Wat is er nieuw

Nieuwe methode? van inrichten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bertus †
  • Startdatum Startdatum
Okee, interessant. Zal zijn voor-en nadelen hebben op die manier 😉

Eerste indruk ...wel erg dikke bodem. Neemt zeker bij kleinere bakken wel heel veel liters in. En...zal de bodem op den duur niet dichtslibben?
 
In de titel staat ook 'undergravel filter'. Een filtermethode dus.
De Japanse tekst in de toelichting kan door Google Translate tot iets redelijks leesbaars worden omgebouwd.

~ Ivo
 
Ja dat begreep ik Ivo 😉
Gewoon dezelfde opbouw als in een extern filter ( min de filterwatten) , maar dan onder je bodem.
Had ook nog een bodemverwarming bijgekund...😉
 
Het idee is niet gek, alleen vraag ik mij af hoe lang die onderlaag met bioballen en andere ballen vrij van zand blijft?

Zeg Bertus, wanneer stel jij de proef op de som? 😀
 
Voor een bak met een heel klein bestand en geen planten die in de bodem wortelen bv zal het zo wel een tijdje werken maar in andere gevallen zal de bodem heel snel gaan dichtslibben en voor problemen gaan zorgen.
 
Hoe weet jij dat?
Planten kunnen er best bij,zal de bodem ingroeien.
Hoe zou dat dicht moeten slibben?
Heb het bijna hetzelfde in 2 bakken.

Ik voor mij zou dan 1 cm zwarte pijpjes nemen.
Is de laag dunner.
 
Wat ik me afvraag bij dat filmpje.

Het systeem bedekt het hele oppervlakte van de bodem, terwijl de aanzuigplaat van het pompje maar ongeveer een kwart in beslag neemt....vraag me nu af of werkelijk via de hele bodem afgezogen wordt en dus als filter functioneert??
 
Heel de bodem.
Trekt het water vanzelf aan.
En ik weet dat het voor planten perfect is.
Alle voeding wordt de bodem ingetrokken,naar de wortels.
En er boven weer uit.

Dus nooit geen stilstaand water,wat kan gaan rotten.

Zoals je weet,onder de 3 cm is er geen zuurstof meer,dus is zo gelijk opgelost.
 
In grote bakken,zou je ook een gaatjes pijp aan de voorkant moet hebben,zijn ze gelijk van die vuile rand af.
en weerszijde achter omhoog,terug de bak in.
 
Is toch niet nodig? hahahaha
 
Bertus zei:
Hoe weet jij dat?
Planten kunnen er best bij,zal de bodem ingroeien.
Hoe zou dat dicht moeten slibben?
Heb het bijna hetzelfde in 2 bakken.

Ik voor mij zou dan 1 cm zwarte pijpjes nemen.
Is de laag dunner.

Hoe ik dat weet? ik heb 9 jaar gewerkt met bodemfilters in verschillende bakken en allemaal liep het uit op 1 groot zooitje na verloop van tijd.
Geloof me maar,zal uiteindelijk 1 klomp van bacteri�n vormen waar bijna geen water meer doorheen kan komen.

Voor planten zelf is het ideaal idd maar ga bv maar eens een plantje verzetten na verloop van tijd,1 stelsel van wortels wat tussen het materiaal zit gehecht...
 
O,is dat dan ook niet de bedoeling? klomp bacterie.
Wat zit er dan in je filter? toch ook bacterie?

En met zo,n 9-10cm ,kan er aardig wat in.
 
Klopt,en je filter moet je na verloop van tijd toch ook uitknijpen om weer wat rondstroming te krijgen of niet?

Wil je dan bv om de 2 maanden de bodem uit de bak halen en uitknijpen? 😉
 
John, Die ballen,en die laag daar boven,kunnen wel lange tijd mee,hoor.
 
Zal allemaal afhankelijk zijn van wat je in de bak stopt dus belasting maar zal die Japanner wel achter komen.
Is op het filmpje al aardig wat vuil te zien wat tussen de bodem zit en kan goed dat er binnen een jaar een filmpje van hem te zien is met allemaal blauwalg in z'n bakje 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan