Nieuwe lampen nodig maar welke ?

V

viny boy

Guest
Goedenavond mede aquarianen,

Wij hebben sinds kort een nieuw aquarium (110x45x60) waarvoor we op zoek zijn naar nieuwe lampen. Het is de bedoeling toch wel wat planten te houden met hier en daar wat rood ertussen om het groene wat te "breken".

In de lampenkap is plaats voor 2x 39W T5 verlichting, nu is onze vraag dus welke het meest geschikt zijn ?

Omdat 2x 39W misschien toch wat weinig is (regel 0,5W/liter) en omdat we een zonsopgang en zonsondergang willen cre�ren kwam het idee om een extra led strip tussen de 2tl lampen te plakken in de kap. Ook hier de vraag welke jullie kunnen adviseren en is het misschien aan te raden om de led strips dan heel da dag samen met de T5 aan te laten om zo voor extra verlichting te zorgen ?

Ook is het misschien een idee om reflectors op de T5 verlichting te plaatsen aangezien het toch een redelijk hoge bak is ?
 
Philips 830/ 840 is een veel gebruikte optie.

Als je de 830 te geel vind kun je 840/840 of 840/865 combi gebruiken.

Deze lampen zijn erg goed en veel goedkoper dan originele aqua lampen.
Zijn rond de 4 � 5 euro verkrijgbaar terwijl aqua lampen vaak 20 euro en meer zijn en zeker niet beter zijn!
 
Ok bedankt !

Kwam terwijl ik op internet zocht naar led-verlichting voor aquaria http://www.hvpaqua.nl/ tegen, ziet er allemaal heel mooi uit met die dimmer maar wel prijzig, iemand ervaring met de leds van hvpaqua ? Lijkt me knap om zo een zonsopgang en zonsondergang na te bootsen.
 
Welke kleur is eigenlijk het meest geschikt om te gebruiken als zonsopgang en zonsondergang ?

- Cool white
- Warm white
- Red
- Green
- Blue
- RGB
 
RGB, dan kan je bijna alle kleuren maken met de controller. Voor RGB icm controller is HVPaqua niet de goedkoopste.
 
Is deze misschien geen optie: http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-l ... RGB-100-cm kan dan hopelijk met de bijgeleverde afstandsbediening de juiste kleur afstellen, een dimmer zou nog knapper zijn zodat ik de strip van 0 naar 100 en vice versa kan dimmen om zo een zonsopgang en zonsondergang te maken.
 
De gemiddelde investering voor een extra LED opkomst gaat je rond de 80 euro kosten.
Dat heb je iets wat langer dan een kwartaal meegaat en ook blijft werken.

Als je wil besparen op de kosten, laat je de verlichting maar 6 uur branden.
 
Terug
Bovenaan