Wat is er nieuw

nieuwe plant met alg er op

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boutje
  • Startdatum Startdatum
B

Boutje

Guest
Een van mijn net geplante anubias heeft algen op de bovenste bladeren groeien. Ik had ze voor het planten afgespoeld en niet gezien, nu zie een van de kinderen 'kijk mama, die plant heeft haar".
Wat nu?
Er uit? Maar de andere planten kwamen uit de zelfde bak dus heeft dit zin?
Gewoon zo laten?
Er af wrijven lukt niet, de bladeren met algen afknippen?

Ik vind het op zich niet erg maar wil voorkomen dat de gehele bak onder het alg komt te zitten....
 
Staat de Anubias met de wortels in de grond of ergens opgebonden?
Heeft jij veel licht of staat deze op een licht gematigde plaats?
Beiden kunnen een factor zijn voor algen, maar mogelijk ook omdat de plant nog even moet bijkomen en "wennen" aan de omstandigheden in jou bak.
Bladeren kan je gewoon verwijderen, maar ik zou het eerst nog even aankijken, snoeien kan altijd nog.
 
Staat de Anubias met de wortels in de grond of ergens opgebonden?
Heeft jij veel licht of staat deze op een licht gematigde plaats?
Beiden kunnen een factor zijn voor algen, maar mogelijk ook omdat de plant nog even moet bijkomen en "wennen" aan de omstandigheden in jou bak.
Bladeren kan je gewoon verwijderen, maar ik zou het eerst nog even aankijken, snoeien kan altijd nog.
Hij staat opgebonden. Op ongeveer 25 cm van de led-lamp, nu 8 uur licht per dag. Gisteren geplant dus moet al alg gehad hebben, de anderen die ik tegelijk kocht en plantte hebben dit niet.
 
Geen paniek je krijgt geen alg plaag door een paar blaadjes met alg.
Ik zou ze er af knippen en verder niet.

Zorg wel dat ze niet tevee licht krijgen want het zijn langzame groeiers.
 
Geen paniek je krijgt geen alg plaag door een paar blaadjes met alg.
Ik zou ze er af knippen en verder niet.

Zorg wel dat ze niet tevee licht krijgen want het zijn langzame groeiers.
Oke, hartelijk dank voor de goede raad!
 
Heb je en foto van de plant en de alg, sommige algen verdwijnen niet zomaar en kunnen ook een plaag gaan worden, baardalg of draadalg kunnen heel vervelend zijn
Wat je zou kunnen doen is de plant buiten de bak even besproeien met peroxide (3%) een paar minuten laten intrekken, de plant afspoelen en terug in de bak zetten.
De alg is dan dood en zal vanzelf verdwijnen, peroxide is ook onschadelijk voor het aquarium in lage hoeveelheden.
 
Ik ben het met Patrick eens en zou ook wel een foto willen zien van deze plant.
 
Het gaat om een nieuwe plant waar al alg op zit.
Dit heeft dus niets te maken met de omstandigheden in de bak enzal dus ook geen alg uitbreek veroorzaken.
Gewoon de aangetaste bladeren verwijderen moet voldoende zijn.
 
Dat klopt Dirk maar stel dat het baardalg is dan kun je hem inspuiten met wat carbo bijvoorbeeld.
 
Dat geknoei zou ik zelf niet doen die bladeren zijn meestal toch al verloren.
Als je ze er af haalt stopt de plant zijn energie in het maken van nieuwe bladeren.
Snoeien is groeien.
 
Dat geknoei zou ik zelf niet doen die bladeren zijn meestal toch al verloren.
Als je ze er af haalt stopt de plant zijn energie in het maken van nieuwe bladeren.
Snoeien is groeien.
Lijkt me ook en dit heb ik dan ook gedaan.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan