Wat is er nieuw

Nieuwe bak indraaien met ingedraaid filter?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Saibot
  • Startdatum Startdatum
S

Saibot

Guest
Ik heb al even in het forum rond gekeken en ik zie verschillende dingen staan hierover, dus toch maar jullie mening...

Ik heb een cube 30 gekocht tweedehands, deze heb ik helemaal schoon gemaakt. Ik vind dit een mooier aquarium dan degene die ik al had (superfish 30). De bedoeling is dat de betta die nu in de superfish zit naar de cube gaat. Het filter die nu in de superfish hangt (dennerle nano hoekfilter met biologisch mini syphorax) wil ik in de cube doen, net zoals het kienhout, stenen en enkele planten. Ik heb wel nieuw zand geplaatst in de cube, en ga hem vanavond scapen met nieuwe plantjes die ik gekocht heb alsmede een stuk spiderwood die nu in het water ligt te bezinken.

Nu is de vraag: Moet ik de cube weer laten indraaien of niet?

In het geval van wel in laten draaien kan ik beter de helft van mijn filtermateriaal in een ander filter doen toch? Aangezien ik de Betta dan in de superfish houdt moet het filter van dat bakje ook nog voorzien zijn bacterien uit het filter...En hoe lang?
 
Als je het ingedraaide filter in het nieuwe bakje doet hoef je niet in te draaien, beter kun je dan ook een groot deel van het water mee verhuizen, dan komt de Betta weer in vertrouwd water.

Als je een nieuw filtertje wilt laten indraaien (met wat filtermateriaal uit de oude zou) ik de minimale indraaitijd van 4 weken aanhouden, wel af en toe een vlokje voer in het bakje gooien.
 
De meningen zijn hier zeker over verdeeld, hier komt de mijne 🙂

In je huidige aquarium zit buiten de filter natuurlijk op je substraat, raam, steen etc ook allemaal bacteriën die bij je ingedraaide bak horen. Door alleen je filter over te zetten 'prime' je het nieuwe aquarium zeker voor een deel, maar zal niet hetzelfde zijn als je oude aquarium. Door meer mee te nemen, steen, planten en decoratie vergroot je het aantal bacteriën die je over zet.

Wat ik zelf zou doen, helemaal met slechts 1 betta is gewoon je nieuwe aquarium opbouwen met substraat, nieuwe plantjes en nieuw water. Op temperatuur brengen en je filter, kienhout, stenen en plantjes overzetten en alles inschakelen. Daarna direct je betta overzetten. Je bak is dan nog niet helemaal ingedraaid maar 1 betta is niet super vervuilend en ik verwacht geen problemen. De eerste twee weken zou ik wel om de dag flink wat water verversen voor de zekerheid of gewoon goed blijven meten. Ook matig voeren om de vervuiling minimaal te houden.

Edit: Ga dan niet je stenen en kienhout goed schoonmaken maar gewoon direct overzetten.
 
Ik ben het met Daniel eens en vooral de bacterien in de bodem zul je missen dus pas op met voeren en controleer de waterwaarden goed.
 
De meningen zijn hier zeker over verdeeld, hier komt de mijne
Dat klopt en is ook niet erg.

Maar zelf heb ik het twee keer gedaan en dat is goed gegaan, uiteraard heb ik gemeten op Nitriet.
Er zijn leden die een complete bodem verwisselen in een draaiende bak en dat is (nagenoeg) hetzelfde.
 
Dat klopt en is ook niet erg.

Maar zelf heb ik het twee keer gedaan en dat is goed gegaan, uiteraard heb ik gemeten op Nitriet.
Er zijn leden die een complete bodem verwisselen in een draaiende bak en dat is (nagenoeg) hetzelfde.
We zijn het toch ook eens volgens mij? Ik heb het ook verschillende keren gedaan en is altijd goed gegaan!

Ik heb het alleen niet zo met oud water meenemen. Dat doet voor het indraaien nagenoeg niets. Moet wel zeggen dat mijn betta praktisch op kraanwater zit en het daar prima op doet.
Als je verder bezig bent met PH/KH aan te passen kan het zeker de moeite zijn om oud water mee te nemen, voor mij is dit echter niet van toepassing.
 
Ik zat zelf ook eerst te denken om minimaal de helft van het water uit de oude bak weer in de nieuwe te doen maar dat hoeft dus niet perse (waarden kraanwater zijn ook bijna hetzelfde als van het water uit het huidige bakje)
 
We zijn het toch ook eens volgens mij?
Ja eigenlijk wel hé😀 ik had je verhaal iets te vluchtig gelezen en was in de veronderstelling dat je ging zeggen dat het beter was om het niet op die manier te gaan doen, vanwege het ontbreken van de bacterien in de bodem etc..

Het oude water meenemen hoeft idd niet als de vis bijna op kraanwater zit, bij mij is de ph lager door toevoeging Co2, en de fosfaat/nitraat waardes liggen wat hoog, vandaar dat ik wel wat oud water meenam (minimaal de helft)
 
Overzetten en klaar.

1 betta vervuild nu ook weer niet gigantisch, maar in het begin even spaarzaam voeren is altijd aan te raden. (ook als je bak al 10 weken heeft in staan draaien)
en dan bedoel ik gerust de 1e 2 weken maar Max 5 keer per week een halve dosering.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan