Nieuwe bak MischaC - Z.A. Biotoop 180*65*65


MischaC

Well-known member
Lid geworden
3 april 2020
Berichten
258
Leeftijd
45
Dag allen,

nu we eindelijk verhuisd zijn, de woning verbouwd is en langzaam aan alles een plek heeft gekregen sta ik op het punt om een nieuw aquarium aan te schaffen. De vorige heb ik voor de verhuizing leeggehaald, vissen wegegeven en de bak verkocht.
Het idee is een Z.A. biotoop, wellicht nog specifieker de Pantanal. Het moet een bak van 200 cm L * 70 cm hoog en 60 cm diep worden. Hieronder de techniek zoals ik deze nu voor ogen heb inclusief enkele afbeeldingen van de getekende bak met onderkast, bioloog, techniek etc.

- Aquarium 200 * 70 * 60
- Overloop met een Bean Animal en terugvoer vanuit de bioloog
- Bioloog, 4 of 5-vaks met tussenschotten 120 * 45 * 40 met afvoer naar het riool
- 2 opvoerpompen (1 x reserve, aangestuurd door een flowmeter GHL, indien de eerste uitvalt) Aquamedic DC-runner 9.2 0-10 volt regelbaar.
- Onderstel laat ik maken, bekleding meubel wil ik zelf doen
- Lichtkap wil ik zelf maken
- Verlichting Day Time Matrix, 2 balken, aantal modules nog te bepalen
- Leidingwerk bioloog uiteraard PVC, tevens voorzien van een bypass voor een UVC-unit
- Cerges reactor voor CO2
- Plantenvoeding middels doseerapparaat GHL
- Stroomvoorziening middels GHL PAB stekkerblokken
- 2 x 500 Watt staafverwarming
- Achterwand vooralsnog zwart folie
- Continu waterverversing d.m.v. Gardena systeem
- Geheel wordt aangestuurd door een Profilux 4

Bewoners en planten ben ik nog zoekende naar. Hoe dan ook 1 groep grotere vissen, wsh. Pterophyllum Scalare of Altums

Mis ik iets, hebben jullie mooie suggesties, tips.....kom maar door
 

Bijlagen

  • afbeelding 1 front.JPG
    afbeelding 1 front.JPG
    45.6 KB · Weergaven: 91
  • afbeelding 2 front.JPG
    afbeelding 2 front.JPG
    45.8 KB · Weergaven: 97
  • afbeelding 3 front.JPG
    afbeelding 3 front.JPG
    47.5 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt door een moderator:
Ow en ik vergeet een droogkamer in de rechterachterhoek voor de waterverversing en de bekabeling voor de lichtkap.
 
Dag allen,

nu we eindelijk verhuisd zijn, de woning verbouwd is en langzaam aan alles een plek heeft gekregen sta ik op het punt om een nieuw aquarium aan te schaffen. De vorige heb ik voor de verhuizing leeggehaald, vissen wegegeven en de bak verkocht.
Het idee is een Z.A. biotoop, wellicht nog specifieker de Pantanal. Het moet een bak van 200 cm L * 70 cm hoog en 60 cm diep worden. Hieronder de techniek zoals ik deze nu voor ogen heb inclusief enkele afbeeldingen van de getekende bak met onderkast, bioloog, techniek etc.

- Aquarium 200 * 70 * 60
- Overloop met een Bean Animal en terugvoer vanuit de bioloog
- Bioloog, 4 of 5-vaks met tussenschotten 120 * 45 * 40 met afvoer naar het riool
- 2 opvoerpompen (1 x reserve, aangestuurd door een flowmeter GHL, indien de eerste uitvalt) Aquamedic DC-runner 9.2 0-10 volt regelbaar.
- Onderstel laat ik maken, bekleding meubel wil ik zelf doen
- Lichtkap wil ik zelf maken
- Verlichting Day Time Matrix, 2 balken, aantal modules nog te bepalen
- Leidingwerk bioloog uiteraard PVC, tevens voorzien van een bypass voor een UVC-unit
- Cerges reactor voor CO2
- Plantenvoeding middels doseerapparaat GHL
- Stroomvoorziening middels GHL PAB stekkerblokken
- 2 x 500 Watt staafverwarming
- Achterwand vooralsnog zwart folie
- Continu waterverversing d.m.v. Gardena systeem
- Geheel wordt aangestuurd door een Profilux 4

Bewoners en planten ben ik nog zoekende naar. Hoe dan ook 1 groep grotere vissen, wsh. Pterophyllum Scalare of Altums

Mis ik iets, hebben jullie mooie suggesties, tips.....kom maar door

Zeer mooie plannen, ben benieuwd!

Hier verwarm ik een bak van 230x70x70 met 1x 600watt thermostaat... maar een 500watt red het ook nog wel. weet niet of er een reden achter je 2x 500watt staafverwarmingen zit, maar is wat overkill :))
 
Zeer mooie plannen, ben benieuwd!

Hier verwarm ik een bak van 230x70x70 met 1x 600watt thermostaat... maar een 500watt red het ook nog wel. weet niet of er een reden achter je 2x 500watt staafverwarmingen zit, maar is wat overkill :))
Thanx, zal het overwegen. Is ook enigszins bedoeld als backup mocht er 1-tje het begeven. In het verleden ooit een keer meegemaakt, iets met beter mee verlegen dan om verlegen😉
 
Zier eruit als een mooi plan, met een prachtig vooruitzicht. Toppie!
 
Ok…heb een frame gemaakt van panlatten om te zien hoe groot de bak zou worden in de ruimte en om mijn vriendin gerust te stellen…..resultaat ben ik heel tevreden mee, maar de vriendin allerminst:(. Misschien toch iets kleiner om de vrede thuis te bewaren. Qua verhoudingen voor de bak ben ik dan wel zoekende. 180 cm lang, 60 cm diep en 60 cm hoog kan waarschijnlijk op goedkeuring rekenen. De vraag is alleen zijn dit werkbare groottes of ga ik tegen problemen aan lopen? Heeft iemand hier een mening over of een ander voorstel.
 

Bijlagen

  • E7C12061-868F-46E6-A691-819AD4B00A39.jpeg
    E7C12061-868F-46E6-A691-819AD4B00A39.jpeg
    240.2 KB · Weergaven: 99
Je zal dan nog steeds een flinke bak hebben, die zeker met een bioloog prachtig stabiel te houden is.

Het enige wat je in gedachten moet houden m.b.t. je gewenste vissen (de scalaire of altums).

- even snel lezend wordt een scalaire zo'n 25cm hoog, dan is 60cm hoog prima
- even snel lezend wordt een altum 35-40cm hoog... dan vind ik 60cm krap gezien de waterhoogte nog lager zal zijn dan dat.

wil je echt voor altums gaan (die ik persoonlijk een stuk mooier vind dan scalare) dan zou ik toch echt wel die 70cm hoogte willen aanhouden, waarbij ik de waterhoogte toch wel op minimaal zo'n 65cm zou proberen te krijgen.
 
Je zal dan nog steeds een flinke bak hebben, die zeker met een bioloog prachtig stabiel te houden is.

Het enige wat je in gedachten moet houden m.b.t. je gewenste vissen (de scalaire of altums).

- even snel lezend wordt een scalaire zo'n 25cm hoog, dan is 60cm hoog prima
- even snel lezend wordt een altum 35-40cm hoog... dan vind ik 60cm krap gezien de waterhoogte nog lager zal zijn dan dat.

wil je echt voor altums gaan (die ik persoonlijk een stuk mooier vind dan scalare) dan zou ik toch echt wel die 70cm hoogte willen aanhouden, waarbij ik de waterhoogte toch wel op minimaal zo'n 65cm zou proberen te krijgen.
Ik kan heel tevreden en gelukkig zijn met de Scalare's, vind de Redback variant erg mooi:). Hoogte 60 cm is dus geen bezwaar:). Vraag me dan alleen nog af of een gelijke hoogte en diepte niet vreemd gaat overkomen of dat dat alleen in mijn eigen hoofd zit
 
Heb je nog huisvrederuzie bij 180 x 65 x 60? Dan heb je het uit je hoofd. Hoe dieper je zou kunnen plaatsen, hoe gaver, wat mij betreft, want geeft heel veel mogelijkheden qua inrichting

Dus 180 x 60 x 70 of 75 is natuurlijk ook mogelijk.....
 
intressant ik wou dat ik zon aquarium kon hebben maarja... een metertje zal het er voor nu mee moeten doen. maar ziet er goed uit
 
Nou eerste offerte is binnen. De maten zijn na overleg (de vrouw😂) geworden 180 * 65 * 65 met een meubel dat 75 hoog.
Kosten aquarium € 885,-, overloop met Bean Animal en retourleiding € 200,-, bioloog met 4 vakken inclusief afvoer € 365,- en een kaal aluminium frame (zonder stelpoten) € 395,-. Totaal € 1845,- of € 2700,- inclusief lichtkap en meubel met schuifdeuren.
 
Tja beste prijs maar dan heb je ook wat. Daarbij komen nog de kosten van de verlichting neem ik aan.
 
Tja beste prijs maar dan heb je ook wat. Daarbij komen nog de kosten van de verlichting neem ik aan.
Ja daar komt de verlichting idd nog bij. Idee is op dit moment Daylight Matrix met de modules en 1 x Kessil Tuna Sun voor een mooi verlichte plek met daarbij het “watereffect”
 
Succes met knopen doorhakken, want t is een beste bak geld die je investeerd. Ik heb 4 jr geleden gekozen voor een standaard, complete, bak. Ook eerst wel offertes opgevraagd van bak op maat. Maar toch voor complete bak met meubel gekozen.
 
Succes met knopen doorhakken, want t is een beste bak geld die je investeerd. Ik heb 4 jr geleden gekozen voor een standaard, complete, bak. Ook eerst wel offertes opgevraagd van bak op maat. Maar toch voor complete bak met meubel gekozen.
Fozzy, wat was voor jou doorslaggevend om een complete bak te kopen en niet voor een op maat gemaakte? Prijs? Ik vind het idd ook een beste bak geld
 
Fozzy, wat was voor jou doorslaggevend om een complete bak te kopen en niet voor een op maat gemaakte? Prijs? Ik vind het idd ook een beste bak geld
Prijs en levertijd. Aquarium stond op voorraad. Nadeel is wel dat ik geen bioloog heb maar 2 potfilters. En je hebt natuurlijk te maken met vaste maten
 
Levertijd heb ik weinig moeite mee. Met een aquarium moet je geduld hebben heb ik ondertussen geleerd door schade en schande😓. En heb nog zoveel uit te zoeken en te testen:). Prijs is wel een dingetje, maar droom al zolang van een bak van dit formaat dat ik de prijs maar op de koop moet toenemen. En een bioloog vind ik super interessant, voorheen altijd potfilters maar wil nu dit avontuur wel eens aangaan.
 
Je kan ook een tweedehands volglasbak kopen op mp en daar zelf een bioloog van maken, scheelt enorm in de kosten
 
Levertijd heb ik weinig moeite mee. Met een aquarium moet je geduld hebben heb ik ondertussen geleerd door schade en schande😓. En heb nog zoveel uit te zoeken en te testen:). Prijs is wel een dingetje, maar droom al zolang van een bak van dit formaat dat ik de prijs maar op de koop moet toenemen. En een bioloog vind ik super interessant, voorheen altijd potfilters maar wil nu dit avontuur wel eens aangaan.

Tja de kosten... weet niet wat voor afwerking je erbij hebt, maar zo gek zijn die nog niet ;))
 
Je kan ook een tweedehands volglasbak kopen op mp en daar zelf een bioloog van maken, scheelt enorm in de kosten
Heb ik ook aan zitten denken, alleen geen enkel benul van hoe hoog ik de Schotten moet maken, op welke afstand en geen ervaring met het boren in glas tbv een afvoer. Tips en instructies zijn uiteraard welkom☺️
 
Heb ik ook aan zitten denken, alleen geen enkel benul van hoe hoog ik de Schotten moet maken, op welke afstand en geen ervaring met het boren in glas tbv een afvoer. Tips en instructies zijn uiteraard welkom☺️
Topic voor starten in het filter-forumonderdeel, het is heel simpel en een bioloog heeft niet persee gaten nodig, wij hebben 2 biologen (1 bioloog p/stelling) staan beide zonder gaten en werkt perfect
 
Topic voor starten in het filter-forumonderdeel, het is heel simpel en een bioloog heeft niet persee gaten nodig, wij hebben 2 biologen (1 bioloog p/stelling) staan beide zonder gaten en werkt perfect
Ik wil juist een gat omdat ik een overloop wil hebben naar het riool ivm een constante waterverversing. Vind het vooral lastig om de bioloog te visualiseren en deze gelijk goed te maken. Misschien maar eens een paar mensen benaderen om bij hun thuis de bioloog te komen bewonderen en aantekeningen te maken.
 
Vandaag maar eens bij de aquariumwinkel lang geweest om de offerte te bespreken, was erg verhelderend en een leuk gesprek. In overleg met de winkel besloten om de doorvoeren in de overloop net even anders te doen. Ze gaan een extra losse plaat plaatsen met de gaten in de doorloop zodat de kans op breuk met 4 doorvoeren (Bean Animal en een retour) geminimaliseerd wordt. Tevens in de offerte opgenomen dat de achterzijde zwart geschilderd wordt en dat dit ook gaat gebeuren met de overloop, de droogkamer en de zijkanten (aan de buitenzijde) hiervan. De kit wordt zwart, toch net even wat chiquer, tenminste dat vind ik. Dekplaten worden standaard met de bioloog meegeleverd, tevens opstaande randen in de kamers en geperforeerde platen in de kamers. Erg blij mee.
Het onderstel laat ik door het plaatselijke lasbedrijf maken, deze ken ik vanuit mijn werk en erg goede ervaringen mee en met een beetje geluk een matsprijs (dat hoor ik na het weekend).
De grootste opgave volgt vanavond....de definitieve offerte erbij de vriendin doorheen krijgen. Fingers crossed:br:
 
Ondertussen de eerste ideeën voor een lichtkap maar eens uitgewerkt. Idee is om is om deze van 10 mm Multiplex of watervast Okoume te maken. Hoogte van de kap 9 cm waarbij deze 2 cm over de rand van het glas valt (als dit in praktijk voldoende blijkt). Binnen zijde een rand van latjes om op de rand van het glas te leunen en hierboven nog een rand waarop de afdekkappen komen te liggen, met in het midden twee dwarsliggers om doorzakken van de afdekkappen te voorkomen. In elke afdekkap een ventilatierooster van 40 cm x 8 cm en gaten om de afdekkap er makkelijk af te halen. Bedoeling is de kap wit te lakken en dan een flink aantal lagen om aantasting van het hout tegen te gaan.

Twee vragen aan de experts of ervaringsdeskundigen

1: Drie roosters goed, of een overkill?
2: Gaat het hout het houden met flink wat lagen grondverf en lak?
 

Bijlagen

  • kap 1 vooraanzicht.JPG
    kap 1 vooraanzicht.JPG
    66.1 KB · Weergaven: 58
  • Kap 2 onderaanzicht.JPG
    Kap 2 onderaanzicht.JPG
    119.6 KB · Weergaven: 59
Update: vandaag bij Leo van Wolferen geweest en de bak besteld. 180*65*65. Voorkant poly geslepen, linksachter een overloop met 4 gaten, 3 voor de Bean Animal en 1 voor de retourleiding. Rechtsachter een droogkamer. Zowel de overloop als de droogkamer worden beiden zwart gemaakt. Levertijd +/- 35 dagen. Onderstel is ondertussen ook in de maak. Tot die tijd…lezen, onderzoeken en inspiratie opdoen. Wordt vervolgt:)
 
Vandaag eerste nieuwe speeltje binnengekregen voor de bak. Een Aquamedic DCrunner 5.2.
Onderstel verwacht ik binnen twee weken en aquarium over drie weken. Spannend, begint lekker te kriebelen:)
 

Bijlagen

  • 6056BE37-23D8-403C-8EE9-B89BD34C5FD5.jpeg
    6056BE37-23D8-403C-8EE9-B89BD34C5FD5.jpeg
    203 KB · Weergaven: 80
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je nog inspiratie wilt opdoen qua werking van de bioloog, of andere techniek mag je best eens bij komen kijken.
 
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je nog inspiratie wilt opdoen qua werking van de bioloog, of andere techniek mag je best eens bij komen kijken.
Hoi, wat een fijn aanbod. Ik kom zelf uit de regio Nijmegen. Zou graag een keer gebruik maken van je aanbod. Welke regio zit jij?
 
Kleine update; vandaag terug van vakantie en direct even bij de Bouwmaat blauwe foamplaten 2 cm dik opgehaald voor onder de bak. Volgende week kan ik de betonplexplaten ophalen voor onder het frame en op het frame. Frame is volgend weekend klaar en haal ik dan ook gelijk maar op, eindelijk een beetje schot in de zaak:) Aangezien het een fotoalbum is; de foamplaten gelijk maar even op maat gesneden. 3 stuks van 60 bij 65. Linksachter een sparing van 10 bij 36 voor de diverse pvc pijpen van de overloop. Rechtsachter een sparing voor de droogkamer. Rand die vrijgehouden is is 4 cm breed ivm de breedte van het frame. Eerste begin is er, ik wordt er blij van😃🥳
 

Bijlagen

  • 92CD04A7-1198-4668-A3FD-FD6F09D074F8.png
    92CD04A7-1198-4668-A3FD-FD6F09D074F8.png
    1.6 MB · Weergaven: 60
  • 7185766C-B814-40AE-B243-2CF584CD2054.jpeg
    7185766C-B814-40AE-B243-2CF584CD2054.jpeg
    341.8 KB · Weergaven: 65
Het is even stil geweest, maar er is weer vooruitgang:). Frame is klaar, eerste binnenbekleding is geplaatst en ik heb een kastje gemaakt voor de Profilux en andere zaken. Aan de rechterkant van de kast komt een compartiment voor stroom, foto’s hiervan volgen zodra deze klaar is. Waterleiding geplaatst, afvoer geplaatst en de stroomkabels vanuit de meterkast geplaatst. Twee stuks, beiden eigen aardlekschakelaar. Beetje een overkill, maar had ruimte over.
 

Bijlagen

  • 5DB61E96-9B64-486D-9389-2FA03122393E.jpeg
    5DB61E96-9B64-486D-9389-2FA03122393E.jpeg
    108.4 KB · Weergaven: 79
  • 8A8FCEA5-D567-4DA0-93A8-7C7327D3A7D4.jpeg
    8A8FCEA5-D567-4DA0-93A8-7C7327D3A7D4.jpeg
    283.3 KB · Weergaven: 90
Knap frame zeg en gelijk aan en afvoer goed geregeld (y)
 
Top, mooi meubel en afwerking/annex ‘machinekamer’.
 
Het is even stil geweest, maar er is weer vooruitgang:). Frame is klaar, eerste binnenbekleding is geplaatst en ik heb een kastje gemaakt voor de Profilux en andere zaken. Aan de rechterkant van de kast komt een compartiment voor stroom, foto’s hiervan volgen zodra deze klaar is. Waterleiding geplaatst, afvoer geplaatst en de stroomkabels vanuit de meterkast geplaatst. Twee stuks, beiden eigen aardlekschakelaar. Beetje een overkill, maar had ruimte over.
Mischa,

We lopen werkelijk helemaal synchroon weer, ook hier is Neils z'n frame al in huis, ik ben bezig met een kastje / achterbekleding van alupaneel (dibond) welke ik bevestig met verzonken magneet in de framebevestiging en ijzerplaatjes op de alupaneel.

lekker zo het weekend bezig toch... ik kan me geen fijner klusje bedenken

Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0265.JPG
    IMG_0265.JPG
    257.2 KB · Weergaven: 58

Terug
Bovenaan