Wat is er nieuw

Nieuwe garnalen gaan dood na aankoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter jenee98
  • Startdatum Startdatum
J

jenee98

Guest
Ik heb een probleem!!!,
heb vandaag 10 crystal red's gekocht ik keek even in de bak of alles in orde was en ze zijn bijna allemaal dood of het lijkt er op de genen die nog leven liggen op de kant Te bewegen.
wat is het probleem?????

Had je al andere garnalen? (oftewel: was dit een tweede groepje in dezelfde bak)

~ Ivo

Hoelang heb je ze laten wennen?
Komen ze uit osmose?

Wat voor waardes heb je zelf?

Ik haal zelf regelmatig nieuwe garnalen voor bij mijn kweek groep. Ik heb haast nooit problemen.

Ik denk hetzelfde als John: heb je nieuwe planten gekocht?

Heb het zelf ook eens gehad, ik dacht een in mijn ogen onschuldig bosje waterpest te kopen en een paar uur later mn garnalen op hun zij. Ik heb ze snel in 'schoon' water gezet en maar eentje heeft het overleefd. (van de 3 of 4)

Ja klopt want vooral op de snelgroeiers wordt dat nogal eens gebruikt. Je moet nieuwe plantjes altijd een aantal dagen in een emmer weken en water dagelijks verversen.

jenee98 zei:
Ik heb een probleem!!!,
heb vandaag 10 crystal red's gekocht ik keek even in de bak of alles in orde was en ze zijn bijna allemaal dood of het lijkt er op de genen die nog leven liggen op de kant Te bewegen.
wat is het probleem?????

Had je de waterwaarden getest voor je de ganalen in het bakje deedt en heb je net nieuwe plantjes toevallig?

Ja heb vanmiddag ook nieuwe plantjes erbij gedaan water niet getest zaten al guppen in en deden het goed dacht dus dat het wel goed zat waren dus mn eerste garnalen heb ze vandaag op de beurs gekocht net als de plantjes heb ze nu in een bakje met leiding water in 4 zit al weer betere beweging.

Als je de nieuwe plantjes uit het bakje haalt en de boel voor ongeveer 90% ververst kunnen ze weer in het bakje.

Naast veel water verversen kun je ook wat active kool in je filter doen, dit werd mijn ook aangeraden.
De active kool filtert slechte stoffen uit het water.

Is niet verstandig om ook nog aan het filter te gaan zitten,het kool kan je beter gebruiken in een aparte emmer met de nieuwe planten om ze te zuiveren een aantal dagen.

Ik zou de plantjes eruit halen en in een emmer een paar dagen laten weken zodat het gif er goed afgaat.
En veel verversen van je bak.
Zoals John ook al aangeeft gewwon iets van 90%.

Oke heb ik gelyk gedaan dus dan 5 dagen laten weken morgen gaan ze in een groter bakje dees is best klein namelijk en morgen 90 procent water verversen en nieuwe filter cartridge lijkt me ook slim dus haal ik morgen uit school gelijk even.

Nieuwe vulling voor het filter is niet nodig hoor,dat is het enige voordeel aan heel het slakkengif verhaal dat het na flink verdunnen geen kwaad meer kan verder.

Oke ja is dan binnenkort sowieso al nodig maar als het slakken gif zou zijn vraag ik me af waarom de slak nog leeft en de garnalen niet ik zet vanmiddag de waardes wel even hier.

Ik weet niet of je de loodjes of potjes met daarin de steenwol ook er af hebt gehaald.
Dit moet allemaal tussen de wortels vandaan gehaald worden.
Hier gaat ook veel gif in zitten.
En als je 90 % gaat verversen en dan de garnalen er weer in zet hou dan je nitriet in de gaten.

Over de garnalen die zijn helaas allemaal dood echt heel vervelend maar ja ik heb idd 1 plantje waar nog van dat steenwol aan zit omdat als ik het eraf haal dan valt het hele plantje uit elkaar

Plantjes in dezelfde winkel als de garnalen gekocht? Hou de verkoper aansprakelijk voor het niet vermelden van het gebruik van slakkengif. Met een beetje geluk betekent dat een nieuwe groep garnaaltjes voor jou.

jenee98 zei:
Over de garnalen die zijn helaas allemaal dood echt heel vervelend maar ja ik heb idd 1 plantje waar nog van dat steenwol aan zit omdat als ik het eraf haal dan valt het hele plantje uit elkaar

Zonde van de garnalen.
Is natuurlijk ook niet 100% zeker dat het door slakkengif komt maar garnalen die onmiddellijk doodgaan in combinatie met nieuwe plantjes wijst er wel heel erg op.
Dat is het maffe idd,vaak is de concentratie gif niet meer genoeg om slakken te doden maar helaas wel voor de veel gevoeligere garnalen.

De losse stekjes van het plantje na het verwijderen van het steenwol kan je gewoon in de bodem zetten.

Een nieuwe groep garnaaltjes zit er niet in aangezien ik ze op de beurs heb gekocht in oosterhout en de plantjes heb ik bij een man gekocht ook op de beurs bij 2 verschillende hij kwam uit het buitenland weet dus niet wie het is en om nou die man van de garnalen de schuld te geven dat zou dan wel smerig zijn dus nog ff wachten en dan maar nieuwe halen.
en over die planten waarom stoppen ze dan niet met dat gif nergens goed voor bij 1 kan het steenwol er echt niet af is een hele kleine javavaren. De anderen staan iig al appart in een klein bakje moet ff grotere pakken maar die moet nog gewassen worden😉.

Dat slakkengif gebruiken ze bij de kwekerijen waar ze de planten kweken,is puur om hun planten te beschermen tegen vreetgrage slakken.
Steenwol kan en moet er altijd af alleen is het bij sommige plantjes echt een monnikenwerk,onder de kraan met wat stromend water en dan met bv een tandenstokertje voorzichtig van boven naar beneden halen tussen de worteltjes krijg je het steenwol wel weg na een tijdje.

Oke dan doe ik dat morgen ook maar moet ik de bak na dat 90% verversen opnieuw laten indraaien?

Nee dat hoeft niet hoor,je hebt verder toch niks met het filter gedaan of toevallig wel ondertussen?

Nee nog niet maar er gaat wel n nieuwe wat in omdat tie vuil is enzo.

Nee maar er gaat wel n nieuw watje in omdat hij te vuil is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan