Wat is er nieuw

Nieuwe inrichting aquarium. Hulp gevraagd.

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Ik heb mijn aquarium opnieuw ingericht qua planten. Visbestand is niet goed. Maar ook daarbij kan ik jullie hulp gebruiken en waarderen.
Juwel Rio 180 led. JBL CRISTALPROFI 902e, CO2 dennerle (schakelklok, magneetventiel, regelaar met 2 meters, hervulbare fles.) JBL inline diffuser. Gaatjes buis op achterwand voor optimale verdeling stroming en CO2 verdelen.

Visbestand.
  1. Kardinaaltetra's​
  2. Botia lohachata's​
  3. Blauwe spat​
  4. Siamese algeneters​
  5. Lolina chuna (geloof ik dat ze heetten)​
Ik heb nu dezelfde planten als eerst maar dan spaarzaam en als extra een klimop (Braziliaanse)

Een foto van de start.

IMG_20200418_195314.jpg

Potje is al verwijderd met wol, plant staat achter in het midden.

Graag jullie mening, advies. Op termijn wil ik de kardinaal houden, botia en algeneter, waarschijnlijk ook black Molly bijvoorbeeld. Maar zoals gezegd graag advies welke vissen zouden jullie adviseren voor de verschillende waterlagen en jullie gedachten over de inrichting.

Bedankt alvast !!

Laatst bewerkt:
Ik zou zelf de klimop links voor zetten bijvoorbeeld en iets doen aan die kluwen met drijvers😉

Ik zou zelf de klimop links voor zetten bijvoorbeeld en iets doen aan die kluwen met drijvers😉
Wederom bedankt. Straks ga ik eraan beginnen. Een paar extra planten... Kleinere cryptocoryne en rotala rotundifolia. En ook een wat Langer hout, ligt nog te weken in de speciekuip.

Ja zelf zou ik er zeker wat extra planten bij kopen Andre.

1. Je hout ligt visueel niet aantrekkelijk. Het ligt gewoon vlak. Dit ziet er niet echt natuurlijk uit, geeft geen diepte.
2. Stenen liggen daar eigenlijk zonder iets toe te voegen, misschien meer groeperen?
3. Wat meer planten? Voorin en in het midden?

Bedankt, straks begin ik eraan en voeg dan ook een afbeelding toe.

Op de inrichting van je aquarium heb ik wel wat aan te merken. Maar over je visbestand durf ik niet meer te zeggen dan: "voeg eerst meer planten toe." :daisy:

Ik zou om te beginnen flink wat extra filterzand achterin de bak gooien zodat de bodem schuin omhoog loopt. Voorin laag en achterin hoog, op die manier krijg je meer diepte werking en lijkt je bak groter. Dat kijkt een stuk rustiger. Ik zou de bak echt flink vullen met planten om de vissen voldoende schuilplaatsen te bieden en de zichtvelden te breken. Met andere woorden, door meer planten toe te voegen zien de vissen elkaar niet continu, dit kan meer rust geven dacht ik. Meer hout en stenen toevoegen kan ook een hoop doen voor het oog en de vissen.

Verder zou ik niks aan je visbestand toevoegen maar eerder kijken of je groepen uit kunt breiden als je hier behoefte aan hebt. Door nog een nieuwe soort toe te voegen wordt het alleen maar onrustiger voor de vissen maar ook voor jezelf als kijker naar de bak.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Het zijn allemaal maar tips en suggesties. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om hier niets mee te doen! :petjeaf:

Bedankt Hoogheid. Uw tips zijn zeker waardevol en ik ga ze ook toepassen.

Heel erg bedankt! Fijne avond allemaal !

Een overzicht van hoe de stand van zaken is tot dusverre.

Bijlagen

• IMG_20200422_223148.jpg
    IMG_20200422_223148.jpg
    182.7 KB · Weergaven: 112
  • IMG_20200422_221942.jpg
    IMG_20200422_221942.jpg
    223.9 KB · Weergaven: 110
  • IMG_20200422_223104.jpg
    IMG_20200422_223104.jpg
    208.6 KB · Weergaven: 124
  • IMG_20200422_223111.jpg
    IMG_20200422_223111.jpg
    202.3 KB · Weergaven: 117
  • IMG_20200422_224921.jpg
    IMG_20200422_224921.jpg
    225.2 KB · Weergaven: 105
Een overzicht van hoe de stand van zaken is tot dusverre.
Op de eerste foto lijkt er (draad)alg te ontstaan op de valisneria, maar op de laatste foto heb je de hele plant volgens mij weggehaald. Hou je het even in de gaten? Niet dat straks de volgende planten onder zitten en je die ook moet weghalen. Er zijn veel topic te vinden met meer informatie hierover op het forum. :petjeaf:

Bedankt Hoogheid. Uw tips zijn zeker waardevol en ik ga ze ook toepassen.

Heel erg bedankt! Fijne avond allemaal !
Heel erg graag gedaan hoor. Het resultaat van je werk mag er dan ook zeker wezen. Goed gedaan hoor! :petjeaf:

Het enige dat ik niet doe is zand gebruiken. Ik geef de voorkeur aan hetzelfde grind. Wanneer ik planten eruit haal krijg ik anders een vermenging van de bodem.

Op de eerste foto lijkt er (draad)alg te ontstaan op de valisneria, maar op de laatste foto heb je de hele plant volgens mij weggehaald. Hou je het even in de gaten? Niet dat straks de volgende planten onder zitten en je die ook moet weghalen. Er zijn veel topic te vinden met meer informatie hierover op het forum. :petjeaf:
Staghorn alg, de besmette plant(en) hou ik niet.

Ik hoop dat je de oorzaak aangepakt gaat krijgen anders hou je straks geen plant over joh. :juggle: :DD
Even een overzicht van hoe het er nu uitziet. Er komt nog extra grind achter.

Kunnen jullie ook even kijken naar de algen op de achterwand. Hoe kom ik er vanaf en welke soort algen zou het zijn?

Bijlagen

• 20200423_230651.jpg
    20200423_230651.jpg
    192.8 KB · Weergaven: 99
  • 20200423_230645.jpg
    20200423_230645.jpg
    194.8 KB · Weergaven: 97
  • 20200423_230635.jpg
    20200423_230635.jpg
    196 KB · Weergaven: 95
  • 20200423_230619.jpg
    20200423_230619.jpg
    188.5 KB · Weergaven: 95
"...Kunnen jullie ook even kijken naar de algen op de achterwand. Hoe kom ik er vanaf en welke soort algen zou het zijn?"
Volgens mij moet dat andersom zijn: Welke algen zijn het? En hoe kom ik er vanaf?
Ik vind durf niet te zeggen welke algen het zijn en dus ook niet hoe je er weer vanaf moet komen. De foto's zijn daar niet duidelijk genoeg voor. Mogelijk kun je een foto maken waarbij de alg duidelijker zichtbaar is. Hij is dan makkelijker te herkennen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan