Wat is er nieuw

Nieuwe malawi vissen ziekte??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goldie83
  • Startdatum Startdatum
G

Goldie83

Guest
Zit ik heerlijk voor mijn bak te genieten van mijn nieuwe vissen, vallen twee vissen me op.
De eerste heeft als enige geen kleur, is roze... wel gestreept en lijkt wat meer kleur te krijgen. Het is een echte man en een felle rakker, hij lijkt zich goed te voelen. Is dit normaal:
542256_0_82_zvis.jpg

als hij zijn vinnen spreid,ziet hij er best aardig goed uit, alleen dat roze???? Op de foto lijken de vinnen ook geknepen maar dat is niet zo.....

Dan nummer twee, een vis die er helemaal puntgaaf uitziet. Andere vissen maken hele snelle schudbewegingen bij de vrouwen, maar deze lijkt een neurologische stoornis te hebben. Schud ongecontroleerd en schuurt over het zand en stenen. Is dat uit de anus gewoon poep of een worm? Wat kan dit zijn??
Hier een filmpje:

http://youtu.be/R3RDc0XtVxM

Hoop toch niet dat ik gelijk begin met ziekte in de bak, dat zou wel erg balen zijn!!
De rest van de vissen ziet er goed uit, en kan ik geen rare dingen aan ontdekken.

Ik hoor graag jullie mening en advies....

nee lijkt niet op vinrot... die vinnen komt waarschijnlijk van het vechten.... de rugvin is puntgaaf. Maar de kleur van de vis of eerder geen kleur is vreemd....
Maar maak me meer zorgen om de schurende vis.... daar een mening over?

Over de vinnen:
Een ph schommeling geeft een vergelijkbaar beeld.
Stress geeft rode vinnen.
Zou zeggen kijk het even aan.

De schurende vis:
Dat doet deze vrij frequent,ik ken het gedrag van Malawi,s niet maar lijkt me wat veel.
Ik weet wel dat vissen,het vaak doen na bv eten.
Kan dat hier ook zo zijn?

De schurende vis heeft nog steeds het sliertje uit de anus hangen.... zou dit een worm zijn?? Het schuren lijkt me idd niet normaal, de andere vissen doen dit niet. Had een beetje vlokvoer gegeven maar dat lijkt me niet de oorzaak.

Hoop dat het geen wormen zijn!! Het is een rood-bruin dun sliertje. Maar poep zou lijkt me er inmiddels wel afgevallen zijn... ik zal eens googelen naar wormen.

Ik kan het filmpje niet zien vanaf deze pc maar zou de vissen apart zetten want klinkt en ziet er toch wel zorgelijk uit als je ze zo met de rest van de vissen vergelijkt.
Als het iets besmettelijks is heb je kans dat de rest misschien ook wel aangestoken wordt.

Goldie83 zei:
De schurende vis heeft nog steeds het sliertje uit de anus hangen.... zou dit een worm zijn?? Het schuren lijkt me idd niet normaal, de andere vissen doen dit niet. Had een beetje vlokvoer gegeven maar dat lijkt me niet de oorzaak.

Hoop dat het geen wormen zijn!! Het is een rood-bruin dun sliertje. Maar poep zou lijkt me er inmiddels wel afgevallen zijn... ik zal eens googelen naar wormen.

Ik zou de LFS bij je thuis uitnodigen. En hun laten oordelen.
Je hebt ze net,een beetje service moet er toch wel afkunnen.

Maak me nu meer zorgen om het saulosi mannetje.... ik zie de gestreepte vis namelijk nergens maar ik zie nu wel een geheel kleurloze zonder strepen..... heb net de vinnen vergeleken en een klein zwart plekje en het lijkt dezelfde vis......

287176_0_82_dscf2307.jpg

Ziet er niet best uit.....

Ik krijg hier helemaal de kriebels van, nu zwemt er een groepje op en neer langs het raam..... pfff misschien gewoon stress?? Heb ik nu ook last van!! Ben als de dood dat ik morgen de kamer in stap en er 30 vissen op hun rugje drijven.....

De waterwaardes zullen toch niet zo snel veranderd zijn?? Moet ik toch weer een deel verversen?

Volgens Cidaan is het een poepdraadje uit de vis en geen worm.

Op zich zijn bleke kleuren en druk gedrag bij nieuwe vissen niks geks in het begin natuurlijk want is puur stress van de verhuizing maar rare vlekjes en rare randjes aan vissen zou ik ook de kriebels van krijgen.
Is natuurlijk ook ineens een behoorlijke belasting zoveel vissen en aangezien de inrichting net nieuw is zou ik idd de waarden heel goed in de gaten houden.

ja dat weet ik, maar zo snel zou er toch geen nitriet kunnen ontstaan?? Zal wel even testen.

Eerst heb je nh3/4,heb je daar ook tests voor?

ja test ik ook wel.

die vis is net een kameleon! Nu weer donkere strepen en een beetje blauwe gloed.... ik snap er niks meer van. Watertest bijna klaar nog paar minuutjes...

Ammoniak tja lastig aflezen de kleur komt lang niet bij de o.5 maar lijkt ook niet helemaal 0. Volgens de kaart is o.5 bij een ph van 8 schadelijk maar daar zit ik nog lang niet. Moet ik wel wat verversen aangezien het niet helemaal 0 is? zo ja hoeveel? Gister ongeveer de 40% ververst.

Nitriet 0

Ga toch maar verversen... eerst even wat eten...

30%??

Heb 40 liter ververst, nu eerst maar even aanzien. De schurende vis lijkt vooral aan z�n kieuwen te schuren.... zie geen wormen oid.

alles leeft en zwemt rustig rond, zelfs de rare roze vis, heeft weer strepen en wat kleur, nog niet normaal..... maar wie weet!
waarschijnlijk paniek om niks!
Bizar eigenlijk maak op mijn werk de meest acute situaties mee, reanimaties etc etc. en ben dan de rust zelve. Haha en zit ik me zo druk te maken om een paar vissen (begrijp me goed zijn ook belangrijk!) maar wel een beetje lachwekkend!

Goldie83 zei:
Bizar eigenlijk maak op mijn werk de meest acute situaties mee, reanimaties etc etc. en ben dan de rust zelve. Haha en zit ik me zo druk te maken om een paar vissen (begrijp me goed zijn ook belangrijk!) maar wel een beetje lachwekkend!
Dat is eigenlijk helemaal niet gek!

Je werk ben je voor opgeleid, heb je ervaring mee, etc.
Je bak is en blijft niet meer dan een hobby, waar je weliswaar goed bent ingelezen, maar nog steeds emet nieuwe situaties te maken krijgt en dingen waarvan je niet weet wat je ermee moet, etc.
Zie het bij mezelf ook: als mensen in paniek opbellen als ze een 'blauwe envelop' binnenkrijgen ben ik ook de rust zelve, maar valt die envelop bij mij op de deurmat dan kan ik niet ontkennen dat de hartslag wel wat omhoog gaat.

😉

~ Ivo

haha ja das waar!
Het is idd het onbekende!
Het gaat allemaal eigenlijk wel heel goed, de vissen zwemmen vrolijk, ik maak me geen zorgen (op het moment 😉 )
Hier de roze bleke vis vandaag:
328992_0_82_zzvis.jpg

724572_0_82_zzzvis.jpg

Nog niet heel fris, maar in het echt wat minder bleek dan op de foto, jaagt achter de vrouwen aan.... Ik heb goede hoop. Eet en gedraagt zich normaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan