Wat is er nieuw

Nieuwe bewoners! (garnalen)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lise en de visjes
  • Startdatum Startdatum
L

Lise en de visjes

Guest
Hoi!

Vandaag heb ik eindelijk mijn garnaaltjes gekregen!
Charles Darwin (mijn betta vis) zit nu al een dikke 3 weken in mijn 60L en hij is heel braaf tegen mijn overgebleven kardinaaltje dus vond ik het wel tijd om er garnaaltjes bij te nemen.
Het zijn twee rode vuurgarnalen en twee Chinese vuurgarnalen geworden.
De rode vuurgarnalen waren best wel prijzig (� 4,89/st.) dus daarom dat ik hier nu nog maar twee van heb en twee Chineze.
Eentje zit achter een plantje, eentje bovenop de filter en de andere twee zitten samen wat overgebleven restjes op te eten in het midden van mn aqua.
In de andere dierenwinkel van vanmorgen zat een zwanger vrouwtje maar toen moesten we nog een hele dag op stap, en nu heb ik nog geen eitjes gezien helaas 🙁
Hoop snel kleintjes te hebben!
Charles Darwin heeft 1 keer gehapt naar de garnalen maar ze sprongen snel weg dus nu zwemt hij weer lekker rustig rond, gelukkig!
Dit is de stoerste van het viertal:
0zDz-FETTA1IITiEP4BL9X68DVkjDHXk.jpeg

Deze zit al de hele late namiddag achter het plantje verscholen:

Deze is verliefd op de filter:

En dan de Chinees die zn rode neefje volgt:

Als je goed kijkt zie je hem boven de rode zitten.

Excuses voor de kwaliteit maar deze foto's zijn met mn mobiel genomen...
Heb nog een aantal vraagjes.

Kan je het geslacht herkennen bij garnalen?

Kan het kwaad als bv. een van mn Chineesjes eitjes krijgt met een van de andere?

Hoe lang zijn de vrouwtjes zwanger?

Wat kan je best doen om de eitjes te doen overleven?

Groetjes!

Een kleine tip: Als je op marktplaats kijkt kun je veel goedkoper soortgenoten erbij krijgen, bijvoorbeeld 20 stuks voor 10 euro ofzo. Dit is mooi goedkoop en zo heb je meteen wat meer soortgenoten, omdat ze wel graag met veel willen zijn, anders gaan ze zich vanzelf verstoppen.

Dankjewel voor de tip, SaskiaP!
Ik ga eens kijken...

Naar mijn mening heb je wel de hoofdprijs betaald voor een paar vuurtjes welke eigenlijk moeten worden gehouden vanaf een 10 stuks.
Uiteraard ken ik de Belgische prijzen niet maar in de handel in Nederland is een prijs � 1.25 redelijk normaal.

Ik wens je wel veel succes met je nieuwe aanwinst.

Mogen er Red Cherry Garnalen bij?
Zie hier een advertentie van Red Cherry Garnalen voor �1,25/st.

Ik heb zelf verschillende soorten garnalen (vuurtjes, regenboog, japonica) door elkaar zitten. Dit gaat probleemloos, maar ik heb dan ook niet het doel om ze te kweken. Sommige zijn rood, sommige oranje, sommige doorzichtig, sommige donker. Ze leven prima met elkaar samen, en vermeerderen ook flink. Als ze eitjes hebben gaat het verder vanzelf, zorg alleen dat je geen vissen hebt de graag garnaaltjes of ander levend voer eten, anders groeien ze niet op.

Ze eten al het voer wat overblijft van de andere vissen, maar ik heb ook garnalenkorreltjes. Daar doen ze het prima op.

Als iemand het hier niet mee eens is of aanvullingen heeft, kan dat natuurlijk.

Succes!

Een van de garnaaltjes heeft net ook al een garnaalkorreltje geproeft haha..
Zal nog even kijken of ik weer naar de eerste dierenwinkel kan gaan, daar hadden ze mooie rode knapperds en enkele zwangere dames ^^

En jij wilt jonge garnalen? Met en Betta erbij?

Waarom heb jij er kunst planten in?
En van die grove grinten?

Je kunt het beste even een kruisingsschema bekijken om te zien welke soorten er bij elkaar kunnen.

Ik zou ze ook niet bij een Betta gaan houden moet ik zeggen.
Van de jongen zal bijna niks overblijven. Ik denk dat garnaaltjes misschien een wat fijnere bodem meer zullen waarderen.
Ze hebben nu denk ik het gevoel in de bergen te lopen 😉

Ik heb al een paar keer een andere bodem proberen aan te smeren bij mn mama maar ze wil dit niet en echte plantjes wil ze ook niet omdat ze vind dat het te snel overwoekerd enzo... dusja...
Maar sommige betta's gaan wel met kleine visjes, anderen niet... Hij is er al de hele avond niet aangekomen, maar ik heb hem dan ook wel af en toe wat gevoederd. Dus vanaf nu zal ik hem ook een beetje meer voederen zodat hij geen honger heeft.

En dat zakt in de bodem weg,waar hij niet bij komt, en dan???
Wat geef je hem dan voor eten>

wauw die prijs..
hier 50 cent stuk.. en in de winkel 1.50 max 2 euro.

maarja.. meer genoten vinden ze leuk

Zo aanvallend, Bertus?
Hij krijgt vlokken. Die krijgen de kans niet om op de bodem te geraken hoor.

Kan ik ze misschien ergens online bestellen voor een lage prijs? Dat ze die dan aan huis leveren?
Want alle adressen waar ze ze goedkoop verkopen zijn meer als een uur rijden voor ons en dat zie ik mijn mama niet doen...

Ze zullen het tot maandag met vier moeten doen, misschien komen er dan zes rode vuurtjes bij.

Lise en de visjes zei:
Kan ik ze misschien ergens online bestellen voor een lage prijs? Dat ze die dan aan huis leveren?
Want alle adressen waar ze ze goedkoop verkopen zijn meer als een uur rijden voor ons en dat zie ik mijn mama niet doen...

Ik heb goede ervaringen met Aquafizz hoor.

Ook Rendoshrimps uit Duitsland is erg goedkoop maar wel een hogere porto en dat kan niet uit als je een paar besteld denk ik.

We gaan dinsdag 6 rode vuurtjes bijhalen want morgen is de winkel gesloten. Het viertal is nu druk bezig met steentjes kuisen en ze verplaatsen zich toch wel door de bak 🙂

De plannen zijn helaas moeten wijzigen 🙁

Het leek goed te gaan tussen de betta vis en de garnalen omdat hij meerdere malen per dag vlokken kreeg, maar helaas had hij toch nog een plekje in zn maag voor 2 garnalen. Vannacht zijn er dus twee garnaaltjes gesneuveld :'(
Daarom heb ik de overige twee samen met mijn overgebleven kardinaal in het 20L bakje gezet. Ik ben van plan te sparen voor zo'n mooie aque cube om een eigen garnalenbakje op te starten.
Een van de twee overgebleven garnaaltjes doet het niet zo goed, denk dat het straks zal sterven.
Daarom ga ik morgen dus zeker garnalen bijhalen, maar hoeveel?
Als die ene sterft dan heb ik er nog 1 over samen met een kardinaal.
Hoeveel garnalen zou ik dan gaan halen?
Hoeven ze dan ook perse met 10 te zitten als ze enkel samenzitten met een kardinaal in een 20L bakje?
Of zouden ze met 5/6 ookal gelukkig zijn?
Want in die dierenwinkel hebben ze veel zwangere vrouwtjes dus als die eitjes het overleven zouden het wel ineens veel garnalen kunnen worden.

Ik heb niets aan kritiek van "zie je nu wel, we hebben het je nog gezegd!", want ik vind dit zelf heel spijtig en had het ook helemaal niet verwacht.

En er is ook goed nieuws, in mijn 20L bakje kan ik wel echte plantjes zetten, dus morgen ga ik eens kijken naar mosballen.

Waarom laat je die kardinaal niet gewoon in het 60cm bakje? maak je van de 20 liter een garnalenbakje...
Ik zou me eerst goed verdiepen in garnalen voor je weer nieuwe koopt anders zal het weer een teleurstelling worden vrees ik.

Sowieso is het toevoegen van garnalen aan bakken waar al vissen in zitten nog riskanter dan uberhaupt de combinatie al maken waarbij de garnalen eerst eens een tijdje mogen settelen. Vissen die denken: heej levend voer.

Seabait zei:
Waarom laat je die kardinaal niet gewoon in het 60cm bakje? maak je van de 20 liter een garnalenbakje...
Ik zou me eerst goed verdiepen in garnalen voor je weer nieuwe koopt anders zal het weer een teleurstelling worden vrees ik.
+1

~ Ivo

Heb net nog een garnaaltje gevangen. Er zijn er dus 3 die het overleefd hebben, moet het met die ene nog wel ff aankijken...

Ik heb echt veel mensen hun topics gevolgd over hun garnalen dus daar wist ik wel genoeg van en bij sommigen blijft de betta eraf en de andere niet, wie niet waagt niet wint. En helaas...
Maar morgen krijgen ze nieuwe vriendjes en plantjes.

begrijp ik nu goed dat je ze weer gewoon zonder verdere maatregelen gaat zetten in de bak waar de betta al inzit?

Je stelt de meest simpele vragen over garnalen houden,wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is want vragen is nooit slecht maar als je dan advies krijgt weet je het ineens allemaal heel goed....

Morgen vast weer een nieuw topic want de kans is bv groot dat je garnalen doodgaan door de nieuwe plantjes,maarja wie niet waagt... :juggle:

Als je de ervaring hebt dat garnalen opgegeten worden door vissen, dan zou ik ze apart laten zitten en niet meer met welke vis dan ook samen doen. Maar ik moet ook zeggen dat de garnalen bij mij gewoon in een gezelschapsbak zitten met corydoras, neontetra's en een enkele vuurneon, dus er zijn genoeg vissen en garnalen die wel samen gaan. Maar liever niet in 20 liter natuurlijk.

Vuurgarnalen kunnen in principe prima met welke medebewoners dan ook maar dan moet je wel een grote populatie hebben zodat de populatie ondanks dat er opgegeten worden door het snelle kweken in stand blijft.

Mascha&Ivo zei:
begrijp ik nu goed dat je ze weer gewoon zonder verdere maatregelen gaat zetten in de bak waar de betta al inzit?

Nee hoor, waarom denk je dat?
De betta blijft in de 60L en de garnalen in de 20L.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan