Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Prachtige bak zo.

Mocht je nog eens vallisneria willen planten dan heb je misschien hier iets aan. Ongeacht of ze al wortels hebben of niet, ze gaan geen kant meer op.

 
Tegen die tijd zeker het proberen waard, net als keramische pijpjes.

Bedankt voor de tip ?,

Gr. Ed
 
Ik ben doorgaans niet zo'n fan van plantloze bakken maar deze is gewoon prachtig! :love:
 
Gister kinderen op bed gelegd, lekker met een bakkie thee op de bank, beetje YouTube kijken en naar mijn bak.

Miste 2 vissen, uren geleden bij het voeren ze ook al niet gezien. Ik kreeg een raar onderbuik gevoel en ben om 21:30h mijn bak in gedoken. Ik focuste mij met name op de 2 holle stenen van RockZolid. Deze had ik uit 1 grote river stone module gehaald.

Ik had het grootste stuk nog niet eens uit het water en daar zat mijn Labidochromis caerulus yellow klem en in hetzelfde stuk kwam ik ook mijn Pseudotropheus Pearlmutt tegen. Helaas beide overleden. Bij het doorslijpen van deze steen had ik tevens al het gevoel dat dit wel eens mis kon gaan, maar ja toch in de bak geplaatst, achterkant zou genoeg open moeten zijn, niet dus ?.

Deze 2 kunststenen uit mijn bak verwijderd en echte stenen ervoor in de plaats gedaan. Ook een extra waterwissel gedaan van 50%, omdat de waardes wat verstoord waren door deze 2 dode vissen. Uiteindelijk 03:15h klaar, 03:30h in het nessie.

Vandaag een dag met een hoog koffie gehalte en nog steeds wat aan het balen onder een kleine waterwissel van 25%.

Daarna is het de bak even met rust laten! Zal vanavond een foto maken hoe hij er nu bij staat.

Gr. Ed
 
Er zat een ruimte tussen steen en glas dan of? Wel balen van de vissen
Ik had de halve stenen op plexiglas plaatjes gekit voor meer stabiliteit. Dat was prima, alleen was er een smallere opening aan de zijkant aangrenzend aan de grote opening. Deze had ik over het hoofd gezien en was de boosdoener ?.

Ja het is echt balen, vooral als j es weet dat je dit had kunnen voorkomen.

Gr. Ed
 
Ik had de halve stenen op plexiglas plaatjes gekit voor meer stabiliteit. Dat was prima, alleen was er een smallere opening aan de zijkant aangrenzend aan de grote opening. Deze had ik over het hoofd gezien en was de boosdoener ?.

Ja het is echt balen, vooral als j es weet dat je dit had kunnen voorkomen.

Gr. Ed
Achteraf gezien...
 
Zoals beloofd hier de totaal foto van vandaag:

20200511_215005.jpg


Lay out is ff ruiger nu, vond hem toch wat te vlak in mijn eerdere lay out. Wauw toen nog ff wachten met veranderen. Maar ja soms loopt het helemaal anders en maak je van de nood maar een deugd. Vooral de schuine steen geeft nog meer diepte aan het geheel aan de rechterkant.

Gr. Ed
 
Je kunt aan de alg ook wel zien waar het meeste licht op staat. Maakt het wel weer natuurlijker, al steekt dit wel een beetje af
 
Even een kleine update weer:

Vandaag onderhoud gedaan 50% waterwissel, stromingspompen iets bijgesteld qua stroomrichting en linker uitstroompijp van mijn linkerpomp iets meer op het wateroppervlak gezet voor wat meer waterbeweging daar. Allemaal niet spannend, bak draait lekker.

Wat ik nog wel zou doen is mijn visbestand vermelden. Op dit moment heb ik 29 vissen zwemmen in mijn bak:
- 4 Synodontis petricola dwarf
- 1 Labidochromis caerulus Yellow
- 3 Pseudotropheus solei, waarvan 2 donker getint eigen kweek.
- 1 Pseudotropheus greschakei
- 1 Pseudotropheus perspicax Ndumbi orangecap
- 4 Metriaclima callainos Cobalt Blue
- 1 Melanochromis johanni Eastern gome rock
- 2 Aulonocara jakobfreibergi Cape Maclear
- 1 Aulonocara stuartgranti Usisya
- 2 Aulonocara fire fish (1 Oranje getint en donker roze/rood getint)
- 2 Aulonocara five colors
- 1 Aulonocara lwanda hai reef
- 1 Copadichromis Red Kadengo
- 1 Copadichromis virginalis Fire crest M'loto
- 1 Placidochromis elektra
- 3 Neolamprologus leuleupi ( Tanganyika, ik kon hier geen afstand van doen ?)

Mijn visbestand ga ik nog uitbreiden tot 36 vissen. Er zijn er 7 in bestelling, 4 Aulonocara's en 3 Mbuna's. Hierover later meer.

Tot slot een paar foto's
20200516_215038.jpg20200516_215110.jpg20200516_215207.jpg

Gr. Ed
 
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, wat een mooie bak! Geweldig hoe je een grot hebt nagebootst zo met het lichtinval en de achterwand (vermoed ik).. Super :)

Edit: De rest van de foto's in dit topic nu bekeken en het zijn dus hangende stenen. Je moet er maar op komen maar het effect is echt super.
 
In een LFS waar ik nu en dan kom staat een grote, ingebouwde showbak met een vergelijkbare layout.

Dezelfde combinatie: geen planten, hangende stenen bovenaan, rotsachterwand en grote rotsblokken in de bak zelf. Dit geeft dezelfde "grot-look" .
In die bak zwemt een grote groep van één soort cichlides.
Eigenlijk heb ik het meer voor (open top) plantenbakken maar toch, ik kan die bak echt onmogelijk voorbijlopen zonder enkele minuten te blijven kijken en weg te dromen. En hij staat in een doorgang richting de vissen en planten dus bij het binnenkomen én ook net voor het buitengaan verlies ik gegarandeerd 10 minuten door die specifieke bak.
Meestal duurt het enkele uurtjes vooraleer mijn hierdoor ontwaakte ambitie en enthousiasme zachtjes terug inslapen en plaats maken voor realisme en berusting.

Maar O wee, O wee.....
Nu is er jouw topic om me ook tussentijds (en onvoorbereid) af en toe eens aan te zetten tot fantaseren over hoe ik mijn fel verlichte plantenbak eventueel zou kunnen omvormen tot een ietwat verduisterde grot vol grote stenen met groene algen-patine als enige beplanting... :eek:
;)
In onderstaande video zie je de showbak in kwestie (en de bewoners) heel kort in beeld (rond 1min37), net lang genoeg om een idee te krijgen van de inrichting en de gelijkenis met jouw bak...



Jouw malawi-grot is op een vergelijkbare manier "easy to look at" vind ik.
De donkere hoeken, het licht/schaduwspel en de kadrering door de hangende stenen maken het geheel zeer sfeervol!
:thumbs:
Het plaatje klopt!
 
Bedankt voor de complimenten, dat waardeer ik enorm. Het begint bij een plaatje in je hoofd, de weg daar naar toe niet altijd even duidelijk ?, maar het eindresultaat mag er meer dan zijn.

Als mensen op de koffie komen (op gepaste afstand dan wel) wordt er vaak gevraagd is dit een zoet of zoutwater aquarium? Vind dat ook altijd een mooi compliment.

@willem666: Heb de video ff bekijken, wat je daar ziet is een Tanganyika biotoop. Tropheussen en/of Eretmodussen. Maar idd ook een mooie bak. Ik kan nu al wegdromen bij mijn bak, laat staan over een aantal maanden als hij nog meer gerijpt is, dan zullen er momenten zijn dat ik moeite zal hebben om wakker te worden ?.

Gr. Ed
 
Kan het niet laten ?. Elke dag zie ik topics voorbij komen "Hoe kom ik van een alg af". In beplante aquariums 1 van de vele algenvijanden, maar in mijn bak ben ik er blij mee ?.
20200520_123324.jpg

In mijn nog op te zetten kleine Zuid-Amerika (Ander topic) bakkie ga ik natuurlijk met de flow mee ?. Maar blijft een tegenstrijdige gedachte, in de ene wil je het en bij de andere niet.

Gr. Ed
 
Maar weer ff een update.

Afgelopen donderdag 7 nieuwe vissen binnen gehad. Allemaal nog vrij klein van 4-5 cm tot 6-7 cm. De volgende soorten zijn erbij gekomen:
Aulonocara:
- 2x Strawberry
- 1x Eureka super red
- Chilumba
Mbuna's
- 1× Labeotropheus fuelleborni
- 1x Pseudotropheus flavus
- 1x Pseudotropheus zebra red

Eerst rond de 45 min op temp laten komen in mijn bak en stapsgewijs water toegevoegd in de zakken vanuit mijn aquarium zonder vermenging van water uit de zakken naar mijn bak toe. Daarna plaats ik de zakken in een emmer en haal de vissen rustig met mijn hand eruit en zet ze rustig uit in mijn bak. Deze methode geeft naar mijn mening het minste stress en beschadigd je vissen niet. Nadat alle nieuwe vissen uitgezet waren direct een voerbeurt gegeven. Vooral de strawberry's waren super verlegen in het begin, maar eten nu net als de rest lekker met de pot mee.

Even een totaalje weer hieronder. Na de verbouwing gaan ik kijken voor wat mooie close ups van mijn Malawi parels.

20200530_212110.jpg


Dit was hem weer ff,

Gr. Ed
 
Wat een fantastisch geheel! Heb me weleens afgevraagd waar voor mensen de charme ligt in een bak met enkel stenen als decoratie, maar dat heb ik met deze totaal niet! Bedankt voor het delen!
 
Wat een fantastisch geheel! Heb me weleens afgevraagd waar voor mensen de charme ligt in een bak met enkel stenen als decoratie, maar dat heb ik met deze totaal niet! Bedankt voor het delen!
Bedankt voor het compliment en ik begrijp zeker wat je bedoeld. Het is idd wel wat je er zelf van/kan maken. Er wordt weleens gezegd "Oh Malawi, dat is gewoon een hoop stenen in je bak wat filtering en gaan met die banaan". Ik hoop dat ik met dit topic laat zien dat het zeker ook anders kan, met weleens waar flink wat planning maar ook niet vergeten budget (sparen). Maar aan de vele positieve feedback die ik op dit forum krijg maar ook buiten het forum is het aardig gelukt denk ik ?.

Gr. Ed
 
Wat een fantastisch geheel! Heb me weleens afgevraagd waar voor mensen de charme ligt in een bak met enkel stenen als decoratie, maar dat heb ik met deze totaal niet! Bedankt voor het delen!

Je haalt de woorden uit mijn mond
 
Vooral die schaduw in de hoeken blijft enorm gaaf om te zien. Alsof de bak daar nog meters doorgaat
 
Even een kleine teaser tijdens onderhoud.
20200607_135613.jpg

Geplant in kleine siporax buisjes. Kijken wat het brengen gaat. Vanavond meer ?.

Gr. Ed
 
Nu weer even wat meer info.

Ja ik heb er weer Vallisneria spiralis in staan. Ik heb de tip van @Killerfish gebruikt en de plantjes verzwaard met keramische pijpjes. Ik heb geen visdraad gebruikt, want ze hadden lange wortels die ik door de pijpjes heb getrokken. Het is nu afwachten wat ze gaan doen. Wel het licht wat omhoog geschroefd van 60 naar 70% lichtintensiteit. Ook om zo meer algaanwas te creeeren, want de Mbuna's lusten hem graag.

Afsluitend weer met een paar foto's.

20200607_214444.jpg
20200607_214532.jpg

20200607_214431.jpg

Was hem weer ff voor nu,

Gr. Ed
 
Tijd voor weer een update,

Zittend en wachtend op mijn waterwissel maar weer even schrijven wat er allemaal speelt in deze bak.

Heb helaas afscheid moeten nemen van 1 van mijn Neolamprologus leuleupi. Dit was de kleinste en werd door ons de achterwand vis genoemd, omdat hij praktisch zijn hele leven achter de achterwand van mijn vorige aquarium heeft gewoond en altijd klein is gebleven. 2 optie's zijn mogelijk omtrent zijn heengaan:
- Hij was op leeftijd of,
- Zijn organen konden de hoeveelheid voedsel waar hij in eens over kon beschikken niet aan.
Ik neig naar de laatste reden, want hij had geen ziekte beeld (uiterlijk vertoon). Heb hier opzich vrede mee.

Waar ik geen vrede mee heb is het heengaan van mijn 2 jonge Aulonocara Strawberry's. Ik had al vermeld eerder dat ze erg verlegen leken. Nauw leek dat wat beter te worden wat dagen later maar ze hingen altijd meer beneden bij de stenen. Ook bij deze vissen geen ziekte beeld, aten klein voedsel zoals mysis en cyclops maar vlokvoer lieten ze links liggen. Er zijn een aantal soorten Aulonocara's die een rustige bak de voorkeur geven anders kwijnen ze weg (benchi benga is daar een voorbeeld van). De Strawberry's lijken ook in deze catogorie te vallen, kon daar echter niks van terug vinden qua literatuur. Dat blijft ook moeilijk met hybrides want je weet niet van welke lijnen ze afstammen. Deze komen dus op mijn lijst te staan van Malawi soorten die een rustige bak behoeven.

De rest van de vissen maakt het heel goed, eet goed en vertoond zeer mooi gedrag. Heb nog wel een klein experiment lopen, hierover later meer.

De Valisneria doet het goed, wordt wel af en toe een plantje eruit getrokken evengoed. Deze plaats ik weer terug op dezelfde manier. De eerste uitlopers zie ik ook aan de plantjes zitten, dus gaat mooi.

Verder nog een paar beschadigen op de kunststenen aan de zijkant gespot. Deze werk ik weg met kleine stukjes breuksteen en seconde lijm gel op cyaanacrylaat basis (niet schadelijk voor vissen). En zie je dus niks meer van. Zal hier later nog een paar foto's van posten.

Vrij lange update dit keer en nu afsluitend met een foto tijdens de waterwissel.

20200613_140129.jpg

Veel spiegeling maar dat is ff niet anders ?.

Gr. Ed
 
Voor het repareren van de beschadegingen:
20200613_143435.jpglinks boven
20200613_143451.jpgrechts boven
En na het repareren:
20200613_145823.jpglinks boven
20200613_145832.jpgrechts boven

Komt waarschijnlijk door net niet genoeg dekking daar door epoxy of een klein stukje coating van de kunststenen dat daar los gekomen is door monteren van deze rotsen. In ieder geval oogt het weer goed.

Gr. Ed
 
Nog ff een paar close ups vanaf een paar meter:
20200613_200051.jpg
Melanochromis johanni eastern gome rock in het midden. Aulonocara five color links en Lwanda hai reef rechts.
20200613_200104.jpg
Aulonocare fire fish in het midden
20200613_200117.jpg
Labidochromis caerulus yellow in het midden. Rechts bovenin Pseudotropheus Zebra red, deze is nog niet volgroeid. Wordt fel rood.
20200613_200129.jpg
Metriaclima Callainos cobalt blue in het midden. Blijft een fantastisch mooie vis.

Gr. Ed
 
Ik ben normaal geen fan van malawibakken maar dit kun je niet lelijk vinden, de achterwand en verlichting zijn perfect. Als je had gezegd dat de bak 100cm diep is had ik je geloofd.
Het ziet er ook heel natuurlijk uit, prachtig.
 
Ik ben normaal geen fan van malawibakken maar dit kun je niet lelijk vinden, de achterwand en verlichting zijn perfect. Als je had gezegd dat de bak 100cm diep is had ik je geloofd.
Het ziet er ook heel natuurlijk uit, prachtig.
Zeer bedankt voor je compliment, ja inrichting en techniek is goed gelukt. Ook de Malawi soorten zijn zo goed mogelijk afgestemd op elkaar, enkele uitzondering/hobbel daargelaten. Maar droom geregeld ff weg bij deze bak.

Gr. Ed
 
Tja toch ff ruim 1,5 week geleden alweer, maar weer ff een update.

Zoals belooft zou ik even terug komen op een uit probeer punt. 3,5 week geleden heb ik mijn Malawi vrouwen opvangbakje opgedoekt en besloten deze in mijn nieuwe aquarium uit te zetten. Dat is uiteraard niet zonder risico, maar ik zag dat deze vrouwen teveel op elkaars lip zaten en op deze manier geen goed leven leden. De gezondheid van de vissen gaat voor en een paar eventuele jongen neem ik op de koop toe. Na het uitzetten was het 1 dag onrustig, daarna tot en met nu gaat het eigenlijk heel erg goed. 4 dagen geleden 1 vrouw gespot met een bekkie vol jongen, blijft toch wel weer een mooi gezicht. Vandaag werden ze voor het eerst gelost. Mijn verwachting is niet dat er veel zal overleven, ik laat de natuur verder zijn gang gaan en hou het in de gaten verder.

Qua planten heb ik voor de 2de keer afscheid moeten nemen van mijn spiralissen ?. Ze werden aan stukken gescheurd en continue eruit getrokken. Daarvoor in de plaats heb ik nu gigantea. Komt niet in het Malawi meer voor maar wordt wel vaker gebruikt in een Malawi speciaal bak omdat hij robuust is. Ik zal dit verder weer aankijken, maar eerlijk is eerlijk het oogt beter dan de spiralis.

Laatste wijziging voor nu is dat ik de grootste kunststeen eruit heb gehaald. Vond hem te masaal ogen. Mijn oog werd continue daarheen getrokken en nadat ik dit een paar maanden heb aangekeken besloten hem eruit te halen.

Dan nu nog ff een totaaltje:

20200624_222824.jpg

Voor de oplettende kijker rechts bovenin nog een kastje gemonteerd met blauwe verlichting, meer hierover volgt later ?.

Was hem weer ff,

Gr. Ed
 
Dit is zonder twijfel de meest “spannende” Malawi bak die ik ooit gezien heb. Mijn complimenten!
 
Dominante jacobfreibergi laat even zien aan de ondergeschikte wie er de baas is.
20200625_230109.jpg
20200625_230115.jpg

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan