Wat is er nieuw

Nieuwe planten in aquascaping garnalen bak komen slecht van start

Nick8k

Member
Lid geworden
3 december 2023
Leeftijd
35
Dag iedereen!

Ik heb wat problemen met het op gang laten komen van planten in een nano garnalen bak, zonder CO2.

In drie maanden tijd, zijn alle nieuw geplante planten vrijwel allemaal achteruit gegaan. De Lobelia cardinalis mini is flink dunner geworden, de ludwigia en rotala’s zijn al hun oorspronkelijke blad verloren (gesmolten?) en nieuw blad is heel klein. Monte carlo komt af en toe los. Behalve de Rotala H'ra, deze groeit wel redelijk maar langzaam. Het idee van de inrichting komt van YouTube en zou zo gezegd zonder CO2 moeten kunnen, al betwijfel ik dat nu. Ik vermoed dat dergelijke aquariums toch wel tijdelijk gevoed worden met CO2 in het begin en de planten al vooraf geacclimatiseerd zijn.

Verlichting is slechts 5 watt wit licht en zit ingebouwd in het aquarium, geen idee hoeveel lumen. Wel kan ik waterdichte led strips tegen de onderzijde van de kap plakken. Al heb ik wel een zorg, dat meer licht misschien voor algen groei gaat zorgen.

Doel is om een strakke aquascape te hebben met kraakhelder water en een tapijtje van monte carlo (dus niet een stereotypisch garnalen bak inrichting). Met goede planten groei, maar diep rode planten kleuren zijn niet noodzakelijk.

Wat raden jullie aan? Lichtintensiteit verhogen met dimbare led strips? 900 Lumen? Welke kleur? Als CO2 noodzakelijk is, wat is dan aan te raden een nano CO2 set met fles of een DIY reactor? Sorry voor de open vragen, maar vindt het lastig inlezen in verlichting en CO2 en wil graag een miskoop voorkomen.

Flora:
• Micranthemum Micranthemum monte carlo
• Lobelia cardinalis mini
• Ludwigia Ludwigia sp. mini super red
• Rotala H'ra
• Rotala Rotundifolia
• Rotala sp. Green
• Anubias Nana
• Java mos

Fauna: Neocaridina Blue dreams garnalen (50 volwassenen)
Filter: aquael turbo filter 500 + Seachem Purigen & Matrix
Voeding: 1x wekelijks planted box all-in-one 7.5ml en Ferro 2.5ml + crypto (capsules)
Aquarium: SuperFish aquarium Panorama wit 35 L
Verlichting: Aqua LED 5 watt

Bijlagen

• IMG_5102.jpg
    IMG_5102.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 100
  • IMG_5106.jpg
    IMG_5106.jpg
    1 MB · Weergaven: 85
Wat opzoekwerk doet me vermoeden dat je ongeveer 50 lumen hebt op je bak. Dat moet je delen door het aantal liters (Netto) dat je in je bak hebt.
Dan kun je verder werken of je extra licht nodig hebt of iets anders.

Wat opzoekwerk doet me vermoeden dat je ongeveer 50 lumen hebt op je bak. Dat moet je delen door het aantal liters (Netto) dat je in je bak hebt.
Dan kun je verder werken of je extra licht nodig hebt of iets anders.
Bedankt voor je reactie.

50 lumen? Dat is wel heel weinig. Misschien bedoel je 500 lumen, ik vermoed dat de 5 watt verlichting rond de 400-500 lumen is.

Netto inhoud is 25L. De richtlijn is 20-30 lumen/liter. Met 30 lumen per liter heb ik 750 Lumen nodig, maar met 20 zit ik krap aan goed.

Wat raden jullie aan?
Gewoon overnieuw beginnen en nu wel met goede spullen. :sorry:

- aquasoil
- open bak
- externe filter of HOB
- dimbare LED, minimaal 1400 lumen, full RGB
- CO2 in gasvorm, geen DIY
- juiste bemesting in relatie tot de bodem
- >80% plantmassa

Als je hiermee begint zijn de kansen op succes al met 100% toegenomen

- aquasoil
- open bak
- externe filter of HOB
- >80% plantmassa

Wat zijn jouw ervaringen met co2 en tot welke waarde is dat veilig en kan dat ook met bv de gevoelige Caridina s zoals de Taiwan Bee?

- aquasoil
- open bak
- externe filter of HOB
- >80% plantmassa

Haha bedankt Cornelius 😳.

Dat was eigenlijk wel mijn plan voor een nieuw aquarium, zodra ik het een beetje werkend had gekregen in deze experimentele schrale superfish bak. Maar dat is alles bij elkaar een grote uitgaven.

Ik ben geen expert, maar volgens mij moet dit ook wel kunnen met zand en voedingscapsules i.p.v. aquasoil toch? Open bak en externe filter is beter, maar moet toch geen groot verschil maken?

Wat ik in de huidige setup wel kan doen is 1400 lumen RGB led strips kopen en CO2 gas toevoegen. Moet ook lukken toch?

Wat zijn jouw ervaringen met co2 en tot welke waarde is dat veilig en kan dat ook met bv de gevoelige Caridina s zoals de Taiwan Bee?
Ik heb tot nu toe alleen makkelijke soorten garnaaltjes gehad; Bloody Red, Red rili en Sakura.
En dat ging prima tot 30ppm CO2. Geen uitval en teveel jong grut.

Hoe Caridina's zoals de Taiwan Bee daarop reageren weet ik niet. Ik heb geen verstand van garnalen. En als een mooie aquascape niet verenigbaar is met bepaalde garnalensoortjes moeten er concessies gedaan worden.

k ben geen expert, maar volgens mij moet dit ook wel kunnen met zand en voedingscapsules i.p.v. aquasoil toch?
Nope, nee, never, nooit. Een combinatie van zand en een mooi gezond plantenbestand? Die zijn zeldzaam
Open bak en externe filter is beter, maar moet toch geen groot verschil maken?
Open bak heeft een betere gasuitwisseling. Een intern filter neemt niet alleen veel ruimte in beslag, (zeker in een bakje van 25 liter) het heeft ook te weinig ruimte voor filtermateriaal. Daarbij is het debiet per liter veels te weinig.
Wat ik in de huidige setup wel kan doen is 1400 lumen RGB led strips kopen en CO2 gas toevoegen. Moet ook lukken toch?
Strips plak je onder een keukenkastje. Ga voor een goede kwaliteitsverlichting zoals Chihiros, Twinstar, LedStar, WeekAqua met het juiste vermogen.
Maar dat is alles bij elkaar een grote uitgaven.
Tuurlijk; het kost geld, maar als gaat aquascapen moet gewoon goede spullen hebben. Anders kan je net zo goed een aquarium kopen...
Zoals een Superfish... :DD

Nope, nee, never, nooit. Een combinatie van zand en een mooi gezond plantenbestand? Die zijn zeldzaam

Open bak heeft een betere gasuitwisseling. Een intern filter neemt niet alleen veel ruimte in beslag, (zeker in een bakje van 25 liter) het heeft ook te weinig ruimte voor filtermateriaal. Daarbij is het debiet per liter veels te weinig.

Strips plak je onder een keukenkastje. Ga voor een goede kwaliteitsverlichting zoals Chihiros, Twinstar, LedStar, WeekAqua met het juiste vermogen.

Tuurlijk; het kost geld, maar als gaat aquascapen moet gewoon goede spullen hebben. Anders kan je net zo goed een aquarium kopen...
Zoals een Superfish... :DD

Bedankt Cornelius! Beter eerlijk en realistisch, dan door blijven prutsen. Was al van plan om LED strips te kopen en een goedkopere CO2 set en zo weer 100-150 euro te investeren, met dan waarschijnlijk middel matig resultaat. Goed om te weten dat led strips niet gelijkwaardig zijn aan kwaliteitsverlichting.

Ik volgde op Youtube een Nederlandse dame die wel zweert bij zand + capsules. Maar dat zal dan wel komen door de sponsoring met Planted Box en hun capsules 🙄.

Ik kan het dus beter opgeven, opnieuw beginnen en gelijk groot aanpakken met alles nieuw 💰💰💰.

Bedankt Cornelius! Beter eerlijk en realistisch, dan door blijven prutsen.
Mooi woorden zijn vaak niet waar, en ware woorden zijn vaak niet mooi. Ik kan wel eens (te) direct overkomen en kan daardoor weleens verkeerd begrepen worden.
k volgde op Youtube een Nederlandse dame die wel zweert bij zand + capsules. Maar dat zal dan wel komen door de sponsoring met Planted Box en hun capsules
dat is is het grote nadeel van sponsering en/of affiliatie websites.

Ik kan het dus beter opgeven, opnieuw beginnen en gelijk groot aanpakken met alles nieuw
Vindt ik persoonlijk van wel.
Hoewel dit forum een schat van informatie herbergt wil ik je toch ook adviseren om deze site door te nemen; The Small Planted Tank
en dan ook de pagina; https://www.tspt.nl/algemeen/commersie.html dat gaat een beetje over de opstartkosten.

Bedankt voor je reactie.

50 lumen? Dat is wel heel weinig. Misschien bedoel je 500 lumen, ik vermoed dat de 5 watt verlichting rond de 400-500 lumen is.

Netto inhoud is 25L. De richtlijn is 20-30 lumen/liter. Met 30 lumen per liter heb ik 750 Lumen nodig, maar met 20 zit ik krap aan goed.
Nou nee, dat is niet zo. Je moet namelijk beginnen bij de lichtsterkte vraag van je planten. (Niet de lichtduur dus.) En je hebt er planten tussen die een hoge lichtsterkte vragen. Zo wil Micranthemum monte carlo een hoge lichtsterkte. Vaak wordt er aangegeven tussen een gemiddelde en hoge lichtsterkte maar omdat dit een bodembedekker, dus een lage plant is moet je uitgaan van een hoge lichtsterkte. Ook een Ludwigia Ludwigia sp. mini super red wil veel licht, ze wordt anders niet rood maar meer groen. Bovendien vallen de bladeren dan af. Bij kleinere bladeren vertelt de plant je dat ze te weinig voeding én te weinig licht heeft! Zomaar een paar opmerkingen. Een ding heb je goed gedaan; je merkt op dat er iets mis is bij je plantenkeuze. Maar nog beter zou zijn dat je weet wat je planten vragen om goed te kunnen groeien. En daar kan je , voordat je koopt, achter komen door te kijken bij de online aanbieders wat jou keuze vraagt voor een goede groei en of je dat ook kan bieden. Wanneer men aangeeft dat een plant weinig licht vraagt kan je uitgaan van tot zo'n 25 lumen per liter. Bij een gemiddelde lichtsterkte moet je al gauw denken aan 35 lumen per liter en bij een hoge lichtvraag tenslotte denken we aan 45 + lumen per liter water.

Dat je gemakkelijker, mooiere en strakkere resultaten kunt behalen met de huidige dure A- merken is in de meeste gevallen idd wel juist.
Maar tussen de B-merken , bouwmarkt of zelfs diy kun je alternatieven vinden waar je wel iets mee kunt naar planten toe.
Ik kijk graag terug hoe aquascaping ooit begon en wat voor resultaten ze konden halen met beperkte middelen.

Nou nee, dat is niet zo. Je moet namelijk beginnen bij de lichtsterkte vraag van je planten. (Niet de lichtduur dus.) En je hebt er planten tussen die een hoge lichtsterkte vragen. Zo wil Micranthemum monte carlo een hoge lichtsterkte. Vaak wordt er aangegeven tussen een gemiddelde en hoge lichtsterkte maar omdat dit een bodembedekker, dus een lage plant is moet je uitgaan van een hoge lichtsterkte. Ook een Ludwigia Ludwigia sp. mini super red wil veel licht, ze wordt anders niet rood maar meer groen. Bovendien vallen de bladeren dan af. Bij kleinere bladeren vertelt de plant je dat ze te weinig voeding én te weinig licht heeft! Zomaar een paar opmerkingen. Een ding heb je goed gedaan; je merkt op dat er iets mis is bij je plantenkeuze. Maar nog beter zou zijn dat je weet wat je planten vragen om goed te kunnen groeien. En daar kan je , voordat je koopt, achter komen door te kijken bij de online aanbieders wat jou keuze vraagt voor een goede groei en of je dat ook kan bieden. Wanneer men aangeeft dat een plant weinig licht vraagt kan je uitgaan van tot zo'n 25 lumen per liter. Bij een gemiddelde lichtsterkte moet je al gauw denken aan 35 lumen per liter en bij een hoge lichtvraag tenslotte denken we aan 45 + lumen per liter water.

Klopt. Ik dacht het voorwerk goed gedaan te hebben door mij voldoende in te lezen, maar blijkbaar niet achteraf. Op internet kom je gewoon verschillende classificaties tegen van lichtsterkte van een plant. Zo wordt een monte carlo ook wel eens genoemd als een makkelijke plant die middelmatig licht nodig heeft, terwijl andere verkopers hem weer categoriseren als moeilijke plant. Het is als leek lastig en ik dacht het gewoon te kunnen proberen. Als je googled kom je ook voldoende foto's en berichten tegen van mensen die een monte carlo met middelmatig licht goed kunnen laten groeien. Dan wel weer op een aquasoil of met CO2, maar ook soms op zand.

Ik was me er wel van bewust dat de meeste planten een hoge lichtsterkte nodig hebben voor rode kleurontwikkeling en groei, maar mijn doel was niet optimale groei en diepe kleuren. Als een ludwigia groen blijft had ik dat ook prima gevonden. Ik had gehoopt dat ik de planten op z'n minst een beetje had kunnen laten groeien, maar met mijn setup zit ik toch nog te ver van wat vereist is af.

Laatst bewerkt:
Mooi woorden zijn vaak niet waar, en ware woorden zijn vaak niet mooi. Ik kan wel eens (te) direct overkomen en kan daardoor weleens verkeerd begrepen worden.

dat is is het grote nadeel van sponsering en/of affiliatie websites.

Vindt ik persoonlijk van wel.
Hoewel dit forum een schat van informatie herbergt wil ik je toch ook adviseren om deze site door te nemen; The Small Planted Tank
en dan ook de pagina; https://www.tspt.nl/algemeen/commersie.html dat gaat een beetje over de opstartkosten.
Prachtige website Cornelius! Super waardevolle informatie bij elkaar. Dit is een veel betere manier om kennis op te doen dan affiliated youtube filmpjes kijken 😉.

Begin volgend jaar, begin ik aan mijn nieuwe scape o.b.v. jouw aanbeveling. Dan kom ik graag eens bij je terug om vooraf wat advies in te winnen.

Dat je gemakkelijker, mooiere en strakkere resultaten kunt behalen met de huidige dure A- merken is in de meeste gevallen idd wel juist.
Maar tussen de B-merken , bouwmarkt of zelfs diy kun je alternatieven vinden waar je wel iets mee kunt naar planten toe.
Ik kijk graag terug hoe aquascaping ooit begon en wat voor resultaten ze konden halen met beperkte middelen.
Als 12 jarige had ik mijn eerste goudvisje in een veel te klein bakje, 60 jaar geleden dus. Maar in de tussentijd toch wel iets bijgeleerd en ervaringen opgedaan. Maar je beschrijving is juist, ook met beperkte middelen is er veel mogelijk. Ook moet er opgemerkt dat het planten aanbod veel minder groot was als nu. Dat kleinere aanbod werd ook veroorzaakt door dat kweekvormen uitbreidingen toen geringer waren als nu. Maar de aanbieders beseften ook dat het weinig zinvol was om planten aan te bieden met weinig overlevingskansen. Echte rode planten zag je toen aanzienlijk minder in het aanbod. Plantenvoeding kende ook toen nog niet de ontwikkeling die we nu meemaken. Onze bodems maakten we zelf. Turf en soms spijkers (Fe) werden gebruikt. Wij wisten toen niet goed wat fosfaat deed en beschouwden dit als een vijand voor ons en een vriend van alg. Zelf was ik in m'n sas toen ik een enkele TL verdubbelde en had ik nog niet echt het idee wat de invloed op mijn planten zou kunnen zijn. Plantjes ruilen die je in een groep van mensen die je kende. Maar met al die gebreken, wat was het leuk, die gebrekkige bakjes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan