Wat is er nieuw

Nieuwe beginner :)

Jennifer

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
29 april 2025
Leeftijd
36
Hallo allemaal! Ik ben Jennifer, 36 jaar uit omgeving Apeldoorn. In mei ben ik lid geworden om wat vragen te stellen omtrent onze vijvervissen. Nu begin ik verder te dromen en lijkt het me een goed moment om hier wat actiever te worden. (En als het bevalt snel donateur te worden, want de reclames vind ik best heftig!) Ik heb nog geen ervaring met aquaria. Vroeger thuis wel altijd aquaria gehad, maar dat onderhoud deed mijn vader. Mijn ultieme droom is ooit een zeewateraquarium, maar dat is als totale beginner natuurlijk 25 bruggen te ver 😅 Dus mijn plan is nu eerst om met een simpel, 'budget' aquarium te beginnen en eerst maar eens te kijken of ik het leuk vind en de interesse blijft. Dan kan ik hopelijk langzaam naar ingewikkeldere set-ups toewerken. Ik kan van een vriendin een bak van 60x30x30 overnemen met pomp, verwarming en verlichting. Ik zat te denken om (als de bak volledig ingedraaid is natuurlijk) te beginnen met guppy's, maar ik sta open voor alle suggesties!

Welkom Jennifer. Zo’n bakje is een leuke maat om mee te beginnen, maar hou er met guppy’s rekening mee, dat je er zo honderd hebt, of je moet alleen mannen houden. Ik zou eerder naar een schooltje kleine visjes kijken zoals bijvoorbeeld Rasbora’s. Neontetra’s zouden ook nog net kunnen denk ik. Voor de bodem leuke slakken of dwerg corydoras.
Of kijk hier eens.
https://aquaforum.nl/threads/visbestanden-per-bakmaat-herzien.92992/

Welkom Jennifer op het AF. Een leuk aquarium om mee op te starten. Veel plezier met de hobby en leesplezier op het forum.

Welkom en ik sluit me aan bij de opmerking dat je met levendbarenden snel teveel hebt. Er zijn ook veel andere soorten die je zou kunnen overwegen.

Bedankt allemaal! Dat is dus precies waarom ik hier ben, om advies te krijgen van de ervaringsdeskundigen! Ik ga snuffelen in de aangeboden links 🙂

Welkom en kan je uit ervaring vertellen dat je weinig gaat hebben aan ervaring met zoet bij de overstap en of een extra zeewater aquarium, dat zijn 2 compleet verschillende werelden.
Enige wat ik je dan wel kan aanraden mocht je ooit voor zoutwater gaan is om hard te gaan sparen ervoor.

Suc6~!

Haha, ja dat hard sparen had ik ook al in de gaten. Stiekem hoop ik een beetje dat ik zo verliefd wordt op de zoetwateraquaria dat die droom komt te vervallen 😋 Zijn de visjes die in de link met de visbestanden genoemd worden in principe ook redelijk eenvoudige visjes om te houden? Ik zie bij voorbeeld de Neolamprologus multifasciatus staan. Daar had ik al eens eerder naar gekeken, maar die leken me wel wat lastiger, omdat ze relatief snel kweken maar wel een eigen teritorium nodig hebben. Zo begreep ik het tenminste.

Haha, ja dat hard sparen had ik ook al in de gaten. Stiekem hoop ik een beetje dat ik zo verliefd wordt op de zoetwateraquaria dat die droom komt te vervallen 😋 Zijn de visjes die in de link met de visbestanden genoemd worden in principe ook redelijk eenvoudige visjes om te houden? Ik zie bij voorbeeld de Neolamprologus multifasciatus staan. Daar had ik al eens eerder naar gekeken, maar die leken me wel wat lastiger, omdat ze relatief snel kweken maar wel een eigen teritorium nodig hebben. Zo begreep ik het tenminste.
Persoonlijk vind ik 60cm wat klein voor een kolonie, maar het zijn maar kleine visjes.

Ik zit liever niet aan de te kleine kant met levende dieren 🙂 Ik ga eens rustig alle soorten die in het bestand staan onderzoeken. Valt me wel op dat de rasbora's en de tetra's die genoemd zijn er niet tussen staan. Is dat met een reden, of simpelweg omdat in die lijst maar een paar voorbeelden staan en deze toevallig niet?

Ik zit liever niet aan de te kleine kant met levende dieren 🙂 Ik ga eens rustig alle soorten die in het bestand staan onderzoeken. Valt me wel op dat de rasbora's en de tetra's die genoemd zijn er niet tussen staan. Is dat met een reden, of simpelweg omdat in die lijst maar een paar voorbeelden staan en deze toevallig niet?
Het zijn voorbeelden. Je kunt bij de kleinere aquariamaten ook visjes zien staan, die natuurlijk ook in jouw 60cm passen.

Paracheirodon innesi staat bij de voorbeelden toch? Dat is de neontetra

Danio margaritatus is ook leuk.😊

Ahh, thanks! Zo kan ik weer verder! 🙂

Ahh, thanks! Zo kan ik weer verder! 🙂
Succes met kiezen! Belangrijk is nu lekker veel planten te plaatsen, vooral snelgroeiende zuurstofplanten. Laat je aquarium rustig indraaien. Neem daar gerust 4 weken de tijd voor totdat je nitriet langere tijd 0 is. Meet met druppeltesten want strips zijn niet nauwkeurig.
Geduld is je beste vriend bij de opstart.

Dat ben ik zeker van plan! Ik ben nu eerst een globaal plan aan het maken van wat ik voor een vissen wil en wat ik daarvoor nodig heb qua inrichting/planten. Dan ga ik pas aan de slag met het daadwerkelijke aquarium en inderdaad eerst planten, indraaien, etc. Bedankt voor het advies tot zover!

Dat ben ik zeker van plan! Ik ben nu eerst een globaal plan aan het maken van wat ik voor een vissen wil en wat ik daarvoor nodig heb qua inrichting/planten. Dan ga ik pas aan de slag met het daadwerkelijke aquarium en inderdaad eerst planten, indraaien, etc. Bedankt voor het advies tot zover!
Veel plezier!

AquaInfo is een goede site met veel informatie. Daar zit een zoekfilter bij, en dan kun je zoeken op visjes die geschikt zijn voor jouw bak.
Vraag daarna heir na over ervaringen en of je bepaalde combi's wel of niet kunt doen.

En als je er niet uitkomt, mag je mij altijd een berichtje sturen, dan kan ik je een eindje op weg helpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan