Wat is er nieuw

Nieuwe planten blijven niet staan

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ramon.
  • Startdatum Startdatum
R

Ramon.

Guest
Hallo,

Sinds zaterdag heb ik nieuwe planten, ik heb nu het idee dat mijn pleco en/of kwikwi's erg hun best doen om deze steeds los te halen uit het grind, terwijl ik naar mijn idee genoeg grind in mijn bak heb. Heeft iemand tips om te zorgen dat ze kunnen blijven staan? Het gaat om een plant met lange stengels en een soort gras bolletje waar de wortels nog geen twee centimeter lang van zijn.

Mvg Ramon

Het gras kan je misschien een knikker of een klein steentje opleggen. De grotere planten misschien in een siporax ringetje plaatsen zodat het wat zwaarder is. Moet je die natuurlijk wel hebben.

Super,ik ga het proberen!
Meer tips blijven uiteraard welkom.

Ohja klopt, ik heb ze ook wel eens gezien maar heb er ook geen ervaring mee. Was ze alweer helemaal vergeten haha.

Het is altijd vervelend in het begin om ervoor te zorgen dat de
plantjes goed blijven staan. Ik weet t want heb 2 buldozers in de bak.

Die rossen overal doorheen en dan drijft er zelfs af en toe een
goed geworteld plantje.

Misschien eens opzoeken welke planten het precies zijn want sommige
maken ook wortels aan als ze in de bak drijven. Als dan de wortels wat
langer zijn dan 2 cm kun je ze misschien beter vastmaken?

In het extreemste geval, heb ik eens gedaan, heb ik er een heras
bekwerk omheen gezet, zodat ze er niet meer bij konden tot de plant
geworteld was en dat hielp ook. Let dan wel op dat het gaas
niet gaat roesten onder water, ik had toen dat geplastificeerde
gaas.

Webhond,
Je bedoeld hekwerk denk ik 😉
Tja dit had ik nog niet eerder gezien. Het kan helpen maar als de vis over de afrastering heengaat en gaat wroeten dan is het resultaat nihil.
Maar dit zou een optie kunnen zijn hoor.

Voor mijn boosdoeners, 2 bijna 15 cm vissen was dit perfect.

Voor kleiner vissen kan je natuurlijk een omgekeerd bakje maken van
bovengenoemd gaas en er een week of zo overheen laten staan.

Is een extreme oplossing maar als niets anders helpt is dat perfect.

Ik heb de plantenklemmen gekocht en ze werken perfect!
Bedankt voor de tips

Plantenklemmen werken prima maar ik heb ondekt dat wanneer je later de plant eens verplaatst ofzo je dat klemmetje wel eens kan en wil vergeten. Die kom je later wel weer eens tegen dan.

Let wel op met de klemmen, van de week zat er hier een corydoras in vast. met zijn kop door de ronde boog aan de bovenzijde gezwommen.... had 1 klem klaarblijkelijk niet verwijderd, en binnen 10 minuten zat hij er in...

Gelukkig direct gezien en voorzichtig los gemaakt, geen schade alle schrik... dus een beetje opletten 🙂
Werken verder overigens prima voor de planten.

Ja dat is dus precies wat ik bedoel met die klemmen. Ik heb er ook tijden later weleens 1 weer gevonden bij het doen van de bodem of het verplaatsen van planten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan