Nieuwe led kapotte lamphouder

A

Aloy94

Guest
Hey allen,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe ledverlichting. Bij mijn tweedehands Juwel rio 180 zat ledverlichting, maar slechts 1 balk, een Superfish Colorplus led 10V 16W. Dit komt uit op 0,08 Watt per liter, terwijl ik heb begrepen dat voor fatsoenlijke plantengroei 0,3-0,5W/l aangeraden wordt. In eerste instantie wilde ik, om de kosten een beetje te dekken, een Philips tl 865 plaatsen (de aanwezige led geeft rood licht, wat ik een onnatuurlijk verschijnsel vind, probeer dit te verminderen).

Bij nadere inspectie echter, zag ik dat het plaatsen van een nieuwe tl-balk in mijn huidige Juwel lamphouder niet mogelijk zal zijn, aangezien de snoeren niet uit de lamphouder komen doorgesneden zijn (vermoedelijk omdat deze lichtbalk defect is). De Superfish Colorled werkt wel, omdat aan deze ledverlichting zelf een stekker met adapter zit, waardoor je niet afhankelijk bent van het snoerwerk van de lamphouder, maar wel de lamp hier in kan klikken.

Ik wil bovenstaande ledverlichting aanvullen met nog een andere led, nu het wattage vrij laag ligt en ik de kleur niet mooi vind.

Nu ik afhankelijk ben van een ledverlichting met eigen snoervoorziening (ben totaal niet technisch dus het maken van de balk gaat hem niet worden en een nieuwe lamphouder kost al gauw �100-150),
was ik zelf uitgekomen op de Superfish Retroled Bright wit licht 90cm 30W.

Daarmee kom ik uit op 0,255W/l wat nog redelijk laag is, maar in ieder geval al beter dan de huidige situatie. Zou dit jullie inziens een goede optie zijn, of zou een andere ledverlichting eerder jullie voorkeur krijgen? Ik heb begrepen dat de ledverlichting van JMB heel goed is, maar die is ten opzichte van bovenstaande Superfish weer �35 duurder en ik weet niet of deze met snoervoorziening komt.

Graag jullie (onderbouwde) mening hierover :)

Groet,

Aloy
 
De draad die doorgesneden is, ik veronderstel dat daar geen spanning meer kan opkomen?
 
Alles ligt er ook aan wat voor soort bak en vissen je hebt, een goed beplante bak of een b.v. een Malawie bak.
Je kan je "licht" eens opsteken bij Kitelicht of HVPaqua, deze zijn zonder meer goed, maar wel wat duurder, maar goedkoop kan soms duurkoop zijn.
 
Inderdaad, meestal komt voor hoe goedkoper hoe minder duurzaam wat ten koste gaan van het stroomverbruik, lichtkwaliteit, garantie, en tijd tot vervanging.
 
Bij led heb je in de regel veel minder watt per liter dan bij tl buizen. je kan dan beter naar de lichtopbrengst kijken volgens mij. Maar goed, ik ben geen kenner op het gebied van LED.
In mijn nano bakjes heb ik 3W op 30 liter en toch best een goede lichtopbrengst.
 
Apisto zei:
Hij wil een ledbalk, toch?

Ja dat begreep ik ook en mijn reactie heb ik gepost omdat in de startpost de TS spreekt over 0,08W terwijl je veel meer nodig hebt zoals hij schrijft.
Maar ik denk dat je de hoeveelheid wattage per liter bij led niet moet vergelijken met die van tl buizen ;).
 
Apisto, ik heb geen idee of er nog spanning op zou kunnen komen, situatie is als volgt:
219725aloy94_0_82_20160623_1149001.jpg


Dat uitstekende stuk is waar de kabels liepen. De kleur overigens op die foto, dat is de kleur van de huidige led, zoals je ziet, vrij roze/rood. Zou een witte/blauwe ledverlichting dit aanpassen en natuurlijker laten ogen?

Ton, het is een redelijk beplante bak, wil er mogelijk nog wel meer planten bij zetten, maar ik merk nu al dat m'n dwerghaargras weinig groeit (1,5cm in bijna 2 weken) en dat m'n Pogostemon Helferi verslijmt, ondanks EasyCarbo en Profito toevoegingen. Had de ledverlichting van Kitelight wel bekeken, maar het lijkt alsof deze in stroomvoorziening afhankelijk is van de lamphouder, wat daardoor niet echt een optie is.

Jaap, naar een nieuwe lamphouder heb ik inderdaad ook wel gekeken, maar met de goedkoopste optie kom je daarbij uit op �100,-, daarin zitten 2 Juwel t5 (heb begrepen dat men hier niet tevreden over is), welke vervangen zouden moeten worden voor bijv. een Philips tl 840 en een 865. Reken voor het gemak hier �5,- de stuk voor, dan kom je uit op �110,- totaal, �105,- indien je 1 tl neemt en de huidige led gebruikt.

De genoemde ledverlichting van Superfish kost �69,50 en ik lees over het algemeen positieve reacties over de leds van Superfish.

Apisto en John, die maatstaf van 0,3-0,5W/l was ik ergens tegengekomen, dacht dat dit voor led gold, maar mogelijk heb ik me vergist. In welke maatstaf zou ik dan moeten rekenen, Kelvin of Lumen oid?

Groet,

Aloy
 
Heb je geen technische personen binnen je familie die de draad zou kunnen herstellen ?

Anders zou je gewoon een T8 starter unit kunnen kopen voor ongeveer 40 euro.
Daar groeien de planten namelijk beter op het LED spul van SF.
 
als je een schroevendraaier vast kan houden en een btje google en youtube erop naslaat is HVP of JMB geen onmogelijke opgave.

het is allemaal redelijk simpel en vrij duidelijk als je gewoon de handleiding en instructies volgt
 
Morgen ga ik er naar kijken met een maat van me, die is wat technischer dan ik :).

Ik denk dat we dit gaan proberen: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... 5-met-evsa

Ik denk dat ik dan, uit kostenoverweging een Philips TL 865 erin zet. Mocht ik de bak toch niet kunnen maken, dan zal ik denk ik (gelet op de kosten van de HVP en JMB, en de mindere kwaliteit van Superfish) toch een nieuwe lamphouder aanschaffen en hier 2 Philips tl balken inzetten.

Ik had nog navraag gedaan bij Aquaplantsonline die de superfish Retrolight aanbiedt en die gaf aan dat je de Superfish niet moet hebben als je planten houdt. Hij gaf zelf als optie een Dennerle tropical verlichtingsset, maar daar betaal je ook weer �215 voor :/

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groet,

Aloy
 
T5 adapter - Perfecte vervanger voor T8 lampen! - TL Besparen
www.tlbesparen.nl/T5-Bespaar-adapter

De lampen die vervangen kunnen worden met de TL Bespaaradapter: ... T5 Bespaar adapters is het mogelijk om een T5 lamp te gebruiken in een T8 armatuur.

Kijk eerst hier eens.
 
Ja, ik heb er ook in de 1.60 m bak.

T8 eruit , T5 erin, klaar.

OOk stuk goedkoper.
 
nu kan ik het mis hebben maar er staat me iets van bij dat de Philips buizen niet passen in een houder van juwel
afwijkende lengte maat dacht ik

groet

jaap
 
Klopt, scheelt een 4,5 mm.
 
voor wat betreft het open maken van de juwel kap wordt ook wel zo gedaan zie foto omdat de kap knap lastig is te open
261497flipper34_0_85_mijn_afbeeldinge.jpg

327838flipper34_0_85_mijn_afbeeldinge.jpg


groet

jaap
 
Ja, weet ik ook alles van.
Maakte ze wel open ,langs de lasnaad.
Klote werk, maar met beleid gaat het wel.

www.google.com Juwel kap openmaken.


Zie ik mijn werk ook weer, op 2012.
 
juist omdat het zon klote werk was en het mij een kap koste doe ik het maar op de foto manier


groet

jaap
 
*UPDATE*

Samen met m'n maat heb ik er even naar gekeken. Geprobeerd de bak wat open te wrikken, maar dit lukte niet echt, uiteindelijk hier maar mee gestopt voordat we de lamphouder sloopten. Hebben vervolgens ergens een stekker vandaan gehaald en gestript en volgens verbonden aan het kleine stukje draad wat nog uit de lamphouder stak (zie foto van 23/6), is er zo uitgekomen:

691148aloy94_0_82_20160624_1414071.jpg



Dit afgetaped. Volgens m'n maat stond er wel iets van stroom op de lamphouder nu.

Heb momenteel geen tl-balk liggen die in de lamphouder past, dus ik heb een JBL SOLAR TROPIC T8 30W 895MM besteld. Mocht de lamphouder het doen, dan hou ik de combinatie SuperFish Colorplus led (die er nu inhangt) en de JBL, mocht de lamphouder het toch niet doen, dan bestel ik een nieuwe lampbalk en wissel ik de JBL T8 in voor een T5, dan heb ik een Juwel High Lite Day en een JBL tropic T5 erin. Eerste optie kost me 3 tientjes, andere optie al gauw �130, dus even duimen nu.

Groet,

Aloy
 
Mocht je over willen stappen op led, dan is ledstripk*ning.nl wellicht ook een optie. Hier mijn nachtverlichting (en andere strips voor oa achter mn bureau) van daan. Super fijne, en snelle service. Je kunt je situatie voorleggen en zij geven je dan wel een advies incl kosten. Ik ben in ieder geval super geholpen destijds en de verlichting werkt hier nog steeds naar behoren. Daarbij zijn de strips die zij verkopen compleet met eigen stroombron en plug & play. Alleen de dingen aansluiten (kan zelfs een kind nog) en dan ben je er klaar mee.
 
Gaat helaas wss niet werken gezien je een armatuur hebt voor 2 buizen en deze dienen er dan dus ook beide in te gaan
Verders had je ook T8 buizen kunnen komen bij de bouwmarkt kosten nog niet eens �10 ps.

Ledstrip koning of ledtuning of weet ik het wat zou ik niet doen, gwn met de merken gaan waar iedereen positief over is
 
ER zijn ook led buizen met T8 aansluiting ,he.
 
flipper34 zei:
juist omdat het zon klote werk was en het mij een kap koste doe ik het maar op de foto manier


groet

jaap
Juist.maar er zijn ook andere manieren,hoor.
google maar.

Daarentegen , is die van jou ook prima.
Dan gelijk een groter stuk opzetten, en afkitten.
 
ben je zeker dat dat op t8 draait? Ik heb dezelfde hier thuis liggen met T5.
 
tuinkabouter zei:
Gaat helaas wss niet werken gezien je een armatuur hebt voor 2 buizen en deze dienen er dan dus ook beide in te gaan
Verders had je ook T8 buizen kunnen komen bij de bouwmarkt kosten nog niet eens �10 ps.
hoeft niet altijd zo te zijn heb er hier 1 die het vrolijk ook met 1 buis doet
hangt van het type vsa af
hebben de bouw markt buizen dan de zelfde maat dacht het van niet

Bertus zei:
flipper34 zei:
juist omdat het zon klote werk was en het mij een kap koste doe ik het maar op de foto manier


groet

jaap
Juist.maar er zijn ook andere manieren,hoor.
google maar.

Daarentegen , is die van jou ook prima.
Dan gelijk een groter stuk opzetten, en afkitten.

weet dat er andere manieren zijn Bertus
maar dit gaat prima.
en inderdaad stukje oude dekplaat er over en netjes af kitten en klaar

groet

jaap
 
T8 juwel wel t5 juwel niet, dan ben je gebonden aan aquarium buizen.
 
Terug
Bovenaan