Wat is er nieuw

Nieuwe bak gekocht. Nu nog de co2 installatie

Bennovis

New member
Lid geworden
12 januari 2025
Leeftijd
43
Beste,

Na jaren ga ik mijn oude hobby weer oppakken.
Zojuist heb ik een nieuwe bak gekocht met 1000liter inhoud. De bak is 2 meter breed.

Mijn bedoeling is om er een mooie plantenbak van maken en ik heb nog een budget van €1000,- om er een co2 installatie in te plaatsen. Wat zouden jullie mij aanraden?

Daarnaast zit er nu 1 pomp van Crystal profi 1500. Ik vraag mij af of dit ook voldoende is om de co2 volledig rond te pompen. Graag jullie advies

Mvg benno.

Ik weet niet wat je bestand gaat worden maar ik zou op 1000 liter al snel minimaal 2x de 1902 nemen en dan hou je zo n kleine 2000 liter netto over. De 1500 die je benoemt houdt maar 750 netto over en dat is denk ik echt veel te weinig.
Werk je met een spraybar of............................?? Ik denk zelf dat op zo n grote hoeveelheid een reactor is aan te bevelen.

Met 1 filter ga je het zeker niet redden, zeker als hij zwaar beplant wordt. Ik zou er ook een 2e grote pomp bij zetten, zoals John zegt een 1902 bijvoorbeeld of ander merk en dan een co2 reactor op vd 2 aansluiten. Op de ander eventueel een externe verwarming zodat je niet teveel techniek ziet in je bak. Of je werkt met titanium heaters met een Inkbird als aansturing.

Om een vb te geven: ik heb jaren een 150cm bak gehad met maanvissen, een 400liter en daar had ik al 2 filters op gezet.
Eerst 2x Eheim, maar later vervangen door 2 JBL e1502. Voordeel van 2 filters is dat je ze om en om kunt reinigen.
Sluit je de pompen aan met slangen of werk je met druk pvc?

En qua co2 dan zou ik kiezen voor een controller gestuurd systeem zodat je co2 op peil blijft.
En of dat dan Dennerle, Milwaukee of welk soort dan ook… dat is aan de experts van dit merk,

En of dat dan Dennerle, Milwaukee of welk soort dan ook… dat is aan de experts van dit merk,
Ik gebruik beide en beide zijn goed alleen de Dennerle is iets gemakkelijker in stellen maar qua resultaat merk ik geen verschil.

ik weet niet of 1 reactor voldoende is op zo'n bak.. ik heb er 1 op een 180cm bak en die trekt het eigenlijk niet (lees, er komen soms belletjes uit de uitstroom en in de reactor bouwt ook op door de dag). of je moet echt een hele grootte neerzetten..

Het is maar net de vraag wat je als visbestand wilt.
een filter in combinatie met een stromingspomp kan ook een optie zijn

Ook een beetje afhankelijk van de keuze van het plantenbestand.
Als ik de techniek voor een bak van 1000 liter zou moeten bepalen zou ik gaan voor 2x een JBL CristalProfi e1902 Greenline met op elk filter een CO2 uitvoerpunt via een reactor. Voor de Co2 zou ik 2 verlopen CO2 brandblussers gebruiken.

Je zou als extra filter ook de ultramax van aquael kunnen overwegen. Lees ik veel positieve reviews over.

Wat zouden jullie mij aanraden?
voor de reactor:
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

Hij is ook eenvoudig inwendig te reinigen (los te halen) zodat doorstroom niet verminderd/afneemt na verloop van tijd.
Eens per half jaar maak ik al mijn slangen schoon en neem dan ook de reactor mee.
Doorstroom capaciteit meet ik regelmatig met een maatbeker onder de uitstroom.

Hou wel rekening mee dat elke reactor de doorstroom sowieso verminderd.

20240615_220329.jpeg

Laatst bewerkt:
Dan wordt tot nu toe mijn boodschappenlijstje als volgt:

Co2 Mixer / Reactor 200 Plus​

Dennerle m600

CristalProfi e1902

Dennerle ph controller

Dan heb ik denk ik alleen nog een externe verwarming nodig……

Dennerle ph controller
Persoonlijk vind ik deze veel te duur en geen meerwaarde t.o.v. de Milwaukii MC122
https://www.devisvoerwebwinkel.nl/ph-controller-milwaukee-mc122.html

Een PH-controller doet niets meer dat regelen (CO2 Aan/Uit) rondom “een” ingestelde waarde zodat de DC (Drop Checker) de juiste kleur heeft, veelal is dan de PH waarde niet meer relevant (i.g.v. PH/KH tabel welke niets meer is dan een richtlijn en vaak een veel te lage CO2 geeft)

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik deze veel te duur en geen meerwaarde t.o.v. de Milwaukii MC122

Een PH-controller doet niets meer dat regelen (CO2 Aan/Uit) rondom “een” ingestelde waarde totdat de DC (Drop Checker) de juiste kleur heeft, veelal is dan de PH waarde niet meer relevant (i.g.v. PH/KH tabel welke niets meer is dan een richtlijn en vaak een veel te lage CO2 geeft)
Ik stuur tegenwoordig ook op de kleur van dropchecker. De PH/KH tabel kijk ik niet eens meer naar, want inderdaad de CO2 was in dat geval bij mij ook te laag. Ik gebruik hier nog een Milwaukee SMS122 van 17 jaar oud, maar werkt nog prima. Ik zou nu opnieuw voor Milwaukee gaan, zeker gezien de prijs.

Een PH-controller doet niets meer dat regelen (CO2 Aan/Uit) rondom “een” ingestelde waarde
Ter visualisatie een PH-regeling door CO2 aan/uit te schakelen.

Dit is de logging van een zelfbouw PH-controller maar dat is niet relevant omdat elke PH-controller in de basis zo werkt.

De verlichting staat hier aan van 12 tot 22 uur, tussen ~14 en ~22 uur is een duidelijk hogere CO2 vraag te zien, CO2 staat langer/vaker aan.
In de nacht zie je een minimale CO2 verlies (PH loopt heel langzaam op) door minimale oppervlakte stroming.

Veel oppervlakte stroming (door o.a. 24/7 skimmer/streamer/filter uitloop) geeft dus altijd veel CO2 verlies, daarom dat beperken als je gebruik maakt van CO2.

IMG_0586.jpeg

Laatst bewerkt:

Een PH-controller doet niets meer dat regelen (CO2 Aan/Uit) rondom “een” ingestelde waarde zodat de DC (Drop Checker) de juiste kleur heeft, veelal is dan de PH waarde niet meer relevant (i.g.v. PH/KH tabel welke niets meer is dan een richtlijn en vaak een veel te lage CO2 geeft)
Je hebt gelijk en daarom heb ik nu ook de Millwaukee genomen maar ja de Dennerle is digitaal makkelijk in te stellen met 2 cijfers achter de komma maar ja nodig is het niet.

Is die reactor niet veel te klein voor zo’n bak? Of ga je er 2 gebruiken?

Is die reactor niet veel te klein voor zo’n bak? Of ga je er 2 gebruiken?
Hij is best wel groot (op basis van een 10 inch waterfilter) t.o.v mijn oude Sera_500 reactor (links op foto) en nog steeds meer volume dan de Sera_1000 (beiden echt niet aan te bevelen)

Of deze ANT_200-plus voldoende groot is voor een 1000L bak geen idee, dit is niet gespecificeerd door fabrikant/leverancier, enkel vanaf 200L.
Gewoon contact met hun opnemen lijkt mij het beste, het is een bedrijf hier in Nederland, zij kunnen ook maatwerk op bestelling leveren.

Overigens moet je specificaties sowieso met een korreltje zout nemen, er zijn gewoonweg teveel externe factoren die meespelen.

Ik heb deze op een 246L bak zitten i.c.m. OASE_350T en heb dus erg veel overcapaciteit, 240 bpm’s haalt deze zeker met een verhoudingsgewijs klein filter.
Normaliter probeer ik rond de 160 bpm’s in te stellen maar met 120 bpm’s gaat het ook nog prima op een zeer zwaar beplante bak.

20231221_145540.jpeg

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan