Nieuwe opstelling, verlichting vervangen

Guy1992

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2013
Berichten
96
Locatie
Limburg, Maastricht
Hallo,

Ik heb al lange tijd niets meer geplaatst op dit forum maar mijn aquarium heeft al die tijd netjes gedraaid.
Nu ga ik binnenkort een nieuwe opstelling maken in mijn bak. Ik heb al het een en ander aangeschaft hiervoor, waaronder lily pipes,dragon stones,co2 setje, nieuwe achterwand enz. Omdat mijn verlichting toch al geruime tijd erin zit wil ik zeker 1 van deze lampen vervangen en afhankelijk van jullie antwoord misschien allebei.

Momenteel heb ik twee identieke lampen boven mijn bak hangen met reflectoren. Namelijk de Phillips T8 tld 18W-840. Dit geeft het volgende resultaat in mijn bak:
228985_0_82_p1070130.jpg

679731_0_82_p1070131.jpg


Zoals jullie misschien zien is het licht vrij gelig. Momenteel ben ik redelijk tevreden over de groei van mijn planten. een goede plantengroei van mijn planten vind ik het belangrijkste in mijn aquarium.

Nu is mijn vraag is er ook een andere lampencombinatie mogelijk die wellicht een wat 'neutraler' licht geeft maar waar mijn planten het nog steeds goed in kunnen doen?

De prijs maakt in principe niet zoveel uit zolang het maar bij TL verlichting blijft!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Mocht er iets niet duidelijk zijn laat me dat dan even weten.

Alvast bedankt!

Guy

Ps. Ik vond op het internet dit artikel: http://www.allesoverhetaquarium.nl/tlbalken.html
Is dit betrouwbare informatie?
 
Na wat speur werk in bovengenoemde grafiek ben ik geneigd voor deze lamp(Philips Aquarelle TL'D 89) te kiezen om te combineren met mijn huidige 840. Iemand hier ervaring mee?
 
Waarom TL verlichting? Ik heb nu goede ervaring met led verlichting wel de 5050SMD welke voldoende lichtopbrengst heeft. Het mooie ervan is dat ik via een RGB ledverlichting strip mijn kleur in de bak helemaal kan aanpassen.
Heb er 1 witte ledlint en 1 RGB ledlint in hangen werkt prefect en dit voor een lage prijs.
kijk maar eens bij www.ledlint.nl Ik heb deze nu een half jaar en is echt een aanrader.
 
Terug
Bovenaan