nieuwe inrichting 80 cm bak


niels boogaard

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Berichten
164
Leeftijd
24
Nu ik van visbestand ga veranderen en dit minder kosten oplevert dan verwacht en het budget ook nogal is gestegen, leek het mij een goed idee mijn inrichting ook maar eens te veranderen. Dit kan dan in de tijd gebeuren dat de oude vissen weggaan en de nieuwe erin komen.

Het totale budget is zo'n 200 euro. hiervan gaat ongeveer 75 af voor de vissen. dus dan blijft er nog 125 euro over.

in mijn aquarium staat in de linker hoek een rots van 30/20/25 cm die vast is gekit. de kleuren zijn wit met zwarte strepen en vlekken en natuurlijk wat verkleuring door algen. deze rots blijft erin staan.
er ligt ook zwart grind op de bodem, en dat houd ik er het liefst ook in.

het visbestand wat erin zit is als volgt:
12 Paracheirodon innesi
6 Carnegiella strigata
4 Apistorgramma agassizii double red
1 L074

mijn bak is trouwens 80/30/40 cm

ik heb geen idee wat ik ervan moet maken.
het moet in ieder geval geen overstroomd bos of zoiets worden.
ik hou wel van een redelijke beplanting, maar het moet ook geen Hollandse plantenbak worden.
voor de rest moet er wat hout in komen voor de L-nummer.
ook moet het niet al te moeilijk schoon te maken zijn.
ik vind aquascapen best leuk en mooi maar nog nooit is het gelukt om het een maand lang mooi te houden dat betekend dat de planten ook makkelijk te houden moeten zijn.

ik gebruik geen voedingsbodem.
als plantenvoeding gebruik ik vloeibare CO2, easy life profito en kleitabletjes. volgens mij allemaal van het merk easy life.

hier volgen een paar inrichtingen van internet die wel bij mij in de smaak vallen.

upload_2017-4-28_16-40-1.png

upload_2017-4-28_16-40-36.png

upload_2017-4-28_16-41-24.png

upload_2017-4-28_16-43-35.png


upload_2017-4-28_16-45-51.png
 
Je bemesting lijkt wel goed al is de vloeibare co2 geen echte co2. Ik zou kiezen voor wat makkelijke planten zoals moerasplanten. Crypto s, Echino s bijvoorbeeld.
Ook de Sagitaria Sabulata is leuk en makkelijk.
 
vloeibare CO2 is toch scheikundig gezien dan HCO3? en dat komt op hetzelfde neer
 
Het lijkt mij wel mooi om in de rechter hoek achter de Microphyllum tuberculatum te zetten. Dit stuk is ongeveer 20/20 cm (natuurlijk wel zo geplant dat het er natuurlijk uitziet). in de 30 cm die dan nog overblijft in het midden wil ik Vallisneria spiralis zetten. Om de rots heen komt de Althernanthera reineckii of de Cryptocoryne wendtii. Op de rots komen een aantal Microsorium pteropus 'Windelov'. En vooraan in de rechterhoek komt de Echinodorus parviflorus. Dan heb ik nog ongeveer een stuk van 40/25 cm over aan de voorkant. Hier komt een veld van Sagitaria sebulata en als solitair de Nymphia lotus (rode tijgerlotus).

Het hout word hier achterwege gelaten dus dat betekent dat de L074 ook uit het visbestand gehaald word.

zou dit een redelijk onderhoudbaar plantenbestand zijn?
 
Het is dus inderdaad wat anders. Ik las dat Vallisneria er niet goed tegen kan. Is het dan verstandig om in een bak met netto nog geen 75 liter water een CO2 installatie neer te zetten? Of zou het plantenbestand wat ik opgenoemd heb ook zonder extra CO2 kunnen?
 
Het visbestand is aangepast en hiermee zal het plantenbestand ook iets aangepast worden.

Het visbestand is:
koppel schaakbordcichlide
6 platy
12-15 neontetra

doordat de platy's beter tot hun recht komen bij groene planten (door hun oranje kleur) word de Microphyllum tuberculatum veranderd naar de Microphyllum aquaticum.
 
upload_2017-5-1_12-14-10.png


en hier de foto van de huidige inrichting. De rots is met kit vastgelijmd dus die blijft er zoals vermeld bij de volgende inrichting erin zitten.
 
Ik heb er een Azië biotoop van gemaakt

upload_2017-5-2_14-54-2.png


voor de rots staat de Vallisneria torta.
Op de voorgrond Cryptocoryne parva.
in het midden van achter de Lymnophila aromatica.
in de hoek achter staat de Lymnophila heterophylla.
en voor het hout staat de Nymphoides sp. taiwan.

over de plant in de hoek ben ik niet tevreden dus daar wil ik een andere plant voor in de plaats, de Nomaphilu stricta
en de Nymphoides sp. taiwan wil ik ook graag vervangen voor de Nymphia stellata

(het visbestand moet nog aangepast worden)
 
De Maanvis krijgt een ander onderkomen nog zeker? Soms hoor je inderdaad dat Vallisneria het minder doet met carbo. Dat is een flink stuk steen zeg. Geeft dat geen kalk af? Vindt je het niet een beetje zonde dat dit grote stuk zoveel zwemruimte inneemt?
Maar goed, smaken verschillen en jij moet het mooi vinden natuurlijk en het naar je eigen smaak inrichten;)
 
De maanvis krijgt zeker een ander onderkomen. (komt niet uit Azië en hij is wat te groot inderdaad)
Die steen heeft mijn oom voor me gemaakt van pur met allemaal laagjes voor bescherming en wat laagjes verf. er zit een gang in en verschillende gaten waar de vissen in kunnen schuilen. De Labeo bicolor heeft er zijn territorium van gemaakt. en de corydorassen schuilen er ook in als ik in de bak bezig ben. De vissen vinden het wel fijn volgens mij. Maar ik denk dat het wel zo'n 20 liter in beslag neemt. Maar daar hou ik dan gewoon rekening mee voor mijn visbestand.
 
het enige nadeel wat er aan de rots zit is dat als je een vis wild vangen en hij gaat in die gang zitten, dat je hem er met geen mogelijkheid uitkrijgt. (heb er 3 uur, verspreidt over 5 dagen, over gedaan om een kersenbuikcichlide te vangen):)
 

Terug
Bovenaan