T zijn babytjes😍, 1x per dag vind ik wel erg weinig voor jonkies. Weet iemand hoe het met sluiers zit? Discussen en maanvissen vergroeien als je ze in de groeiperiode te weinig geeft, hoe zit dat met sluiers?
Lang verhaal wordt dit. 😂
Als ze echt jong zijn mogen ze wel wat meer ja. Ik hanteer zelf bij goudvissen dat ik de eerste maanden 2-3x per dag voer en daarna 1x. Ik denk dat de vissen van TS inmiddels wel voldoende grootte hebben bereikt om het goed doen op minder. Al zullen ze bij 1x voer wat trager gaan groeien.
Waarom is dat okee: vissen hebben geen vast groeischema, in tegenstelling tot zoogdieren. Ze reageren met hun groeihormonen op voedselaanbod en omgevingsfactoren. Sneller of langzamer groeien zou voor de gezondheid van de vis niet uit moeten maken, zolang er aan een bepaald minimum van voedsel voldaan wordt. Het maakt daarbij nog wel verschil wat ze binnenkrijgen: 1x per dag een stronkje broccoli doet natuurlijk niet hetzelfde met een vis als droogvoer met veel hoogwaardig eiwit erin.
Ik weet van
@Barwaz dat zij meerdere goudvissen heeft gehad die pas op latere leeftijd (12 jaar +) bij haar kwamen, overgenomen van anderen. Die begonnen gewoon weer te groeien. :-0 En best veel ook. Puur door de andere omstandigheden bij haar.
En bij mij: de ene goudvis groeide in 4 jaar tijd bijna niet, terwijl de andere een dikke karper werd. Beide vissen waren gezond en plantten zich voort, dus ze kwamen technisch gezien niets tekort. Zo zie je maar dat het ook nog sterk per vis verschilt.
Ik moet dan ook altijd lachen als ik plaatjes zie zoals hieronder. De LFS hier heeft er ook een hangen. Het idee van verwachtingen scheppen bij vissenbaasjes is goed, maar het gegeven beeld klopt gewoon niet met hoe de biologie van zo'n vis werkt. Koudbloedige dieren doen niet aan groeischema's.
Edit: over vergroeiing trouwens, ik denk dat dat eerder genetisch is of komt door onderliggende ziekte, i.p.v. door een gebrek aan voer. Vissen reageren op groeihormonen door als geheel te groeien, dus ofwel een vis groeit gelijkmatig ofwel hij groeit niet. Wellicht vallen grote ogen e.d. wel gewoon onder de natuurlijke variatie van lichaamsverhoudingen. In het bijzonder bij goudvissen zijn er door kweek en kruising veel verschillende bouwstenen in omloop, zeg maar.