Wat is er nieuw

Nieuwe bewoners

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kcinayy
  • Startdatum Startdatum
K

Kcinayy

Guest
Dus ik heb 4 weken geleden een Dubai 80 op de kop getikt voor 90 euro incl planten en wat vissen. Nou heb ik het hele aquarium 2 weken geleden helemaal opbieuw ingericht, en dit it er nu in;

4 jonge maanvissen (7cm uit 2 verschillende kweken)
5 vijstreepbarbelen (komen er nog 2/3 bij, doen geen vlieg kwaad)
2 L144
2 Corydoras (komt er nog 1 bij

Nou wou ik nog 1 andere soort er bij doen, ik zat zelf te denken aan bettas, een trio (1 man 2 vrouw) maar weet zelf niet of dat zo'n goed idee is door de vijfstreepbarbelen, heb hier en daar gehoord dat die aan de mooie vinnen van de bettas knabbelen, en volgens sommige mensen doen ze dat juist niet. Als er een kans bestaat dat ze het wel doen en niet doen, wil ik liever geen bettas want het gaat er mij uiteindelijk om, hoe de vis zich voelt en wil dus geen risico's nemen.

Als er geen bettas bij kunnen, welke zouden er dan wel bij kunnen van die grootte en ook mooie kleuren?
 
Beste Kcinayy,

Helaas is je aquarium te klein voor maanvissen. deze hebben Minstens 1,20m nodig en 50cm hoog. Echter kan je wel heel veel met zo'n mooie bak als een dubai 80.

de combi Betta en vijfstreep zou ik inderdaad niet doen die lange vinnen zijn wel heel interessant voor een vijfstreepje.
ik weet niet zo goed wat je kan combineren met een vijfstreep.

Ik zou in ieder geval de maanvissen op marktplaats zetten om te kijken of er iemand met een grote bak is.

mvg Jorrit
 
Aquariun is echt niet te klein voor maanvissen. 50 liter per volwassen vis en als er een koppel gevormd is gaan de andere 2 maanvissen naar een ander aquarium.

Maar bettas en vijfstreepbarbelen kunnen dus niet bij eljaar. Wat is een alternatief?
 
50l. per vis �n minimaal 120 cm. zwemruimte. De ene richtlijn kan je niet zonder de andere zien. Je maanvissen zitten wel degelijk (veel) te klein.

Corydoras zijn scholenvissen. Die houd je niet met drie exemplaren, maar in een school.
 
Snap t al, dit forum word m niet met mensen die niet goed lezen en te snel oordelen...
 
Heeft niets te maken met niet goed lezen en te snel oordelen, beste Kcinayy.

Lees je eens goed in wat jonge maanvissen nodig hebben om mooi op te groeien en oordeel dan zelf of je goed bezig bent.
 
Heeft er alles mee te maken, maarja, niet alle mensen blijken intelligent genoeg te zijn om verder te denken dan hun neus lang is.
 
Okee.. je hebt je dus al goed ingelezen wat betreft je maanvissen ? Succes.
 
Beste Kcinayy,
Was jij niet diegene die zn Opa diverse bakken heeft??
Anders sorry dat ik me vergis. Het is zoals men hier net al heeft gezegd niet domweg die 50 liter x 2 doen hoor. Je moet ook naar de hoogte van je bak kijken en naar de breedte. Ik heb een Dubai 100 en wilde destijds ook Maanvissen erin doen en kwam met die vraag.
Nu snap ik wel dat je vraag gaat over de vissen die je erbij wilt hebben maar de leden proberen je wel een hoop ellende later te besparen en je te waarschuwen hiervoor.
Nu zijn het nog kleine vissen misschien, maar ze moeten ook goed uit kunnen groeien en dat gaat niet in een Dubai 80.
Ja dat viel mij destijds ook tegen en ik had het ook liever anders gehoord maar achteraf ben ik blij dat ik op tijd ben gewaarschuwd.
Je moet het welzijn van de vis goed in het oog houden en de Maanvis hoort niet in een bak van 80 cm breedte.
Zelfs zonder andere vissen erbij is de bak nog te klein. Ze worden ook gewoonweg te hoog voor je bak en kunnen niet voldoende zwemmen.Ik hoop dat je dit begrijpt al begrijp ik dat je graag wat anders had gehoord.
Dus het is denk ik niet zozeer dat de andere leden niet goed lezen, maar ze proberen je te behoeden voor een hoop ellende later.
Veel plezier verder met het houden van je vissen en ik hoop dat je een wijs besluit zult nemen voor je Maanvissen 🙂.

Edit: Ik las net dat jij dus wel diegene bent met een Opa met 8 bakken. Vraag eens hoe je Opa ertegen aan kijkt want die heeft vast de nodige ervaring denk ik 😉
 
Kcinayy zei:
Snap t al, dit forum word m niet met mensen die niet goed lezen en te snel oordelen...

Ik snap het al. Weer iemand die niet te horen krijgt wat hij/zij graag wil horen. Succes ermee dus

PS

Dat het jonge dieren zijn maakt geen moer uit. Ook jonge dieren worden groot
 
De TS is nog erg jong, 14 jaar, en heeft natuurlijk nog niet veel ervaring met het houden van aquaria.
Dus ik hoop dat de TS de adviezen toch ter harte zal nemen.
We zijn allemaal een keer begonnen en hebben vast ook allemaal in het begin fouten gemaakt 😉.
 
Kcinayy zei:
Heeft er alles mee te maken, maarja, niet alle mensen blijken intelligent genoeg te zijn om verder te denken dan hun neus lang is.
"verder denken dan je neus lang is" ?

En het dan hebben over de intelligentie van anderen... :juggle:
 
Vuvuzela zei:
de combi Betta en vijfstreep zou ik inderdaad niet doen die lange vinnen zijn wel heel interessant voor een vijfstreepje.
Nee hoor. Vijfstreepbarbeeltjes zijn z��r vreedzaam en hebben nul interesse in vinnen van andere dieren. Als vijfstreepjes irritant gaan doen is er (net zoals bij eigenlijk alle barbeeltjes) wel iets anders aan de hand en vaak het gevolg van verkeerd houden (bijvoorbeeld in te kleine groepen). Van sumatranen wordt ook regelmatig (onterecht!) geroepen dat het zulke eikels zijn, was je daar soms mee in de war?


Over maanvissen in deze bak is al genoeg gezegd en daar sluit in me bij aan: niet doen of je doet de dieren ernstig tekort. En dat laatste kan ook niet de bedoeling zijn, toch?

~ Ivo
 
jessicapilon zei:
De TS is nog erg jong, 14 jaar, en heeft natuurlijk nog niet veel ervaring met het houden van aquaria.
Dus ik hoop dat de TS de adviezen toch ter harte zal nemen.
We zijn allemaal een keer begonnen en hebben vast ook allemaal in het begin fouten gemaakt 😉.

Dat weet ik. Maar jong zijn is geen excuus om op deze manier te reageren, vandaar mijn reactie op deze manier.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Dan koelt het lekker af
      Terug
      Bovenaan