Nieuwe bak van 275 cm (CVS)


Ja als extra filter voor het zweefvuil is het misschien wel een optie.

Heb nog een Eheim 2260 staan ook (enkel de pomp bleek vast geroest te zijn omdat ik hem nat had weg gezet) maar goed hoe krijg ik die achterlijk dikke slangen door de droogpijp....

Anders misschien een 2217 van Eheim er op. Ben sowieso meer een fan van Eheim dan andere merken. JBL wordt het sowieso niet :)
 
Zo heeft ieder zijn eigen merk hier op de 250 staan twee Eheim pro3 2078 e te draaien werken prima
De fluval fx6 is ook een pomp zonder poespas
 
UV licht is echt niet waarneembaar. De paarse gloed is een weerkaatsing van het licht waardoor het lijkt of je UV licht ziet. Ik werk dagelijks met dit licht. Verzekeringstechnisch zal het dan wel goed zitten kaar een verzekeraar probeert er altijd onderuit te komen als er ellende komt. Daarom zou ik graag een soort garantie van de bouwer zwart op wit willen hebben. Maarja, misschien zie ik wel beren op de weg.
 
UV licht is echt niet waarneembaar. De paarse gloed is een weerkaatsing van het licht waardoor het lijkt of je UV licht ziet. Ik werk dagelijks met dit licht. Verzekeringstechnisch zal het dan wel goed zitten kaar een verzekeraar probeert er altijd onderuit te komen als er ellende komt. Daarom zou ik graag een soort garantie van de bouwer zwart op wit willen hebben. Maarja, misschien zie ik wel beren op de weg.

In ieder geval zie je normaal wel licht bij de uit einde van de UV lamp waar het water er door heen ging een soort van blauwe / paarse gloed.

En die is er nu niet :) Misschien zo beter vertaald.
 
Zo gisteren weer even de boel ververst. Bodem ook afgezogen en dat scheelt als een hoop.

Het voorfilter in de bioloog was weer goed bruin



Ook maar even een kleine potfilter er opgezet die mijn vader nog had staan.



Zag vanochtend vooral veel mini stofdeeltjes zweven maar dat was voor het potfilter ook al.

Hij doet ook niet zo heel veel liters dus hopelijk werkt het een beetje.
 
Nou al het afval op de bodem verzameld zich wel mooi op één plek zoals op één van onderstaande foto's ook te zien is enkel die mini stofdeeltjes die blijven maar rond zweven en aan de rechterkant ook neerslaan.

De potfilter is maar een klein ding van ik denk 3 liter filter inhoud en paar honderd liter pomp capaciteit dus misschien moet ik een zwaardere zoeken? Alhoewel dit zou toch ook al moeten helpen.

Iemand nog andere tips hoe dit op te lossen?

Vanavond maar weer afzuigen en verversen en dan verder bedenken hoe ik de bak kraakhelder krijg.

Voor de rest nauwelijks last van algen groei in ieder geval en voor de rest doet alles het prima!

Iemand nog tips voor een mooi kleur rijk Zuid Amerikaans scholen visjes?

De foto's:







 
Wellicht ipv extra filtrage juist meer flow creëren met wat goed geplaatste stromingspompjes? Zo kun je ook een flow over je bodem laten gaan zodat het vuil niet neer valt maar uiteindelijk in je bioloog terecht komt. Persoonlijk zou ik daar wat meer mee gaan testen dan een extra potfilter toevoegen.
 
Met de flow heb ik al best wat zitten spelen.

Mijn opvoerpomp staat nu op zijn zachts....denk rond de 2500 - 3000 liter en de stromingspomp had ik op maximaal gezet 2500 liter.

Misschien kijken of ik wat met de richtingen kan uit proberen.

De flow gaat in principe goed over de bodem en het vuil komt op één plek daar ben ik best tevreden mee ik wil alleen van al dat stof af.

Dat vind ik een rot gezicht. Dat er bij elkaar de nodige poep ligt zie ik niet als een probleem. Dat stuift heel even op en dan dwarrelt het weer naar beneden.
 
Welke bewoners zwemmen er nog meer rond? Meen uaru en vieja te herkennen?

Edit: Al zullen dit waarschijnlijk Engelse benamingen zijn :juggle: Of niet?
 
Welke bewoners zwemmen er nog meer rond? Meen uaru en vieja te herkennen?

Edit: Al zullen dit waarschijnlijk Engelse benamingen zijn :juggle: Of niet?

3 x L014 (2x 25+ cm en 1 x 16+ cm )
9 x Geophagus tapajos Red Head (nog niet volwassen)
9 x Brochis Multiradiatus (bijna volwassen)
2 x Hypselecara Temporalis (volwassen)
2x Uaru Amphiacanthoides (volwassen)

En dan heb ik nog 2 x L025 7-pointer 26-28cm in bestelling staan
 
3 x L014 (2x 25+ cm en 1 x 16+ cm )
9 x Geophagus tapajos Red Head (nog niet volwassen)
9 x Brochis Multiradiatus (bijna volwassen)
2 x Hypselecara Temporalis (volwassen)
2x Uaru Amphiacanthoides (volwassen)

En dan heb ik nog 2 x L025 7-pointer 26-28cm in bestelling staan
Gaaf! Ik zou een filmpje wel heel mooi vinden om te zien hoe alles door de bak zwemt, als dat kan natuurlijk!

Roodneuszalmpjes?
Je hebt het formaat van de rest van de vissen gezien :juggle:
 
Gaaf! Ik zou een filmpje wel heel mooi vinden om te zien hoe alles door de bak zwemt, als dat kan natuurlijk!


Je hebt het formaat van de rest van de vissen gezien :juggle:
Ik heb deze vissen niet zelf gehouden, maar ik lees juist dat ze niet op andere vissen zullen jagen?
 
Met grote interesse je hele topic gelezen!
Wat fijn dat de bak nu goed is!
Prachtig meesterstuk!
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Je zou nog eens een powerfilter kunnen proberen. Deze vangen erg goed kleine deeltjes op. Minpuntje is dat je dan weer stukje techniek in de bak hebt.
 
VKC raden mij Kardinaal Tetra's af vanwege het formaat. Temporalis wil nog weleens een visje eten namelijk.

Filmpje komt eerdaags maar moet ik even via de spiegelreflex camera doen mijn telefoon maakt al beroerde foto's laat staan filmpjes.

Powerfilter helpt inderdaad denk ik wel maar wil liever geen extra techniek in de bak.

Gisteren wat zitten pielen aan hoe de uitstromen staan en dit helpt wel zie ik nu.
 
Wat is nu uiteindelijk het doel van die quarantaine?
Mij lijkt het zelfs niet zo aangenaam voor die vissen om 2 weken in een kale bak te zitten?
 
Zou je aan vissen importeurs moeten vragen wat de exacte reden is.
 
Gisteren wilde ik gaan water verversen en de Hypselecara Temporalis waren zeer agressief tegen mijn afzuigpijpje

En zoals ik al dacht ze hebben eieren :) Ze zitten er nu nog steeds ondanks de L-nummers ze verdedigen ze ook flink. Wel een hoop eieren beschimmeld.

Nou we zien wel wat het wordt :)

Zal vanavond even foto's maken
 
Erg leuk dat je nu al eitjes hebt in ieder geval :thumbs:
 
upload photos

Hier een foto's van de eieren.

Zo'n beetje alles was beschimmeld gisteren en wat er nog was bewaakte ze niet meer.

Dus geen kleine visjes maar goed dat was ook een gedoe geworden natuurlijk :)
 
Toch een leuke foto en wie weet krijg je later nog kroost.
 
Mooie formaat bak met een mooi bestand.
Temporalissen zullen wel vaker afzetten en uiteindelijk zal je ook van vrij zwemmende jonkies genieten.
Ik ben alleen bang dat je met deze bestand geen planten kunt houden omdat de Uaru's net koeien zijn, alles wat groen is eten ze op.
 
Die Uaru's eten inderdaad redelijk mijn planten op :) Zie vrij veel snippertjes van Anubias aan de overloop kam hangen.

We zien wel wat het wordt. Ik vind het wel leuk om wat planten er in te hebben in ieder geval.

Misschien maar kijken voor een uitzwem bak op zolder dan. Misschien wel leuk om een groep een keer groot te trekken.

Alleen waar raak je ze kwijt :)
 
Het kwijtraken van de jongen is vaak het grooste probleem denk ik. Misschien kun je eens bij wat zaken informeren of die ze tzt willen overnemen.
 
Ik heb een bevriende winkelier daar kan ik ze altijd kwijt.

Hoef er ook niks aan te verdienen hoor :) Paar plakjes gratis voer ben ik al blij mee.
 
Wat voor materiaal zit er in je bioloog kwa mechanische filtering?
 
Het zweef vuil blijft een probleem. Het gaat wel weg enkel niet snel genoeg.

In de avond als ik de vissen gevoerd heb is het het ergst in de ochtend is het weer prima. Geen idee hoe we dit nu weer oplossen.

Iemand ideeen hoe we dit perfect krijgen?

Geen idee of het voor jou een oplossing is, maar ik maak gebruik van een theiling rollermat, doorstroming van 3000 liter per uur.


je kunt op de afvoerbuis van je overloop een aftakking maken met kogelasfluiter. Dit wordt dan de toevoer van de rollermat.
De rollermat afvoer komt dan weer in de bioloog.
de rollermat draait zichzelf door als het filter vervuild raakt, ongeveer 6 maanden dan moet je de rol vervangen voor een nieuwe.
Ik ben er super enthousiast over, ik ben verbaasd hoeveel zweefvuil die afvangt.
 
prachtige mooie grote bak , maar sorry hoor vind de inrichting wel jammer ,
met zo`n grote bak kun je zo enorm veel mooie dingen doen en nu liggen er alleen maar een paar stukken hout in
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS

Terug
Bovenaan