Nieuwe bewoners?

Traylica

Member
Lid geworden
18 oktober 2021
Berichten
17
Leeftijd
30
Beste leden,

Momenteel heb ik een 125L bak van Juwel zonder extern filter of spraybar(ben er wel over aan het nadenken)
De huidige bezetting is nihil:
1x borstelneus meerval(man)
2× platy oranje

Hier komt de vraag en het verhaal.
Ik wil graag een school bijlzalmen en later een school neontetra's
Nu heb ik gelezen dat bijlzalmen niet samen kunnen met drukke vissen(platy's).

1. De vraag is uiteindelijk. Wat is jullie ervaring met bijlzalmen en drukke vissen(platy's)?

2.Daarnaast vertonen de platy's afwijkend gedrag. Hangen tegen de inlaat van het filter aan. Ze eten gewoon en kunnen verder wel zwemmen. Kan dit depressief gedrag zijn gezien het aantal vissen?
De platy's waren eigenlijk een tijdelijke inzet om de bak op te leuken na een massa sterfte.
 

Bijlagen

  • 20220707_135216.jpg
    20220707_135216.jpg
    351.3 KB · Weergaven: 74
  • 20220707_140548.jpg
    20220707_140548.jpg
    268.5 KB · Weergaven: 76
De doen vrij weinig behalven dit. Ik heb de stroming al keer op keer aangepast. Hard-zacht, oppervlakte-naar de bodem gericht.
Dat lijkt niet de oorzaak
 

Bijlagen

  • 20220707_141218.jpg
    20220707_141218.jpg
    300.8 KB · Weergaven: 69
  • 20220707_141204.jpg
    20220707_141204.jpg
    224.3 KB · Weergaven: 72
Eerste vraag die in me opkomt is waardoor kwam de massa sterfte ? ;)
 
Eerste vraag die in me opkomt is waardoor kwam de massa sterfte ? ;)
Een paar hadden een kromme rug(Platy's)
Mijn beta(m) werd helemaal wit, beta(v) en een paar andere kregen buikwaterzucht.
Dat is gelukkig al een maand of 2 geleden geleden. De bak ik heb met rust geladen en inmiddels heeft de bak een maand geleden een nieuww inrichting gekregen.

Voorlopig zie ik geen andere/opvallende dingen. Behalve het "hang" gedrag van de overige Platy's.

Maar een duidelijke oorzaak blijft uit.
 
Dit gedrag kan op een zuurstoftekort duiden. Bij het filter komt het meeste water, waardoor daar de meeste zuurstof kan worden opgenomen. Kun je de kieuwen zien? Welke kleur hebben ze?
 
Dit gedrag kan op een zuurstoftekort duiden. Bij het filter komt het meeste water, waardoor daar de meeste zuurstof kan worden opgenomen. Kun je de kieuwen zien? Welke kleur hebben ze?
Ik heb zo juist een watertest gedaan:
Nitraat 0-10
Gh 7-14
Kh 6-10
Ph 7,2
Cl 0-0,8
Zuurstof 5-8mg/l
 

Bijlagen

  • 20220707_172547.jpg
    20220707_172547.jpg
    102.9 KB · Weergaven: 67
Zuurstof in zoetwater aquaria moet ongeveer 8.3 mg/l zijn, dus het is mogelijk dat het zuurstofgehalte wat te laag ligt.

Heb je iets van golfslag of belletjes of iets in die aard in je bak?
 
Zuurstof in zoetwater aquaria moet ongeveer 8.3 mg/l zijn, dus het is mogelijk dat het zuurstofgehalte wat te laag ligt.

Heb je iets van golfslag of belletjes of iets in die aard in je bak?
Is dat ook niet afhankelijk van de temp of heeft dat niet bijster veel invloed?
 
Zuurstof in zoetwater aquaria moet ongeveer 8.3 mg/l zijn, dus het is mogelijk dat het zuurstofgehalte wat te laag ligt.

Heb je iets van golfslag of belletjes of iets in die aard in je bak?
Ik van de stand van de uitstroom richten. Bv op het oppervlakte. Het creëert dan een mooie boogje boven het water uit. Maar dan is er mi der stroming in de rest van de bak. De planten bewegen niet of nauwelijks.

(Ik zit over een spraybar na te denken, maar dan zou die van achter naar voor gaan. En ik heb een post gelezen dat dat juist geen nut heeft)
 
Ik van de stand van de uitstroom richten. Bv op het oppervlakte. Het creëert dan een mooie boogje boven het water uit. Maar dan is er mi der stroming in de rest van de bak. De planten bewegen niet of nauwelijks.

(Ik zit over een spraybar na te denken, maar dan zou die van achter naar voor gaan. En ik heb een post gelezen dat dat juist geen nut heeft)
Van achter naar voor is prima voor je visjes. Je zult dan alleen gaan zien dat de vissen zich tegen de stroming in gaan keren, wat het kijkplezier niet ten goede komt.
 
Bv op het oppervlakte. Het creëert dan een mooie boogje boven het water uit
Volgens mij klettert dat nogal en ik zou constant naar de wc moeten.
het is juist wel goed als de planten allemaal wat bewegen en zo zie je ook dat er overal goede circulatie/stroming is.
 
Van achter naar voor is prima voor je visjes. Je zult dan alleen gaan zien dat de vissen zich tegen de stroming in gaan keren, wat het kijkplezier niet ten goede komt.
Van achter naar voren een spraybar is idd een goede optie. Heb dit in 3 van de 4 bakken zo draaien in mijn bakken, maar merk totaal niet dat mijn vissen contstant tegen deze stroom inzwemmen en dus er geen kijkgenot zou zijn. Belangrijk is een goede watercirculatie, dat bereik je zeker met een spraybar, wel de gaatjes iets onder het wateroppervlak houden en ietsje naar beneden gericht.
 
Ik heb ook dit van voor naar achter en merk dat ook niet verder. Als dat zo is dan zou je dit gedrag denk ik bij elke vorm van uitstroom zien.
 
Ik heb ook dit van voor naar achter en merk dat ook niet verder. Als dat zo is dan zou je dit gedrag denk ik bij elke vorm van uitstroom zien.
Denk dat dit misschien ook alleen echt van toepassing is op vissen die in stroming leven ;) en die dus de hele dag in de uitstroom willen zwemmen
 
Hartelijk bedankt allemaal voor de rips voor de Spraybar.
Heeft wellicht iemand ervaring met Bijlzalmen?
 
Bijlzalmpjes zijn leuke vissen, je dient echter wel alle gaten dicht te hebben. Ze kunnen supergoed springen.
Vissen welke in andere waterlagen zwemmen boeit ze hier niet zo, onderling kunnen ze nog wel eens een beetje ruzie maken wat soms ook resulteert in uit je bak springen.
 
Terug
Bovenaan