Wat is er nieuw

Nieuwe lamp en filter

sokkeneter

Active member
Lid geworden
27 juli 2024
Leeftijd
22
Hoi, ik heb heel lang niet gepost, nu deden mijn lamp en filter het laatst opeens niet meer. Dit ligt niet aan het stekkerblok of iets want heb het nog gewisseld. Dus heb ik mijn hele aquarium even een hele grote beurt gegeven, lamp die blijft maar knipperen als die aan staat dus hou ik gewoon uit want is niet fijn natuurlijk, en de filter bijna helemaal schoongemaakt om te kijken of iets vast zit. Maar als ik spoel via het gat erin dat komt het wel op de goede plek eruit enzo. Verstopt zit het dus niet dus die doet het gewoon niet. Ik heb een 60 liter bak. Van superfish. Als ik het goed heb de superfish 70. Nu kan ik wel opnieuw de lamp en filter kopen als ik ze kan vinden en ergens kan kopen. Maar ik vroeg me dus af of mensen nog andere aanraders hebben die misschien wel beter zijn natuurlijk. Mijn zus zei dat die filter te klein is en dat geloof ik opzich ook best wel. Het liefst wel gewoon een filter die aan de binnenkant zit. Weer niet of met deze grootte aquarium ook van die buiten filters gedaan worden? Hetzelfde met de lamp, liefst gewoon een witte lamp. Denk dat daar niks ergs aan is als ik die opnieuw koop?

Toevoeging is dat ik redelijk veel garnalen heb in mijn aquarium.

Ik hoop in ieder geval dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt voor de mensen die de moeite gedaan hebben op dit topic te klikken of te reageren en groetjes van mij!

Als zowel je lamp als je filter het op hetzelfde moment begeven hebben, ga ik toch een algemene oorzaak zoeken. Schade door stoten zal wel uitgesloten zijn, maar dan worden water/electriciteit toch al gauw logische kanshebbers.
Uit voorzorg zou ik dat stekkerblokje daarom dan ook wegmieteren voordat je er nieuwe spullen op aansluit.

Vwb je filter betreft kun je checken of de impeller goed op 't asje zit - en uiteraard dat je deze niet droog hebt laten draaien. Je kunt ook alleen de filterkop/pompje los in een emmer water proberen.
De lamp doet 't of doet 't niet. Is ie stuk, dan ben je toe aan een nieuwe. Als je daar adviezen over wenst, helpt t als we iets weten van je budget/bakinrichting.

Buitenfilters kunnen prima op een 60 liter bak; je kunt niet overfilteren. Wel onderfilteren. Zelf heb ik altijd een Eheim2213 op een 60 liter gehad, maar daar zat ook iets meer levende have in dan enkel garnalen. Je kunt ook een hang-on-backfilter nemen, zoals de Dennerle Scaperflow of een Oase Filtosmart100 bijvoorbeeld. Die laatste is er ook met een thermo, dat scheelt weer techniek in je bak.

Als zowel je lamp als je filter het op hetzelfde moment begeven hebben, ga ik toch een algemene oorzaak zoeken. Schade door stoten zal wel uitgesloten zijn, maar dan worden water/electriciteit toch al gauw logische kanshebbers.
Uit voorzorg zou ik dat stekkerblokje daarom dan ook wegmieteren voordat je er nieuwe spullen op aansluit.

Vwb je filter betreft kun je checken of de impeller goed op 't asje zit - en uiteraard dat je deze niet droog hebt laten draaien. Je kunt ook alleen de filterkop/pompje los in een emmer water proberen.
De lamp doet 't of doet 't niet. Is ie stuk, dan ben je toe aan een nieuwe. Als je daar adviezen over wenst, helpt t als we iets weten van je budget/bakinrichting.

Buitenfilters kunnen prima op een 60 liter bak; je kunt niet overfilteren. Wel onderfilteren. Zelf heb ik altijd een Eheim2213 op een 60 liter gehad, maar daar zat ook iets meer levende have in dan enkel garnalen. Je kunt ook een hang-on-backfilter nemen, zoals de Dennerle Scaperflow of een Oase Filtosmart100 bijvoorbeeld. Die laatste is er ook met een thermo, dat scheelt weer techniek in je bak.
Daar ga ik eens naar kijken. Ik heb ook gelijk een ander stekkerdoosje op gezet in plaats van die ander nu mijn gesterkt het nog wel doet. Ik heb wel een redelijk budget. Als iets nodig is dan is het nodig maar wil liever niet boven de 200 euro uitkomen. Ik wil graag ook een baby ancistrus nemen of de L181 eigenlijk(of een ancistrus met calico kleur)
Want ik wil binnenkort misschien overgaan naar een 100L of groter. Ik weet niet hoe lang die tijdsduur is. Misschien dat ik die erbij neem of in plaats van de 60 liter, dat moet ik nog kijken. En ik vind het prima om dan een nieuwe filter te kopen maar die ancistrusjes zijn hele erge vervuilers heb ik gelezen dus heb ik dan ook een betere filter nodig? Als een standaard voor mijn bak? Ik heb ook een zand bodem en weet niet of de ancistrusjes dat fijn vinden. Met inrichting heb ik gewoon zand, een houtblok in het midden. Een aantal makkelijke planten, geen idee hoe ze heten. 1 die groet als kool en kan ik heel makkelijk opnieuw stekken ook. En nu ik die grote aquarium schoonmaak heb gedaan zitten die garnalen allemaal op mijn filter en de vissen ook wel redelijk allemaal. Weet eerlijk gezegd niet of dat daarvoor ook was toen die helemaal volgroeid was met die ene plant want ik zag niks. En hoe bedoel je als ik vragen mag over de impeller op het asje. Is dat gewoon het snoertje? Heel erg bedankt sowieso dat u een reactie hebt geplaatst

