Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Blijven die allemaal Ed want als dik 70 vissen uitgroeien dan is je bestand toch te groot?
Deze blijven idd allemaal John. Het is een lichte overbezetting, maar dat is een bewuste keuze. Hiermee ga je o.a. agressie tegen op meerdere vlakken. Mannetjes naar vrouwtjes toe en dominantere mannetjes in de gehele groep zullen nooit de kans krijgen 1 vis eruit te pikken met alle gevolgen van dien.

Belangrijkste voorwaarden zijn wel een goede doorstroming in je bak voor zuurstofuitwisseling en afval afvoeren zodat je filters dit wegpakken. Wekelijks tenminste 50% water wisselen en genoeg schuilplaatsen dmv stenen.
 
Ed, weet jij waarom er altijd gezegd wordt ‘wekelijks minimaal 50% verversen’? Dat is bij de ei ook zo, zit daar een onderbouwing achter?
 
Hoi Ed, hoevaak haal jij je aquarium leeg om al die jongen er uit te halen?
 
Ed, weet jij waarom er altijd gezegd wordt ‘wekelijks minimaal 50% verversen’? Dat is bij de ei ook zo, zit daar een onderbouwing achter?
Dat is in dergelijke aquariums als het ware een reset om te hoge waardes voedingstoffen/afvalstoffen af te voeren om te voorkomen dat deze problemen kunnen gaan geven.

Hoi Ed, hoevaak haal jij je aquarium leeg om al die jongen er uit te halen?
OP het moment 0 en mijn verwachting is mogelijk 1x in de 2 jr. Op het moment wordt nagenoeg elk jong dat wordt losgelaten eruit gepikt. Komt ook omdat de oudere vissen nog behoorlijk wendbaar en kleiner zijn. Naarmate ze groter worden verwacht ik dat er wel wat meer in leven blijft. Opzich is dan je bak leeghalen qua stenen niet erg. Vind het opbouwen altijd wel leuk 😉.
 
Ik heb een tijdje met mijn vader een Malawi aquarium gehouden. Inderdaad na dat iedereen volgroeid was konden wij elk halfjaar het aquarium leeg halen om de jonge eruit te halen en naar de lfs te brengen.
 
Elke dag na het voeren eindig ik altijd met 3 algenpillen, zodat mijn Syno's ook wat extra's krijgen. De Mbuna's vinden dit echter ook heerlijk en hebben er veel voor over om meer dan een graantje mee te pikken. Dit zorgt voor een schitterend schouwspel 😊.

 
Hoe zorg je er voor dat je helemaal geen algen heb?

Mvg Ronald
 
Hoe zorg je er voor dat je helemaal geen algen heb?

Mvg Ronald
In deze bak doen de vissen dat voor mij. Er zit op elke steen wel een laagje algen hoor, alleen wordt dit vakkundig gekortwiekt door de bewoners. Iets wat ze ook veel doen in het Malawi meer 😉.
 
Parende meervallen = gelijk aan gratis eten........de opportunisten weer aan aan werk 😉.

20240326_162731.jpg
20240326_162735.jpg
20240326_162742.jpg
20240326_162745.jpg


Gr. Ed
 
Altijd een genot om je vissen te zien maar ik zie de parende meervallen niet op je foto , is het een synodontissoort?
Het extreemste wat ik hier ooit had was dat tijdens het afzetten van een koppel fossochromis rostratus een m.auratusman zich zo rond als een torpedo heeft gegeten.
 
Altijd een genot om je vissen te zien maar ik zie de parende meervallen niet op je foto , is het een synodontissoort?
Het extreemste wat ik hier ooit had was dat tijdens het afzetten van een koppel fossochromis rostratus een m.auratusman zich zo rond als een torpedo heeft gegeten.
Moeilijk te zien idd. Het zijn idd Syno's. Ze zitten in de hoek bij een stromingspomp. Geen handige plaats voor hun, zeer handig voor de Mbuna's, eten komt zo aanwaaien.......
 

Terug
Bovenaan