Wat is er nieuw

nieuwe discusvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Atticus
  • Startdatum Startdatum
A

Atticus

Guest
hallo,
Mijn naam is andy en ik ben nieuw op dit forum
sinds kort ben ik trotse eigenaar geworden van 10 jonge 3/4 maanden oude discusvissen in mijn 2meter aquarium
na grote aanpassingen gedaan te hebben aan het aquarium zit er eindelijk een bioloog onder van 1m20 x 40 x 50 en word er ook ververst met half osmose en half leidingswater

mijn waterwaarden (word om de dag 220l water ververst)

no2: 0
no3: 10
ph: 6.75 met co2 computer
kh: 3
gh: 6
temp: 30graden
ms: 430

de discusvissen zitten er nu sinds vandaag 1 week in en zwemmen vrolijk rond buiten 1 die zit wat lichter van kleur en steekt hem ook altijd weg achter het stukje hout(oorzaak of gewoon nog stress van verhuis?)

hierbij ook een paar foto's

qZxZ1HuETUCpmRLSiBMOhstteChabLD0.jpeg
het aquarium

deze is het achterkomertje die niet goed op kleur komt en altijd achter het hout zit

foto van de 2 mooiste (persoonlijk)

opmerkingen zijn welkom zijn mijn eerste discusvissen had anders altijd dwergchicliden en maanvissen gehouden

Mooie bak, ziet er goed uit, op het visje dat zich verstopt na. Die zou ik even goed in de smiezen houden, hij is nogal grauw van kleur en zijn ogen lijken mat en hij knijpt met zijn vinnen. Heb je een bakje wat je kunt gebruiken als quarantaine-bakje? Ik zou even contact opnemen met de kweker waar je je vissen vandaan hebt. Hoe eet het dier?

Op de laatste foto op de achtergrond zie ik ook een van de vissen knijpen met zijn rugvin en zijn stress-strepen zijn goed zichtbaar. Of hier wat mee aan de hand is weet ik niet, kan een moment opname zijn maar iets om even te onthouden.

Heb je er trouwens bewust voor gekozen om vissen van verschillende grootte te nemen?

heb ervoor gekozen omdat de vrouw graag wat ''kleurtjes'' ziet daarom verschillende grotes zou geen probleem mogen zijn volgens de kweker

ook heb ik dit al aangesproken en die heeft mij 2 doosjes poedervorm gegeven tegen wormen en bacterie alleen wilde hij niet zeggen wat daarin zit

eten doet hij/zij wel maar tijdens het eten gaat het er wild aan toe daarom voer ik op 3 verschillende plaatsen en dan eten ze allemaal goed

van de vinnen zal het wss zijn van de foto's en als ze vrij zwemmen knijpen ze hun vinnen niet

ben zelf aan het twijfelen om deze behandeling van de kweker te gebruiken met name ook mijn filter niet weer opnieuw te laten indraaien

Om te beginnen moet ik zeggen dat geen verstand heb van discussen maar ik zou toch zorgen voor wat meer beschutting, dus drijfplanten of planten die drijfbladeren maken en hout waar ze onder/tussen/achter kunnen staan. Dus wat donkere plekken waar ze zich terug kunnen trekken en niet die bak licht op hun valt.
De meeste cichliden vinden dit prettig en volgens mij discussen dus ook 😉

De HYDROCLEYS NYMPHOIDES plant zou hier niet misstaan.
Vind het er overigens mooi uitzien hoor!
Ze zitten er pas een week in las ik dan heerst er vaak nog wel wat stress in de bak, denk dat dit vanzelf over is als de rangorde is bepaald.

Ik zou de kweker vragen wat voor medicatie het is. En de "verstopper"goed in de gaten houden.

hij wil zijn ''geheim" van het medicijn niet prijsgeven dus dat lost niets op

de verlichting staat zeker niet zo fel als je ziet op de foto heb enkel 1x ledstrip over de hele bak staan staat gelijk met 1tl lamp van 80w die dan ook 30cm boven het wateroppervlakte hangt

momenteel gaat het echt fel in de bak met de rangorde mss daarom de stress strepen

ik wil ook niet zomaar behandelen zonder eigenlijk te weten wat er scheelt met de discus(sen)

Vreemd hoor,je heb toch recht om te weten waarmee je kuurt. Ruikt het sterk naar chloor zoiets?
Waarom heeft de kweker het mee gegeven? Heb je de vissen in 1x gekocht?

Zeker niet behandelen voor je weet of er echt iets loos is. Ik vind het overigens erg gek dat de kweker niet wil vertellen wat hij meegegeven heeft. Ik kan het me zelfs bijna niet voorstellen. Ik gok dat hij een breedband-cocktail heeft meegegeven.

Mocht het zo zijn dat de vis zich blijft verstoppen en grauw gekleurd blijft en slecht/niet eet dan raad ik je aan om een quarantainebak in te richten ( gewoon en kale bak met luchtsteen , klein filtertje en thermostaat om de zaak op temperatuur te houden. Mocht de vis behandeld moeten worden dan doe je dat in de quarantainebak. Zijn er meerdere vissen ziek dan kun je besluiten om de hele bak te behandelen maar vooralsnog is dat niet aan de orde.

Die verstopper zou ik echt goed in de smiezen houden, toen ik mijn vissen kocht zat er ook 1 visje bij die vanaf dag 1 niet lekker meedeed. Na een week heb ik het dier uitgevangen en in quarantaine behandeld, hij was inderdaad ziek. Ondanks de behandeling heeft deze het niet overleefd. Dat heb je soms. De vissen krijgen natuurlijk een behoorlijke opdonder (Stress) door het uitvangen bij de kweker , autorit en dan in de nieuwe bak gezet worden, dat levert veel stress op.

Door die stress kan het zijn dat de weerstand van je vissen tijdelijk verlaagt, en zodra die weerstand verlaagt, kunnen parasieten de kans krijgen om het dier ziek te maken ( je moet dan denken inderdaad aan een worm infectie).

Ik weet ook niet waar je je vissen hebt aangeschaft maar het geheim houden van medicatie lijkt mij zeer ongewenst. Je moet weten wat je in je bak kiept.

Ik vind het hoe langer hoe gekker. Als het gaat om metro dan had de kweker daar een fikse waarschuwing bij moeten geven over de giftigheid van het spul, en als het gaat om halamid dan zou de kweker daar ook even heel duidelijk een handleiding voor moeten geven, beiden zijn niet zomaar troep die je in je bak kiept.

ja heb alle vissen samen gekocht
heb het verhaal gedaan van de 1ne vis die zich eenzaam opstelt en dof van kleur is en heeft dan een poedermengeling gedaan voor wormen en bacteriele ziekten

poeder ziet er wit/geel uit moet het in 2keer behandelen na waterverversing

behandelen 5dagen wachten en dan nog eens behandelen na 5dagen

zelf wil ik wachten met behandelen anders zou het nogal riskant oplopen met de goede bacterien in mijn bioloog

Even nog een vraag, heb je de bak ontsmet voor je de discussen er hebt ingezet? Je schrijft dat je in het verleden maanvissen en ramirezi's hebt gehad, heb je de bak leeggehaald en opnieuw laten indraaien of heb je het bestand dat je had uitgevangen en deze vissen er in gezet?

De aanslag op filterbacteri�n valt erg mee,de kolonie is zo weer op sterkte.

bak is opnieuw ingericht wegen boren voor bioloog en nieuwe onderkast ook voor bioloog heb dan de bak 3maand laten indraaien met 50 roodneusjes waarvan 0 doden

Ik zou zeker niet in de hoofdbak behandelen als er maar 1 zieke vis in de bak zit. Heeft de kweker je ook gezegd hoe je het poeder moet oplossen en toe moet dienen in de bak? Als je daadwerkelijk een metronidazol-kuur hebt ontvangen, dan moet je daar erg voorzichtig mee zijn, het spul is kankerverwekkend en je dient er dus heel voorzichtig mee te zijn.

Ok dat is goed nieuws atticus, dat het een nieuw ingedraaide bak is.

Heb je een kleinere bak die je eventueel zou kunnen gebruiken als quarantainebak?

Ik heb mijn hoofdbak ook een keer behandeld met metronidazol en binox, een combinatiekuur omdat ineens drie van mijn vissen ziekteverschijnselen vertoonden 3 dagen na het bijzetten van een paar suffe kardinaaltetra's . Dit heeft geen negatief effect gehad op mijn bacteriecultuur ( ik filter over twee grote potfilters). Daar hoef je niet zo bang voor te zijn mocht het zo zijn dat je je hoofd-bak wel moet behandelen, maar een quarantaine-bak is gewoon beter als het maar om 1 vis gaat.

Je aquarium is ingericht als een gezelschapsaquarium en niet als een aquarium speciaal voor discusvissen. Ik mis een achterwand en denk , net als Meksjoef, dat je met meer hout en het scheppen van schuilplaatsen aan de slag moet om je bak te verbeteren. Kijk eens op het forum naar foto 's van een goede discusbakken qua inrichting.

Je hebt gekozen voor een open aquarium. Doordat je je vissen op 30 graden houdt zal er wekelijks veel water verdampen. Vochtprobleem in je huis en schimmelvorming ligt op de loer.

Probeer hulpmiddelen als verwarming en slangen weg te werken. Het zijn geen sieraden in je aquarium, dat zijn je vissen.
De slang die rechts op de foto te zien is is zo onveilig. Hij kan, zo lijkt het althans, gemakkelijk losgaan. Een tiewrap of slangenklem is handig om de slang beter vast te zetten. Ook de uitstromers van je filter zou ik goed vastzetten.

Je ververst veel water. Heel goed omdat je nog jonge vissen hebt die volop in de groei zijn. Ook de kwaliteit van het voer, en het aantal keren dat je voert, is belangrijk om ze mooi op te laten groeien.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

heb zeker een goede uitleg gekregen

poeder in bekertje oplossen tot alles goed opgelost is en eventueel in de bioloog doseren

de 2potjes zijn afgewogen naar mijn aantal liter van aquarium

1ste dag 1/3 bak waterwisselen daarna kuur toedienen na 5dageb terug verversen en het 2de potje toedienen (ook mengen met water)

ook uitgelegd voor geen kool en geen Clearwater producten toe te voegen tijdens en tijd na behandeling van kuur

En probeer toch nog eens te vragen aan je kweker wat de naam van de medicijnen is die je hebt gekregen. Blijft de kweker dat weigeren, dan geef ik je graag het advies om elders informatie en medicatie aan te schaffen, ik zou er persoonlijk veel moeite mee hebben om zomaar een poedertje in mijn bak te kiepen waarvan de verkoper niet wil vertellen wat het is.

Ok, mocht je het poedertje wel gaan gebruiken en op willen lossen, doe dat dan in heet water, en in de tuin, en draag indien mogelijk handschoenen en een mondkapje ( te koop bij action) .

Het is echt rotzooi.

Jos, ik heb ook geen achterwand, heerlijk! Geen troep en rotzooi! Gewoon zwarte plakfolie aan de achterzijde van de bak.

daarom dat ik eerst hier even om info vraag alvorens iets toe te voegen

dekruitjes komen nog op het aquarium deze moeten nog gesneden worden op maat

de blauwe darm rechts is de ververs darm deze zit muurvast en gaat nergens heen tot ook mijn autom. verversing binnen is

hout wil ik tot het minimum houden doordat ik telkens last had van rot ruikend hout heb hier al 100kg hout liggen die rot is binnen het jaar

alle darmen zijn vaste buizen werk niet met flexibele buizen
deze zijn dan ook verlijmd en vastgezet aan het meubel

Mooi aquarium. Wat meer hout zal inderdaad denk ik niet misstaan.

In de natuur zitten ze ook tussen wortels. https://www.youtube.com/watch?v=xg0wQG833aU

En ik heb zelf al veel wortelhout gehad maar geen enkele keer rot.

Ik ben geen kenner, maar op grond van het natuurlijke milieu van deze vissen lijkt me onderstaande bak geschikter qua inrichting.
tank2__c83d885dce.jpg

Als je last hebt van hout dat zacht word en wat gaat rotten zou je er aan kunnen denken om een panaque toe te voegen aan je bestand. Dee zal het zachte hout opeten.

Je doet je vissen heel veel plezier door meer schuilplaatsen en schaduwplekken in je bak aan te brengen. Dat kan met planten (HN is als genoemd), maar zeker ook met hout. Een zwevend stukje hout (dat je ophangt aan bijvoorbeeld de trekstrip) wordt zeker gewaardeerd. Discussen zijn gewend om zich te verschuilen tussen hout, takken etc. Goed hout rot niet snel. Je vissen zullen het waarderen, met als gevolg minder stress, minder snel ziekte, mooiere kleuren etc. Met je huidige inrichting doe je deze mooie vissen echt te kort!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan