Nieuwe bak met enkele oude bewoners


JME1974

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2019
Berichten
116
Wij zijn bezig met het inrichten van een nieuw aquarium. De basis is een Juwel Primo 70 Led met een basisoppervlak van 60x30. Op de bodem komt 1-2 mm grind.

We hebben de volgende erfenis uit een niet zo succesvol aquarium dat straks als opvangbak/behandelbak/reservebak dienst gaat doen:
- ca. 10x neocaridina heteropoda (vuurgarnaal)
- 6x poecilia reticulata (guppy, allen mannen, diverse varianten)
- 3x otocinclus (vittatus of vestitus, geen idee)

Heel eerlijk gezegd zijn alleen onze kroepoekjes gegarandeerde blijvertjes :smitten: maar we willen natuurlijk ook onze verantwoordelijkheid naar de guppen en de oto’s nemen. Lastig daarbij is dat de gupmannen eigenlijk vrouwelijk gezelschap nodig hebben en dat ook de oto’s waarschijnlijk liever met meer dan de huidige 3 zouden zijn. Maar om nou een vissoort aan te vullen die je eigenlijk liever zou afbouwen, dat is ook weer zoiets. Kun je dat ooit goed doen?

Dat wetende, waarmee gaan we ons visbestand nu het beste uitbreiden? De nieuwe bewoners moeten overweg kunnen met de bestaande, maar als we een goed thuis voor met name de guppen kunnen vinden dan staan we daar ook voor open. Enig speurwerk heeft geleid tot de volgende kandidaten:
- neon tetra
- colisa chuna (honinggoerami)
- colisa lalia (dwerggoerami)
- rasbora galaxy (pareldanio)
- trigonostigma heteromorpha (kegelvlekbarbeel)
- trigonostigma hengeli (hockeystickbarbeel)
- hasemania nana (koperzalm, tenzij de bak te klein is voor deze actievelingen?)

Waarom zouden we sommige vissen uit deze lijst juist wel/niet moeten kiezen? Welke specifieke eisen aan de inrichting kunnen we nu nog doorvoeren? Alternatieve suggesties zijn uiteraard ook welkom, zolang het advies maar geen andere bak is :)
 
Mijn eigen mening over/ervaring met deze visjes.

Honing gourami hebben wij 1 man 1 vrouw van in een meterbak, ook in 60x30x40 gehad. Wij vinden ze super. In de meterbak trekken ze geregeld een baantje, maar wij zien geen ander gedrag dan in de kleinere bak. Ik zou ze rustig weer in een kleinere bak doen.
Bij ons hebben ze veel behoefte aan schuilplaatsen (voorkeur voor grot waar ze aan alle kanten in en onder kunnen) en vertoeven ze doorgaans in de onderste helft van het aquarium waar ze hangen, schuilen en rondscharrelen op zoek naar eten. We hebben drijfplantjes, en ze zitten ook wel eens daar, vooral wanneer ze richting paren gaan, maar verder beneden.
Leuke vissen die wisselend samen en apart zijn, die elkaar soms de bak doorjagen en die steeds wisselen van kleur. Fascinerend.

Hockeystickbarbeel hebben we gehad, een schooltje van 14. Ze zaten bij wat vuurgarnalen en Indische modderkruipers in een 60x30x40. Op een of andere manier hadden deze vissen het bij ons niet naar de zin. Ze waren prachtig, zwommen in de bovenste helft van het aquarium, maar we vonden ze schrikachtig en schuw van aard. Geregeld is er 1 uit de bak gesprongen, door de gaten van de filterslangen, en ook bij waterverversen moesten we echt eerst het waterpeil fors verlagen voor we de kap er echt afdeden. We hebben nooit kunnen ontdekken wat wij verkeerd deden, ze hadden voldoende planten en schuilplaatsen en drijfplantjes, maar toch ging het niet goed.

Neon tetra is een visje wat ik zelf mooier vind in een grote groep in een groter aquarium.


Wij hebben zelf een groep ember tetra's bij onze honing gourami's, en dat vind ik zelf een mooie combinatie qua kleur en de visjes zijn zelf super relaxed en gezond, scholen erg leuk maar scharrelen ook apart. Ook niet te druk of bedreigend voor de gourami's.
 
De colisa lalia zie je vaak met het iridovirus, zou dus voor een koppel honinggoerami's gaan. Ook omdat deze wat kleiner blijven en rustiger zijn

De kegelvlekbarbeel wordt te groot voor deze bak, dus zou dan kijken naar de hengeli (of zijn heel iets kleinere, maar meer oranje, neefje de trigonostigma espei)

Galaxy's zijn ook heel leuk, maar vaak wel aan de prijs. Heb je een bak voor nodig met voldoende beplanting en niet te felle verlichting, anders heb je een hele grote kans dat ze schuw worden. Wel een vis die, eenmaal gewend en op kleur is, een prachtige aanwinst is voor het aquarium!

Met de koperzalm geen ervaring, maar volgens mij worden deze idd te druk

Oto's niet in een nieuwe bak plaatsen. Daar is te weinig natuurlijke voeding te vinden voor ze. Of ze moeten eten als je ze voert, meestal niet het geval. In dat geval zou je beter kunnen kijken of je ze, net als de guppen, ergens anders onder kan brengen. Mocht je in de buurt wonen, ik heb hier ene groepje waar ze bij mogen
 
Bedankt voor jullie meedenken en adviezen, leuk!

Killerfish, herken jij de ervaring van MenM dat de hockeystickbarbeel zo schrikkerig is? En heeft de Trigonostigma Espei dat dan ook? Wel een heel mooi visje trouwens!

De Ember Tetra hadden we nog niet gezien, maar die gaan we zeker overwegen, prachtig visje.

Als ik kijk naar de bak licht die de meegeleverde Novolux ledbalk geeft, dan gaan Galaxy’s dat waarschijnlijk niet leuk vinden. Tenzij de Novolux dimbaar is met bijvoorbeeld een TC420, maar ik kan nergens info over die combinatie vinden. Zou wel mooi zijn, zeker omdat ik er dan ook een RGB-strip bij zou kunnen doen...

Oto’s niet in een nieuwe bak? Dat waren notabene onze eerste vissen! En de LFS wist dat de bak nieuw was. Oeps? Hellendoorn is wat ver weg, maar bedankt voor het aanbod. Eens kijken of de LFS er nog iets mee kan.

En wat denken jullie van de guppen? Overplaatsen of aanbieden ter adoptie?
 
In mijn ervaring is de Espie een hele rustige vis.

En de oto's, als het niet anders kan, kan er veel. Als ze gezond zijn en gewend zijn om verschillende soorten voer te eten kunnen ze ook in een nieuw aquarium. Heb ze hier destijds ivm lek aquarium eerst een week of 7 in een speciekuip gehad en daarna in een nieuw aquarium gezet, is allemaal goed gegaan. Maar volgens mij wil je ze niet meer uitbreiden en het zijn wel echte groepsdieren. Als het mogelijk is zou ik ze liever naar een andere aquariaan doen dan terugbrengen naar de winkel.
 
Probleem met onze oto’s is volgens mij dat ze juist niet gezond zijn. Ze zijn dof, ze eten niet en ze houden zich eigenlijk alleen maar schuil. In het donker komen ze nog wel eens voorzichtig tevoorschijn, maar stuiteren vervolgens de hele bak door als iemand ook maar iets te dicht in de buurt komt. Compleet gestresst, als je het mij vraagt. Stiekem hoop ik dat ze opfleuren in een beter onderkomen, maar als dat in de beginperiode alleen maar erger voor ze is dan weet ik niet of ik ze dat moet aandoen. Dan is een goed ingedraaide adoptiebak waarschijnlijk veel beter voor ze.
 
Wat betreft onze Hockeystickbarbelen, toen we ze kochten hadden we geen idee, en qua zwemmen maakten ze ook geen drukke indruk. Het waren geen drukke visjes. Wat ze wel waren bij ons, was schrikkerig. De eerste 3 a 4 die uit de bak sprongen, dachten wij dat ze misschien dood waren gegaan en opgegeten door de garnalen. We hadden nooit ziekteverschijnselen gezien en ook nooit resten terug gevonden.
Tot we op een dag het aquarium gingen verplaatsen en daar een aantal volledig uitgedroogde visjes zagen liggen Niet prettig

Daarna hebben we de gaten bij de slangen zo goed als mogelijk dicht gemaakt maar dat is natuurlijk een lapmiddel.

We kwamen er in elk geval achter dat onze kat s'nachts wel eens voor het aquarium ging zitten kijken, en soms met de poot op de ruit zat. Daar schrokken ze sowieso van. Misschien schrokken ze ook van onze hondjes, geen idee. Maar bij ons ging het dus mis.

Bij nakijken op internet hebben we gezien dat meer mensen er last van hadden, en hebben wij besloten een beter huis voor ze te zoeken.

Veel plezier met het kiezen van je nieuwe visbestand :)
 
Dankjewel! Ook voor deze aanvulling :)
 
Jammer om te horen van de oto's. Hoe lang heb je ze al want als ze niets eten zouden ze niet lang leven. Moet wel zeggen dat ik die van mij ook niet de hele dag zie. Overdag liggen ze vaak op een blad, stuk hout of hangen (letterlijk :D) een beetje rond. Later op de dag worden ze actiever en gaan op zoek naar eten en doen wat oto's doen. Wat voer je ze zoal?
En wat je met ze doet, dat is aan jou. En vindt je ze leuk genoeg om de groep uit te breiden? Je hebt straks niet een heel groot aquarium dus een grotere groep oto's zal invloed hebben op het aantal andere vissen dat je kunt houden. Het kleine aantal nu kan een reden zijn waarom ze misschien gestressed zijn.
 
De oto’s krijgen van die ronde algentabletjes erbij, maar het zijn vooral de guppen die die dingen de bak door boksen. Wat de oto’s er ‘s nachts mee doen dat weet ik niet. Misschien dat ze dan toch wel het een en ander binnen krijgen.
 
Je kunt ook groentes proberen ( bv courgette, spinazie), Repashy soilent green (is een gelvoer. Kun je een klaarmaken en in stukjes snijden of bv op een steen smeren. Als je de oto's niet houdt zou ik het niet kopen), catappabladeren toevoegen (hier zie ik ze ook regelmatig van eten).
 
Goeie!
Nu even terug naar het nieuwe visbestand. Erg gecharmeerd van de honinggourami, ember tetra en trig. espei. Maar wordt wel erg veel geel en oranje allemaal. Iemand nog een suggestie voor een bijpassende soort met een totaal andere kleur? Niet voor erbij, dat wordt wat druk, maar in plaats van 1 van die laatste 2?
 
Misschien de Sundadanio? Passen qua temperatuur en gebied goed bij de honinggourami(volgens mij). Zijn blauw gekleurd.
 
Espei mooie, zeker niet te drukke vissen, die hier echt meer dan overenthousiast waren en absoluut niet schrikkerig. Ook nooit gemerkt bij de hengeli wat dat betreft.

Sundadanio's hier ook en geldt eigenlijk hetzelfde voor als de galaxy; niet te grote bak, mooie school en zeker niet te felle verlichting. Heb ze een tijdje in de 80cm gehad, maar nu in de mini-dubai, ook wel de 60cm bak. In deze laatste, met gedemptere verlichting, doen ze het echt een stuk beter en zijn ze prachtig op kleur. Daarentegen vielen ze echt weg in de grotere bak, of het door de verlichting of bewoners komt durf ik niet te zeggen.

Wat andere suggesties:

- Paracheirodon simulans (valse of blauwe neon)

- rasbora kubotai

- Boraras brigittae, evt de merah of maculatus maar die zijn weer meer oranje
 
Sundadanio axelrodi is mooi ja! Maar ik zit wel met die bak licht erboven. Zou dat werken? Verder spreken de paracheirodon simulans en de boraras brigittae me wel aan. Ga eens opzoeken hoe die zich ten opzichte van de garnalen gedragen. Thanks!
 
Inmiddels hebben de guppen en de oto’s een nieuw onderkomen gevonden. We kennen onze garnalen bijna niet terug: die laten zich meer zien, zijn veel actiever en komen een stuk... tsja, vrolijker over. Kan dat, een vrolijke garnaal? Blijkbaar zijn ze al die tijd toch flink meer geïntimideerd geweest door de guppen dan wij in de gaten hadden. Goed dat die niet terugkomen en een extra reden om er straks wat rustiger visjes bij te zetten als de nieuwe bak klaar is.
 
Sundadanio axelrodi is mooi ja! Maar ik zit wel met die bak licht erboven. Zou dat werken? Verder spreken de paracheirodon simulans en de boraras brigittae me wel aan. Ga eens opzoeken hoe die zich ten opzichte van de garnalen gedragen. Thanks!
Weet ook niet, zoals ik al zei, of het door de kempvissen kwam of door de verlichting. Gaan iig prima samen met de garnalen, net als de brigittae destijds deden. Zijn vrijwel net zo groot en lekker actief. Ook in de grote bak hier met redelijk wat lampen waren ze mooi op kleur en absoluut niet schichtig. Simulans geen ervaring mee, maar moet ook geen problemen opleveren lijkt me.
Guppen zijn drukke vissen en kan zijn dat de garnalen zich hierdoor minder lieten zien.
 
Paar weken verder. De bak is inmiddels ingedraaid en de garnalen zijn als eerste overgegaan. De directrices (bijna 6 en net 8) hebben voor elkaar gekregen dat er als eerste “lichtgevende visjes” in kwamen. Neon tetra’s dus, in eerste instantie 5 stuks. En stiekem vinden wij ze zelf ook verdraaid leuk. Ook zitten er 3 kleinblijvende (volgens de LFS, hopelijk klopt dat) ancistrussen in. Even een weekje kijken wat de waterwaarden doen en dan rustig verder. Sowieso de neons nog iets aanvullen (7? 9?) en eventueel nog een paar (3? 5?) platy’s erbij, hoe klinkt dat? Of wordt dat te vol?
 
Ik zou de neons nog wat uitbreiden en het dan eerst even aankijken want dan lijkt het mij al aardig gevuld maar zelf geen ervaring met ancistrussen dus weet niet hoe aanwezig/vervuilend ze zijn.
Heb je ook een foto van je nieuwe bak :foto:
 
Zou het houden bij een schooltje neons, platys heb je dr bak vrij snel vrij vol als die gaan kweken. Ancistrus worden vaak groot, hoop voor je dat het andere vissen zijn

Foto zou leuk zijn idd!
 
0E045E7E-B522-4461-9EAE-3EDEF03EE33D.jpeg
 
Is al lekker groen!
 
Dank je. Deze ancistrus zou volgens de LFS prima in 70 liter passen en zeker niet groter dan 7-8 cm worden. Tsja, dat geloven we dan maar. Ze zijn in ieder geval super cute!
 
Cm of 8 zullen ze worden, als het geen 10 is. En als je daar dan 3 van in een 60cn hebt... Zal vooralsnog wellicht wel goed gaan, maar worden snel groot en kans dat ze dan je scape op de kop gaan zetten, naast dat ze meer vervuilen dan een gemiddelde vis
 
Geldt dat voor alle ancistrussen? Of is dat jouw ervaring met een specifieke soort? Ik vraag het omdat ik van jou precies het tegenovergestelde hoor dan van de LFS. En ja, die willen verkopen, maar ik heb ze expliciet gevraagd of deze vissen niet te groot worden, rustig zijn ivm de garnalen en niet te vervuilend. Dat was 3x check. En nu lees ik: te groot, te wild en te vervuilend. Niet dat ik je niet geloof, maar ik hoor 2 compleet verschillende verhalen en dan wil ik het gewoon kunnen begrijpen.
 
Ze worden in mijn ogen zeker te groot voor een 60cm met de 10 cm die ze wel halen. Ze zijn vredelievend naar andere bewoners en zullen daar idd wel mee samengaan, maar eenmaal wat ouder zullen ze onderling vervelend gaan worden naar soortgenoten, vooral omdat ze een eigen territorium willen en je bak daar gewoonweg veel te klein voor is. En door hun formaat en gedrag om zich ook te kunnen verstoppen, heb je kans dat ze de hele bak op de kop gaan zetten. Ze maken zichzelf wel een plek als die dr niet is, merk ik met de 2 L104 die ik hier hebt ook. Die zijn volwassen een stuk kleiner, maar ook die weten daar zeker raad mee en graven zich echt wel in of onder dingen als ze daar lekker zitten, pech voor dat plantje dat dan in de weg staat. Vervuilend zal nu zeker nog meevallen, maar wordt alleen maar meer als ze groter worden. Ik zou aanraden ze terug te brengen, maar je kunt ook even afwachten wat andere leden hierover zeggen. Elke vis is anders en ieder heeft zo zijn eigen ervaringen
 
Wat een onzin word er weer hier verkondigd over ancistrussen en agressie, als jij ze alle drie als jonkie koopt zullen ze als puber al uitmaken wie de baas in de bak word en kunnen ze met gemak 20 jaar lang samen leven zonder botsingen.
Wat ze wel nodig hebben zijn legholen, anders ploegen ze je hele bak door opzoek naar een eigen plekje, (in de natuur leven ze in een rivierwand waar ze een gat in graven) op www.legholen.com kun je ze kopen, moet je degene nemen met een doorsne van 4 cm. Neem er dan minimaal 2 zodat ze wat te kiezen hebben.
Klein blijvende ancistrussen bestaan niet, de kleinste is de rio tocantins en word 9 cm, denk dat jij de cf cirrhosus hebt en die word gemiddeld 12 cm.
Ze zijn zeer vredelievend naar andere bewoners en laten ze met rust
 
Kleine toelichting op die zogenaamde agressie: ancistrussen leven net als wolven in een soort roedels waarbij je dus 1 alfaman en 1 alfavrouw hebt, de rest van de groep legt zich daar bij neer en accepteerd de baas, zo werkt dat ook met ancistrussen.
 
Ancistrus cf cirrhosus wordt meestal verkocht in winkels. Ik heb er 1 in mijn meterbak en daar vind ik het al een flinke vis. Hij tikt nu de 11cm aan. Vervuilt ook behoorlijk. Vind het een prachtige en leuke vis, maar voor een 60cm echt een te grote belasting. Overigens wel vriendelijk tegen andere vissen en garnalen.

Heb je een foto van je vis? Dan kunnen we misschien kijken welke soort je hebt. Heb je geen l104? Daarvan zou er nog wel 1 in een 60cm passen, maar 3 is echt een zware belasting.
 
Wat een onzin word er weer hier verkondigd over ancistrussen en agressie, als jij ze alle drie als jonkie koopt zullen ze als puber al uitmaken wie de baas in de bak word en kunnen ze met gemak 20 jaar lang samen leven zonder botsingen.
Ik bedoelde de aggresie ivm de geringe ruimte die ze hebben als ze groot zijn.. 3 vissen van 10cm, al dan niet groter, op een oppervlak van 60x30 bruto... elk een eigen territorium... Gaat krap worden
 
Ik begin mijn LFS een beetje zat te worden. En dat vind ik jammer, want ze komen super kundig, vriendelijk en behulpzaam over. Maar voor onze eerste net ingedraaide bak zonder algen verkochten ze me 3 otocinclussen die vervolgens wegkwijnden, nu 3 ancistrussen (inderdaad cirrhosus) in een 60cm bak :-(
Ze zijn nu trouwens zo’n 3-4 cm en gedragen zich voorbeeldig, hoe lang nog tot het gedonder begint?
 
Daarom zelf altijd eerst onderzoek doen voordat je iets koopt. Zelfs bij een winkel die echt goed advies geeft lijkt het mij beter om ook zelf wat info op te zoeken.
 
Ik bedoelde de aggresie ivm de geringe ruimte die ze hebben als ze groot zijn.. 3 vissen van 10cm, al dan niet groter, op een oppervlak van 60x30 bruto... elk een eigen territorium... Gaat krap worden

Dat is het hem dus juist, ze hebben niet ieder 1 territorium, ze delen dat territorium, er is maar 1 baas in de bak de rest is gedwee/volger
 
Ik begin mijn LFS een beetje zat te worden. En dat vind ik jammer, want ze komen super kundig, vriendelijk en behulpzaam over. Maar voor onze eerste net ingedraaide bak zonder algen verkochten ze me 3 otocinclussen die vervolgens wegkwijnden, nu 3 ancistrussen (inderdaad cirrhosus) in een 60cm bak :-(
Ze zijn nu trouwens zo’n 3-4 cm en gedragen zich voorbeeldig, hoe lang nog tot het gedonder begint?
Er komt geen gedonder, ze zullen als puber bepalen hoe en wat daar merk je als aquariaan weinig tot niks van.
 
Daarom zelf altijd eerst onderzoek doen voordat je iets koopt. Zelfs bij een winkel die echt goed advies geeft lijkt het mij beter om ook zelf wat info op te zoeken.
Dat heb ik gedaan. Ik wist precies aan welke eigenschappen mijn visbestand moest voldoen. Maar als ik dat voorleg aan de plaatselijke visboer dan verwacht ik een advies waar ik op kan vertrouwen. Kennelijk is dat niet terecht en dat vind ik jammer.
 

Terug
Bovenaan