Nieuwe inrichting vormgeven


Akwarium

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2019
Berichten
1,569
Leeftijd
34
Mijn bakje draait een maandje of 10, en dus wordt het tijd om na te denken over een rescape.
en daarmee bedoel ik dus ook nadenken, het zal nog wel een maand of 3 tot 6 duren voor ik opnieuw ga scapen. Maar waar een topic normaal begint na het inrichten, leek het me wel aardig om eens een topic te beginnen bij het prille begin. De meeste creativiteit zit imo voor het inrichten. En dat proces wil ik hier documenteren en delen.
 
Oke stap 1.

Het concept.
Dat klinkt wat zwaarder dan het is: in feite is het niets meer dan het antwoord op de vraag " wat wil ik met dit aquarium?"
Een planten aquarium, of een malawi aquarium kan dus al een behoorlijk aandeel van het concept zijn. Maar bij aquascaping is het meestal wat complexer.
Bij wat diorama-stijl wordt genoemd worden er (fictieve) landschappen uitgebeeld, met verschillende landschapselementen, als heuvels, bergen, kloven, valleien, kliffen bomen vijvers, paden en wat al niet meer. Goed uitgevoerd is hierbij in één oogopslag duidelijk wat er uitgebeeld wordt. En dus zit er gedetailleerd uitgewerkt concept achter.

Nature-style haalt inspriratie ook uit de natuur, maar de vertaling naar het aquarium is wat abstracter, Zo kan het concept van een stromende beek terug komen door het gebruik van afgeronde stenen. Het concept van een bos in herfstkleuren in het gebruik van rode stengelplanten. of een berg in de vorm van een klassieke iwagumi. De vereenvoudigde weergave van de natuur is één van de aspecten die een nature-stijl aquarium zijn serene uitstraling geeft.

De afmetigen van mijn aquarium passen meer bij de naturestyle, voor een volledig landschap, met verschillende elementen en planten die de juiste schaal hebben is wat meer ruimte handig. Maar diorama is de stijl die het het best scoort bij wedstrijden en aangezien ik volgend jaar wil proberen mee te doen met 1 van de grotere wedstrijden.. wordt het dus iets wat voor een diorama-style aquarium door moet gaan. dus we gaan opzoek naar een landschapsconcept dat past in een klein formaat aquarium.
 
Laatst bewerkt:
wil je niet de uitdaging dan aan gaan en een wat groter bakje gebruiken ?
 
wil je niet de uitdaging dan aan gaan en een wat groter bakje gebruiken ?
nee, de investering in tijd die het onderhouden van een groter formaat bak zou kosten kan ik niet leveren.
 
hoeveel meer tijd zou zoiets dan nemen ?
dat is afhankelijk van verschillende factoren natuurlijk, hoe goed(slecht) kun je overal bij, hoe loopt de bak, welke planten etc maar reken maar op 10 -12 uur per week voor een grote bak (120-150) aan onderhoud. Puur aan waterverversingen, schoonmaken en snoeien. het is gewoon heel erg moeilijk om een absolute topbak te maken, alle planten tegelijk op hun best laten zijn etc. Dat op klein formaat eens proberen is al uitdaging genoeg voor nu.
 
Succes alvast met je nieuwe bak.
 
Succes Tonio en best een hele onderneming denk ik.
 
Volg, ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Ik hou van het bos, en hout is wat flexibeler dan stenen zeker als de ruimte beperkt is dus ik neig naar een bos-scape.

optie 1 zijn de bossen op Yakushima. subtropisch regenwoud, leent zich goed voor een dramatische hardscape, ingetogen, stemmig, mysterieus. erg veel sabi.

yakushima.png
 
Wil je dan een van die plaatjes zo goed mogelijk namaken, of zie je het meer als inspiratie? Persoonlijk vind ik die meeste rechts geplaatste foto het gaafst om te zien, op de voet gevolgd door die er links naast staat.
 
als eenmaal de bak gematured is dan heb je niet zoveel werk,.
Met mijn forrest was ik een halve uurtje per week bezig. Maar dat was maar een bakje van 40cm
Ik hou van het bos, en hout is wat flexibeler dan stenen zeker als de ruimte beperkt is dus ik neig naar een bos-scape.

optie 1 zijn de bossen op Yakushima. subtropisch regenwoud, leent zich goed voor een dramatische hardscape, ingetogen, stemmig, mysterieus. erg veel sabi.

Bekijk bijlage 310077
Met dit als inspiratie moet het wel een mooie scape worden.
Volg :thumbs:
 
Wat voor hout ga je daarvoor gebruiken dan Tonio?
 
Je bedoelt dat hij wel wat hout uit jouw tuin mag gebruiken, kan hij gelijk je bossen snoeien ;)):DD

Ja zo makkelijk kom je er niet onderuit hoor en in het geval Tonio hout uit onze tuin wil gebruiken dan zullen we samen toezien of jij het snoeiwerk wel vakkundig volbrengt :DD :pp
 
Wil je dan een van die plaatjes zo goed mogelijk namaken, of zie je het meer als inspiratie? Persoonlijk vind ik die meeste rechts geplaatste foto het gaafst om te zien, op de voet gevolgd door die er links naast staat.

Nee, niet precies iets namaken maar elementen combineren tot een compositie die goed werkt en past in het aquarium. het heuvelachtige landschap, de rotsen, de wortels eroverheen. de grillige stammen, het compacte mos. Door dat soort kenmerken na te bootsen probeer ik de sfeer te behouden. Maar daarbij ook rekening houden met esthetische overwegingen.

Bijvoorbeeld enerzijds realitsch uitziende bomen maken, en daarmee tegelijkertijd een lijnenspel creeëren dat het oog door de bak leid.

Wat voor hout ga je daarvoor gebruiken dan Tonio?
ws spiderwood, omdat dat in veel diktes en formaten te verkrijgen is. zodat ik mooie grotere en kleinere bomen kan maken in het juiste perspectief. (iig dat is de bedoeling) het kan ook nog een combi van houtsoorten worden of een andere soort, beetje afhankelijk van wat er beschikbaar is en waar het mooiste resultaat mee te behalen is.
 
ter illustratie van hoe ik de compositie verder probeer vorm te geven is met onderstaande hulplijnen.
het zwarte kader is het aquarium, de andere lijnen kan ik vrij gemakkelijk uitmeten en overteken op de vooruit als hulpmiddel bij het scapen.
De blauwepunt is het focuspunt/verdwijnpunt/eindpunt zowel horizontaal als verticaal gelegen op de guldensnede.
de guldensnede is wanneer je een lengte opdeelt in twee delen, waarbij het kleinste deel verhoudingsgewijs even groot is tenopzichte van het grootste deel, als het grootste deel tenopzichte van het totaal. klinkt ingewikkeld, maar het is een kwestie van de baklengte (of hoogte) delen door 1.618 = het grootste deel. Het grootste deel deel je ook door 1.618 en dan heb je de lengte van het kleinste deel. Als je beide delen optelt heb je weer de totale baklengte.
de rode stippellijn is denkbeeldige horizon.
de groene lijn is de daadwerkelijke horizon dus hoe hoog ik de bodem achterin het aquarium wil laten oplopen.

de grijze driehoeken zijn de perspectief lijnen. die hoef ik niet over te nemen maar dienen voor het bepalen van de juiste hoogte en positie tenopzichte van de denkbeeldige horizon van verschillende elementen met als doel om het perspectief (dieptewerking) zo sterk mogelijk te krijgen. doordat de originele schets verhouding 1:1 is kan ik dat eenvoudig nameten.

om te illustreren wat ik bedoel een aantal plaatjes:
perspectief.png

1 is de kale schets.
2 illustreert dat waneer elementen niet op de juiste hoogte staan tenopzichte van de denkbeeldige horizon, de dieptewerking afwezig is ook al hebben ze verschillende formaten.
3 laat zien dat als de formaten te uniform zijn de dieptewerking er ook niet is.
4 laat zien dat als de bomen precies over de grijze vakken vallen de dieptewerking heel sterk is en het oog leidt naar het focuspunt. nadeel het oogt iets te perfect/kunstmatig
5 je kunt de bomen horizontaal schuiven hoe je wilt, zolang ze verticaal (ten opzichte van de horizon dus) in dezelfde positie blijven blijft de dieptewerking. Maar nu wordt het oog de bak uit geleid en dat is ook niet de bedoeling.
6 de middenweg. het perspectief is goed en leidt naar het eindpunt, maar door links en rechts iets af te wijken van de perfecte lijn oogt het wat natuurlijker. (voor zover drie gifgroene bomen natuurlijk kunnen ogen.)
 
g2643.png
 
Ben benieuwd naar het resultaat. Je kan ieder geval goed met paint overweg :thumbs:
 
Het schijnt dat deze site ook leuk is om virtueel te scapen.

 
Het eindresultaat is nog wel eventjes weg.
Dit is een ruwe schets, geen paint, maar daar zou je idd zoiets al mee kunnen doen.

Inprincipe is dit niks meer dan een stapeling polygonen, ik heb geen enkele boom of steen getekend. Toch zullen de meeste mensen hier wel een stel bomen in een rotsachtige omgeving in herkennen. En daar is het ook om te doen, de bedoeling van het maken van zo'n schets is:

het reduceren van een complexe werkelijkheid tot een uitvoerbare compositie.

Er is nooit genoeg ruimte om alles van de inspiratiefoto's tot in detail uit te voeren in het aquarium. 100den vierkante meters bos passen niet in mijn aquarium.
Maar ik wil wel dat als het aquarium straks klaar is het meteen doet denken aan dat bos van de foto's. Je moet dus de essentie zien te vinden en die essentiële elementen op een overtuigende en fraaie manier in je aquarium plaatsen. Met simpele vlakken en lijnen kun je veel gemakkelijker de essentie vinden dan wanneer je meteen heel gedetailleerd bezig gaat.

een goede compositie moet aan een aantal criteria voldoen:

1 perspectief, je wilt diepte werking om een geloofwaardig landschap na te maken, in mijn vorige post heb ik daar al wat over gezegd.
2 goed gebruik van de ruimte, van voor naar achter, van links naar rechts en van onder naar boven, alle ruimte in het aquarium moet benut worden. Dat betekend niet dat alles volgepropt moet worden natuurlijk. Maar aquaria waarbij alle hardscape achterin het aquarium staat of de bovenste helft praktisch leeg is maken geen goede indruk.
3 schaduw, schaduwen geven diepte, contrast en de illussie dat er van alles is wat net aan zicht onttrokken wordt. De hardscape iets naar voren kantelen en je hebt schaduw, niet moeilijk maar vaak over het hoofd gezien.

als je dan je schets hebt heeft dat ook praktisch veel voordelen. zo kun je van te voren vrij goed inschatten wat je nodig hebt aan materiaal. De lange overhangende tak is bijvoorbeeld ruim 50 cm lang en ruwweg 4 cm doorsnee. best handig als je in de winkel bij een kist hout staat en je afvraagt welke stukken je kunt gebruiken.
van te voren weten hoe groot alles ongeveer moet zijn en op welke positie in het aquarium maakt het aquascapen een stuk gemakkelijker als je daadwerkelijk begint.

De online aquarium inricht tools zijn mijn inziens vrij waardeloos, het is meteen gedetailleerd , je hebt geen mogelijkheid voor hulplijnen voor het perspectief, je kunt geen schaduwen aangeven, en je zit vast aan een set standaard elementen. Het is meer digitaal bloemschikken dan aquascapen imo.
 
Even bijgelezen en klinkt reuze interessant. Ik ga ook volgen en wens je succes! Aan de voorbereiding kan het niet liggen volgens mij
 
En ik heb een soort van definitieve plantenlijst:

Anubias barteri var nana bonsai
Bolbitis cuspidata
Bolbitis heudeloti
Bucephalandra belindae
Bucephalandra sp deep purple
Bucephalandra sp mini catherinae
Bucephalandra sp catherinae dark carpet
Bucephalandra sp sintang (ADA)
Bucephalandra sp mini coin
en dan nog twee Buces zonder naam.
Callicostella prabaktiana (ADA)
Crepidomanes sp vietnam II
Crepidomanes sp callicut
Cryptocoryne parva
Cryptocoryne wendtii mini brown
Gratiola viscidula
Hemianthus callitrichoides
Hemianthus sp Amano pearl grass
Hydrotocyle tripartita mini (ADA)
Hygrophila pinnatifida UK (ADA)
hymenaspleium obscurum
Lilaeopsis mauritiana
Marsilea hirsuta
Micranthemum tweediei monte carlo
Microcarpea minima merrill (ADA)
Microsorum pteropus short needle leaf
Microsorum pteropus trident
Myriophyllum sp guyana
Pogestemon helferi
Ricarida sp borneo
Rotala sp green
Vescularia ferriei

Kan best zijn dat er nog wat bij komt natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
En dat in een klein bakje??

Maar beschouw dit vooral als een volg-post :-D.
(Vandaag zelf aan mijn eerste 'volwassen' aquascape-poging begonnen en dat vond ik al knap lastig zo uit de losse pols).
 
En ik heb een soort van definitieve plantenlijst:

Anubias barteri var nana bonsai
Bolbitis cuspidata
Bolbitis heudeloti
Bucephalandra belindae
Bucephalandra sp deep purple
Bucephalandra sp mini catherinae
Bucephalandra sp catherinae dark carpet
Bucephalandra sp sintang (ADA)
Bucephalandra sp mini coin
en dan nog twee Buces zonder naam.
Callicostella prabaktiana (ADA)
Crepidomanes sp vietnam II
Crepidomanes sp callicut
Cryptocoryne parva
Cryptocoryne wendtii mini brown
Gratiola viscidula
Hemianthus callitrichoides
Hemianthus sp Amano pearl grass
Hydrotocyle tripartita mini (ADA)
Hygrophila pinnatifida UK (ADA)
hymenaspleium obscurum
Lilaeopsis mauritiana
Marsilea hirsuta
Micranthemum tweediei monte carlo
Microcarpea minima merrill (ADA)
Microsorum pteropus short needle leaf
Microsorum pteropus trident
Myriophyllum sp guyana
Pogestemon helferi
Ricarida sp borneo
Rotala sp green
Vescularia ferriei

Kan best zijn dat er nog wat bij komt natuurlijk.
Enkel van al die namen te lezen breekt het zweet me al uit.
 
En dat in een klein bakje??

Maar beschouw dit vooral als een volg-post :-D.
(Vandaag zelf aan mijn eerste 'volwassen' aquascape-poging begonnen en dat vond ik al knap lastig zo uit de losse pols).
Ja klinkt best als veel als je het zo achter elkaar zet, maar het zijn veel kleine plantjes ook. Ook heb ik geprobeerd om planten te nemen die er vergelijkbaar uitzien maar een verschillend formaat hebben, door de kleinere achterin te zetten en de grote voorin ontstaat er hopelijk extra diepte werking.

Enkel van al die namen te lezen breekt het zweet me al uit.
ik ken ze eerlijk gezegd ook nog niet allemaal uit mijn hoofd.
 
En ik heb een soort van definitieve plantenlijst:

Anubias barteri var nana bonsai
Bolbitis cuspidata
Bolbitis heudeloti
Bucephalandra belindae
Bucephalandra sp deep purple
Bucephalandra sp mini catherinae
Bucephalandra sp catherinae dark carpet
Bucephalandra sp sintang (ADA)
Bucephalandra sp mini coin
en dan nog twee Buces zonder naam.
Callicostella prabaktiana (ADA)
Crepidomanes sp vietnam II
Crepidomanes sp callicut
Cryptocoryne parva
Cryptocoryne wendtii mini brown
Gratiola viscidula
Hemianthus callitrichoides
Hemianthus sp Amano pearl grass
Hydrotocyle tripartita mini (ADA)
Hygrophila pinnatifida UK (ADA)
hymenaspleium obscurum
Lilaeopsis mauritiana
Marsilea hirsuta
Micranthemum tweediei monte carlo
Microcarpea minima merrill (ADA)
Microsorum pteropus short needle leaf
Microsorum pteropus trident
Myriophyllum sp guyana
Pogestemon helferi
Ricarida sp borneo
Rotala sp green
Vescularia ferriei

Kan best zijn dat er nog wat bij komt natuurlijk.
Wil je in je eentje de economie draaiende houden 🤣
 

Terug
Bovenaan