Wat is er nieuw

Nieuwe inrichting Juwel Rekord 700 (Wolkers)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wolkers
  • Startdatum Startdatum
W

Wolkers

Guest
Na een jaar geleden begonnen te zijn met mijn eerste aquarium wordt het nu tijd voor een iets groteren bak. Twee weken terug een witte Rekord 700 gekocht. Via dit onderwerp wil ik de voortgang van de inrichting een beetje bij gaan houden.

De volgende bewoners gaan over als deze bak is ingedraaid:
- 5x Rasbora Hengeli's
- Garnalen (Crystal blacks en reds)

Daarnaast wil ik mijn bestand nog aan gaan vullen en een tweetal soorten en eventueel een mooie solitaire vis.

Gisteren de Nautic Aqua Rock achterwand erin geplaatst en de linker zijkant met zwart plakfolie bekleed. Het aquarium komt zowel links als achter tegen een muur te staan.
NN3wSTmr1Cs-bNW4dBsOBtWLw8ZgPeqc.jpeg

Het stuk hout heb ik inmiddels meerdere keren uitgekookt en schoongemaakt.
NN3wSTmr1Cs-bNW4dBsOBtWLw8ZgPeqc.jpeg

Dit weekend hopelijk de definitieve keuze maken voor mijn planten en deze bestellen.

Re: Nieuwe inrichting Juwel Rekord 700

Dat ziet er alvast mooi uit!

Ik denk dat je wel een beetje overschat wat de mogelijkheden zijn met zo'n bak. Met 10-15 kleine visjes houdt het op hoor. Als je de hengeli's uitbreidt naar 10 stuks (wat wel nodig is, want het zijn scholenvisjes) kan je nog max 1 soort toevoegen (naast de garnalen).

De Rekord 700 wordt nog onder de kleine bakjes gerekend en daarbij moet je extra uitkijken met overbevolking omdat een kleinere plens water minder makkelijk stabiel te houden is. Wat jij qua visbestand in gedachten hebt had in een Rio 125 gekund. Niet in een Rekord 700.

Leuk begin en we gaan het volgen hoor.
Ik heb je topic overigens naar fotoalbum verplaatst omdat je in dit topic wil gaan bijhouden hoe het eruit ziet.
Dan is het mooi denk ik als je dat in een fotoalbum doet en zo kun je alle ontwikkelingen zelf ook mooi terugkijken 😉.

Ik heb overigens 7 Espei s in mn bakken per school en dat gaat ook prima met zo n aantal. Ze scholen heel mooi. 5 is denk ik net wat te weinig.

Ik zat ook te denk aan kleine visjes hoor. Bijvoorbeeld onderstaande rijtje. Moet nog wel even alle waardes naast elkaar leggen om te zien wat bij elkaar kan maar dat heeft geen haast. Eerste deze bak maar even opstarten.

- Boraras brigittae
- Danio margaritatus
- Tanichthys micagemmae

Alledrie of 1 van die soorten? In zo'n bakje zou ik voor visjes kiezen die duidelijk midden, boven of onder zwemmen, omdat door de beperkte ruimte alles al snel door elkaar gaat zwemmen en dat staat niet zo mooi. De hengeli's zijn al middenzwemmers.

Nee niet alle drie, ik wil maar 1 van deze drie erbij. Iemand nog een suggestie voor een hoog of laag zwemmer. Er komen garnalen in en die zitten al veel op de grond dus Corydoras erbij lijkt me wat druk. Verder heb ik m'n twijfels over de bijlzalmpjes gezien hun springgedrag.

Vanavond komt als het goed is de verlichting binnen en kan ik die gaan overzetten. Plantenbestand is nu een definitieve selectie gemaakt. Binnenkort weer een foto update.

De verlichting is maar heb hier een beetje pech mee, de controller was defect en heb deze terug moeten sturen. De nieuwe is inmiddels binnen. De LED buis had niet het juiste formaat en wordt ook vervangen. Hier in ieder geval wat foto's van het installeren van de setup.

rZPN5LLvIfiL4AR13147bXmj3AXgWL3P.jpeg

rZPN5LLvIfiL4AR13147bXmj3AXgWL3P.jpeg

Bij deze weer even een update van de vorderingen. De bak draait nu 10 dagen en alles lijkt goed op te starten.
Qua bestand ben ik er ook zo goed als uit. De rasbora's wil ik uitbreiden naar 10 stuks en voor de bodem kan ik een groepje Corydoras Julii overnemen van een maatje. Wat ik me nog wel af vraag is of de Cory's en de garnalen elkaar niet teveel in de weg gaan zitten. Iemand hier ervaring mee?

De plantjes:
1x Salvinia natans
1x Anubias barteri
3x Anubias nana
1x Anubias nana mini
1x Hottonia inflata/palustris
1x Cryptocoryne tropica
1x Lysimachia nummularia "aurea"
1x Hydrocotyle leucocephala

_p6rAgb-wU0dtS8N6jBwSgijDwlZde76.jpeg

Proefplaatsen op het hout.

De juiste LED buis is ook eindelijk binnen en heb ik gemonteerd in de kap. Moet het dag/nacht programma nog wel wat tweaken maar dit heeft geen haast.

Dag 1

Dag 6
De Hottonia inflata/palustris heeft de reis niet overleefd en is vanaf dag 1 gaan versnotteren. Heb deze vervangen door een mosbal uit mijn oude aquarium. De veel te grote anubias heb ik kunnen ruilen voor een kleinere versie en heb deze ook op het hout geplaatst.

Gaaf stuk hout!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan