Wat is er nieuw

Nieuwe Lido 120 Led

Zwart_Schaap

Member
Lid geworden
22 mei 2024
Berichten
5
Leeftijd
45
Goedendag,

Na een aantal jarengoudvissen te hebben gehouden kriebelt het tropische aquariumgevoel weer een beetje. Ik heb een juwel 120 gekocht en ingericht.
De interne filter heb ik er uit gehaald en heb een JBL e402 eronder geplaats. Wellicht misschien iets aan de krappe kant, maar het kastje is niet al te groot, en ik zal hem ook niet gaan overbevolken met Vis.

Voor mij is het voornaamste dat de plantjes mooi gaan groeien en wellicht hebben jullie wat kritiek of tips.

Er zit een klein soort afgerond grind van Dupla. Schijnt ook te kunnen voor corydoras soorten.
Bak draait nu op 24 graden.
1 stuk hout met Javamos er op gebonden. Is nog een klein plukje 🙂
Verder qua inhoud.

-Tijgerlotus
-Echinodorus 'Small bear' XXL
- Hygrophila polysperma
- Limnophila sessiflora
- Bacopa Monnieri
- Rotala indica/rotundifolia
-Ceratopteris thalictroides
- Sagittaria subulata

Verder nog aan het bemesten met easycarbo Co2, Profito plantenvoeding en JBL voedingsballetjes ( zitten er nog niet in )

Wellicht een beetje overkill, maar eventueel zou ik er nog uit kunnen later.

Hebben jullie nog tips of dingen wat je anders zou doen?



20240530_130058.jpg
20240530_130101.jpg
20240530_130106.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt het leuk zo en weet niet of je nog andere vragen hebt.
 
Mooi.
Tip: Zet er een volwaardige CO2 installatie op als je het geld ervoor (over) hebt. Dan kun je de Easycarbo laten staan,dat is ook geen CO2.
 
Een aantal directe vragen heb ik wel 🙂
- Normaal gesproken raden ze zand aan voor corydorassen, is dit geen probleem qua grondelen, of gaat het er enkel om dat het afgerond moet zijn zodat hun draden niet beschadigen. Pygmeus bijvoorbeeld zou wel leuk zijn. Qua visjes wil ik echt de nano visjes kant uit zodat ze opgaan in de bak.
- Hoeveel uur moet het licht aan?

Co2 installatie heb ik geen ervaring mee. Ziet er altijd een beetje ingewikkeld uit, maar misschien moet ik me er maar in verdiepen.
De easycarbo heeft dus geen goede vervanger?

gr
 
Als het afgerond is dan is dat denk ik wel goed maar goed om goed te grondelen is een hele fijne bodem natuurlijk fijner.
Ik zou het licht 8-10 uur laten branden.
Easy carbo heeft eigenlijk alleen meerwaarde bij low tech bakken. Ik zal zo de uitleg van @Cornelius posten.
 
als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
En daarbij is het een chemisch bestrijdingsmiddel.

Heb je de standaard lichtbalk van de Juwel? Zoja, dan gaat het lastig worden met je plantjes met een aantal van je planten. De lichtsterkte van de Juwel is berekend op maximaal gemiddeld moeilijke planten, planten die meer licht willen gaan het moeilijk krijgen daarmee.
 
Hallo, de bak draait inmiddels al een tijdje. Ik merk dat de plantengroei een beetje achterblijft. Kunnen jullie mij misschien adviseren welke lamp beter is dan de standaard die er in zit?
 
Voordat je gaat investeren in lampen:
Wat voor planten heb je?
Wat voor voeding geef je ze?
Wat zijn de waterwaardes van NO3, PO4, en evt CO2?
 
Hallo, de bak draait inmiddels al een tijdje. Ik merk dat de plantengroei een beetje achterblijft. Kunnen jullie mij misschien adviseren welke lamp beter is dan de standaard die er in zit?
Lysia stelt nog een aantal belangrijke vragen , maar om toch al een antwoord te geven vervang de voorste lamp voor een juwel color lamp deze is goed voor je planten voordat je allerlei dure truken uithaalt met helix sets of andere led verlichting.

En kijk inderdaad naar co2 en goede plantvoeding.
 
Belgisch groen, Sagittaria subulata, Limnophila sessiliflora. Easylife plantenvoeding en wat voedingsbollen.
Waterwaardes heb ik enkel nitriet gemeten en dat was 0.

Ik heb vroeger belgisch groen in een superfish aqua 65 bak gehad standaard alles, zonder enige plantenvoeding en daar moest ik elke week 10-15cm afknippen.
Temperatuur is 25 graden.

 
Easylife plantenvoeding mist een paar heel belangrijke voedingsstoffen: Kalium, Nitraat en fosfaat.
Dat zul je dus op een andere manier moeten toevoegen, bijv met de poeders van aquabemesting.nl, maar er zijn nog meer aanbieders van deze meststoffen.
 
Goedendag,

Na een aantal jarengoudvissen te hebben gehouden kriebelt het tropische aquariumgevoel weer een beetje. Ik heb een juwel 120 gekocht en ingericht.
De interne filter heb ik er uit gehaald en heb een JBL e402 eronder geplaats. Wellicht misschien iets aan de krappe kant, maar het kastje is niet al te groot, en ik zal hem ook niet gaan overbevolken met Vis.

Voor mij is het voornaamste dat de plantjes mooi gaan groeien en wellicht hebben jullie wat kritiek of tips.

Er zit een klein soort afgerond grind van Dupla. Schijnt ook te kunnen voor corydoras soorten.
Bak draait nu op 24 graden.
1 stuk hout met Javamos er op gebonden. Is nog een klein plukje 🙂
Verder qua inhoud.

-Tijgerlotus
-Echinodorus 'Small bear' XXL
- Hygrophila polysperma
- Limnophila sessiflora
- Bacopa Monnieri
- Rotala indica/rotundifolia
-Ceratopteris thalictroides
- Sagittaria subulata

Verder nog aan het bemesten met easycarbo Co2, Profito plantenvoeding en JBL voedingsballetjes ( zitten er nog niet in )

Wellicht een beetje overkill, maar eventueel zou ik er nog uit kunnen later.

Hebben jullie nog tips of dingen wat je anders zou doen?



Bekijk bijlage 376117Bekijk bijlage 376118Bekijk bijlage 376119
Als het met 1day en 1nature leduitvoering is dan kun je er wat mij betreft allebei wel vervangen door de color en nog andere planten erbij dan hou je vanzelf genoeg over zonder alteveel poespas😀
 
Day en nature is het inderdaad. 2x dezelfde ?

Juwel Led Lamp Color 4425k 12 Watt​

 
Toen ik een rio240 had heb ik 1 lamp vervangen voor een color. Ik dacht de day. Iig die met de hoogste kelvin waarde. Dit staat volgens mij op de led balk.
 
Ik heb in mijn Lido Led ook de Natur en de Color zitten.
 
De voorste balk vervangen voor de color.
@Edwin68 waarom zou je ze beide vervangen voor een Color?
 
Omdat, er voor de planten en voor onze(mijn )ogen beter licht uitkomt.
 
Omdat, er voor de planten en voor onze(mijn )ogen beter licht uitkomt.
Oké , zal me er eens in verdiepen ik kreeg namelijk enkel het advies om de voorste balk te vervangen en niet de achterste.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ice78: Tja alles is wel mooi op dat gebied
      Terug
      Bovenaan