Wat is er nieuw

Nieuwe dwerggoerami ademt snel en hangt op de bodem

Takje

Member
Lid geworden
6 augustus 2020
Berichten
18
Leeftijd
37
Hallo allemaal,
We hebben vanmorgen een koppeltje neon dwerggoerami's gehaald. Bij de winkel waar we ze gehaald hebben wel eerst even gevraagd of we deze 2 bij onze diamantgoerami vrouw konden zetten. Daar werd gezegd dat het in principe zou kunnen maar dat we het even in de gaten moesten houden.

Het leek goed te gaan dus vanmiddag zijn even naar de winkel geweest (1,5 uur weg geweest). Bij thuiskomst hing het vrouwtje dwerggoerami op de bodem, dan weer recht, dan weer scheef en ze ademde snel.
Uiteindelijk zagen we dat de diamantgoerami dus wel achter de twee nieuwelingen aan zat, dus we hebben haar verplaatst naar een ander aquarium.
Ik vermoed dus dat het dwergje flink opgejaagd is. Zou dit nog goed komen? Ik zie geen verwondingen en ze heeft net iets gegeten maar ze ligt niet stabiel en rustig in het water. Het mannetje zwemt vrolijk rond.
 
Wat zijn je waterwaarden?
Hoe heb je ze over gewend?
Zijn er veel verstophoekjes?
Hoe groot is je bak?
Wat zit er verder in?
Wat voor filtering heb je?
Hoe lang draait je aquarium al?
Hoe maak je het filter schoon?
Als iemand dwerggoerami zegt,denk ik meteen aan Iridovirus, maar dit is wel heel snel en is dus iets minder waarschijnlijk.
 
Waterwaarden niet gemeten. Alle andere vissen doen het goed, het is alleen dit nieuwe vrouwtje. Er zijn een heleboel verstopplekjes, plantjes waar ze tussen kan en nu ook ligt.
Ik heb ze iets meer dan een uur laten wennen. Zakje in het aquarium gehangen, na 15 min een bekertje water toegevoegd en dat in totaal 3x met een tussentijd van 10 tot 15 min.
 
Even een aanvulling.
We hebben een Juwel lido 120 met standaard filter behorend bij het aquarium (sponzen) aangevuld met siporax, hij draait nu ongeveer 2 jaar. Het filter maken we schoon door de sponzen uit het filter te halen en uit te knijpen in een bakje aquariumwater. Twee weken geleden gedaan dus dat hoeft de komende twee weken even niet.
We hebben een schooltje neontetra's en roodkopzalmpjes, helena slakjes en garnalen. De diamantgoerami zit dus inmiddels in een andere bak.
 
Het is voor een diamantgoerami al een vrij kleine bak, dus die zal het al helemaal niet leuk hebben gevonden dat er 2 nieuwelingen bij kwamen, vandaar de agressie.
 
Hierbij een filmpje van het visje
 

Bijlagen

  • 20240817_175821.mp4
    59.2 MB
Ik zie nu pas op het filmpje dat de ene spriet afgebroken is en de andere spriet beschadigd is 😔
 
Wat jammer dat dit is gebeurd. Ik adviseer om volgende keer zelf informatie op te zoeken, bijv. Op aquainfo of hier op t forum. LFS verkopen graag. Sommige weten er wat van, maar heel veel weten er te weinig van of zien graag geld.
Als je nu terug zou gaan, krijg je vast een of ander middeltje aangesmeerd waar ze ook weer geld mee verdienen.
Hou het water gewoon goed schoon. Visje gaat hopelijk weer bijkomen. Ik zou t licht van de bak uitdoen. Dat geeft rust.
 
Wat jammer dat dit is gebeurd. Ik adviseer om volgende keer zelf informatie op te zoeken, bijv. Op aquainfo of hier op t forum. LFS verkopen graag. Sommige weten er wat van, maar heel veel weten er te weinig van of zien graag geld.
Als je nu terug zou gaan, krijg je vast een of ander middeltje aangesmeerd waar ze ook weer geld mee verdienen.
Hou het water gewoon goed schoon. Visje gaat hopelijk weer bijkomen. Ik zou t licht van de bak uitdoen. Dat geeft rust.
Bedankt voor de tip, het licht staat inmiddels uit. Ik hoop dat het goed komt...
 
Ze heeft het gelukkig overleefd. Ze heeft anderhalve dag snel ademend en half op haar zij op de bodem gelegen maar bleef gelukkig wel eten.
Gisteravond zwom Ze weer vrolijk rond bij het mannetje in de buurt.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ice78: Tja alles is wel mooi op dat gebied
      Terug
      Bovenaan