Wat is er nieuw

Nieuwe planten, mogen die Carbo van Easylife?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Hebben onderstaande planten behoefte aan Easylife Carbo of juist niet?

Lees er namelijk verschillende dingen over.

Ik heb een Aqua 60 met 24 Watt PL verlichting ( 4 pins blauw/wit).
Aquaflow 200 filter.
Heater van Tetra welke op 24 graden staat.
Licht brandt 10 uur per dag.
Aquarium draait morgen precies 3 weken in.

Met de volgende planten:

- 3x Javavaren

- 2x Anubia's

- 6x Cryptocoryne Parva

- 4x Mosbollen op steen

- Hygroryza aristata ( Drijfplant)

Of is alleen Profito voldoende?
Dus geen Easylife Carbo, maar alleen Profito?

De Crypto's hebben een voedingsbolletje van Dennerle erbij en een Ijzer tabletje van Dennerle.

( Kon namelijk enkele mooie planten krijgen, vandaar dat er iets iets veranderd qua plantenbestand nu).

Bemerk alleen bij de Javavaren op sommige bladpunten een glazige gloed.
Wat kan dat zijn?
Dat had hij al voor ik hem kreeg.

Zora zei:

Dat komt omdat het in bijna elke bak weer anders is.

Kan zijn dat ze het prima doen zonder vloeibare middeltjes want zijn niet de lastigste planten in je bak over het algemeen maar soms is het nodig.

Ik denk dat John gelijk heeft. In het verleden heb ik het ook gebruikt en als er nieuwe planten bij kwamen dan gaf ik de carbo gewoon door.
Als je geen co2 doseert is het soms nodig en dan kan dat ook prima voor nieuwe planten.
Het is niet zo dat je bij aanschaf van een nieuwe plant de toediening van de carbo moet staken.

Maar in een 60 cm met de planten die jij noemt is het eigenlijk niet nodig als je het licht rond de 9 a 10 uur laat branden.
Ik voeg het ook niet toe in de 60cm bakjes hier.

Ik bedoel of de planten die ik hierboven opnoemde tegen de Carbo kunnen.
Ik las dat de Javavarens er bijvoorbeeld niet tegen zouden kunnen.

Ik heb een hele tijd carbo gebruikt toen ik nog geen bio-co2 had, en afgezien van de Anubia heb ik dezelfde (soort) planten. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ik gebruik ook Easycarbo, omdat ik dacht dat dat juist goed is voor de planten... maar ik heb het dus mis? Wat doet het dan precies?

Waarom zouden planten niet tegen easycarbo kunnen? Het is in feite een extra " voeding" voor de planten buiten bijv profito.
Ook kunnen lgen ( voornamelijk draadalg) hier slecht tegen.
Ik heb ook javavarens, hygroryza aristata en cryptos erinnstaan. Doen het hardstikke goed in combi met dagelijks 2ml.

Maar aangezien je bakje zo klein is betwijfel ik ook of het nut heeft. Maja ze zeggen ook wel alle kleine beetjes helpen.
Ik denk dan probeer het alleen zal de hoeveelheid moeilijk te doseren zijn. In easycarbo zit een middeltje dat er voor zorgt dat het na 24u volledig uit je bak verdwenen is. Daarom is dagelijksdoseren ook van belang.

JoeriD zei:
Waarom zouden planten niet tegen easycarbo kunnen? Het is in feite een extra " voeding" voor de planten buiten bijv profito.
Het is een bekend gegeven dat bepaalde planten er wel degelijk niet, niet goed of minder dan andere planten tegen kunnen.
Bij Cryptocorynes moet het mee zitten, bij Vallisneria al helemaal.

JoeriD zei:
In easycarbo zit een middeltje dat er voor zorgt dat het na 24u volledig uit je bak verdwenen is. Daarom is dagelijksdoseren ook van belang.
Vertel eens: welk middeltje is dat? Waar komt deze kennis vandaan?

Mascha&Ivo zei:
JoeriD zei:
Het is een bekend gegeven dat bepaalde planten er wel degelijk niet, niet goed of minder dan andere planten tegen kunnen.
JoeriD zei:
In easycarbo zit een middeltje dat er voor zorgt dat het na 24u volledig uit je bak verdwenen is. Daarom is dagelijksdoseren ook van belang.

Dan zou je goed moeten uitzoeken welke planten wel of niet er tegen kunnen. Van echt "co2" liefhebbende planten of planten die weinig co2 nodig hebben. ( ikweet easycarbo is geen co2 vervanger maar een koolstoftoevoeging) als ik t goed zeg.

Welk middel/bestanddeel dit precies is weet ik ook niet. Heb het van een medeforumlid backplay

"Met easy carbo kan geen overschot hebben, dus geloof niet wat je LFS je verteld. In Easy carbo zit een middel dat na 24h bijna volledig is afgebroken, en waar algen niet tegen kunnen. Dus een opstapeling daarvan zou alleen maar minder algen als resultaat hebben."

Bovenstaande uit een privebericht

En overdoseren kan uiteraard wel wat vooral schadelijk is voor de aanwezige vissen.

Vallisnera kan gevoelig reageren op easycarbo. Staat op hun eigen website.

JoeriD zei:
Mascha&Ivo zei:
JoeriD zei:
JoeriD zei:

Dan zou je goed moeten uitzoeken welke planten wel of niet er tegen kunnen. Van echt "co2" liefhebbende planten of planten die weinig co2 nodig hebben. ( ikweet easycarbo is geen co2 vervanger maar een koolstoftoevoeging) als ik t goed zeg.

Welk middel/bestanddeel dit precies is weet ik ook niet. Heb het van een medeforumlid backplay

"Met easy carbo kan geen overschot hebben, dus geloof niet wat je LFS je verteld. In Easy carbo zit een middel dat na 24h bijna volledig is afgebroken, en waar algen niet tegen kunnen. Dus een opstapeling daarvan zou alleen maar minder algen als resultaat hebben."

Bovenstaande uit een privebericht

Dat van het afbreken was mij ook bekend maar een hoge dosering in 1x kan wel schadelijk zijn. ik heb al weleens een stootkuur gegeven met 5x de aanbevolen dosis en dat ging prima.Wel altijd op de vissen letten.

Het middel in carbo is glutaraldehyde.
Dit wordt ook op meerdere fora etc aangegeven.

Zora zei:

Aquaflow 200 filter.

Met de volgende planten:

- 3x Javavaren

- 2x Anubia's

- 6x Cryptocoryne Parva

- 4x Mosbollen op steen

De Crypto's hebben een voedingsbolletje van Dennerle erbij en een Ijzer tabletje van Dennerle.

( Kon namelijk enkele mooie planten krijgen, vandaar dat er iets iets veranderd qua plantenbestand nu).

Wat kan dat zijn?

Wanneer Javavarens een glanzende punt krijgen is er sprake van een voeding tekort. Wanneer er wel voldoende voeding gegeven wordt kan de oorzaak ook liggen in een minder goede waterdistributie.

Groet,
Ben.

benvo zei:
Zora zei:

Aquaflow 200 filter.

Met de volgende planten:

- 3x Javavaren

- 2x Anubia's

- 6x Cryptocoryne Parva

- 4x Mosbollen op steen

Wat kan dat zijn?

Wanneer Javavarens een glanzende punt krijgen is er sprake van een voeding tekort. Wanneer er wel voldoende voeding gegeven wordt kan de oorzaak ook liggen in een minder goede waterdistributie.

Groet,
Ben.

Nou dan heb ik ook weer wat geleerd want dit was mij nog niet bekend :thumbs:.

jessicapilon zei:
benvo zei:
Zora zei:

Aquaflow 200 filter.

Met de volgende planten:

- 3x Javavaren

- 2x Anubia's

- 6x Cryptocoryne Parva

- 4x Mosbollen op steen

Wat kan dat zijn?

Groet,
Ben.

Nou dan heb ik ook weer wat geleerd want dit was mij nog niet bekend :thumbs:.

Overigens wel iets waar Javavarens sowieso wel last van hebben.
Sinds dat ik mijn spraybar over de gehele achterkant heb ik er aanmerkelijk minder "glanzende" bladpunten tussen zitten. Maar ze zijn er nog wel!

Groet,
Ben.

Grappig, heb mijn aqualevenlang Javavarens in diverse varianten gehad en nooit dit over glanzende bladpunten gehoord in relatie tot een voedingstekort.
Nooit te oud om te leren dus 🙂

Ik ken wel de lichte bladpunten maar dat heeft met nieuw blad te maken dacht ik.

Voor mij is dit nieuwe informatie, maar ik ga observeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan