Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Papa!!!! vind ik altijd om te horen :))

Ik doe dit 5x op een dag in 2 voermomenten. Voor elk voermoment geef ik nog een blokje diepvriesvoer. Soms geef ik maar 1 blokje op een dag.

Hoe bedoel je dit precies? 5x p/d zo'n bakje verdeeld over 2 momenten?
 
Papa!!!! vind ik altijd om te horen :))



Hoe bedoel je dit precies? 5x p/d zo'n bakje verdeeld over 2 momenten?
Ja blijft mooi idd ?.

Voeren bv om 14:00h
1x diepvries blokje
2x bakje vlok en wat sticks

En om bv 19:30h
1x diepvries blokje
3x bakje vlok en wat sticks

Behaal hier eigenlijk al jaren goede resultaten mee. Ook met Tropheussen die ik jaren geleden heb gehad. Deze gaf ik trouwens voornamelijk spirulina vlokken met wat sticks. Had ook enorm veel jongbroed van hun ?.

Door het voorweken blijft het voer niet op het oppervlak hangen en krijgen de vissen geen lucht mee wat uiteindelijk in hun darmkanaaltjes kan komen. Dit kan weer problemen geven voor hun gezondheid.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Als je een tijdje naar je bak zit te kijken dan gaan je uiteraard dingen opvallen. Wat ziet er goed uit, wat gaat er goed maar zeker ook wat kan er beter.

Het gebruik van hangende "stenen" in mijn bak ziet er zeer mooi uit. Echter zoals alles wat je in je bak stopt qua decoratie en planten beinvloed dat de stroming. Wees gerust, ik haal deze stenen er niet uit ?. Maaaaaaar........ik mis oppervlakte rimpeling (kleine gofslag) in het middelste gedeelte van mijn bak. Het blijft vlak, terwijl er genoeg waterbeweging in mijn bak is.

Nou kan je dat natuurlijk op een aantal manieren bereiken. Die wellicht geen verderre uitleg behoeven. Ik heb me verdiept in 1 van deze. Een Hydor smart wave controller. Deze kan perfect stromingspompen aansturen om "golfslag" te krijgen op je water oppervlak. Met intervallen van 5 sec tot 6 h los van elkaar.

De 2 Hydor stromingspompen die ik al heb ga ik hier niet voor gebruiken. Deze heb ik wat lager aangebracht in mijn bak en zorgen voor een constante waterbeweging in mijn gehele bak. 14000 l per uur.

Na wat speurwerk besloten om 2 nano Hydor 1600 l per uur stromingspompjes aan te schaffen die ik d.m.v. een dyi constructie op het oppervlak richt weggewerkt achter mijn kunstof hoekstenen (in iedere hoek 1).

Dit gaat voldoende "golfslag" creeren in mijn bak en ook langs mijn hangende stenen. Dit principe al even bekeken door met mijn vingers/hand een lichte "golfslag" te maken en dit zag er goed uit. Heel natuurlijk zoals dat ook het geval is aan de kustlijnen in het Malawi meer.

Natuurlijk kan je niet die golven gaan creeren in je bak, maar meer oppervlak beweging heeft naar mijn mening de volgende voordelen:
- breekt het oppervlak waardoor een lichte kaamlaag afgebroken wordt.
- meer gasuitwisseling (zuurstof)
- geeft een zo natuur getrouw beeld als mogelijk.
- mijn vissen gaan dit waarderen.

Vandaag alles besteld hiervoor, komt morgen schijnbaar al binnen ?. Zal uiteraard deze vorderingen gaan posten hier.

Gr. Ed
 
Klinkt heel gaaf! Wellicht mooi om een before en after filmpje hiervan te maken?
 
Vandaag komt het binnen en kan ik diy ?
 
Zoals beloofd hier mijn diy stukje over mijn geinstaleerde wave maker.

Onderstaand is het systeem van Hydor:
20200804_140337.jpg
De smart wave controller en 2 nano stromings pompjes.
20200804_140437.jpg
De controller
20200804_140413.jpg
Goed te zien hoe klein deze stromingspompjes zijn in verhouding met mijn hand.

Heb van grijs pvc buis een kleine draagarm gemaakt waar ik een stukje plexiglasplaat in kon schuiven, zodat ik hier mijn pompjes op kan zetten met de magneet zuignappen. De plexiglas plaat vast gezet met 1 rvs bout en ringen aan voor en achterzijden.
20200804_153741.jpg
20200804_153818.jpg

Constructie vast gezet op een kleine kunstof hoekplaat, ook met een rvs bout en ringen.
20200804_224116.jpg
Rechts
20200804_224130.jpg
Links

Hieronder de video zonder:


En hieronder met wave maker:


Heb hem nu nog op 5 sec staan, maar ga naar denk ik 30 min of 1h. Zal dat even bekijken.

Een lichte rimpeling is nu te zien op het wateroppervlak en op mijn achterwand.

Zal dat binnenkort ook filmen vanaf mijn bank. Dan is het beter zichtbaar nog.

Hou jullie verder op de hoogte.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Hangt mooi uit het zicht op deze manier. Ziet er effectief uit.
 
echt een hele gave malawi bak!
 
Ben bang dat we allemaal aan de overhangende rotsen moeten. ?
 
Bedankt voor de complimenten allemaal. Zal vanavond de verschillen filmen.

Gr. Ed
 
Moet even wachten op het juiste moment. Gister 1 dagje weggeweest en heb in de avond gevoerd. Er is dan zeker voldoende waterrimpeling/golfslag ?
 
Heb hem net ff gefilmd en ja lang leve de reflectie ??. Door de reflectie is het evengoed wel zichtbaar.



Heb er ter vergelijking dit oudere fimpje bij gezet.



De stroming van mijn wave maker pompjes loopt van rechts voorlangs naar links achter mijn hangende stenen door en gaan om en om aan in tijdsperiodes van 30 min. Goed te zien aan mijn Valisneria's die als rechts aan staat met de flow meebewegen en als links aan staat weer meer naar het midden bewegen.

Vissen reageren er prima op, Een echt totaal natuurlijk plaatje nu. Ik probeer het nog wel een keer in de avond te filmen.

Was hem voor nu weer ff,

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Meer dan een week geleden de verlichtingsintensiteit terug naar 50% gebracht. Voor het natuurlijk aangezicht in de bak. Vond hem ff te fel. De Valisneria groeit prima onder deze 3128 lumen die nu de bak in schijnen, ik neig te zeggen zelfs beter, maar dat is gebasseerd op ff ruim 1 week. Vooralsnog ziet het er prima uit.

Jonge vissen doen het ook goed. Ik denk in okt/nov mijn eerste lichting Pseudotropheus saulosi's te moeten uitvangen. En weer een vrouwtje met een bekkie vol trouwens ??.

Nog even lekker aan het rommelen geweest met mijn camera op mijn telefoon op prof instellingen. Moet zeggen dat ik er steeds handiger in wordt ?.

20200809_214234.jpg

20200809_214242.jpg

20200809_214221.jpg

20200809_214300.jpg
20200809_214307.jpg
20200809_214251.jpg


Was hem weer ff,

Gr. Ed
 
Erg mooi weer, de kleuren spatten van de vissen.

De vallisneria lijkt mooi aan te slaan, geeft de bak toch net ietsje extra
 
Nestje 4 is inmiddels ook gelost. Het 1e nestje begint wat kleur te krijgen.
20200815_113812.jpg

20200815_113734.jpg

20200815_113753.jpg


Hoogste temp in deze bak gemeten was 30,3. Dit is geen probleem voor Malawi's. Tegen de warmte zijn ze beter bestand dan tegen de kou 😎.

Gr. Ed
 
Net alles gelezen, wat super mooi! Dat heb je geweldig gedaan 😁
 
Gisteravond nog even gespeeld met wat foto instellingen, met dit als resultaat:

20200815_220420.jpg


Hoeken zijn zo nog net ff te donker, was wel weer ff leuk om hiermee te spelen 😊.

Gr. Ed
 
Blijft een heerlijke bak. Helder, kleurrijk, groot. Fijne plek voor deze vissen. Mooie plaatjes.
 
Mooie plaatjes Ed, trouwens we hebben nog een hobby gemeen, ik had ooit handboogsport als hobby ;)
Neerlandia Bakel
Neerlandia 1 .jpg
 

Terug
Bovenaan