Wat is er nieuw

Nieuwe poging zonder blauwalg, volledig opnieuw starten?

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Berichten
730
Leeftijd
25
Locatie
Enschede
Hallo allemaal,

Zoals ook al gezegd in m'n fotoalbum houdt mijn strijd met blauwalg helaas maar niet op. In de vakantie zijn jammer genoeg ook al m'n vissen overleden toen ik er niet was. Dit is nu dus wel een goede kans om aan te grijpen om een nieuwe doorstart te maken zonder blauwalg.

Graag dus jullie advies in hoe ik dit het beste kan aanpakken. Alles eruit en volledig schoonspoelen en vervolgens nieuw water erin? Ik weet dan alleen niet zo goed wat ik met de planten in de tussentijd aan moet en hoe ik er voor zorg dat ze geen spoor blauwalg meer bevatten. Andere optie is bak draaiende houden en doorgaan met de strijd.

Ik hoor graag jullie advies en andere tips om van de blauwalg af te komen.
 
Als alle vissen dood zijn dan zou ik het goed aanpakken. Ik snap dat je de planten wil behouden maar ja aan de andere kant heb ik zoiets van ik zou opnieuw starten zonder planten waar mss nog blauwalg op aanwezig kan zijn.
Maar goed heb je een idee wat de oorzaak kan zijn en helemaal omdat ook de vissen zijn overleden?
 
Ik heb zelf inmiddels 2 maanden een curverbak in de tuin staan met Vallisneria en echinodorus, en het valt me op dat deze na een week of 4 zelfs verder gaan groeien.
Mischien is dit een optie voor je tijdens de herstart.

Ik denk dat na 4-6 weken er geen blauwalg resten meer in de planten zal zitten.

Op deze manier kun je, en opnieuw opstarten zonder blauwalg, en je planten behouden.
 
Blauwalg is altijd en overal aanwezig.

Je ziet het alleen als er iets niet goed zit.

Als je de oorzaak hebt gevonden, gaat de blauwalg weg.

Blauwalg houd van vuil.
Weinig zuurstof.
Weinig nitraat.

Teveel voer, verkeerd voer.
Slechte groei van planten, weinig zuurstof.
Nitraat verhouding verhogen. Zorgt ook voor betere compostering in het aquarium. C:N verhouding.
 
Ik had het ook in mijn 30 liter bakje tijd terug. Heb 'm helemaal leeggehaald, bak zelf alleen paar keer omgespoeld. Bodem zat het niet op, dus die heb ik hergebruikt. Planten allemaal in een emmer, weekje in de blackout. De ene plant kan daar beter tegen dan de ander kwam ik achter. Hardscape heb ik met söchting vloeistof (waterstofperoxide) behandeld en paar keer nagespoeld ook. Alles laten drogen en weer opnieuw gebruikt. Bak draait sindsdien prima, zie de junglethema bak uit m'n handtekening.
 
Bedankt voor de ideeën allemaal. Heb natuurlijk direct een grote waterwissel gedaan en doe nu om de dag een waterwissel van zo'n 20%. Heb het idee dat dat wel goed gaat, althans, de blauwalg wordt in ieder geval niet meer. Dit kan natuurlijk ook een vertekend beeld zijn doordat ik een deel afzuig. Daarnaast zorg ik er nu inderdaad goed voor om de nitraat hoog te houden, ook na waterwissels.

Heb bij m'n ouders nog een JBL e1500 staan van m'n oude 1m bak. Aangezien ik toch richting hillstream ga lijkt me dit wel mooi hierop aan te sluiten, meteen betere doorstroming. Ik kan deze over een week op twee ophalen als ik weer bij ze langs ga (wonen 3u met de trein verderop).

Ik ga hier voorlopig nog even mee door, dan wordt het plan als volgt: Als de blauwalg met hoger nitraat en waterwissels weg gaat, is het natuurlijk mooi en zal ik simpelweg het nieuwe filter er bij aansluiten en de bak opnieuw indraaien. Zo niet, dan:

1. 50% waterwissel
2. drie dagen verduisteren
3. Planten eruit, in andere bak doen en daar eventueel ook verduisteren wanneer nodig.
4. Aquarium helemaal leeg, alles reinigen, nieuw filter aansluiten en opnieuw indraaien.
5. planten er weer bij in.

Voorlopig dus nog even afwachten, maar heb wel vertrouwen in deze aanpak.
 
Oh nee, bedenk me net dat het de e901 is. Alsnog stuk meer doorstroming 👍
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Thijs.ariens: Truste!
      Terug
      Bovenaan