Daar ga ik eens naar kijken. Ik heb ook gelijk een ander stekkerdoosje op gezet in plaats van die ander nu mijn gesterkt het nog wel doet. Ik heb wel een redelijk budget. Als iets nodig is dan is het nodig maar wil liever niet boven de 200 euro uitkomen. Ik wil graag ook een baby ancistrus nemen of de L181 eigenlijk(of een ancistrus met calico kleur)
Want ik wil binnenkort misschien overgaan naar een 100L of groter. Ik weet niet hoe lang die tijdsduur is. Misschien dat ik die erbij neem of in plaats van de 60 liter, dat moet ik nog kijken. En ik vind het prima om dan een nieuwe filter te kopen maar die ancistrusjes zijn hele erge vervuilers heb ik gelezen dus heb ik dan ook een betere filter nodig? Als een standaard voor mijn bak? Ik heb ook een zand bodem en weet niet of de ancistrusjes dat fijn vinden. Met inrichting heb ik gewoon zand, een houtblok in het midden. Een aantal makkelijke planten, geen idee hoe ze heten. 1 die groet als kool en kan ik heel makkelijk opnieuw stekken ook. En nu ik die grote aquarium schoonmaak heb gedaan zitten die garnalen allemaal op mijn filter en de vissen ook wel redelijk allemaal. Weet eerlijk gezegd niet of dat daarvoor ook was toen die helemaal volgroeid was met die ene plant want ik zag niks. En hoe bedoel je als ik vragen mag over de impeller op het asje. Is dat gewoon het snoertje? Heel erg bedankt sowieso dat u een reactie hebt geplaatst
De impeller is net als bij een ventilator, het deel waar de schoepen aan zitten die zorgen voor de verplaatsing van water, resp. lucht. Dat zit op een as, om 'm op z'n plek te houden. Die kun je bij veel filters van het asje halen om schoon te maken - er komt biofilm op te zitten wat je zo nu en dan kunt weghalen.
Een ancistrus is inderdaad wat anders dan garnalen. Zandbodem is prima, bezeren ze zich niet aan - ze zitten graag op hout/steen waar ze de alg/biofilm vanaf sabbelen.

Als je nog over gaat naar een grotere bak, kun je het wellicht voor nu af met een bureaulamp en een sterker peertje - het werkt het prettigst als het wattage enigszins in de buurt komt de 'oude' lamp. Een bureaulamp heeft wel wat minder brede straling, daar moet je mischien wat rekening mee houden. Ik zal je daarom nu niet adviseren om een lamp te kopen en binnenkort wellicht weer een andere nodig hebt.
Obv alleen een ancistrus en garnalen, op 100 liter, zou ik nog steeds de Eheim2213 kiezen.
Als je makkelijke planten hebt, hoef je ook niet veel aan de lamp te eisen. Twinstar B serie wellicht?

Bedankt iedereen voor het helpen! Heb een mooie filter uitgekozen met hulp van jullie. Mijn bak draait nu weer. Wel nog 1 vraagje, toen ik in de winkel was heb ik gelijk weer een test set meegenomen omdat ik mijn setjes kwijt was. Nu was mijn oh goed na de 60 seconden dat ik moest wachten maar een minuut of 3 later is die tegen het hoogste aan. Klopt dit en hoe krijg ik mijn oh dan lager zonder dure dingen te kopen

Wat bedoel je met de oh waarde, en gebruik je teststrips of een druppeltest?

Test strips zijn doorgaans niet nauwkeurig. Waarom streef je een bepaalde ph waarde na? Een Ancistrus heeft toch geen een hele lage ph waarde nodig?

Nee het is een teststrip met 6 waterwaardes dus 6 in 1, het gaat ook niet alleen om de ancistrus maar om alle vissen die ik wil laten leven

Welk filter heb je nu? En het filter moet weer indraaien dus in plaats van druppeltesten zou ik beginnen met elke dag een grote waterwissel en dan kun je nog altijd iets later een koffertje bestellen van bijv Colombo.

Gewoon alles rustigaan opbouwen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan