bak besteld


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Goedemorgen,

Na jarenlang een trigon 350 in mijn bezit gehad te hebben, heb ik gisteren een nieuwe bak laten bouwen.

Door de verhuizing zit ik wat beperkter in de mogelijkheden.

Het is een bak geworden die vergelijkbaar is met de Eheim incpiria 230: 70 cm lang, 55 diep en waterhoogte is 50 cm. Er komt ledverlichting van jmb boven een pomp van oase.
De bak heeft een beetje de uitstraling van een een kubus (Lido 200/ Incpiria)

Nu het leukste: de inrichting:). Wat wil ik?
Het wordt of Zuid-Amerikaans met een koppel dwergcichliden en aanvulling of toch weer Aziatisch.

Ik zoek inspiratie. Het worden uiteraard kleinere visjes vanwege de breedte van de bak.

Zuid-Amerika: bijlzalmpjes of potloodvisje met 1 soort zalmpjes, oto's en cichlidensoortje

Azie: biotoopje rond Badis badis of biotoopje rond maculatus

Ik hoor graag van jullie en ben blij ook uit te kijken naar de bak zodat ik er weer actief mee bezig kan zijn..

Groetjes,

Peter

Wat raden jullie aan filterzand of grint. Ik neem of kuhlii's of waarschijnlijk corydoras.
 
mooie maat bak. Voor wat de bodem filterzand nemen. En dan een redelijke laag voor zwel de cory's als de beplanting. Mooi groot stuk hout er in met diverse varens. Wat drijfplantjes en niet al te veel verlichting :)
Staat mooi, vol, strak en redelijk goed te onderhouden.
 
Voor wat betreft filterzand:


Is dit goed qua kleur en maat korrel? Hoeveel zal ik nodig hebben?

Ik het wel natuurlijker ogen als grint. Levert dit geen bodemrot op? Hoe dik mag de laag maximaal zijn?

Tot slot: Hoeveel zal ik nodig hebben?

Hebben jullie leuke voorstellen voor samenstellingen voor wat betreft het visbestand?

gr Peter
 
Filterzand zal geen bodemrot geven en zeker niet met een leuk bestand aan corydoras. De dikte maximaal is niet echt een gegeven. Maar tussen 5 en 7 cm is een aardige maat om aan te houden.

Voor deze maat is het ongeveer 6 tot 7 KG per cm. dus met 2 zakken a 25KG zal je goed uitkomen.

Ik zou er zelf Corydora's in houden en wellicht wat bijlzalmpjes en wellicht wat Japonica ganalen ( amano )
 
Die 0.4 tot 0.8 korrel is denk ik de meest gebruikte versie. Die gebruik ik zelf ook in mijn aquaria.
 
Voor wat betreft filterzand:


Is dit goed qua kleur en maat korrel? Hoeveel zal ik nodig hebben?

Ik het wel natuurlijker ogen als grint. Levert dit geen bodemrot op? Hoe dik mag de laag maximaal zijn?

Tot slot: Hoeveel zal ik nodig hebben?

Hebben jullie leuke voorstellen voor samenstellingen voor wat betreft het visbestand?

gr Peter
Ik heb dit ook in mijn aquarium. Filterzand van wildkamp. Ideaal moet ik zeggen. Makkelijk schoon te houden... Het nadeel is dat het in een grote zak zit. Dus je hebt heel veel kilo over ik heb hier nog een halve zak staan.

Dit filtert juist goed en je kunt makkelijk wat viezigheid van de bodem afhalen. Ik heb een laag van 2 a 3 cm gok ik.
Mijn aquarium is 120 breed en heb iets meer dan een kwart uit de 25 kg zak. Daarnaast heb ik nog een aparte aquarium ernaast staan en daar heb ik ook dit zand in... Dus je hebt echt veel te veel aan zo'n 25 kg zak...

Maar ik zweer erbij, maar dat is voor ieder weer anders.

Groetjes.
 
Ik heb dit ook in mijn aquarium. Filterzand van wildkamp. Ideaal moet ik zeggen. Makkelijk schoon te houden... Het nadeel is dat het in een grote zak zit. Dus je hebt heel veel kilo over ik heb hier nog een halve zak staan.

Dit filtert juist goed en je kunt makkelijk wat viezigheid van de bodem afhalen. Ik heb een laag van 2 a 3 cm gok ik.
Mijn aquarium is 120 breed en heb iets meer dan een kwart uit de 25 kg zak. Daarnaast heb ik nog een aparte aquarium ernaast staan en daar heb ik ook dit zand in... Dus je hebt echt veel te veel aan zo'n 25 kg zak...

Maar ik zweer erbij, maar dat is voor ieder weer anders.

Groetjes.
120 cm en dan maar een kwart van 25 KG en dan 3 cm dik ?
Volgens mij heb je de volgende berekening voor de bak van de TS

70x55x7 / 1000 = 26,95 x 1,6 = 43,12 KG Dat is dan voor 7 cm dikte. per cm dikte zal het dan uitkomen op ongeveer 6 KG

Gewicht van filterzand is ongeveer 1,6 keer dat van water, vandaar x 1,6.
 
Ok bedankt voor zover,

Ik zit te denken aan de pantanal biotoop. Voor zover dit klopt ga ik dan voor Vuurtetra's, A. Borelli, Potloodjes, Oto's en een Corydorassoortje.

Niets staat echter nog vast dus vandaar mijn vraag naar inspiratie ook.

Iets met Choco's/ dwergknorgoerami;s, maculatusjes, Kuhli's e.d. lijkt mij ook leuk.

Ik moet ook wel rekening houden met de maten van de bak dus hou het bij de kleinere soortjes.

Misschien weten jullie met name cichlidensoortjes die geschikt zijn voor dit maat bak.

Groetjes,

Peter
 
Misschien weten jullie met name cichlidensoortjes die geschikt zijn voor dit maat bak.
Ik denk dat je met deze bak gewoon 'vrij' kunt kiezen uit de apistogramma soortjes. Bij veel soorten raden ze een harem aan, ik denk dat 1m en 3v bijvoorbeeld wel een goede verhouding is voor een 70cm bak die ook vrij diep is.
 
zalmpjes bijlzalmpjes en otto's zijn groepsvissen, minimaal met 15 a 20 houden.
daar is dit aqua iets te krap voor
 
zalmpjes bijlzalmpjes en otto's zijn groepsvissen, minimaal met 15 a 20 houden.
daar is dit aqua iets te krap voor
20 stuks is gemiddeld in het wild. In een aquarium zal 10 stuks wel lukken. En met een bakmaat van 70x55 oppervlakte zak dat ook wel ( net ) gaan. Wel opletten dat ze er niet uitspringen
 
gemiddeld in het wild zijn bij de meeste visjes veeeeeel meer dan 20 hoor.

Maar los daarvan zijn dwergcichlides behoorlijk territoriaal naar andere vissen als ze jongen hebben, en bij goede verzorging krijgen ze jongen. een koppel kleine dwergcichlides zou ik alleen combineren met wat kleine karperzalmpjes/tetra's. en zeker niet met andere bodembewoners. Meer een speciaalbak dan een gezelschapsbak dus, als je de dwergjes weg laat kun je natuurlijk wel voor corydorassen enzo gaan.

een biotoop rondom badis badis of een andere badis soort kan zeker leuk zijn. twee youtube kanalen waar veel beelden van indische biotopen en visjes te vinden zijn:
 
dicrossus is ook erg mooi
 
Een Mato Grosso biotoopje kan wel. Ik heb zelf A. borelli met Corydoras hastatus, Hyphessobrycon elachys, H. vilmae en wat Otocinclus.

Groepjes van 15+ is niet nodig. Als de bak goed is ingericht, voelen de vissen zich wel veilig. In de natuur scholen daar ontzettend veel verschillende soorten vissen samen. Dat is niet echt na te bootsen in een aquarium, want dan oogt het al snel te rommelig.

Ik zou ook nog altijd graag een aquarium met S. osphromenoides willen en een bestand omheen maken. Dat is inderdaad ook een leuk idee.

Denk wel dat je bij beide aan een osmoseapparaat moet.
 
Hoezo osmose adviseren wanneer er geen water waarden staan in dit topic.

Bv bij mij in Almere is het water perfect voor een ZA biotoop. Dus daar kan je niet zomaar iets blind over zeggen. Natuurlijk kan het water erg hard zijn bij de TS. Maar zonder die info weet je het niet.
 
Hoezo osmose adviseren wanneer er geen water waarden staan in dit topic.

Bv bij mij in Almere is het water perfect voor een ZA biotoop. Dus daar kan je niet zomaar iets blind over zeggen. Natuurlijk kan het water erg hard zijn bij de TS. Maar zonder die info weet je het niet.
komt er in Almere zwart water uit de kraan??
 
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties zover.

Ik heb al lang ervaring in het houden van aquaria. Ooit begonnen met een bakje van 45 bij 30, 60 bij 30, Juwel rio 180 en als laatst een Trigon 350.
Ik ben verhuisd en heb wat minder plek door andere keuzes maar helemaal zonder wilde ik ook niet dus deze bak gaat het worden. Het duurt nog een week of 6 voordat de bak komt dus ik heb nog even tijd.

Ik besef dat ik wat meer gebonden ben aan kleinere soorten. Toch zit er nog wel zo'n 175 liter in.

De inrichting wordt een beetje jungle/ aquascapestyle stijl. Spiderwood, kienhout, veel planten enz.

Of ik ga Aziatisch of Zuidamerikaans. Ik kan altijd lastig kiezen:). Vandaar mijn vragen om inspiratie.

Ik neig nu toch weer naar Aziatisch en ik had dan de volgende ideeen:

Optie 1: Boraras Maculatus of Naevus(15-20), samen met 5 Pangio Kuhli en dan of 5 dwergknorgoerami's of 3-5 chocoladegoerami's met garnalen., Ik weet niet of de bak wat krap is voor de Choco's. Wat vinden jullie?

Optie 2: Badis badis, barbus Gelius/Horadandia atukorali , eventueel Colisa Chuna of Pseudosphromenus dayi , garnalen

Optie 3: Bestandje rond (15-20) Sundadanio Axelrodi, Betta Coccina, (of ander kleinblijvend Bettasoortje, 5x Kuhli, garnalen.

Optie 4: Bestandje rond Apistogramma Borelli of Trifasciata (3), Hyphessobrycon Amandae (15-20), Nannostomus Eques (8) en Oto's (6)

Optie 5: Bestandje rond Apistogrammoides Puccalpaensis, Axelrodia Riesei, Otto's, Carnegiella myersi/ Marthae

Dat is een beetje wat ik uitgefilterd had. Wat lijkt jullie de beste optie en zijn er nog nieuwe inzichten? Uiteraard ga ik voldoen aan de eisen van plant en dier.

gr Peter
 
Heeft iemand nog wat opmerkingen, leuke ideetjes of toevoegingen.

Alvast bedankt.

gr Peter
 
Ik vind de optie 4 een leuke. Borellis heb ik altijd al mooi gevonden.
 
Bedankt Tommie1 voor jouw reactie.

Nannostomus Eques vind ik waarschijnlijk te groot worden.
Amandae's vallen ook af waarschijnlijk.

Trichopsis Pumila is niet heel kleurrijk volgens mij.

Ik ben wel gecharmeerd van Sundadanio Axelrodi. Misschien dus toch weer Azië.

Zouden rond de 5 Chocogoerami's passen? Anders Kuhli's, parosoortje of Betta wildsoortje en wat garnalen.

Wil waarschijnlijk achterin iets van een soil of grint (Dennerle) gebruiken voor de planten en voorin rivierzand.

Spiderwood of wortelhout komt erin.

Eventueel met wat steen. Maaskei, Lavasteen, dragonwood of versteend hout. Geven deze stenen geen kalk af?

Hebben jullie nog toevoegingen?

Groetjes
 
Hoi allemaal,

Vrijdag komt mijn nieuwe aquarium. Zoals gezegd 70 bij 53 bij 50 cm.

Ik ga in ieder geval weer voor Azië. Ik wil toch naar een beplant bakje maar wel met vissen die elkaar in de natuur ook tegen zouden kunnen komen.

Ik kan weer eens niet kiezen:). Vissen over de verschillende lagen verdeeld.

Ik heb nu het volgende:

choco's (5) met boraras Maculatus en kuhli's.

of

Badis badis met puntius Gelius en Chuna en welk bodemsoortje?

Of Dario sp. Myanmar met Kubotai's en wat nog meer???

of

Sundadanio vind ik ook mooi maar wat kan daar een biotoopcorrect bij.Kuhli's en wat is een leuke bijpassende Labyrint.

Aan wat voor hoeveelheden kunnen we denken bij de scholenvisjes (20?)

Misschien nog andere mooie opties?
Ik wil niet te grote vissen ivm de beperktheid van de bak.

Ik hoor graag van jullie.

groetjes,

Peter
 
Uit de 3 "volledige" opties zou ik zelf Choco's kiezen.

De vierde optie vind ik eigenlijk nog leuker en zou ik met bv. Betta coccina afmaken. In dat bakje zou je ook een klein groepje Parosphromenus kunnen houden zonder problemen en het zou biotoop correct blijven.

Met zowel choco's als de Bettas en Paros moet je trouwens osmose gebruiken, dat is echt een must.
 
Dank je voor de reactie.

Ik ga daar eens over nadenken.

Nog andere suggesties. Misschien iets rond de dwergknorgoerami?

gr Peter
 
Dank je voor de reactie.

Ik ga daar eens over nadenken.

Nog andere suggesties. Misschien iets rond de dwergknorgoerami?

gr Peter
Voor dwergknorgoerami's zit je aan de Mekong rivier. Dit is een lijst met alle vissen uit de Mekong:


Er staan een paar soorren op die in de handel verkrijgbaar zijn en in jou bakje passen. Deze heb ik gezien maar er staan vast meer op.
Pangio oblonga (zwarte kuhlii)
Desmopuntius hexazona
Trigonopoma pauciperforatum (Ik heb ze, qua uiterlijk niet de meest opvallende maar in donker water glimmen ze heel mooi en het gedrag is echt heel leuk)
Trigonostigma espei


Je zou dus een klein groepje (5-8) van de Dwergknorgoerami's kunnen houden, samen met een van de scholenvissen en een groepje Pangio oblonga.
 
Hoi Maestro,

Dank je voor de reactie.

ik ga het eens bekijken.

Groetjes,

Peter
 
Hoi allemaal,

De bak staat er en het begint al aardig te draaien.

Er moeten nog wat planten en vissen bij. Er zitten nu 20 Boraras Maculatus in. Uiteraard komen er nog garnalen, slakken en vissen bij.

Paro's Kuhli's denk ik maar ik ben er nog niet helemaal uit. Wil ook nog bladeren toevoegen (beuk of van de amandelboom)

ph is 6,8, kh is 4-5. Verlichting is JMB community rood- wit en blauw wit. Draait op 50 % maar loopt langzaam op en 's avonds weer af tot 10% om vervolgens uit te gaan om 22.00 uur.
Voeg co2 (mooi extern systeem van JBL) toe, regenwater gemengd met kraanwater. Beperkte plantenvoeding (nu Dennerle en later profito)
Bodem is achter wat grover grind met daarop fijn grind en kleibollen. Voor rivierzand met wat grof grind om een natuurlijke te krijgen.
IMG_20200624_131635.jpg
IMG_20200624_131650.jpg
IMG_20200624_131619.jpg

Tips, adviezen, commentaar: alles is welkom:)

gr Peter
 
Ziet er mooi uit Peter met dat hout.
 
Dank je:)

Ik wil in het midden nog een plantje toevoegen (middelhoog) Wat weet ik nog niet.

Vissen verder weet ik ook nog niet echt. Choco's of Paro's of dwergknorgoerami nog wat op de bodem.

Plantengroei gaat best aardig.

Nogmaals alle tips zijn welkom.

gr Peter
 
Hoi allemaal,

Het gaat heel aardig met het aquarium.
Ik heb er nu 19 Maculatusjes in zitten, 5 Pangio sp. pan03, 6 Parospromenus sp bintan, 4 slak etende slakken. Waarschijnlijk komt hier nog de hommelgarnaal bij.

Er kan nog wel wat bij, is mijn indruk. Ik zit te denken aan een klein groepje laagblijvende zwemmers (Pethiasoortje of puntius.)

Wat hebben jullie voor tips hiervoor. De bak is 66 bij 53 cm dus hele grote vissen wil ik er niet bij hebben.

Dank voor jullie reactie.

Advies en commentaar zijn uiteraard welkom.

gr Peter
 

Bijlagen

  • IMG_20200724_152421 (1).jpg
    IMG_20200724_152421 (1).jpg
    294.3 KB · Weergaven: 101
  • IMG_20200724_152534.jpg
    IMG_20200724_152534.jpg
    121.2 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20200724_152529.jpg
    IMG_20200724_152529.jpg
    127.6 KB · Weergaven: 113
  • IMG_20200724_152421.jpg
    IMG_20200724_152421.jpg
    294.3 KB · Weergaven: 84
  • IMG_20200724_152258.jpg
    IMG_20200724_152258.jpg
    181.6 KB · Weergaven: 123
Een een klein updateje:

Bakje gaat heel aardig. Hij is mooi aan het rijpen.

Er komen deze week nog een Chuna man en Pethia Gelius bij als uitbreiding:

Bestand is nu: 6 Sumatrabarbeeltjes, garnalen, 3 Chuna vrouwtjes, 7 Geliusjes, Parosjes zijn weg naar een ander bakje. Ik wil nog op termijn 1 vrouwtje verwijderen van de Chuna's en eigenlijk mogen de Sumatrabarbeeltjes ook weg.

Mijn bestand wil ik ieder geval gaan opbouwen tot het volgende bestand op termijn. 3 Chuna's (2 vrouw 1 man), stuk of 17 Geliusjes, Badis Badis (1m en 1v) en eventueel nog Hara Jerdoni maar dat zie ik nog wel.

gr Peter
 

Bijlagen

  • IMG_20210223_104401.jpg
    IMG_20210223_104401.jpg
    404.3 KB · Weergaven: 91
  • IMG_20210223_104343.jpg
    IMG_20210223_104343.jpg
    444.4 KB · Weergaven: 109
Het gaat eigenlijk heel goed met de bak. Amper tot geen alg.

Planten groeien goed. Garnalen fokken als konijnen. Naaldgras groeit wel langzaam. Misschien dat ik dit nog eens vervang of heeft iemand tips hiervoor?

Wil het bestandje nog wel aanpassen: Sumatrabarbeeltjes er misschien ui. Badis Badis er bij en de puntius Gelius nog wat uitbreiden.

Ik wil ook nog een mooie Chuna man. Heb nu 3 vrouwen.

Komt wel.

gr Peter
 
Mooi bakje Peter. Ziet er mooi uit.
 

Terug
Bovenaan