Wat is er nieuw

Nieuwe eye catcher gezocht 80 cm aquarium

tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Website
vissenpraat.wordpress.com
Beste allemaal,

Mijn aquarium van 80cm ( Link) heeft een nieuwe eye catcher nodig. Momenteel zit er naast Corydoras trillineatus (8x), en Barbus schuberti (7x) nog maar 1 dwerggoerami (man) in mijn aquarium. Het vrouwtje is wederom overleden en ik heb de hoop opgegeven met deze soort.

Het mannetje ga ik verkopen of weggeven en daarna komt er een nieuwe soort in.

De vraag is nu wie heeft er een leuke suggestie?

paar nice to have's:
- middelste of bovenste waterlaag ivm de cory's die nogal lastig kunnen zijn op de bodem.
- subtropisch of in ieder geval niet te warm te houden
- Eventueel goed te kweken (dat is altijd leuk)

Colisa chuna of Laetacara dorsigera? Doen het beide prima subtropisch.

Heeft de Colisa chuna niet dezelfde problemen als de Colisa lalia? Want ik ben klaar met het Iridovirus, te veel vissen al aan verloren.

Laetacara dorsigera vind ik wel een erg interessante, daar ga ik eens wat over zoeken.

Verder vond ik zelf de Macropodus opercularis ook interessant.

Killivissen die ik gevonden heb zijn:
- Aphanius mento
- Nothobranchius rachovii

Zijn er voor en nadelen van killivissen?

Wie heeft er ervaring met 1 of meerdere van alle bovenstaande soorten?

Alvast bedankt

Colisa chuna heeft voor zover ik weet geen last van het iridovirus. Macropodus opercularis is inderdaad ook een mooie. Dat kunnen wel pittige jongens zijn.

Killivissen heb ik helaas (nog) geen verstand van.

Colisa Chuna en andere gourami's hebben geen last van het iridovirus. Alleen de Colisa lalia en als je ze samenhoudt met ramirezi's kunnen die het ook krijgen.

Ik was in de veronderstelling dat alle gourami's het virus konden krijgen, maar dat is dus gelukkig niet. Dan denk ik dat de Colisa Chuna een goede vervanger gaat worden want ik vind de gourami soort wel erg leuk.

Deze week ga ik eens een kijkje nemen in de aquariumzaak en dan ga ik eens kijken wat ze hebben zitten.

Andere suggesties zijn nog steeds welkom, en de bovenstaande gebruikers alvast bedankt!

Colisia chuna (honinggoerami) is inderdaad een prachtige vis, en als er genoeg schuilmogelijkheden zijn ook heel interessant qua gedrag. Misschien is 1 man met 2 vrouwen (zou moeten kunnen, want ze zijn wat kleiner dan C. lalia) een goed idee.

Een andere optie zou Tateurndina ocellicauda kunnen zijn.
Of Apistogramma borellii, maar misschien is de B. schuberti daar wel wat te druk voor. Hoewel die wat hoger zwemmen. Er zijn hier vast liefhebbers die daar meer over kunnen zeggen.
Of misschien Badis badis?

En ik weet de watertemperatuur niet, maar misschien zou Betta splendens (kempvis) ook kunnen.

Gezien je al bodembewoners en een school voor rond het midden hebt zou ik het toch bovenin gaan zoeken en dan kom je al snel bij de chuna uit. Leuke keuze.

Zou zelf eens uitkijken naar de Rine-/Hemiloricaria parva voor rond de bodem en niet een territoriumvormer als de borellii, ocellicauda of Badis.

Hoe het met de Aphanius zit weet ik niet, maar de Nothobranchius is bij mijn weten een seizoensvis (lees: je zult aan de slag moeten (kweken) wil je ze langere tijd hebben).

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan