nieuwe filter in net opgestart aquarium bijplaatsen of direct vervangen?


M

Minizen

Guest
ik heb jullie advies nodig.

9 dagen geleden heb ik mijn aqua 65 opgestart met de standaard binnenfilter welke al lange tijd niet gebruikt is dus daar zaten geen (levende) bacteri�n meer in. Dit filter zit vastgekit.

Nu wordt morgen de nieuwe buitenfilter bezorgd.
Wat is nu wijsheid. Moet ik de nieuwe filter er bij doen en samen met de oude laten draaien? Of zullen er in die ruime week nog niet zoveel bacterien in de ouder filter zitten en maakt het niets uit of ik de oude nog laat zitten of er gelijk uithaal.

Het liefst haal ik morgen direct het halve aquarium leeg om het ouder filter eruit te snijden (thnx voor het geniale idee om hem vast te kitten grrr) en plaats direct de nieuwe pomp.

En is het handig om zon flesje bacteriestart te gebruiken of is dat onzin?
 
Ik zou hem persoonlijk gelijk gaan vervangen en dan de 3 weken opnieuw tellen vanaf het vervangen van de filter :)
 
Ik zou de oude eruit snijden en de nieuwe erop aansluiten. Het lijkt me niet dat er al veel bacteri�n in het oude filter zitten aangezien er nog niet veel afvalstoffen in het water zijn.
 
Ok bedankt dat is ook wat ik het liefste wil dus dat ga ik dan ook doen. Gelijk een frisse start met meer ruimte en minder herrie ( hoop ik)
 
Minizen zei:
ik heb jullie advies nodig.

9 dagen geleden heb ik mijn aqua 65 opgestart met de standaard binnenfilter welke al lange tijd niet gebruikt is dus daar zaten geen (levende) bacteri�n meer in. Dit filter zit vastgekit.

Nu wordt morgen de nieuwe buitenfilter bezorgd.
Wat is nu wijsheid. Moet ik de nieuwe filter er bij doen en samen met de oude laten draaien? Of zullen er in die ruime week nog niet zoveel bacterien in de ouder filter zitten en maakt het niets uit of ik de oude nog laat zitten of er gelijk uithaal.

Het liefst haal ik morgen direct het halve aquarium leeg om het ouder filter eruit te snijden (thnx voor het geniale idee om hem vast te kitten grrr) en plaats direct de nieuwe pomp.

En is het handig om zon flesje bacteriestart te gebruiken of is dat onzin?

Wat had je dan gewilt?
Een filter die door de bak blijft dwalen?

En filterstart,in het filter doen.of bij de aanzuig gieten.
 
Bertus zei:
Wat had je dan gewilt?
Een filter die door de bak blijft dwalen?

En filterstart,in het filter doen.of bij de aanzuig gieten.

Andere zuignappen erop kitten had ook gekund ;-) was ook makkelijker geweest met schoonmaken.
 
Nie,dat doen ze niet. Dotje kit is goedkoper. en zuignap laat los,he.
 
Ze heeft een los binnenfilter zelf vastgekit in het aquarium als ik het goed begrijp...
Niet handig nee :D
 
Nee niet zelf gedaan was al zo
 

Terug
Bovenaan