Wat is er nieuw

Nieuwe bak zo snel mogelijk opstarten

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Leeftijd
40
Hoi!

Mijn primaire aquarium is helaas gesneuveld (70 liter). Ik heb de vissen die daar in zitten over moeten hevelen naar een 30 liter aquarium, veel te klein voor mijn bijlzalmpjes en inmiddels 12 cm grote ancistrus.
Nu gaat er binnenkort een nieuwe 60 a 70 liter aquarium komen, maar ik wil deze natuurlijk zo snel mogelijk opstarten. Hoe kan ik dit het beste doen?

- De pomp uit het gesneuvelde aquarium hangt nu in het kleine aquarium, de bacterien die in deze pomp zitten gaan mee naar het nieuwe aquarium.
- Ik kan een deel van het water uit het kleine aquarium overhevelen naar het nieuwe aquarium.
- De bodem van het oude aquarium gaat in het nieuwe aquarium, al staat deze nu droog en zal om die reden geen toegevoegde waarde hebben denk ik, toch?

Met deze gegevens, hoe snel kan een nieuwe bak in gebruik genomen worden?

Thanks!

Oud water heeft geen toegevoegde waarde, het brengt enkel de vervuiling van de vorige bak mee naar de nieuwe.
Idem met je droge bodem.
Tenzij je die heeeeeeeel grondig kuist zorgt die enkel voor meer vervuiling.
De filter daarentegen zorgt dat je amper zal moeten indraaien.
Gewoon overzetten, spaarzaam voeren en mss iets meer verversen moest je problemen merken.
Verder geen nieuwe vissen inzetten in de eerste maanden en dit zou van een leien dakje moeten lopen.

Een kleine tip van mij. Zorg ervoor dat je altijd een kunststof bak(ken) klaar hebt staan zoals ik die heb bijvoorbeeld een 145 liter opbergbox van de action voor €15,-.

Oud water heeft geen toegevoegde waarde, het brengt enkel de vervuiling van de vorige bak mee naar de nieuwe.
Idem met je droge bodem.
Tenzij je die heeeeeeeel grondig kuist zorgt die enkel voor meer vervuiling.
De filter daarentegen zorgt dat je amper zal moeten indraaien.
Gewoon overzetten, spaarzaam voeren en mss iets meer verversen moest je problemen merken.
Verder geen nieuwe vissen inzetten in de eerste maanden en dit zou van een leien dakje moeten lopen.
Dit dus, als je een werkend, ingedraaid filter hebt kun je gewoon door gaan. Eventueel wat extra verversen om je bacteriën uit je bodem te compenseren

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan