Wat is er nieuw

Nieuwe bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

In een ander topic (over mijn waardes) kwam ik (en andere van dit forum) schelpjes tegen in mijn bodem *zucht*. Hierdoor stijgt mijn KH, momenteel op 12 (terwijl het met waarde 8 uit de kraan komt).

Nu heb ik dus besloten mijn bodem te gaan vervangen (heb er ook een voedingsbodem onder liggen).

Ik heb al veel dingen bekeken, maar ben er nog niet helemaal over uit.

Het liefst wil ik een donkere bodem (vind ik toch mooier, veel foto's bekeken), maar wat is nu aan te raden, zand of grind?
Waar moet ik op letten als ik bijvoorbeeld zand neem?

Verder heb ik nu een voedingsbodem, maar dit is niet echt nodig toch?

Ik hoop dat jullie mij iets meer duidelijkheid kunnen geven.

voedingsbodem is niet nodig. Ik weet niet wat je visbestand is, maar zand is prettiger voor bepaalde vissen dan grind. Bij Hornbach hebben ze zwartzand te koop, erg mooi!!

Heb neontetra's en garnalen op moment in de bak zitten. Komen ringbandsnoekjes bij.

Zit er nog een nadeel aan zand dan ? Heb iets gelezen over dicht slibben van een bodem..

hoe kleiner de zandkorrel hoe gemakkelijker die dichtslibt.
sommige zandsoorten bevatten schelpengruis.

is met je huidig bodem geen optie om water te wisselen met regen of osmose water

Regenwater zou ik iets van een regenton voor moeten hebben, plus lijkt mij een pompsysteem zodat het water niet stil staat?
Osmose kan ik hier in de buurt helaas nergens krijgen, zelfs de glazenwassers leveren niets uit. En om nou een osmose systeem aan te schaffen..

:idea: :juggle: mogelijk kost een osmose toestel minder dan een nieuwe bodem

Wat kost een beetje osmose apparaat dan?? En wat heb ik daar extra voor nodig?

vanaf een 50� heb je een osmose toestel
een grote emmer of een kleine ton lijkt me voldoende als opvang reservoir

Is een osmoseapparaat rendabel op de duur? Filters zullen ook moeten worden vervangen? En hoeveel osmosewater levert 1 liter kraanwater op? Nu si water niet zo duur, maar overal wordt bezuinigen geroepen, maar niet over gesproken dat osmosewater maken ook afval pwater heeft ?

Afval water is aanzienlijk Albert, denk aan 1 liter osmose 2a3 liter afvalwater.

25 kilo filterzand 6.58 euro. Ik wist het wel..... Heb ik ook en mijn kh is 5.

Hmm zit er nog steeds over te twijfelen of ik de bodem eruit ga halen. Filterzand zeg je.. Na even googlen zie ik via de website van Wildkamp filterzand (klik)... 25 kilo voor 6,58. Die bedoel je?

Ik zie ook dat er filialen in de buurt zitten, dat is helemaal handig! De korrelgrootte is dan gewoon 0,4-0,8m??

Keuze is gemaakt! Het wordt een filterzandbodem. Heb vele foto's bekeken van bakken en vind het mooi staan in de aquaria.

Wat is de beste manier om dit te gaan doen?? Ik had het volgende bedacht:

50% water eruit (in een grote bak), planten eruit, vissen / garnalen over doen naar de grote bak, extern filter + verwarming mee laten draaien in die bak.
De rest van het water eruit zuigen.. Bodem eruit scheppen?
Voedingsbodem heb ik nu ook, die er ook uitscheppen lijkt mij.

Bak schoonmaken, zandbodem erin, geen voedingsbodem, eventueel klei bolletjes maken / halen voor aantal planten, mochten die dat nodig hebben, kan iemand mij hierbij helpen of dat nodig is? Zie lijstje hieronder:

plantenlijstje zei:
Aegagropila linnaei - Mosbol
Vallisneria spiralis - Vallisneria
Hygrophila difformis - Vaantjesplant
Cryptocoryne wilisii
Eleocharis acicularis - Naaldgras
Lobelia cardinalis - Scharlakenlobelia
Limnophila heterophylla - Ambulia
Heteranthera zosterifolia - Sterrenkruid
Vesicularia sp mos - Christmass mos
Hygroyza aristata - Waterbamboe

Aanvullen met deel van het water (30%), planten opnieuw planten, verder vullen tot 50/60% met water, vissen / garnalen overzetten, de rest van het water terug in de bak en eventueel water aanvullen mocht het nodig zijn.

Is dit wat?

Up! Is de manier van werken goed zoals ik deze hierboven heb beschreven??
Heb het filterzand in huis, 25 kilotjes. Moet ik dit eerst uitspoelen voordat het in de bak kan?

Ik zou iets van 75% oud water apart doen en de bodem met het overige water afhevelen,zo maak je zeker weten geen krassen.
Als er geen genoeg water meer in je bak zit om te hevelen kan je dat nog aanvullen met kraanwater net zo lang tot de volledige bodem uit de bak is.

Nieuw filterzand eerst idd ff goed uitspoelen voor je het in de bak doet.

Aha, nou dan begin ik maar eens met uitspoelen denk ik, dat is nog een beste klus! 😀

Nee joh,gewoon in 2 keer verdelen in een emmer lekker hutselen en steeds water verversen tot er zo min mogelijk verkleuring vanaf komt... 15 min 😉

eeuh 😛 25 kilo 15 minuten?

Je gaat toch geen 25kg in je 60cm bakje doen :S
7-8 kg is zat man.

Haha ik heb een 25 kg zak gehaald. Ik ga inderdaad niet alles gebruiken, heb nu ongeveer de helft gewassen. Morgen even kijken hoe ik uit kom 😉

Bodem is eruit! Dat afzuigen ging erg makkelijk en snel! Kan ik iedereen aanraden.
Nieuwe bodem ligt er ook al in. Zo dadelijk beginnen met langzaam vullen en aanplanten. En daarna de vissen / garnalen over.

Kamer staat op de kop, maar het is best leuk om te doen.

Is je vloer nu ook zeiknat?

Haha nee, een beetje nat + handdoeken op de vloer 😉

De bodem zit erin. Heb ook opnieuw ingericht, ben nog niet helemaal tevreden, maar voorlopig is het even genoeg gedaan aan de bak, laat het eerst maar even rusten.

Even een foto genomen, beetje veel reflectie, ahja, het gaat om het idee!
Planten moeten weer flink gaan groeien, heb uitgedund omdat de planten onderin niet groeide, blijkbaar te dicht op elkaar, dus even een andere opstelling gekozen.
456418zanziee_0_82_img_7791.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan