Wat is er nieuw

nieuwe bak, slechte plantengroei

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mcollignon
  • Startdatum Startdatum
M

Mcollignon

Guest
hallo ,

Pas mijn oude algenbak juwel 300 vervangen voor een nieuwe 2e handse 300 liter.
Nieuwe achterwand erin gezet met piepschuim en tegellijm met 2 componenten.
Bodem bestaat uit filterzand.
IMG_4526.JPG
IMG_4527.JPG
IMG_4525.JPG
IMG_4529.JPG
IMG_4528.JPG

gevuld met kraanwater en in laten lopen voor een paar weken, er zitten 2 tl lampen daglicht in en 2 led lampen daglicht en kleuren lamp.
de 2 led balken heb ik nu al een weekje uitgezet ivm evt te veel licht.

gevuld met planten en vissen, eerste 3 weken groeide de planten als een gek, nu stagneert het en krijg in gatenkazen planten.
vorige week nog waterwissel gedaan incl osmosewater 38L + 30L kraanwater gemengd.

waardes van vanmorgen

ph7
gh 9
kh 8
fe 1,0
po4 1,0
no3 50

als ik hieruit de tabel van co2 bekijk ph/kh zou ik met mijn co2 rond de 22,5 mgl zitten.
wat klopt er niet in dit totale plaatje denken jullie ?

Marco

Geef je plantenvoeding? Je planten geven tekorten aan

ja ik geef ook 1 keer in de week colombo flora grow

1604229881621.png

O ja , er zit ook nog een sera voedingsbodem onder het zand en ik voeg ook nog Co2 vloeistof toe , Flora grow Carbo vloeistof.

Hmmm dat klinkt ok. Maar je planten zitten vol gaten. Heb je algeneters in je bak? Als je te weinig plantaardig voer geeft, kunnen ze gaan knabbelen aan je planten.

Vloeibare co2 kun je mee stoppen; dat voegt echt nul komma nul toe. Co2 uit een drukfles is het enige waar je planten bij gebaat zijn. Die laatste, roodachtige plant, is volgens mij overigens geen aquariumplant maar een terrariumplant (naam is me even ontgaan) en hoort dus niet 24/7 onder water te staan.
Je nitraat is overigens ook enorm hoog; ik zou daar eens een goeie waterwissel tegen doen. Overigens; de 60-70 liter die je gewisseld hebt is niet zo veel op 300 liter, met een net gestarte bak zou ik minstens 50% doen. Speaking of which, wat is je nitrietgehalte?
En welke temperatuur is je bak?

als ik hieruit de tabel van co2 bekijk ph/kh zou ik met mijn co2 rond de 22,5 mgl zitten.
wat klopt er niet in dit totale plaatje denken jullie ?
De gemeten waarden vertrouw ik niet. Ik kan mij niet voorstellen dan je 22,5 mg/l co2 in je bak hebt met zo veel licht en zonder dat je co2 toevoegt (vloeibare co2 is geen co2 en derhalve ook niet zo meetbaar).

Vloeibare co2 kun je mee stoppen; dat voegt echt nul komma nul toe. Co2 uit een drukfles is het enige waar je planten bij gebaat zijn. Die laatste, roodachtige plant, is volgens mij overigens geen aquariumplant maar een terrariumplant (naam is me even ontgaan) en hoort dus niet 24/7 onder water te staan.
Je nitraat is overigens ook enorm hoog; ik zou daar eens een goeie waterwissel tegen doen. Overigens; de 60-70 liter die je gewisseld hebt is niet zo veel op 300 liter, met een net gestarte bak zou ik minstens 50% doen. Speaking of which, wat is je nitrietgehalte?
Dat zou de Alternanthera rosanervig moeten zijn bij aquaplantsonline gekocht dus neem aan dat dat een aquariumplant is.

Nitrietmeting heb ik hier zo gauw nog niet. :-(

Kan eens bio co2 kunnen gaan toevoegen , test flesjes voor ph gh kh zijn voor vijver maar dat moet niks uitmaken

24 graden is de bak

Die laatste rode plant is wel degelijk een aquariumplant, het is namelijk een Alternanthera rosanervig

Niet helemaal duidelijk, je hebt 4 of 5 lampen en is dat juwel of wat ??
dat is in iedergeval een hele klap licht..

U test met stripjes ??

Met mijn boeren verstand zeg ik ook dat dit een hele klap licht is. Ik denk zelfs dat we het hier hebben over een high-tech licht hoeveelheid en een low-tech co2 hoeveelheid en de planten kunnen hierdoor niet groeien want de co2 is al op.

Ik zou nog maar eens goed de pH en KH testen. Of gebruik je soms turf o.i.d. om de pH te verlangen? Want dan kun je die co2 tabel weer niet gebruiken, die klopt dan niet.

Niet helemaal duidelijk, je hebt 4 of 5 lampen en is dat juwel of wat ??
dat is in iedergeval een hele klap licht..

U test met stripjes ??
4 lampen in totaal van juwel ..
Maar nu de voorste 2 uit voorlopig.

test met flesjes

22B1B681-B72D-4402-8C27-CEF574D539E0.jpeg
59458A94-8E3C-49DF-AAA3-CDB412BD4072.jpeg

Met mijn boeren verstand zeg ik ook dat dit een hele klap licht is. Ik denk zelfs dat we het hier hebben over een high-tech licht hoeveelheid en een low-tech co2 hoeveelheid en de planten kunnen hierdoor niet groeien want de co2 is al op.

Ik zou nog maar eens goed de pH en KH testen. Of gebruik je soms turf o.i.d. om de pH te verlangen? Want dan kun je die co2 tabel weer niet gebruiken, die klopt dan niet.
Vandaag nog getest klopt nog steeds , zal toch die co2 de oorzaak zijn dan , maar iets klopt er dan niet kwa meting....

Vandaag nog getest klopt nog steeds , zal toch die co2 de oorzaak zijn dan , maar iets klopt er dan niet kwa meting....
Kan ook dat het meetsetje gewoon fout is. Hoe oud is die KH test? Die is nogal gevoelig als die open is geweest.

Stel het klopt wel en je hebt 22,5mg/l co2 dan ga je weer de andere kant op, dan voeg je te weinig micro voedingsstoffen toe en zit daar het probleem. Maar zoals gezegd ik betwijfel dat, de gemeten co2 waarde is nu gelijk aan een aquarium waar wel co2 wordt toegevoegd en dat is eigenlijk (denk ik haha) gewoon onmogelijk.

Hieronder wel een mooi artikel, onderaan vind je een tabel met symptomen en mogelijke oorzaken. Gaten in bladeren staat daar als een fosfaat / co2 te kort.
https://planted-box.com/aquariumplanten-groeien-slecht/
Nu je de verlichting met meer dan de helft hebt verminderd verwacht ik dat er wel verbetering komt, al zal dit langzaam zijn. In mijn ervaring zijn dit soort veranderingen pas te zien na minimaal 8 weken.

Blijkbaar was je oude aquarium ook onder de algen en ik zie dat hier ook gebeuren als je het de tijd geeft. Ik denk dat je dus ergens een structurele fout maakt. Hieronder een artikel met tips voor het houden van een low-tech aquarium. Het is niet ingewikkeld maar e.e.a. moet wel in balans zijn.

https://planted-box.com/eenvoudig-aquarium-low-tech/
Andere oplossing is natuurlijk om co2 te gaan toevoegen en dan ga je de zogenaamde 'high-tec' kant op, daar heb ik zelf minder verstand van.

Dan nog een laatste vraag, hoe lang heb je die lampen per dag eigenlijk aan staan?

Algen ontstaan door tekorten, niet door teveel. En dat tekort zit m.i. in de bemesting. Bemesting, ook bodembemesting, en CO2. Je licht zover terugdraaien zal zorgen voor groeistagnatie, met name ook bij je Alternanthera die veel licht vraagt. Je moet eigenlijk een keuze maken; of een plantenbestand passend bij een lage tot gemiddelde lichtsterkte of een mogelijkheid tot toevoeging van CO2, en overige bemesting waaronder ook bodembemesting, fosfaat en nitraat.

Kan ook dat het meetsetje gewoon fout is. Hoe oud is die KH test? Die is nogal gevoelig als die open is geweest.

Stel het klopt wel en je hebt 22,5mg/l co2 dan ga je weer de andere kant op, dan voeg je te weinig micro voedingsstoffen toe en zit daar het probleem. Maar zoals gezegd ik betwijfel dat, de gemeten co2 waarde is nu gelijk aan een aquarium waar wel co2 wordt toegevoegd en dat is eigenlijk (denk ik haha) gewoon onmogelijk.

Hieronder wel een mooi artikel, onderaan vind je een tabel met symptomen en mogelijke oorzaken. Gaten in bladeren staat daar als een fosfaat / co2 te kort.
https://planted-box.com/aquariumplanten-groeien-slecht/
Nu je de verlichting met meer dan de helft hebt verminderd verwacht ik dat er wel verbetering komt, al zal dit langzaam zijn. In mijn ervaring zijn dit soort veranderingen pas te zien na minimaal 8 weken.

Blijkbaar was je oude aquarium ook onder de algen en ik zie dat hier ook gebeuren als je het de tijd geeft. Ik denk dat je dus ergens een structurele fout maakt. Hieronder een artikel met tips voor het houden van een low-tech aquarium. Het is niet ingewikkeld maar e.e.a. moet wel in balans zijn.

https://planted-box.com/eenvoudig-aquarium-low-tech/
Andere oplossing is natuurlijk om co2 te gaan toevoegen en dan ga je de zogenaamde 'high-tec' kant op, daar heb ik zelf minder verstand van.

Dan nog een laatste vraag, hoe lang heb je die lampen per dag eigenlijk aan staan?
Kh test is 4 weken geleden aangeschaft bij de intratuin, de lamp staat nu 11 uur op een dag aan en 1 uurtje in de middag uit

Kh test is 4 weken geleden aangeschaft bij de intratuin, de lamp staat nu 11 uur op een dag aan en 1 uurtje in de middag uit
Gek van die test dan. Ook je verlichting-duur is mij veel te lang voor een aquarium zonder co2 toevoeging. 8 a 9 uur is m.i. de max.

afgelopen zondag 50 % van het water vervangen, zal de klok eens terug zetten naar 8 uur licht,
zitten ook een paar alg eters in , zal ze eens meer eten voorschotelen...

Op die eerste foto staat volgens mij een Mexicaans eikenblad. Die zou een goede indicator moeten zijn voor de hoeveelheid licht omdat hij met voldoende licht meer tanden aan de bladrand krijgt. Deze groeide bij mij als een malle in een nieuwe bak zonder bodemvoeding, NO3 en PO4 0 en zonder CO2.... Hij hoort echt wel hard te groeien dus als hij slecht groeit dan is er denk ik meer aan de hand dan alleen de algeneters. De zwaardplant zou het slecht kunnen doen omdat hij misschien moet aanpassen aan de nieuwe omgeving. Die rode plant hoort inderdaad niet in een aquarium thuis.

Je NO3 is wel aan de hoge kant trouwens. Dat in combinatie met slechte plantengroei kan op een gegeven moment flinke algengroei opleveren. Misschien kan je er eens een bos hoornblad in gooien om de NO3 omlaag te halen?

afgelopen zondag 50 % van het water vervangen, zal de klok eens terug zetten naar 8 uur licht,
zitten ook een paar alg eters in , zal ze eens meer eten voorschotelen...
Groeten willen wel helpen om van de planten af te blijven. Denk niet dat de algeneters het probleem zijn. Maar de groenten zullen ze waarderen 😜

Op die eerste foto staat volgens mij een Mexicaans eikenblad. Die zou een goede indicator moeten zijn voor de hoeveelheid licht omdat hij met voldoende licht meer tanden aan de bladrand krijgt. Deze groeide bij mij als een malle in een nieuwe bak zonder bodemvoeding, NO3 en PO4 0 en zonder CO2.... Hij hoort echt wel hard te groeien dus als hij slecht groeit dan is er denk ik meer aan de hand dan alleen de algeneters. De zwaardplant zou het slecht kunnen doen omdat hij misschien moet aanpassen aan de nieuwe omgeving. Die rode plant hoort inderdaad niet in een aquarium thuis.

Je NO3 is wel aan de hoge kant trouwens. Dat in combinatie met slechte plantengroei kan op een gegeven moment flinke algengroei opleveren. Misschien kan je er eens een bos hoornblad in gooien om de NO3 omlaag te halen?
Waarom hoort die rode plant niet in een aquarium thuis? Dat is een Alternanthera rosanervig, een van de ondersoorten van de Alternanthera reineckii. Ik zou eerder zeggen dat Ts, zoals ik in een eerder bericht aangaf, een keuze zou moeten maken in z'n plantenbestand of een mogelijkheid tot CO2 toevoegen.

Waarom hoort die rode plant niet in een aquarium thuis? Dat is een Alternanthera rosanervig, een van de ondersoorten van de Alternanthera reineckii. Ik zou eerder zeggen dat Ts, zoals ik in een eerder bericht aangaf, een keuze zou moeten maken in z'n plantenbestand of een mogelijkheid tot CO2 toevoegen.
Je hebt gelijk, ik vond hem lijken op een ander rood plantje wat ze nog wel eens bij het tuincentrum verkopen als aquariumplant. Excuus. Maar de plant op de eerste foto moet het ook goed kunnen doen zonder CO2 dus ik weet niet of dat het zou oplossen.

Je hebt gelijk, ik vond hem lijken op een ander rood plantje wat ze nog wel eens bij het tuincentrum verkopen als aquariumplant. Excuus. Maar de plant op de eerste foto moet het ook goed kunnen doen zonder CO2 dus ik weet niet of dat het zou oplossen.
Ik verwarde 'm ook al met een Fittonia 🙂

Jij dacht waarschijnlijk aan een Fittonia, lijkt er inderdaad wel wat op. Zo'n Alternanthera rosanervig is wel CO2 nodig terwijl andere planten in de bak van Ts wellicht zonder kunnen. Vandaar mijn advies om een keuze te maken.

Jouw meststof bevat geen nitraten en fosfaten, maar deze zijn wel essentieel voor een goede plantengroei!
In de eerste post staat dat er nitraat (50) en fosfaat (1) aanwezig is.

Zeker nitraat hoeft dan niet extra toegevoegd te worden middels plantenvoeding lijkt me..

In de eerste post staat dat er nitraat (50) en fosfaat (1) aanwezig is.

Zeker nitraat hoeft dan niet extra toegevoegd te worden middels plantenvoeding lijkt me..
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het fosfaat gehalte is echt te laag.
Het advies wat wat vaak wordt gegeven is: de verhouding tussen PO4 en NO3 moet ongeveer 1 : 10 zijn.

De 50mg nitraat per liter is hoog; dit moet een stuk lager zijn.
De maximale concentratie is 20mg/liter en in de meeste gevallen wordt 10mg/liter gehanteerd. Als je je nitraatgehalte terug brengt naar 10mg/liter, dan heb je een PO4 waarde nodig van 1mg/liter. Dus eigenlijk is je fosfaatwaarde op orde👍
Nitraat verlagen doe je door een deel van je aquariumwater te verversen.

De 50mg nitraat per liter is hoog; dit moet een stuk lager zijn.
De maximale concentratie is 20mg/liter en in de meeste gevallen wordt 10mg/liter gehanteerd. Als je je nitraatgehalte terug brengt naar 10mg/liter, dan heb je een PO4 waarde nodig van 1mg/liter. Dus eigenlijk is je fosfaatwaarde op orde👍
Nitraat verlagen doe je door een deel van je aquariumwater te verversen.
Kleine aanvulling. Door water te verversen verlaag je niet alleen nitraat maar ook de fosfaat. Om van 50 ppm nitraat naar 10 te gaan moet je 80% water wisselen en dan hou je 0,2 ppm aan fosfaat over. Dus je moet dan alsnog fosfaat gaan doseren 😉

Overigens denk ik niet dat nitraat en fosfaat hier direct de oorzaak is van de slechte plantengroei, ideaal voor de vissen is het niet.

Nitraat 50mg is géén probleem als je de PO4 een beetje opkrikt naar 3-5 mg.

Zelf hou ik 20:2 nitraat/fosfaat aan. Als mijn fosfaat te hoog wordt, doe ik weer extra goed de bodem en een extra grote wissel. Daarna naast de AIO ook nitraat weer aanvullen.

Maar elk aquarium is verschillend qua 'verbruik'.

Gaten in de oudere bladen wijzen vaak op Kalium gebrek als het tenminste geen vraatsporen zijn zou tussen de 10 en 30 mg/l moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan