Nieuwe filter installeren.


D

dracona

Guest
Hey iedereen,

Na lange tijd einelijk aan het overstappen naar een bioloog.
De eerste stappen zijn genomen en ik dacht ik zet er hier wat fotos van zodat jullie mee kunnen volgen.


Opmerkingen en tips altijd welkom of als jullie iets zien op de foto's dat je anders zou doen. Zodat het allemaal goed is van de eerste keer

De kast waar het filter opkomt zodat hij wat hoger staat om gemakkelijk in te kunnen werken.
IMG-20161216-WA0001.jpeg


Isolatie platen om zo weinig mogelijk warmte verlies te hebben omdat het filter in de kelder staat.
IMG-20161216-WA0003.jpeg


En hier dan de.filter zelf met ook isolatie platen aan de zijkant en langs achteren.
20161217_233752.jpg


Alle pvc voor de aansluitingen dit gaat plakwerk worden hoor.
IMG_20170104_183831.jpg
 
Ziet er knap uit maar gelet op mijn technische kennis kan ik je geen bruikbare tips geven:sorry:.
 
Persoonlijk had ik meer met bochten van 45° ipv 90° gewerkt, dat geeft een betere doorstroming.
Je hebt toch de plaats, dus..... ;)
 
Of getrokken bochten gebruiken ipv knie stukken ;)
 
Ik ga idd zoveel mogelijk 45° gebruiken maar soms zal dit niet lukken. Moet rekening houden met de plafond hoogte van de kelder dat ik met mijn hoofd niet tegen de buizen loop .

Maar heb wel een een grotere doorsnede genomen van buis 50mm om een beetje te compenseren voor de 90° bochten.
 
een bioloog op een andere plaats dan het aquarium.. nog nooit gezien :D

vanwaar trouwens de bioloog in de kelder ipv direct onder het aquarium?
 
De bioloog is 2 / 0,5 / 0,5. En mijn aqua is maar 1,3 / 0,45 / 0,6.

De bioloog is een beetje in overcapasiteit nu maar voorzien voor in de toekomst een groter aquarium te kunnen plaatsen.

Ook het oude aquarium dat ik nu heb komt ook in de kelder te staan en gaat dienst doen als refugium.

Word een beetje veel om allemaal onder het aquarium te krijgen.

Plus ook waar het aquarium nu staat, is op het 1 ste verdiep en om zo weinig mogelijk gewicht op de vloer te plaatsen.
Heb ik gekozen om de bioloog in de kelder te plaatsen omdat dit met refugium toch al snel 600 kg minder belasting is op de vloer.

Zo kan ik ook al wat experimenteren en proberen voordat het groter aquarium komt. Om een juiste evenwicht te krijgen.
Want heb nooit geen bioloog gehad dus is voor mij ook allemaal nieuw.
 
De bioloog is 2 / 0,5 / 0,5. En mijn aqua is maar 1,3 / 0,45 / 0,6.

De bioloog is een beetje in overcapasiteit nu maar voorzien voor in de toekomst een groter aquarium te kunnen plaatsen.

Ook het oude aquarium dat ik nu heb komt ook in de kelder te staan en gaat dienst doen als refugium.

Word een beetje veel om allemaal onder het aquarium te krijgen.

Plus ook waar het aquarium nu staat, is op het 1 ste verdiep en om zo weinig mogelijk gewicht op de vloer te plaatsen.
Heb ik gekozen om de bioloog in de kelder te plaatsen omdat dit met refugium toch al snel 600 kg minder belasting is op de vloer.

Zo kan ik ook al wat experimenteren en proberen voordat het groter aquarium komt. Om een juiste evenwicht te krijgen.
Want heb nooit geen bioloog gehad dus is voor mij ook allemaal nieuw.

Als ik je een beetje raad mag geven, heb je al eens gedacht wat je neemt als opvoerpomp? een vriend van mij had ook zijn bioloog in zijn kelder staan en die had daar een(nieuw)mazoutpomp op gezet, deze had meer dan kracht genoeg om alles naar boven te pompen.
 
Raad en tip mag altijd.

Ik was aan het denken van deze pomp.

Jebao (jecod) Tsp-30.000 Regelbaar
TPS-30.000
Met Controller
24 V, 350W, tot 30.000 L/U
H. Max. 7 Meter


Heb zelf al een jebao 6000 en ben er heel tevreden over inverband geluid. Is ook heel handig dat je ze kan regelen van vermogen.
 
Maar is idd wel een goeie tip moet ik eens bekijken wat deze pompen kosten naargelang verbruik en wat ze kunnen pompen per uur.
 
De bioloog is 2 / 0,5 / 0,5. En mijn aqua is maar 1,3 / 0,45 / 0,6.

De bioloog is een beetje in overcapasiteit nu maar voorzien voor in de toekomst een groter aquarium te kunnen plaatsen.

Ook het oude aquarium dat ik nu heb komt ook in de kelder te staan en gaat dienst doen als refugium.

Word een beetje veel om allemaal onder het aquarium te krijgen.

Plus ook waar het aquarium nu staat, is op het 1 ste verdiep en om zo weinig mogelijk gewicht op de vloer te plaatsen.
Heb ik gekozen om de bioloog in de kelder te plaatsen omdat dit met refugium toch al snel 600 kg minder belasting is op de vloer.

Zo kan ik ook al wat experimenteren en proberen voordat het groter aquarium komt. Om een juiste evenwicht te krijgen.
Want heb nooit geen bioloog gehad dus is voor mij ook allemaal nieuw.

dat noemt die een "beetje" overcapaciteit :D maar ik snap het helemaal met het oog op de toekomst :thumbs:
 
De verdere vooruitgang van het leiding werk. Het is niet extreem veel maar toch iets.
Beter er wat langer over doen en ineens deftig dan rap rap en half gedaan zeg ik altijd.

IMG_20170108_170055.jpg


IMG_20170108_170014.jpg


IMG_20170108_165947.jpg
 
Hierbij even een kleine update van de vordering van het leiding werk. Het heeft even geduurd maar dit kwam door mijn werk dat ik naar het buitenland moest ☺.
IMG_20170226_110158.jpg

IMG_20170226_110210.jpg

IMG_20170226_110237.jpg

IMG_20170226_110259.jpg

IMG_20170226_110259.jpg


De afvoer en overloop moest er ooit iets misgaan kan de filter al zeker niet overlopen .

IMG_20170226_110317.jpg


Het beging van de terugvoer naar het aquarium met een aftak naar de riool.
Hier heb ik een klein vraagje. Wat is het beste of raden jullie aan? Met vaste pvc tot aan de pomp te gaan of om hier een koppeling te plaatsen en verder met een silicone darm tot aan de pomp te gaan?
Inverband trillingen geluid en flow??

IMG_20170226_110310.jpg
 
Zou wel een stuk silicone ertussen doen tegen de trillingen.
Vraag maar aan @Canon hoeveel verschil het maakt
 
Die harde buizen staat wel mooi maar brengt veel geluid met zich mee. Al heb je wel speciale buizen die wat geluidsarmer zijn, bv dykasono of dykastil. Op de site van dyka staan ook enkele tips om een leiding geluidsarmer aan te brengen (minder hulpstukken erin bv).
Maar flexibele slang scheelt idd veel.
 
Bedankt voor de feedback.
Dan zal het een silicone darm worden.
Is mss ook gemakkelijker om de pomp af te koppelen als het nodig is.
 

Terug
Bovenaan