Nieuwe bak van 275 cm (CVS)


CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Berichten
519
Locatie
Rotterdam
Gisteren was het eindelijk zo ver en kwam Aqualife mijn nieuwe bak brengen.

De bak is 275 x 80 x 80 cm met een Orinoco wortel van Arstone als achterwand

Daarnaast staat er een bioloog van 150 cm in gevuld met matten en biologisch filter materiaal.

De opvoerpomp is een 10.000 liter pomp van Aqualife eigen merk.

De verwarming zijn twee titanium staafverwarmingen van 500 watt van AquaMedic met een controller van Aquamedic.

Daarnaast nog een DJ Switch kastje met tien aansluitingen er in om alles aan en uit te zetten.

Hier onder wat foto's:



Zo de onderkast staat. De schutting tussen mij en de buren moest er uit. Buren waren niet thuis en wisten van niks. Gelukkig alles weer netjes gemaakt voor ze thuis waren en ze geïnformeerd :)



De bioloog met filter materiaal. Had twee emmers met "biologische balletjes", leek mij persoonlijk wel wat weinig. Ook nog twee blokken van Pure Marine met iets van keramiek. De bioloog heeft ook nog een voorfilter waar ik een dun laagje witte watten op leg i.p.v. een grafzak waar ik slechte ervaringen mee heb.



Bioloog in het meubel



De bak van 300+ kg binnen krijgen. Dit was best een gedoe want de karretjes die ze hadden waren nou niet bepaald ideaal hier voor.



En de bak staat :)

Gisteren rond de 110 kg filterzand op de bodem gedaan en de bak voor de helft gevuld (toen vond ik het slaaptijd)

Zitten nu al twee mooie kienhouten wortels in die ik bij Van Keulen Cichliden heb gekocht. Deze moeten enkel nog wel zinken.

Daarnaast ook vier Anubias Barteri moederplanten besteld via A.Z. Siervishandel uit Maassluit. Dit zijn de enige planten die er in gaan, alhoewel ik nog wel twijfel om er een Hydrocleys Nymphoides lelie in te doen die dan in een stenen potje gaat. Denk alleen niet dat die het overleefd.

Aangezien ik grotere en robuustere vissen wil (L025, Geogaphus, Uaru amphiacanthoide eventueel) en ik de overlevingskans van planten niet zo groot ook. De Anubias worden vastgelijmd aan de achterwand.

Zal vanavond nog wat foto's posten van de bak met zand en water.

Ow ja de verlichting waren wat leveringsproblemen mee, die komt over twee weken. 2 x 120 cm LED balk die wifi aangestuurd is.

Aangezien ik toch nauwelijks planten heb heb ik ook niet veel licht nodig.

Bij vragen, leuk! Stel ze :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een flinke plas water zo, veel succes, ik volg je.
 
Dat is idd een beste bak, ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Wat een bak, heel gaaf. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Op welke hoogte zit de bovenkant van de bak?
 
Wat een bak, heel gaaf. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Op welke hoogte zit de bovenkant van de bak?

Ongeveer 175 cm

Heb al een ladder met loop plateau gekocht mocht ik groot onderhoud doen.

Enkel met de vissen die ik wil verwacht ik niet heel veel bodem vuil
 
Wow, mooie bak! Zorg gewoon dat je de start-up goed aanpakt! Ja het kost een maand, maar het scheelt je zeker bij zo'n bak een hoop kopzorgen nadien! Dit is echt een droom hoor! Ben er maar trots op.
 
Wow, mooie bak! Zorg gewoon dat je de start-up goed aanpakt! Ja het kost een maand, maar het scheelt je zeker bij zo'n bak een hoop kopzorgen nadien! Dit is echt een droom hoor! Ben er maar trots op.

Komt allemaal goed.

Heb al de nodige jaren een bak gehad en vroeger ook vele jaren bakken dus weet er wel iets van.
 
Kijk zo zie je maar altijd baas boven baas maar poeh 80 hoog en 80 diep hoop dat je lange armen hebt :D of een duikpak/snorkel
Heb bij de 250x60x70 lxbxh al moeite om aan de achter zijde de bodem te bereiken
Al met al een strakke bak en meubel ben benieuwd naar het vervolg
 
Nou het noodlot heeft (enigzins) toegeslagen. De bak is lek...

Donderdag had ik hem tot ongeveer de helft gevuld en vrijdagavond ging ik hem verder vullen.

Bioloog vol laten stromen via de overloop en toen was ik met de pomp aan het pielen om hem in te stellen enkel dat lukte niet zo en aangezien ik nog even wilde relaxen maar mee gestopt. En toen hoorde ik opeens drup drup drup....eerst dacht ik nog dat is water wat nog in de pijp drupte maar bleef maar door gaan.

Toen ik ging kijken bleek er dus bij het meest linker overloop gat een scheur te zitten die schuin naar rechts liep naar buiten de overloop (hier kwam ik later achter)

Had ook nog geen goede afhevel slang en begreep dat de druk zo snel mogelijk af liep dus mijn vriendin van een feestje afgehaald zodat ik hulp had om hem leeg te pompen met de pomp van de overloop. Daarna een flinke plastic krat van 70 liter er onder gezet en toen bleek dat het druppelen zo traag nog ging dat ik met een gerust had naar bed kon gaan eindelijk gaan slapen...

Zie hier een filmpje:



En een foto van de scheur:



Zaterdag al het zand en de rest van het water met een plastic schep er uitgehaald en de bodem schoon gezogen met de nat droog zuiger (echt ideaal voor dit soort situaties). Zand staat nu buiten in twee cement tonnen die ik maar aangeschaft heb.

Vrijdagavond ook al een mail gestuurd naar Aqualife en zaterdagochtend kreeg ik al een reactie met excuses en dat ze naar een oplossing gingen zoeken.

Volgens mij kunnen ze in die hoek er een glas plaat over heen lijmen en hier nieuwe gaten in boren voor de overloop. Aangezien het in de bodem is zie je er hier niets van.

Hoop dat ze vandaag met een datum komen wanneer ze het gaan repareren want echt vrolijk was ik uiteraard niet.

Wat betreft die diepte van 80 cm das nog best te doen met een goede trap hoor ondanks dat ik niet zo heel lang ben :) Ga toch geen planten bak nemen dus daar hoef ik weinig onderhoud aan te doen.
 
Waarom geen polyester reparatie?

Geen idee Bertus ik ga hem sowieso niet zelf repareren uiteraard dat is iets voor Aqualife.

Misschien komen ze daar wel mee. Zolang het maar niet zichtbaar is en de komende 30 jaar mee kan vind ik alle oplossingen prima.
 
Ah, da's altijd minder. Gelukkig op kunnen lossen zonder al te veel schade zo te horen..

We hebben een stenen vloer dus daar kan wel wat water op komen.

Enkel zit er tussen de aquarium bodem en de betonplex plaat wat water

En onder de betonplex plaat op de grond zit ook wat water.

Volgens mij hoeft dat niet zo probleem te zijn.

Dat op de vloer verdampt wel als de vloerverwarming aan gaat en zijn natuurlijk ook geen emmers :)
 
Zo te zien zit er geen piepschuim plaat onder? zou gelijk van de gelegenheid gebruik maken en die er wel onder doen, want zelfs 1 zandkorrel onder die bak kan al een scheur veroorzaken op een harde ondergrond
 
Zo te zien zit er geen piepschuim plaat onder? zou gelijk van de gelegenheid gebruik maken en die er wel onder doen, want zelfs 1 zandkorrel onder die bak kan al een scheur veroorzaken op een harde ondergrond

Nee die zit er niet onder een betonplex plaat en volgens mij en misschien wel zo'n schuimrubber plaat (neem aan van wel). Piepschuim lijkt mij bij zo'n gewicht ook niet bepaald ideaal.

Aqualife maakt de meest bizarre aquarium projecten (zelfs voor Dierentuin Blijdorp) dus ik neem aan dat ze weten wat ze doen :)
 
Piepschuim heeft een hoog dragend vermogen en zal niet inzakken op zo'n formaat en je weet dan tenminste zeker dat er niks mis kan gaan
 
Nou pijpschuim wordt gewoon plat onder hoge druk hoor :)

Heb altijd van die speciale matten onder flink bakken gezien en nog nooit piepschuim.

Maar sowieso bedankt voor de tip ik ga het wel even navragen.
 
Dat is een misvatting, dan moet die druk extreem hoog zijn wil zo'n plaat plat worden, en bij jouw bak is dat niet het geval

Nou ik heb het nog nooit gezien in ieder geval en ben bij best wat aquarium bouwers op bezoek geweest.

Maar goed ik heb geen zin in een welles nietus discussie.
 
Nee een welles/nietes discussie wil ik ook niet, was gewoon een tip van mijn kant ter voorkoming van nieuwe scheuren, ik zie namelijk bij heel veel kwekers piepschuim onder hun bakken liggen en heb het hier zelf ook onder al mijn bakken
 
Nee een welles/nietes discussie wil ik ook niet, was gewoon een tip van mijn kant ter voorkoming van nieuwe scheuren, ik zie namelijk bij heel veel kwekers piepschuim onder hun bakken liggen en heb het hier zelf ook onder al mijn bakken

Een kweekbakje is wat anders dan een bak van 2 ton :)
 
2000 kilo? dan nog kan dat piepschuim dat dragen en mijn bak(je) (s) zijn gemiddeld 200 kilo en de bioloog een ruime 600 kilo met al het filtermateriaal wat erin zit. denk overigens niet dat jouw bak 2 ton weegt maar dat terzijde
 
2 ton tikt ie wel aan, er zit al een kleine 1700 liter water in straks.
Maar idd, tempex is erg sterk als het op dragend vermogen aankomt, hier heeft 5 jaar een bak van 300 kilo op een plaat tempex gestaan, dit was nog geen mm ingedrukt bij het verwijderen.
 
2 ton tikt ie wel aan, er zit al een kleine 1700 liter water in straks.
Maar idd, tempex is erg sterk als het op dragend vermogen aankomt, hier heeft 5 jaar een bak van 300 kilo op een plaat tempex gestaan, dit was nog geen mm ingedrukt bij het verwijderen.

Glas is al meer dan 300 kg en inderdaad dan nog water en zand maar goed ik heb meer vertrouwen in die speciale aquarium matten dan tempex.

Maar goed wordt nu als nog een discussie over niks...
 
Opmerking van mijn kant, zit die bodemplaat niet verlijmd aan de bak zelf? Dat gebeurd bij moderne bakkenbouwers heel vaak namelijk
 
Opmerking van mijn kant, zit die bodemplaat niet verlijmd aan de bak zelf? Dat gebeurd bij moderne bakkenbouwers heel vaak namelijk

Ja zit die ook (tussen het glas en plaat betonplex is wat water gekomen, lijkt mij geen mega issue want volgens mij is beton plex aan de buitenkant waterdicht)
 
Ja zit die ook (tussen het glas en plaat betonplex is wat water gekomen, lijkt mij geen mega issue want volgens mij is beton plex aan de buitenkant waterdicht)

Anders was het geen betonplex, he. Platen worde 3-4 x gebruikt. dan vernieuwd. Door schoonmaken, kleine beschadiging kleven ze aan, ondanks de bekistingolie.
 
Anders was het geen betonplex, he. Platen worde 3-4 x gebruikt. dan vernieuwd. Door schoonmaken, kleine beschadiging kleven ze aan, ondanks de bekistingolie.

Ik neem aan dat dit nieuwe zijn :)

Bedoel meer of het een probleem is dat er tussen het glas en de betonplex water zit.
 
Dat verdampt wel. als de ruimte wat op temperatuur is. is alleen het hoekje toch?
 
Nee is op meerdere plekken als ik zo kijk zie ik op veel plekken vlekken
 
Dan is die beschermlaag als tempex oid niet nodig. mijn 2 bakken hebben ook deze plaat aan de onderkant verlijmd.

is het een idee om even een elektrisch kacheltje in het meubel te plaatsen? om de verdamping wat te helpen?
 
is het een idee om even een elektrisch kacheltje in het meubel te plaatsen? om de verdamping wat te helpen?
Oei, ik zou dit niet durven. Dat kan heel erg heet worden, recept voor een brand(je)?
 

Terug
Bovenaan