Wat is er nieuw

Nieuwe filter..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin1992
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin1992

Guest
Beste mensen,

Momenteel heb ik op m'n rio 125 een tetra tec 600 staan, maar ik heb al vaker gemerkt dat deze net een beetje te weinig water per uur rond pompt.
Nu ben ik aan het kijken voor een maatje groter (de 700) maar ik ben ook aan het twijfelen om misschien de 1200 te nemen, is deze laatste niet een beetje overkill? Of beter te veel dan te weinig.

Moet wel zeggen dat er een behoorlijk prijs verschil zit tussen de 700 en de 1200.

Wat raden jullie me aan?

Een rio 125 is netto zo'n 100 liter water. Afhankelijk van hoeveelheid vis en vervuiling dat ze produceren is 5 tot 8 maal de inhoud per uur wel voldoende.

Een pomp capaciteit welke aangegeven wordt is in de praktijk, door vervuiling, ongeveer 70 a 80%.
Dus om 500 liter per uur (5 maal de inhoud) pomp te hebben moet je een pomp van 600 a 700 l/h hebben.

Heb je nu veel vis dan zou 8 maal de inhoud beter zijn, dus 800 l/h. De pomp die je dat koopt 1000 a 1200 l/h.
----
Wat zit er in je aquarium en hoe vaak en veel voer je, hoe veel onderhoud doen je wekelijks?

----edit----
Let op de hoogte van de pompen, de 1200 l/h is groter dan de 600 l/h, deze moet wel passen in het kastje natuurlijk.

Op een Rio 125 moet makkelijk de ex 600 kunnen hoor.
heb ik ook gehad op die bak en dat ging prima.
Nu heb ik de Eheim 213 daarop zitten en dat is ook prima met rond de 450 liter capaciteit.
Dat is zo n 3 a 4x de inhoud. En ik heb een redelijke bezetting en beplanting.

ik heb ook wel gelezen dat de helft van de capaciteit na vervuiling overblijft.
Ik denk dat een filter met 1200 liter capaciteit erg veel is.
Wat moet ik dan wel niet in mijn meterbak van 190 liter voor filter nemen??

Hi Erwin1992,

Waar aan merk je dat je filter niet voldoet?

Weinig stroming.
Maar kan verschillende oorzaken hebben.
Vuil,slangen bijna dicht.
Of hij staat te laag. Hoger zetten scheelt in opstuwen.

Filter staat onderin het kastje, slangen zijn op de juiste lengte dus daar kan ik niet veel in winnen.
Slangen heb ik onlangs zuiver gemaakt, en dat heeft wel een beetje geholpen maar niet extreem.

Na de aanschaf van een co2 installatie groeien de planten veel beter, en ik merk gewoon dat veel planten in de bak het vuil gewoon wat tegen houdt. Er zitten niet heel veel vissen in hoor, wat kegelvlekjes, en corydorasjes, en vooral die laatste kunnen nogal een behoorlijke mist veroorzaken wanneer ze voer hebben gehad,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan