Wat is er nieuw

Nieuwe bak

lemoñ

Member
Lid geworden
31 december 2024
Leeftijd
20
Hi, ik heb een update. Ik heb zondag me nieuwe bak ( juwel 110 2.0) op gehaald, opgezet en de sluierstaarten overgezet. Oude sponzen in het nieuwe filter gezet en 30l~40l van het oude water gebruikt en de rest vers gedaan. Ze zijn beide lekker actief 🙂

Bijlagen

• 1738684845599170941029841999435.jpg
    1738684845599170941029841999435.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 31
Succes met de bak en ik zou flink verversen want de bak is niet al te groot en het filter een beetje beperkt voor sluiers.

Succes met de bak en ik zou flink verversen want de bak is niet al te groot en het filter een beetje beperkt voor sluiers.
Hoe bedoel je ?? Een 110l tank is toch goed ??

Momenteel is deze bak prima denk ik. En als je het voeren beperkt tot 1x per dag, moet dit filter het wel redden. Hoef je niet dertig keer per week te verversen.

Maar je vissen gaan wel groeien. Er komt een dag dat ook die 110 liter wat krap wordt. 🙂 De meeste sluierhouders die ze jaren hebben (dus met sluiers op volle grootte) hebben toch wel bakken van 1 meter of meer.

Momenteel is deze bak prima denk ik. En als je het voeren beperkt tot 1x per dag, moet dit filter het wel redden. Hoef je niet dertig keer per week te verversen.

Maar je vissen gaan wel groeien. Er komt een dag dat ook die 110 liter wat krap wordt. 🙂 De meeste sluierhouders die ze jaren hebben (dus met sluiers op volle grootte) hebben toch wel bakken van 1 meter of meer.

T zijn babytjes😍, 1x per dag vind ik wel erg weinig voor jonkies. Weet iemand hoe het met sluiers zit? Discussen en maanvissen vergroeien als je ze in de groeiperiode te weinig geeft, hoe zit dat met sluiers?

Over de grootte, bij goede verzorging wordt een sluierstaart ongeveer zo groot (niet mijn foto, ik heb ze groter gehad):
IMG_1226.png

Filmpje:

Laatst bewerkt:
Ja ok het zijn dan nog kleintjes maar ze kunnen snel groeien dus op korte termijn is een 80 cm dan snel te klein.

T zijn babytjes😍, 1x per dag vind ik wel erg weinig voor jonkies. Weet iemand hoe het met sluiers zit? Discussen en maanvissen vergroeien als je ze in de groeiperiode te weinig geeft, hoe zit dat met sluiers?
Lang verhaal wordt dit. 😂

Als ze echt jong zijn mogen ze wel wat meer ja. Ik hanteer zelf bij goudvissen dat ik de eerste maanden 2-3x per dag voer en daarna 1x. Ik denk dat de vissen van TS inmiddels wel voldoende grootte hebben bereikt om het goed doen op minder. Al zullen ze bij 1x voer wat trager gaan groeien.

Waarom is dat okee: vissen hebben geen vast groeischema, in tegenstelling tot zoogdieren. Ze reageren met hun groeihormonen op voedselaanbod en omgevingsfactoren. Sneller of langzamer groeien zou voor de gezondheid van de vis niet uit moeten maken, zolang er aan een bepaald minimum van voedsel voldaan wordt. Het maakt daarbij nog wel verschil wat ze binnenkrijgen: 1x per dag een stronkje broccoli doet natuurlijk niet hetzelfde met een vis als droogvoer met veel hoogwaardig eiwit erin.

Ik weet van @Barwaz dat zij meerdere goudvissen heeft gehad die pas op latere leeftijd (12 jaar +) bij haar kwamen, overgenomen van anderen. Die begonnen gewoon weer te groeien. :-0 En best veel ook. Puur door de andere omstandigheden bij haar.

En bij mij: de ene goudvis groeide in 4 jaar tijd bijna niet, terwijl de andere een dikke karper werd. Beide vissen waren gezond en plantten zich voort, dus ze kwamen technisch gezien niets tekort. Zo zie je maar dat het ook nog sterk per vis verschilt.

Ik moet dan ook altijd lachen als ik plaatjes zie zoals hieronder. De LFS hier heeft er ook een hangen. Het idee van verwachtingen scheppen bij vissenbaasjes is goed, maar het gegeven beeld klopt gewoon niet met hoe de biologie van zo'n vis werkt. Koudbloedige dieren doen niet aan groeischema's.

goldfish-size-chart-3017526154.jpg

Edit: over vergroeiing trouwens, ik denk dat dat eerder genetisch is of komt door onderliggende ziekte, i.p.v. door een gebrek aan voer. Vissen reageren op groeihormonen door als geheel te groeien, dus ofwel een vis groeit gelijkmatig ofwel hij groeit niet. Wellicht vallen grote ogen e.d. wel gewoon onder de natuurlijke variatie van lichaamsverhoudingen. In het bijzonder bij goudvissen zijn er door kweek en kruising veel verschillende bouwstenen in omloop, zeg maar.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan