Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,155
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
Hoi Allen,

Ben niet nieuw hier, meer jarenlang slapend lid geweest, maar vond het nu weer eens tijd worden om het forum gebeuren weer op te pakken. Ik zit al ruim 17 jr in de hobby en heb verschillende biotopen gehad in deze tijd en verschillende maten aquariums.

In januari dit jaar besloten dat de beneden verdieping maar eens opgeknapt moest worden. Schilderen, nieuwe vloer en een nieuw aquarium. Uiteindelijk gekozen voor een 2,40x60x70 cm gemaakt door de firma Friedeberg uit Duitsland. Deze gaat mijn huidig aquarium van 1,50×50×50 cm vervangen.

Stuk uit de oude vloer gezaagd, want dit nieuwe bakbeest komt direct op de betonnen vloer te staan.

20200316_155608.jpg

1 maand geleden kwam hij binnen en na enige brainstorm stond hij op zijn plek.
20200402_115234.jpg

20200402_183019.jpg

Ik wil jullie verder stap voor stap meenemen in dit project. Hij staat inmiddels al in te draaien, maar ik vind het leuker om dit stapsgewijs met jullie te delen en wat mijn gedachte gang was/is.

Verder wil ik toch benoemen dat dit aquarium een ode is aan mijn vrouw die 1,5 jr geleden zeer plotseling is komen te overlijden aan een zware hart aanval. Zij heeft mij aan de hobby geholpen en 1x in de hobby gehouden.

Ik hou jullie op de hoogte,

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Een stukje techniek wat in dit aquarium komt is het volgende:

- 2 Eheim prof 4+ 350T buitenfilters incl verwarming. Capaciteit 1050 l/u.
- 2 Hydor Koralia stromingspompen met een stromings capaciteit van 7000 l/u.
- Aqualantis easy freshwater ledverlichtings balk van 1450mm met led controller. Kleur is 6800K, 72 Watt wat mij in lux ongeveer 4500 lux oplevert op het oppervlak van mijn aquarium.
- Digitale temp meter, merk weet ik zo even niet meer ?.

Alle apparatuur zet ik over van mijn oude naar mijn nieuwe bak. De led verlichtings balk is idd korter dan mijn aquarium, deze plaats ik echter in het midden van mijn aquarium zodat ik aan de zijkant schaduw effecten heb, ook plaats ik hem meer aan de voorkant zo dat ik ook wat meer schaduw heb aan de achterkant.

Alle apparatuur wordt weggewerkt dmv de achterwand en kunststeen modules, zodat niks meer zichtbaar is. Meer hierover volgt snel.

Ook het visbestand zal ik later in deze topic posten.

Tot zover deze update,

Gr. Ed
 
Halverwege maart naar JMB in Purmerend geweest (voordat mijn bak binnen zou komen) om naar een achterwand en modules te kijken. Uiteindelijk gekozen voor een RockZolid achterwand type Timor.
20200204_113959.jpg

Ook de nodige modules uitgezocht. Mijn idee is om overhangende stenen in mijn aquarium te hebben en ook de zijkanten ga ik voorzien van modules, zodat er veel diepte onstaat en de vissen voldoende schuil opties hebben in combinatie met echte stenen. Zodat er een soort stijle rotskustlijn ontstaat met dus overhangende stenen voor de nodige schaduw effecten.
20200204_112000.jpg
linkerkant optie
20200204_112012.jpg
overhangende steen links
20200204_111936.jpg
Stenen optie voor middenstuk
20200204_111928.jpg
Stenen optie rechterkant, aan deze kant komt ook nog een hangende steen.

Inmiddels ben ik wel afgestapt van het oorspronkelijke idee qua modules, bij de inrichting kwam ik erachter dat vooral de invulling links en rechts anders opgelost moest worden. Daarover later meer.

Tot zover deze update,

Gr. Ed
 
Wauw! ben benieuwd hoe dit vordert!

In der tijd aan gedacht om van mijn 230x70x70 een Malawi-bak te maken, maar toch voor Midden Amerika gegaan :)

Weet je al ongeveer welke Malawi's je erin wilt houden?
 
We maken weer een sprongetje naar eind maart/begin april. Achterwand en modules zijn een aantal dagen voor mijn nieuwe bak binnen kwam geleverd. Tijd om te bouwen.
Eerst begonnen aan het leidingwerk. Gekozen voor 20 mm donkergrijze pvc buis.
20200412_112912.jpgLinkerkant uitstroom
20200412_112907.jpgLinkerkant inlaat, 1 iets hoger dan de ander.
20200412_112852.jpgRechterkant uitlaat, wat moeilijk te zien, maar hier zit ook het onderhoudspijpje die ervoor gaat zorgen dat ik makkelijk water kan verversen. Dit pijpje is 12 mm dik.
20200412_112901.jpgRechterkant inlaat incl mijn hulp.

Om goed te weten waar alles moest komen natuurlijk eerst gepuzzeld met de achterwand en modules. Hierover later vandaag meer.

Wauw! ben benieuwd hoe dit vordert!

In der tijd aan gedacht om van mijn 230x70x70 een Malawi-bak te maken, maar toch voor Midden Amerika gegaan :)

Weet je al ongeveer welke Malawi's je erin wilt houden?

Midden Amerika zeker ook heel mooi, heb in het verleden een maanvis speciaalbak gehad ? en heb een Midden Amerika bak in onderhoud met oa pauwogen.
Mijn visbestand zwemt nu nog in mijn 1,50×50×50 cm. Aulonocara's, m'buna's, een paar Copadichromissen en een Lethrinops
Het is gebaseerd op Amerikaans principe met alleen mannen. In mijn situatie geeft dat veel praktische voordelen. Ik hoef mijn bak niet continue leeg te halen om jongbroed uit te vangen, wat ik bijvoorbeeld bij het visbestand wat ik hiervoor had wel moest doen (Tropheus duboisi maswa, Tanganyika), en met 2 jonge kinderen gaat dat niet altijd samen. Agressie is stukken minder in mijn bak en het is een echt kleurenspectakel (wat mijn vrouw graag had gewild en ik ook zeker heel mooi vind). Natuurlijk lever je in op bals gedrag, maar dat was een weloverwogen keuze die ik gemaakt heb. Ik zal binnenkort mijn hele bestand posten en waarom ik juist deze vissen uitkoos.

Tot zover deze update, vanmiddag meer.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Mooi project, prachtige bak en mooie techniek. Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
 
Zoals beloofd nu even inzoomen op het stuk achterwand en kunstof steen modules.

De achterwand Timor bestaat uit 3 gedeeltes zodat je makkelijk de delen pas kan maken en in elkaar kan zetten. Bij het pas maken en ook doorzagen van kunstof steen modules heb ik gebruik gemaakt van een dremel, zeer handig. Maar voor het doorslijpen van bijvoorbeeld een kunstof steen is het toch aan te raden om een grotere slijpschijfmachine te gebruiken, zodat de zaagsnede vlakker blijft. Zowel bij de dremel als slijpmachine is het wel belangrijk om slijpschijven te gebruiken voor ijzerwaar.
20200405_162307.jpg
Uitdenken rechterkant.
 
Even te snel met posten van het vorige bericht, dan maar in 2 gedeeltes.

20200405_162405.jpgNog meer rechterkant boven
20200405_162616.jpgLinks
20200405_163608.jpgLinks hangende steen bekijken.
20200407_194405.jpgVolledig beeld, niet goed zichtbaar vanuit rechts.
20200409_093305.jpgUiteraard weer met de nodige controle hulp.

In de achterwand heb ik 3 roosters ingebouwd om ervoor te zorgen dat er een soort vacuüm ontstaat die het vuil achter de achterwand trekt als de pompen aan staan. Belangrijk is dan wel dat de zijkanten en onderkant van de achterwand goed dichtgekit wordt. Natuurlijk gaat alles 2x de epoxy hars in voordat alles definitief geplaatst gaat worden.

Tot zover weer,

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Toffe bak!
Zeer mooie achterwand en de combinatie met de hangende rotsen zorgt voor een zeer leuke sfeer!
Ik ben benieuwd naar het vervolg.


ps: Bij onderstaande foto werd mijn aandacht danig afgeleid door de aanwezigheid van Cookiemonster rechts onder!
Hij kijkt ook al likkebaardend naar de bak! :DD:sorry:
20200402_183019.jpg
 
??? zo had ik er nog nooit naar gekeken Willem maar idd nu je het zegt.

6 dgn later was alles klaar en in de epoxy gezet, tijd om alles erin te kitten zodat alles voldoende kon uitharden.
20200412_145052.jpg
In de tussentijd trouwens de houten zijpanelen aan de binnenkant zwart geschilderd.
20200415_103052.jpg
Totaal plaatje links.
20200415_103055.jpg
Hangende steen links.
20200415_103113.jpg
Totaal plaatje rechts.
20200415_131025.jpg
Hangende steen rechts.
20200417_110732.jpg
En er was licht.

Lichtbalk van mijn oude bak erboven gezet. Hierna was het wachten geblazen, 10 dgn gewacht voordat ik verder kon met de rest. Daar bedoel ik dan mee echte stenen, zand en planten (Ja, ik ga me wagen aan Valisneria spiralis, deze wil ik ruim de tijd gaan geven om te wortelen en groeien) en uiteraard vullen met water.

Morgen weer verder met updaten ?,

Gr. Ed
 
Dat is nou is een solide aquarium kast. In mijn zoektocht toch altijd een foto bji zo's bouwer gezien waar de binnenkant van de kast toch maar gekutsel leek, hierdoor voor kant en klaar gekozen. Wat was de schade voor het aquarium met kast ?
Veel succes in ieder geval.
 
Volledig nee eens! Leuk om, in gelukkig een snelle vaart als het ware, meegenomen te worden
Was idd ook de bedoeling zo, vooral omdat ik deze topic zo een tijdje sneller kan blijven voeden. Want er zitten toch periodes tussen dat je niks kan doen.

Dat is nou is een solide aquarium kast. In mijn zoektocht toch altijd een foto bji zo's bouwer gezien waar de binnenkant van de kast toch maar gekutsel leek, hierdoor voor kant en klaar gekozen. Wat was de schade voor het aquarium met kast ?
Veel succes in ieder geval.
De kosten van dit totaal meubel waren E2350,-. Ik heb de linkerkant van de aquarium kast 10 cm laten verlengen om een dode hoek mee op te vullen, want dit stukje is niet op te vullen met mijn nieuwe vloer die 3 jun wordt gelegd. Ook heb ik later nog 2 extra meubelplaten laten maken om de zijkanten van het aquarium mee af te dekken. Maar ik snap zeker wat je bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
We maken weer een sprongetje naar 21 april. Tijd om de bak verder in te richten en te vullen met water. Eerst begonnen met de echte stenen. Ik heb ervoor gekozen om niet teveel te stapelen. Enkele kunststenen of modules die ik doorgezaagd heb zijn door de vissen ook te gebruiken als schuilmogelijkheid. Dit voorkomt ook stilstaand water (dood water) in deze kunststenen en modules. Ook heb ik waar ik dat niet kon extra grote gaten geboord, zodat je genoeg water wisseling blijft houden.
20200418_121958.jpg

Dun nu het zand. Ik heb hiervoor brekerzand gebruikt 0-3 mm. Dit is een wat grovere zand soort, hiermee probeer ik zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen als in het meer, want vlak bij de "kust" is het zand doorgaans wat grover. Door dit zand heb ik een paar handjes poreus zand/gesteente gedaan, zodat bacteriën zich nog beter kunnen settelen in deze zand bodem maar dit is ook wat beter voor de Valisneria, die zich beter kan wortelen dan. Het zand heb ik tevens vermengd met aquarium zand (rivierzand) uit mijn nog draaiend aquarium om de bacteriën opbouw een boost te geven. Dat zand uiteraard niet uitgespoeld.
20200422_121851.jpg

Daarna kon het vullen met water beginnen, toch altijd weer een spannend moment. Dit verliep verder probleemloos. Daarna de planten erin. Ik kon gelukkig nog 20 bosjes Valisneria bemachtigen, want bij veel online shops was het "tijdelijk" uitverkocht vanwege de Corona crisis. Ik heb dit op 2 plekken in het aquarium gepland. 1 grote plek en een kleinere.
20200422_213201.jpg


Een aantal dgn later nog wat belegde stenen bijgevoegd en wat kleinere stenen voor de voorgrond. Hier post ik later meer over.

Tot zover deze update weer, later meer,

Gr. Ed
 
Met belegde stenen bedoel ik natuurlijk belegde stenen. Lang leve autocorrectie ?. De laatste foto is wat onduidelijkheid vanwege de vele luchtbelletjes op het raam, maar geeft wel al een aardig idee over de lay out.

Gr. Ed
 
Je kunt berichten tot 20 minuten na posten nog aanpassen met de 'edit' knop hè :DD

effect met die schaduw is erg gaaf te zien trouwens! Maakt het geheel erg gaaf, ondanks de bubbeltjes die op een latere foto vast verdwenen zijn!
 
Je kunt berichten tot 20 minuten na posten nog aanpassen met de 'edit' knop hè :DD

effect met die schaduw is erg gaaf te zien trouwens! Maakt het geheel erg gaaf, ondanks de bubbeltjes die op een latere foto vast verdwenen zijn!
Bedankt voor de tip ???.

En ja belletjes zijn al lang en breed weg, komt door het vullen voor het eerst met water. ?
 
Een paar dgn later bealgde stenen uit mijn andere bak gehaald en deze in mijn bak gedaan die aan het indraaien is. Ook elke dag 50% waterwissel gedaan en weer gevuld met leidingwater en aquarium water uit mijn draaiende aquariums. Stromings pompen konden nog niet aan, de Valisneria's zouden dan loskomen. Bak draait nu op 1 pomp overgezet vanuit mijn oude draaiende bak en 1 tijdelijke oudere versie Eheim pomp.
20200423_221550.jpg
Totaal overzicht van mijn bak een paar dgn later.

Later weer meer,

Gr. Ed
 
Na enig wikken en wegen besloten de vissen over te zetten. Zoals vermeld zit ik midden in een verbouwing thuis en breekt er nu een periode aan dat er veel geschilderd moet worden. Als ik daar tussendoor vissen moet gaan overzetten in etappes dan loop ik het risico dat ik misschien verresten etc aan mijn handen heb met alle gevolgen van dien. Ook moet het oude aquarium de deur uit omdat 3 juni mijn nieuwe vloer gelegd moet gaan worden en het hele huis voor die tijd leeg moet zijn behalve mijn nieuwe bak natuurlijk ?.

Voor ik begon met overzetten eerst weer water ververst en water van mijn oude bak overgeheveld naar de nieuwe. Ook de laatste pomp die nog draaide op mijn oude bak wat uitgespoeld met aquarium water uit deze bak en aangesloten aan de andere kant van mijn nieuwe bak.

Daarna gaan hengelen. Alles ging gelukkig goed gister en ook vandaag zijn ze druk bezig zich te settelen in mijn nieuwe bak. Hier wat foto's van een gedeelte van mijn visbestand:
20200429_184542.jpg
Aulonocara Lwanda Hai reef
20200429_184516.jpg
2 van de 4 Metriaclima's Callainos Cobalt blue
20200429_184513.jpg
Aulonocara Fire Fish Orange
20200429_184448.jpg
Aulonocara Five colors
20200427_155117.jpg
Aulonocara Jacobfreibergi

Helaas is dit wel ten koste gegaan van mijn Valisneria's. Op de grote plek heb ik een paar bealgde stenen neer gelegd uit het oude aquarium.

Tot zover maar weer,

Gr. Ed
 
Nog een paar foto's om het af te leren of niet ?.
20200429_221501.jpg
Totaal bak nu
20200429_221602.jpg
Rechts dichterbij
20200429_221616.jpg
Links dichterbij

Zaterdag een waterwissel van 50% gepland staan. Voor de rest voeren en met rust laten de komende dagen.

Ik zal regelmatig blijven posten in dit onderwerp, foto's etc. Ook ben ik al weer plannen aan het maken voor na de verbouwing. Een klein Zuid Amerika bakje voor mijn zoon. Wordt een apart topic voor over ruim een maand.

Tot zover weer voor vandaag,

Gr. Ed
 
Hoezo ten kost van de vallisneria? Dit zat niet goed geworteld nog of?
Was net goed aan het wortelen, sommige werden al losgewroed. Ik wou niet elke keer opnieuw de bak in om deze terug te stoppen, geeft toch weer meer stress. En omdat ik eerder over ben gegaan dan gepland ervoor gekozen om meer bealgde stenen toe te voegen voor de mbuna's. Mogelijk dat ik het in het later stadium weer probeer, want ze sloegen goed aan ?.
 
Zomaar weer ff wat foto's tijdens het voeren genomen:
20200430_114709.jpg
In het midden Labidochromis Pearlmutt en verder ernaast Aulonocara stuartgranti usisya en Neolamprologus leleupi, erboven Copadichromis virginalis Firecrest Mloto, deze begint net op kleur te komen.
20200430_115744.jpg
Placidochromis elektra.
20200430_120531.jpg
Pseudotropheus Solei in 1 van de vele holen en kieren in dit aquarium.

De Leleupi's zijn een overblijfsel van mijn Tanganyika bak en kon er geen afstand van doen. Qua karakter doen ze niks onder voor hun Malawi broeders.

Gr Ed
 
Nog een paar plaatjes,

20200430_192627.jpg
20200430_192631.jpg

Niet omdat het moet maar omdat het kan.

Gr. Ed
 
Wow, echt gaaf Ed!
Altijd mooi om te zien als het een paar maatjes groter is!
Ook mooi hoe je die achterwand hebt aangepast, respect!!
 
Was net goed aan het wortelen, sommige werden al losgewroed. Ik wou niet elke keer opnieuw de bak in om deze terug te stoppen, geeft toch weer meer stress. En omdat ik eerder over ben gegaan dan gepland ervoor gekozen om meer bealgde stenen toe te voegen voor de mbuna's. Mogelijk dat ik het in het later stadium weer probeer, want ze sloegen goed aan ?.
En met iets verzwaren? Iets van een keramish pijpje ofzo die je begraaft en met een visdraadje of iets aan de vallisneria maakt? Puur als extra gewich om ze in de bodem te houden zegmaar
 
Het is een prachtige bak geworden. Je hebt Mbuna's en Aulonocara, hoe doe je dat met voeren, geeft je één soort voer of geef je iedere groep zijn eigen voer?
 
En met iets verzwaren? Iets van een keramish pijpje ofzo die je begraaft en met een visdraadje of iets aan de vallisneria maakt? Puur als extra gewich om ze in de bodem te houden zegmaar
Dat zou misschien nog kunnen helpen, het proberen waard ?
Het is een prachtige bak geworden. Je hebt Mbuna's en Aulonocara, hoe doe je dat met voeren, geeft je één soort voer of geef je iedere groep zijn eigen voer?
Bedankt, mijn hoofdvoer is Tetra cichlid vlokvoer wat veel spirulina bevat maar ook eiwitten, daarbij geef ik een paar cichliden sticks die ik kleiner maak. Dit alles week ik kort even voor in een bakje met aquarium water. Dit doe ik al jaren zo en zorgt ervoor dat het voer zinkt en dat vooral de cichliden sticks niet meer uitzetten in het maagdarm kanaal. Ook loop ik geen risico dat er lucht in de maagdarm kanaaltjes komt bij de Mbuna's. De Aulonocara's maakt dat allemaal niet zo veel uit ?. Verder geef ik ook afwisselend kleiner diepvriesvoer zoals mysis, krill en cyclops, want in het meer pakken Mbuna's ook kleine diertjes mee tijdens het grazen. Het zijn bijna net Tropheussen alleen eten ze naar verhouding iets meer eiwitten.

Gr. Ed
 
Zo even een bakkie koffie tijdens een waterwissel van 50% en ook even de tijd om in te zoemen in onder andere licht en mijn hangende stenen.

Eerst licht: Zoals eerder vermeldt maak ik gebruik van de Aqualantis freshwater led verlichtings balk met luminus controller. Mijn verlichting kan ik aanpassen dmv een app op mijn telefoon wat zeer handig werkt. Ik draai nu op 12h verlichting op 60% met 1h zonsopkomst en 1 h zonsondergang, dus 10h verlichting op 60%. Op deze manier verkrijg je op een rustige manier bruine en groene algengroei wat voor vooral de Mbuna's een mooie voedselbron is, in het Malawi meer heb je soms wel tot 3cm dikke algentapijten, niet iets wat ik persee nastreef in ieder geval ?.

Mijn hangende stenen zijn 2 steenmodules. Hier heb ik een aantal extra gaten ingeboord voor meer waterwisseling, daarna heb ik voor iedere steen 2 kleine aluminium buisjes bevestigd met aquarium kit zodat mijn stenen zouden gaan rusten op de 2 glasstrippen aan de voor en achterkant van mijn baK. Bij de opbouwpuzzel ging het perfect maar tijden het echte monteren van de achterwand en modules klopten de afstand van de buizen niet meer. Kwam omdat mijn achterwand nu aangedraaid was met bouten waardoor het veel beter stond. Buizen moesten dus weer los en opnieuw gekit worden op een andere plek. Een kleine maand later bleek dat de kit vooral op de plek waar het meeste gewicht hing niet afdoende was en daarom nog maar een paar rvs schroeven gebruikt ter versterking. Nu hangen ze als een huis maar kan ik ze verwijderen tijdens groter onderhoud etc.
20200502_143628.jpg20200502_143637.jpg
20200502_143704.jpg
Ook even mijn digitale thermometer in mijn bak gemonteerd. Merk kan ik niet meer achterhalen momenteel ?.
20200502_145123.jpg20200502_150437.jpg
Ik heb hem door een buisje ter bescherming van het draadje aan een klein stukje pompslang achter mijn achterwand laten zakken en de temp is zoals ik gewend was nog steeds spatzuiver.
20200502_150444.jpg20200502_150455.jpg20200502_150501.jpg
Miste ook nog wat detail in mijn bak, daarom nog wat kleine stukken plat breuksteen toegevoegd om extra schuilplaatsen te maken voor de Mbuna's en toch niet de hoogte in te gaan en veel detail te verliezen van mijn achterwand. Ook nog wat breuksteen snippers in de bak gedaan voor nog meer detail, alsof er in het verleden stenen naar beneden zijn gekomen.
20200502_143647.jpg

Zo koffie is op, koekie zit erin, ik ga weer verder hier ?

Tot zover weer,

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Zomaar even een foto. De eerste nieuwe alg begint te komen en wordt al verkend en geproefd door de Mbuna's.
20200505_201131.jpg

Tevens vond 1 van mijn Aulonocara Five color's het een puik idee om even te poseren bij dit heugelijke feit.

Dit was hem weer even,

Gr. Ed
 
Hier weer even een update,

Heb mijn rechterpomp nog even een boost gegeven. Bio filtermedia uitgebreid. Verdeling is nu als volgt in deze pomp:

-Korf 1 Medium filtermat, hier vind voorfiltering plaats voordat het water naar onder gevoerd wordt.
- Korf 2 Bevat nu een klein laagje plastic pijpjes (Voorheen zat deze hele korf daar vol mee). Daarna fijne filter watten. Deze voorkomt dat kleiner vuil mijn bio gedeelte binnenkomt. Daarna een dikkere laag siporax.
- Korf 3 Bevat een Iets kleiner biologisch filter materiaal van eheim.
- Korf 4 Bevat nu meer substratpro balletjes. Ik heb hier geen fijne filtermat meer in. En heb hier een zakje 250 ml purigen inzitten, vlak voor de uitstroom opening. Werkt als een tierelier, bak is kraakhelder, daarvoor een lichte waas te zien, afkomstig van waarschijnlijk het zand.

Mijn andere pomp laat ik nog even lekker een aantal maanden draaien voordat ik deze ook doe. Hier komt overigens geen purigen in.

Hier nog ff een foto:
20200509_221404.jpg


Was hem weer ff,

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan