Wat is er nieuw

Nieuwe kap & advies filter komen niet overeen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjeerds
  • Startdatum Startdatum
T

Tjeerds

Guest
Zo langzamerhand heb ik alle spullen voor mijn nieuwe 60x30 bak compleet en ben ik vast aan het kijken hoe alles in elkaar moet.

Het advies bij de pomp (Hydor Prime 10) is de in- en uitstroom tegenover elkaar te plaatsen (links en rechts, achterin). Nou heb ik alleen een andere kap besteld (Fluwel Monolux 60) en die heeft in tegenstelling tot de oude kap slechts aan een kant een opening om dingen in de bak te hangen.

Met andere woorden; door de kap kan ik niet doen waarvan Hydor zegt dat het de beste opstelling is. Dus wat nu? Het makkelijkste is alles aan dezelfde kant te plaatsen, een andere optie is om te proberen een gat aan de andere kant in de kap te maken. Met daarbij het risico dat ik de kap sloop, mezelf kennende.

De uitstroom van de pomp is een soort naar beneden gebogen halve buis, ik zou ook niet goed weten hoe die te plaatsen zodat ik overal voldoende stroming krijg.

Als je in en uitstroom aan de zelfde kant doet, en de uitstroom naar de voorruit richt de bak in heb je de optimale stroming 😉

Op youtube zie ik dat ze bij de grotere modellen een spraybar doen ipv dit 'tuitje'.
Misschien is dat wel beter om naar te zoeken niet? Of is dat voor een pomp van dit formaat (de kleinste die ze hebben) overbodig?

Langs de achterwand richten van de uitstroom kan ook voor een prima stroming.
Met het 'tuitje' gaat het prima, in al onze bakken zo met instroom en uitstroom aan dezelfde kant.

Even uitproberen 🙂

~ Ivo

Dan gaan we het eerst maar eens zo proberen..

Top! Kap verbouwen kan altijd nog 😉

Helaas, ik heb nog meer advies nodig...

Op onderstaande foto is de outflow van het filter te zien.
outflowprime.jpg

Het transparante pijpje zit onder het wateroppervlak en blaast via de achterwand de bak in.

Ik weet alleen niet goed hoe ik het tuitje moet draaien. Momenteel zit ie zoals op de foto (die overigens een kwartslag gedraaid had moeten worden, lukte me niet). Op die manier gaat de stroming goed de bak door maar is er onvoldoende beweging aan het wateroppervlak waardoor er een laag op het water ligt. Draai ik hem een kwartslag heb ik wel iets meer beweging maar nog onvoldoende om de laag te breken.
Hoe draai ik deze nou optimaal?

Brengt mij bij mijn volgende vraag; in de bocht van het transparante stuk (bij de rode cirkel) zit een gat waardoor ook water stroomt.
Is geen foutje, lijkt daar echt te moeten zitten. Alleen vraag ik me af waarom? Dit heeft invloed op de 'kracht' waarmee het water uit het tuitje komt.
Daarnaast stroomt het water wat door dat gat gaat ook zo de instroom van de pomp in, de in- en uitstroom zitten namelijk naast elkaar.

Iemand met verstand die mij op weg kan helpen?
Hoe plaats ik het tuitje voor optimale stroming (wateroppervlak) en waarom zit dat gaatje daar en wat als ik dat dicht maak?

Bedankt maar weer!

Niemand?

dat gaatje is als ik het zo kan beoordelen om een lucht slangetje eraan te maken voor extra zuurstof in je water te krijgen
slangetje wel boven water houden

Helaas heb ik geen spraybar erbij gekregen..
En kan hem zo ook nergens vinden.

Aangezien mijn kap slechts ��n opening heeft aan de achterkant ben ik wbt de positie van in- en uitstroom pomp gedwongen het zo te doen. Kan wel gaan zagen in de kap maar wil het risico niet lopen dat het mis gaat.

Nee? wat moet er mis gaan?
2 sleufjes met ijzerzaag,en stukje uit breken.
En,heb jij geen electrabuis? wat gaatjes in boren,klaar.

Ben je beetje inventief,maak je die toch zelf?
En ,buisjes zijn ook los te koop,he.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan