Wat is er nieuw

Nieuwe bak wegens barst oude, hoe het beste aanpakken?

Gast 20

Member
Lid geworden
25 augustus 2020
Mijn fluval flex heeft opeens een barst. Ik moet nu dus zo snel mogelijk een oplossing zien te vinden, want dit is wachten tot het mis gaat natuurlijk.

Ik twijfel om nu een superfish 60 of een aqualantis 60 van hornbach te halen, maar ik lees zoveel gemengde reviews over beiden. Ik heb ook al op veel
2e hands bakken gereageerd, maarja wachten op antwoord duurt soms even. Het zal zo snel mogelijk in orde gemaakt moeten worden. Wie kan mij helpen in een goede keuze maken?

En mijn 2e vraag, als ik de nieuwe bak heb, kan ik dan alles in 1 keer overgooien? Normaal moet een bak indraaien natuurlijk, hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken?
Mijn planten zijn ook echt waardeloos en doen het niet goed, dus wil daar ook meteen iets mee doen, maar ben bang dat het misschien allemaal te veel voor de vissen wordt?

Dat is balen! Snap dat dat je nerveus maakt en je snel wilt handelen.
Waarom trouwens niet weer 'gewoon' een Fluval, wat maakt dat je van merk wilt wisselen? En welke eisen stel je aan een bak?

Als je alles inclusief bodem, filter en water overzet kan het echt geen kwaad. Ik heb het ook zo gedaan destijds en niks gebeurd. Voor de zekerheid waterwaardes bijhouden is nooit verkeerd natuurlijk!

Ik had zelf een volglas bak gekocht zonder merk, maar dan moet je dus wel voor de verlichting zorgen, tenzij je dezelfde maat neemt en de kap overzet

Dat is balen! Snap dat dat je nerveus maakt en je snel wilt handelen.
Waarom trouwens niet weer 'gewoon' een Fluval, wat maakt dat je van merk wilt wisselen? En welke eisen stel je aan een bak?

Ja geen idee eerlijk gezegd, was aan het googlen naar bakken en kwam bij die 2 uit. Wat ik aan fluval wel fijn vind is dat alles weggewerkt zit, maar ben ook tevens wel veel ruimte kwijt. Eisen heb ik niet echt, alles is nog vrij nieuw voor mij.

Ik heb de Aquatlantis 60 led gehad en was best tevreden voor dat geld al heb ik de bijgeleverde filter eruit gelaten.

Ja geen idee eerlijk gezegd, was aan het googlen naar bakken en kwam bij die 2 uit. Wat ik aan fluval wel fijn vind is dat alles weggewerkt zit, maar ben ook tevens wel veel ruimte kwijt. Eisen heb ik niet echt, alles is nog vrij nieuw voor mij.
Bij de Superfish loop je feitelijk tegen het zelfde aan: ook daar een filterhuis wat ruimte inneemt maar wel fijn alles aan het zicht onttrekt. Keerzijde is dat filter en spraybar maar op één manier geplaatst kan worden. Je kunt alleen spelen met de uitstroom door de richting te veranderen middels het draaien van de spraybar in de aansluiting.

Voor het gemak zou ik zeggen: de Fluval. Aangezien je dan alles 1 op 1 over kunt zetten zonder al te veel stress. Maar als je met de breuk toch de aanleiding ziet om een ander soort bak te proberen, snap ik dat ook zeker. Dan zou ik kijken naar de afmetingen vs je visbestand (zeker bv met een betta als je die zou hebben, is de hoogte en de mogelijkheid af te dekken een 'ding', ik noem maar wat), en de techniek die je er in wilt, al dan niet al standaard mee geleverd of juist op een kale bak naar eigen wens samen te stellen.

Ik heb een aquatlantis. Gekocht voor een mooi prijsje via marktplaats.
Nadeel van dit aquarium vind ik het gat waar de techniek door heen moet! Wie dat ooit bedacht heeft. Het is letterlijk een gat, bovenin zit te rand er nog omheen, dus je moet echt proppen (met een extern filter word je daar niet zo vrolijk van).
Verder is het een prima bak hoor. Ik weet ook niet of alle versies van aquatlantis dat hebben.

Bedoel je de superfish home 60, zonder kap maar met een dekruit?
Opzich wel een mooie bak, maar de standaard meegeleverde filters zijn (meestal) veel te klein qua capaciteit.
Nadeel van deze bak vind ik dat er geen kap opzit. Je krijgt altijd bij het wateroppervlak een vies randje van wat vuil/kalk die je altijd ziet..

Bedoel je de superfish home 60, zonder kap maar met een dekruit?
Opzich wel een mooie bak, maar de standaard meegeleverde filters zijn (meestal) veel te klein qua capaciteit.
Nadeel van deze bak vind ik dat er geen kap opzit. Je krijgt altijd bij het wateroppervlak een vies randje van wat vuil/kalk die je altijd ziet..

Niet om een dikke discussie te starten off topic, en ik ben een absolute beginner, maar vind je dat echt? Debiet is 400 liter per uur. Daarmee pompt hij de bruto inhoud 6 en twee derde keer rond. Ik ga uit van een netto inhoud van rond de 50 (bodem, hardscape, planten), dan wordt het al 8 keer.
Qua inhoud van de cartridge: daar kun je wat aan doen door de filtermedia aan te passen van de standaard spons met actieve kool naar een stuk spons, siporax mini en filterwatten.
Maar dat terzijde.

En dat randje is een mooie afvulindicatie :DD (Maar eens met je, dat doet wel wat afbreuk aan het strakke design)

Niet om een dikke discussie te starten off topic, en ik ben een absolute beginner, maar vind je dat echt? Debiet is 400 liter per uur. Daarmee pompt hij de bruto inhoud 6 en twee derde keer rond. Ik ga uit van een netto inhoud van rond de 50 (bodem, hardscape, planten), dan wordt het al 8 keer.
Qua inhoud van de cartridge: daar kun je wat aan doen door de filtermedia aan te passen van de standaard spons met actieve kool naar een stuk spons, siporax mini en filterwatten.
Maar dat terzijde.

En dat randje is een mooie afvulindicatie :DD (Maar eens met je, dat doet wel wat afbreuk aan het strakke design)
Het debiet is eigenlijk helemaal niet zo interessant voor de filtercapacteit, daarbij gaat het voornamelijk om het volume aan media die je kwijt kunt. Natuurlijk heb je wat stroming nodig maar die standaard regeltjes van zoveel aquarium volume per uur zeggen alleen iets als je ook filtermedia kunt bieden met genoeg oppervlakte. 3x per dag stofzuigen doet ook weinig als de stofzuigerzak al na 1x vol zit, dan kun je net zo goed 1x per dag stofzuigen 😉

Ik ben geen fan van die internet prut filtertjes en dat is voornamelijk omdat je niet genoeg filtermateriaal kwijt kunt in die filters. Zowel mechanisch filteren en daarna biologisch wordt helemaal lastig waardoor je vaak mechanisch laat zitten en alleen biologisch doet met als gevolg dat de capaciteit van je biologische media hard achteruit gaat door vervuiling. Of je doet het andersom (zoals ze standaard meestal zijn opgebouwd) en filters alleen mechanisch met spons. De spons zal natuurlijk ook biologisch actief worden maar door het schoonmaken/uitspoelen zal je de opbouw van bacterien elke keer verstoren wat ook niet optimaal is.

Het beste voor kleine bakjes is eigenlijk gewoon een klein extern filter zoals de Eheim 2211 of JBL 402 etc. Het is even een kleine investering maar biedt je wel de ruimte om het filter juist op te bouwen.

Nu zeg ik niet dat een intern filter nooit kan werken hoor. Voor een klein aquarium met lichte bezetting zoals een Betta of wat nano visjes is ook niet zoveel nodig om te filteren. Echter moe je je dan wel realiseren dat je filter zelf en alle oppervlakte in het aquarium erg waardevol zijn m.b.t. de groei van bacteriën en je hier dus voorzichtig mee om gaat. Het is dan bijvoorbeeld niet slim om je hele bak ineens opnieuw in te delen met nieuwe ornamentjes want dat is op dat moment eigenlijk een groot deel van je filter.

Eens. Als ik ooit een dergelijk filter voor mijn 60 tegenkom voor een zacht prijsje, zal ik dat zeker niet nalaten. (En dan gaat het filterhuis er alsnog uit). Maar voor nu is de geldboom leeggeschud en zal ik het moeten doen met de hardware die ik tot mijn beschikking heb.

Alles valt en staat ook met je budget uiteraard
Onder de 100 euro heb je best wel veel keuze tot ongeveer 70 liter en meestal zijn die sets compleet met de hele rattaplan
bijv Tetra Starterline 54 l. filter (nog een goeie ook, kennis heeft die als kweekbakje) verwarming, cultuur ledlampje voer enz. kost 72 euro
een juwel primo 70 kost ook compleet net aan 85 euro bij petsplace
en zo is er best veel keuze, maar ja moet het wel net in je portemonee zitten

Welke bak je neemt is al genoeg over gezegd, maar de manier van overplaatsen zelf is wellicht ook van toepassing:
hoe ik het zou doen, en in het verleden ook heb gedaan:

- lekker vroeg beginnen op de dag
- vissen uitvangen en in een emmer aquariumwater + bruissteentje (daar kunnen ze makkelijk een dagje in vertoeven)
- zoveel mogelijk water gewoon weg laten lopen
- nieuwe bak naast/voor de oude bak plaatsen
- bodem overzetten naar de nieuwe bak
- filter overzetten naar de nieuwe bak (of heeft fluval zo'n ingebouwd ding wat je niet over kan plaatsen?)
- oude bak weghalen en nieuwe bak in de plaats zetten
- even voor 1/2 vullen (met schoon water)
- inrichten
- bak afvullen (met schoon water)
- bak even een paar uurtjes laten draaien
- NH3/4 & NO2 meten
- zijn die bovengenoemde waardes goed? dan vissen terugplaatsen in de bak.

klaar.

Alle nagenoeg dode planten laat je weg, desnoods paar frisse nieuwe planten erin.
als je bovenstaande doet zou je theoretisch gezien weinig problemen moet hebben met de waterkwaliteit.
toch zou ik zeker de 1e 2 weken zeer minimaal voeren (wellicht om de 3 dagen even een klein beetje) om de waterkwaliteit een handje te helpen.

en uiteraard goed je bak & NH3/4 & NO2 waardes in de gaten houden.
gaat het toch mis met de waterkwaliteit dan z.s.m. 70% water verversing uitvoeren.

Bedankt allen voor de reacties! Ik ben voor de aquatlantis advanced 60 gegaan en ben meteen aan de slag gegaan, dag erna weg geweest dus vandaar nu pas weer reactie. Ik heb getwijfeld om een nieuwe fluval te halen, maar de vorm van het ding stond me toch ondertussen tegen. Ik wilde van dat vierkant en bolle glas af, gewoon simpel een rechthoekige bak. Merk wel een groot verschil in pomp/filter zoals al aangehaald werd. Die van de fluval is veel krachtiger en groter waardoor ook veel meer stroming was, wat mijn betta natuurlijk minder fijn vind, stroming is nu echt minimaal in de nieuwe. Ben nog niet thuis in de externe, maar schrok wel van de prijzen in de hornbach. Het is maar een minibak dus in hoeverre is het echt nodig/aanrader etc? Net als CO2 zit ik ook nog mee.

heb je een foto van de barst?
zou zonde zijn als je nieuwe bak ook stuk gaat

Nee ik moet nog een account ergens maken om foto's mee online te kunnen gooien. De barst kwam van rechts onder in de hoek schuin naar boven. Puntje van de hoek aan de buitenkant mistte al, maar hij was verder waterdicht dus gewoon in gebruik genomen. (wist ik veel wat de gevolgen konden zijn)

Dit is inderdaad ook wel een belangrijk puntje.
Weet je hoe de barst ontstaan is @QueenSparkle ?

Omdat waarschijnlijk dus al een beschadiging aan de buitenkant zat, het kapotte hoekpuntje aan de buitenkant, en omdat mijn kastje ingezakt is waarschijnlijk. Ik heb een Ikea malm ladenkastje waar hij op staat, ik heb deze nu gewisseld met een andere dezelfde die ik al had, staat volledig waterpas nu, maar ik zie dat ook deze minimaal ingezakt is.
Ik heb ondertussen de aquatlantis advanced 60 gehaald, deze bak staat in een frame zag ik dus niet met het glas op de kast. Ik weet niet in hoeverre die holling nu invloed kan hebben? Er zit in het midden nu 2mm speling tussen de kast en het frame. (foto's volgen nog)

Welke bak je neemt is al genoeg over gezegd, maar de manier van overplaatsen zelf is wellicht ook van toepassing:
hoe ik het zou doen, en in het verleden ook heb gedaan:

- lekker vroeg beginnen op de dag
- vissen uitvangen en in een emmer aquariumwater + bruissteentje (daar kunnen ze makkelijk een dagje in vertoeven)
- zoveel mogelijk water gewoon weg laten lopen
- nieuwe bak naast/voor de oude bak plaatsen
- bodem overzetten naar de nieuwe bak
- filter overzetten naar de nieuwe bak (of heeft fluval zo'n ingebouwd ding wat je niet over kan plaatsen?)
- oude bak weghalen en nieuwe bak in de plaats zetten
- even voor 1/2 vullen (met schoon water)
- inrichten
- bak afvullen (met schoon water)
- bak even een paar uurtjes laten draaien
- NH3/4 & NO2 meten
- zijn die bovengenoemde waardes goed? dan vissen terugplaatsen in de bak.

klaar.

Alle nagenoeg dode planten laat je weg, desnoods paar frisse nieuwe planten erin.
als je bovenstaande doet zou je theoretisch gezien weinig problemen moet hebben met de waterkwaliteit.
toch zou ik zeker de 1e 2 weken zeer minimaal voeren (wellicht om de 3 dagen even een klein beetje) om de waterkwaliteit een handje te helpen.

en uiteraard goed je bak & NH3/4 & NO2 waardes in de gaten houden.
gaat het toch mis met de waterkwaliteit dan z.s.m. 70% water verversing uitvoeren.

Deze zag ik te laat, heb het enigszins wel zo gedaan alleen wel 2/3 van het water mee overgenomen om zo alles stabiel mogelijk te houden voor de vissen omdat ik juist dacht dat volledig nieuw water in een nieuwe bak niet goed voor ze is. Filtersysteem kon niet mee over, heb de filter van de nieuwe wel in het water van de oude bak gezet zodat de watten etc alvast dat water konden opnemen.

Foto's kun je direct via het rood omcirkelde in mijn bijlage toevoegen door daarop te klikken (niet op d efoto uiteraard maar onder het tekstveld)
af-bestandtoevoegen.jpg

De barst
IMG_20200824_204434.jpg

De nieuwe bak

IMG_20200827_114600.jpg

De speling tussen frame en kast

IMG_20200827_133319.jpg

Bijlagen

• IMG_20200824_204434.jpg
    IMG_20200824_204434.jpg
    121.9 KB · Weergaven: 104
  • IMG_20200827_114600.jpg
    IMG_20200827_114600.jpg
    166.6 KB · Weergaven: 112
Plaatjes en foto's plakken: ik gebruik altijd deze
2020-08-27 13_37_36-(1) Nieuwe bak wegens barst oude, hoe het beste aanpakken_ _ AquaForum.png

Dan krijg je dit dialoogschermpje:
2020-08-27 13_38_09-(1) Nieuwe bak wegens barst oude, hoe het beste aanpakken_ _ AquaForum.png

Je kunt nu een bestand op je computer kiezen (of nog makkelijker: open het forum op je mobiel en kies direct uit je foto-rol).

Met betrekking tot filter: ik heb een Superfish Home 60 (met inmiddels er uit gesloopt filterhuis) en heb nu de JBL702 in bestelling staan. Lijkt er toch op dat de meerprijs van dat filter ten opzichte die van de SF Aquaflow 200 die er nu in zit, niet opweegt tegen het onderhoudsgemak van zo'n extern filter en de veel betere filtratie die deze oplevert. Interne filter moet ik zeker wekelijks reinigen (niet vervangen!) en filtert lang niet alle zweef-zooi er uit. Ik heb me laten vertellen dat het op ons formaat bakken ook echt geen overbodige luxe is en de huidige interne filters die worden meeverkocht, echt te klein zijn qua filtermateriaal.

Ik weet niet of die speling kwaad kan, maar ik zou het risico niet nemen en gewoon een stevige kast aanschaffen 🙂

Maar dat terzijde.

Ja, misschien qua debiet niet, maar er kan nauwelijks wat in qua inhoud.
Het ligt uiteraard wat je in je aquarium hebt hé, als je alleen wat garnalen hebt of 1 betta, dan zal dat wel goed gaan.
Maar met wat meer vissen zou ik toch wat meer inhoud willen..

Ja, misschien qua debiet niet, maar er kan nauwelijks wat in qua inhoud.
Het ligt uiteraard wat je in je aquarium hebt hé, als je alleen wat garnalen hebt of 1 betta, dan zal dat wel goed gaan.
Maar met wat meer vissen zou ik toch wat meer inhoud willen..
Ik ben inmiddels ook weer wijzer. De JBL702 voor bij mijn SF Home 60 wordt morgen afgeleverd :engel:

Ik weet niet of die speling kwaad kan, maar ik zou het risico niet nemen en gewoon een stevige kast aanschaffen 🙂

Geen optie voor nu ook qua geld omdat ik ook alweer een nieuwe bak moest kopen, en een aquariummeubel kan ik mijn spullen niet in kwijt wat ik er nu allemaal in heb. Kan het ook niet ergens anders kwijt in huis. Ik wil er een plaat overheen leggen die wel helemaal recht is van 2cm ongeveer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan