Wat is er nieuw

Nieuwe bodem met nieuwe vissen 60cm

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Madoow
  • Startdatum Startdatum
M

Madoow

Guest
Ik ga binnenkort mijn grindbodem vervangen voor het Aqua Colorsand van de Hornbach met korelgrootte 0.4-0.8mm. De huidige vissen gaan uit deze bak en ik ben op zoek naar nieuwe bewoners.

Ik wil graag was visjes die een beetje door het zand zwemmen zodat het niet gaat rotten. Maar het zand moet natuurlijk niet teveel gaat stuiven.

Ik lees ook dat sommige zeggen dat roodneus zalmpjes niet in een 60cm gaan en sommige zeggen van wel. Hoe zit dit precies?

Als algeneten vind ik de ottocinclus niet zo mooi maar als er geen andere is zal dat hem waarschijnlijk wel worden.

Alvast bedankt.
 
Dat zand van de Hornbach zal echt niet snel gaan rotten. Heeft dezelfde korrelgrootte als filterzand dus zal niet zo snel dichtslaan. Corydoras woelen wel door het zand, maar om je bodem luchtig te houden kun je beter wat slakjes houden.

Algeneters moet je alleen houden als je ze mooi/leuk vindt, niet voor het eten van de algen. Daar zou ik geen wonderen van verwachten. Japonica garnalen en appelslakken eten wel wat alg, maar schoonmaken zul je zelf moeten doen of de alg bij de oorzaak aanpakken.

Roodneuszalmpjes willen iets meer zwemruimte dan 60 cm geloof ik. Er zijn wel andere scholenvisjes die goed in een 60 cm kunnen 🙂
 
Wat ook wel een eis is dat ze niet te snel uitbreiden. Heb er nu plaatjes in zitten.
Ben begonnen met 8. half jaar later zijn het er 18-20 geworden.
Ben ook bang met slakken voor een hele plaag.
 
Appelslakken hebben gescheiden geslachten en leggen de eieren boven water dus zijn gemakkelijk weg te halen. Volgens mij valt het wel mee met plaag als je maar niet te veel voert.
Als je geen slakken wil kun je ook 1 keer per week ofzo met een sateprikker door de bodem gaan. Zo houd je ook de bodem luchtig.
 
Nu ik zand heb, wil ik liever terug naar grind want met het stofzuigertje zuig ik al het zand op en dat gaat door het hele aquarium zweven en dan zitten al mijn planten onder het zand en kan je dus moeilijk de viezigheid opzuigen zonder dat het zand verplaats met grind zonk het gelijk weer naar beneden 🙁 Plus mijn planten gaan er steeds snel uit als de vissen stoeien
 
Haha ik had eerst grind maar wil dat juist nooit meer. Mijn planten wortelen beter in het zand. Ik zuig af met een slang en als je die hoog genoeg houdt zuig je het vuil weg maar blijft het zand liggen.
Ik vond dat tussen het grind het vuil te veel bleef liggen. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen 🙂
 
BettaFish96 zei:
Nu ik zand heb, wil ik liever terug naar grind want met het stofzuigertje zuig ik al het zand op en dat gaat door het hele aquarium zweven en dan zitten al mijn planten onder het zand en kan je dus moeilijk de viezigheid opzuigen zonder dat het zand verplaats met grind zonk het gelijk weer naar beneden 🙁 Plus mijn planten gaan er steeds snel uit als de vissen stoeien

Dan doe je het toch echt verkeerd...
 
Nou als ik de bodem doe, of beter gezegd de stenen terug plaats die de grondels hebben uitgegraven dan zie ik ook wat zand op de bladeren liggen hoor.
Bij het afzuigen zul je hoger moeten werken denk ik.
 
Biologist zei:
Haha ik had eerst grind maar wil dat juist nooit meer. Mijn planten wortelen beter in het zand. Ik zuig af met een slang en als je die hoog genoeg houdt zuig je het vuil weg maar blijft het zand liggen.
Ik vond dat tussen het grind het vuil te veel bleef liggen. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen 🙂


Haha, wil nooit geen grint meer????


Met een SErabuis, die steek je in het grint. vuil gaat omhoog, grint zweeft.

duim op de slang, grint zakt, dan 10 cm verder weer.

Als jij te hoog zuigt,blijft de bodem vuil.
Het is wel de bedoeling dat de bodem omwoelt wordt.


zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen???
Nee, kennis van zaken.


OOk zand krijg je schoon,met zo,n buis.
 
volgensmij maak je zand ook makkelijker schoon met een wat smaller buisje in plaats van tuinslang maat.
 
Waarom zou het zand schoon willen hebben? Ik snap dat je het losse vuil (als dat erop ligt) eraf wil hebben maar dat kan gewoon met een slang zonder extra dingen en een beetje beleid natuurlijk.

Je wil toch niet echt deeltje vuil van centimeters diep uit het zand, dat is volgens mij niet bevorderlijk voor het evenwicht in je bak.
 
Dat zou ik ook niet willen. Bedoelde dat je met een smallere slang het vuil van bovenaf er makkelijker af zuigt zonder dat je al het zand meeneemt.
 
Ik heb inderdaad zo'n hevelklok gebruikt toen ik grind had. En daar kun je inderdaad prima het vuil mee weghalen.Op zand blijft het vuil iets meer bovenop liggen maar beiden zijn prima te reinigen.
Wat ik meer bedoel te zeggen is dat iedereen iets anders fijn vind om mee te werken of mooi vindt staan. En dat is maar goed ook.
 
Het ging in ieder geval meer over de visjes in plaats van de bodem haha.

Zwemmen de corydoras panda's niet alleen onderin? Wil niet hebben dat de bak voor de rest leeg is.
En maken ze snel jonkies? wil niet met een overbevolkte bak zitten.
 
Haha ja dwalen een beetje af zo. Panda blijft meer onderin zitten. Als je een corydoras wil die minder gebonden is aan de bodem kun je kijken naar de pygmaeus. Voor een overbevolkte bak hoef je qua jonkies niet bang te zijn met deze soort. Kweken lang niet zo snel als platy's
 
Ik wil graag was visjes die een beetje door het zand zwemmen zodat het niet gaat rotten.
Die bestaan niet..
Alleen puntslakjes kunnen enigszins helpen de bodem luchtig te houden.

Panda's zijn bodemvisjes, al fladderen ze af en toe wat de hoogte in. Ze scharrelen graag door het zand, maar verder dan een halve cm toplaag oid komen ze niet.
 
Dat de bodem gaat rotten ben ik nu wel wat minder bang voor.
Nu nog wat visjes uitzoeken. Ben bang dat de Panda's een beetje saai zijn.
 
Bodemrot voorkom je door goed bodemonderhoud, zeker als je cory's wilt houden dan is dat een harde eis.
Verder zijn Panda's alles behalve saai qua gedrag.
 
Wat voor maat bak heb je trouwens en wat zit er al in? Is misschien ook handig om te weten 🙂
 
Biologist zei:
Wat voor maat bak heb je trouwens en wat zit er al in? Is misschien ook handig om te weten 🙂

60cm bak heb ik. Zitten nu plaatjes en neontetra's in maar die gaan er voor de bodemwissel nog uit.

Ik begin dus eigenlijk opnieuw. Wil de bak wel een weekje of 2 opnieuw in laten draaien met nieuwe bodem. Heb nog wel het binnenfilter dus daar blijven ook nog wel wat bacteri�n in zitten. Ook zal ik ongeveer 20 liter oud water weer terug erin doen.
 
Vandaag in de hornbach geweest. Even gekeken naar de Panda's, vind ze wel erg laag zwemmen. Lijkt net of ze maar net boven de bodem zweven..
 
Ik heb panda's gehad erg leuke actieve visjes helaas was mij watertemperatuur erg omhoog geschoten dat hebben ze helaas niet overleeft.
Maar ze zitten wel meer in de onderste waterlaag vind corydorassen ook een van de mooiste visjes door de bouw en het gedrag dus een echte aanrader.
 
Madoow zei:
Vandaag in de hornbach geweest. Even gekeken naar de Panda's, vind ze wel erg laag zwemmen. Lijkt net of ze maar net boven de bodem zweven..
Het zijn ook 'bodemvisjes' 😉
Ze bewonen de onderste paar centimeter van de bak, met af en toe wat gefladder naar boven.
In een 60 cm worden ze net zo vaak geadviseerd als dat ze worden afgeraden, zelf heb ik ze wel in een 60 cm en doen het prima, maar aangezien ze redelijk actief zijn adviseert men vaak om ze wat meer oppervlak te bieden.
Neemt niet weg dat een groepje van 5/6 naar mijn bescheiden mening best kan, maar dan wil je er nog een leuk scholenvisje bij voor de bovenste laag.
Als ik met mijn 60 cm Panda-bakje overnieuw zou beginnen dan zou ik zoeken naar een scholenvisje die je het beste kunt houden op de wat koelere temperaturen (18-22 graden).. daar houden Panda's namelijk ook van.
Kan alleen zo snel niet een geschikte soort bedenken, dat laat ik dus even aan anderen.
 
Ook ik heb in de 60cm 7 Panda s zitten, samen met 1 Betta vrouw. Dat gaat prima hoor en ze zijn mooi levendig. Zoals ze allemaal wel doen liggen ze ook af en toe weleens lekker rustig op de bodem te rusten.
Maar saai zijn ze echt niet en natuurlijk zitten ze op of tegen de bodem aan.
 
Zag op het forum dit voorbij komen. Zou dit kunnen?

8x Boraras brigittae
5x E. annulatus
6x Corydoras Panda
 
Ja, zou prima kunnen. Maak er gerust 10 boraras van. Temperatuur op een graad of 20/21 😉
 
Vind die ringbandsnoekjes wel mooi!

Is dat aquariumzand van de hornbach trouwens niet wat te grof voor de panda's (0.4-0.8mm)?
Of kan ik beter JBL Sansibar kopen(0.2-0.5)?

Of stuift dat ook gelijk een stuk meer?
Krijg je sneller bodemrot omdat het dichter tegen elkaar aan ligt?
Qua prijs liggen ze gelijk.
 
Dat van JBL ken ik niet, maar die van de Hornbach is prima hoor voor Cory s. dat wordt veel leden aangeraden die deze vissen willen houden.
Stuift ook totaal niet zoals je het noemt.
 
Madoow zei:
Is dat aquariumzand van de hornbach trouwens niet wat te grof voor de panda's (0.4-0.8mm)?
Deze grofte is al aardig fijn.
Gebruik zelf korrels ronde de 1 mm.. met Cory's.
 
Ja dat kan prima hoor. Als je het voelt dan zul je ook zeggen dat is behoorlijk fijn. Je moet het echt met grof zand vergelijken.
 
Weet iemand ook hoeveel kg ik nodig heb?
Bij de lokale hornbach zijn er maar 4 op voorraad, die heb ik gelijk apart laten leggen.
Dat is dus 20kg bij elkaar. Is dit voldoende of heb ik er nog 1-2 nodig? Dan wacht ik gewoon tot ze weer op voorraad zijn. Heb geen zijn om later nog met dat zand te lopen kloten..
 
20 kg heb je genoeg aan hoor. Dan hou je zelfs nog wat over. Ligt er natuurlijk aan hoe dik je de laag wil maken, maar 20 kg had ik voor mijn 60x30 lang niet nodig
 
4 zakken zand heb ik opgehaald,
Nu nog wachten tot me huidige vissen eruit gaan.
Dan grind eruit, aquarium goed schoonmaken met tuinslang buiten.
Zand schoonmaken en zand erin. En dan laat ik hem een weekje of 2 even zo draaien.
En tot slot gaan we dan beslissen welke vissen er in gaan.
 
En heb je al een idee wat je er in wilt qua visbestand?
 
renniehahahahaha zei:
En heb je al een idee wat je er in wilt qua visbestand?

Zoals het er nu naar uit ziet wordt het

10x Boraras brigittae
5x E. annulatus
6x Corydoras Panda

Of iemand anders moet met een beter idee komen haha

Zit nu te kijken, kan ik ook doen:
8x Aplocheilichthys Normani
5x E. annulatus
6x Corydoras Panda

en heb ik geen algeneter nodig?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan