Wat is er nieuw

Nieuwe led verlichting

florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar mooie verlichting voor in mijn aquarium. Nu maak ik in huis veel gebruik van Philips Hue en dit bevalt mij uitstekend omdat het zeer gebruikersvriendelijk en van goede kwaliteit is. Tot op heden heb ik niet iets vergelijkbaars kunnen vinden voor aquariums, tot dat ik zag dat Philips sinds kort waterdichte (IP67) Hue led strips heeft. Deze heb ik vandaag geïnstalleerd, ik ben erg blij met het resultaat! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-04-16 om 18.42.19.png
    Schermafbeelding 2020-04-16 om 18.42.19.png
    1,016.6 KB · Weergaven: 110
  • Schermafbeelding 2020-04-16 om 18.42.03.png
    Schermafbeelding 2020-04-16 om 18.42.03.png
    1.7 MB · Weergaven: 96
Ik weet niet of dit voldoende is voor je aquarium en dan vooral voor plantengroei, ik heb sterke twijfels.
 
Ik weet niet of dit voldoende is voor je aquarium en dan vooral voor plantengroei, ik heb sterke twijfels.

Daar ben ik ook nog niet zeker van. Dit zijn de specificaties van de verlichting:

  • 220V-240V
  • Lengte: 2m
  • Lichtstroom
    16 miljoen kleuren
    2000 - 6500 K
    Alleen dimbaar via smart device
    Warm wit tot koel daglicht
  • Max. stand-byvermogen
    0,5 W
  • Software geschikt voor upgrades
    Indien verbonden met de Hue bridge
  • Starten
    Direct 100% lichtsterkte
  • Vermogen
    37,5 W
  • Breedte
    20 mm
  • Lichtstroom in lumen
    1650 lm at 4000K
    1500 lm at 2200K
    1550 lm at 2700K
    1810 lm at 6500K
 
Hoe oogt het eigenlijk boven de bak?


Dit is een foto van de bak met de verlichting op 85%.

(De planten zijn op dit moment ook nog niet heel geweldig, hiervoor heb ik een bio c02 set van jbl aangeschaft en ben ik overgestapt van maandelijks plantenvoeding toevoegen naar meerdere keren in de week een kleine dosis. Dit doe ik sinds afgelopen week en het is al iets verbeterd geworden maar ik hoop dat het nog veel mooier gaat worden)

Als ik deze lamp vergelijk met mijn oude lamp lijkt deze wel meer licht te geven ik hoop dus dat dit ook bijdraagt aan het herstel van de planten.
 

Bijlagen

  • IMG_1820.jpg
    IMG_1820.jpg
    411.2 KB · Weergaven: 119
dat bruissteentje is niet nodig, het vermindert zelfs de co2 in je bak op een snellere manier.
het is alleen van belang bij toediening van bepaalde medicijnen als beluchting van je bak.
 
dat bruissteentje is niet nodig, het vermindert zelfs de co2 in je bak op een snellere manier.
het is alleen van belang bij toediening van bepaalde medicijnen als beluchting van je bak.

Bedankt voor de tip! dan ga ik die uitzetten, ik heb deze aangezet omdat mijn vorige verlichting bijna niet meer door de drijfplanten scheen op deze manier kreeg ik wat openingen in het water opervlakte waar licht doorheen kan schijnen. maar als ik het goed begrijp kan een bruissteen zelfs zorgen voor een minder goede plant groei?
 
dat bruissteentje is niet nodig, het vermindert zelfs de co2 in je bak op een snellere manier.
het is alleen van belang bij toediening van bepaalde medicijnen als beluchting van je bak.

Een bruissteen verhoogt juist de co2 concentratie als je geen fles co2 of bio co2 gebruikt
 
Ik vind de bak wat paars overkomen van kleur maar het geeft best een mooie verdeling van licht zo te zien. Of het wat is voor de plantengroei betwijfel ik wel een beetje. Ik ben erg benieuwd!
 
Een bruissteen verhoogt juist de co2 concentratie als je geen fles co2 of bio co2 gebruikt
Ja dit is een hele op zichzelf staande discussie die hier op het forum al eerder en volgens mij zelf al meerdere malen is gevoerd. "Als de CO2 concentratie in de lucht buiten het aquarium hoger is dan in het water verhoog je door een bruissteentje met een luchtpompje het CO2 gehalte iets" was volgens mij de conclussie.
 
De bak is iets groter namelijk:
Afmetingen (L x B x H)68 x 35 x 51 cm
Inhoud105 Liter
Zou je eigenlijk ff de datasheet van de originele lamp moeten bekijken maar denk niet dat je hue lamp er ver naast zit qua opbrengst van wat er origineel in zat
 
Ja dit is een hele op zichzelf staande discussie die hier op het forum al eerder en volgens mij zelf al meerdere malen is gevoerd. "Als de CO2 concentratie in de lucht buiten het aquarium hoger is dan in het water verhoog je door een bruissteentje met een luchtpompje het CO2 gehalte iets" was volgens mij de conclussie.
dat zal een welles/nietes of voor/tegen verhaal worden... planten assimileren. Waterbeweging is goed, maar dat kan door een goede filter met spraybar ook gehaald worden. Snachts zou je het kunnen gaan gebruiken. Door een bruissteen kun je teveel co2, te snel uit je bak jagen zodat de planten het niet goed kunnen opnemen.
 
Ik heb zelf diverse ledstrips van AE in mijn 160liter aquarium. Staat nu 68 watt te verstoken, ongeveer evenveel als mijn oude T8 balken. Maar nog nooit zo'n goede plantengroei en mooie kleuren gehad. Ik denk dat jouw expirement een goede kans van slagen heeft. Het duurt misschien 2 weken voordat de planten zich hebben aangepast. Succes !
 
Ik vind de bak wat paars overkomen van kleur maar het geeft best een mooie verdeling van licht zo te zien. Of het wat is voor de plantengroei betwijfel ik wel een beetje. Ik ben erg benieuwd!

klopt inderdaad, volgens Philips is dit de licht setting voor tropische schemering.Maakt de kleur van de verlichten uit voor de planten? Zo ja, welke kleur kan ik het beste gebruiken? Op de foto zie je de mogelijkheden.
 

Bijlagen

  • DECE6519-9C09-4235-8951-21F671129A50.png
    DECE6519-9C09-4235-8951-21F671129A50.png
    1.4 MB · Weergaven: 92
  • 5DBBB3C4-DA29-4B6C-B574-106F176663F4.png
    5DBBB3C4-DA29-4B6C-B574-106F176663F4.png
    982.7 KB · Weergaven: 100
Kleur maakt niet heel veel uit, maar het is wel aan te raden om tenminste een blauwaandeel en een roodaandeel in het licht te hebben. Dan kom je dus al snel op roze/paars achtig licht uit.


Daarnaast natuurlijk belangrijk dat je het mooi vindt. Daarom kiezen veel mensen ervoor om gelig warm wit licht toe te voegen. Dat geeft een natuurlijker beeld dan alleen blauw met rood.
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan