Wat is er nieuw

Nieuwe pomp op Juwel Rekord 600

• Onderwerp starter Onderwerp starter mam1991
  • Startdatum Startdatum
M

mam1991

Guest
Hallo,

Na meerdere keren de pomp goed schoon gemaakt te hebben, ook van binnen.
Denk ik dat het nu toch tijd wordt voor een nieuwe, hij heeft zijn beste tijd gehad en lijkt echt niet meer genoeg power te hebben.

Wat kan er allemaal in die behuizing van juwel?

Je zou dan ook kunnen overwegen om die behuizing er uit te slopen.
Ik heb zelf goede ervaringen met de Aquael Turbo 500 filter, zeer stil en genoeg capaciteit. Een externe filter is ook mooi, een Eden 501 is niet duur en in principe genoeg voor je bak.

Dankje voor de info! Extern had ik inderdaad ook al aan gedacht, lijkt me erg mooi 🙂Zal daar ook even naar kijken.
Kan ik de externe gewoon kwijt op de grond erachter? Het aquarium staat op een buikkastje.

Die filters van Eden moeten op dezelfde hoogte als het aquarium, die hebben niet genoeg kracht om het water zo hoog op te voeren. Als je de filter op de grond kwijt wil moet je een sterkere (duurdere) filter nemen, bijvoorbeeld JBL of Eheim en dan kijken naar de opvoerhoogte van die filters.

Ja dan zou er 1 moeten komen die krachtige is. Kan hem nergens anders kwijt helaas.

Als je ooit van plan bent om een grotere bak te kopen is een grotere externe filter een goede investering, als je het bij deze bak houdt zou je ook eens naar die Aquael kunnen kijken, die zijn niet zo groot en goed te verstoppen achter een plant.

Die filters van Eden moeten op dezelfde hoogte als het aquarium, die hebben niet genoeg kracht om het water zo hoog op te voeren. Als je de filter op de grond kwijt wil moet je een sterkere (duurdere) filter nemen, bijvoorbeeld JBL of Eheim en dan kijken naar de opvoerhoogte van die filters.

Ik ga het nog eens uitleggen!
De hoogte waarop een potfilter staat in verhouding met de aquarium speeld geen rol. zolang deze maar niet boven het waterniveau staat.

[color:#FF0000]Waarom is dit?[/color]

Er zijn twee soorten pompen, opvoerpompen en circulatiepompen.

[color:#FF0000]Opvoerpompen[/color]
Deze worden in biologen of vijvers vooral gebruikt. een pomp moet een bepaalde watermassa omhoog pompen, hoe hoger hoe meer tegendruk en daardoor minder volume verplaatsing.

Vb:
EHEIM-OPVOERPOMP-1048-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

[color:#FF0000]Circulatie pompen[/color]
Deze worden in potfilters gebruikt. er is steeds zowel een permanente aan als afvoer op aangesloten. De pot staat naast of onder het aquarium, en bij stilstand zal het water in beide darmen evenhoog staan, zonder dat er energie wordt toegevoegd. als de pomp gaat draaien, hoef deze enkel de weerstand van het filtermateriaal en de weerstand van darmen bochten en uitlaatbuizen overwinnen, maar hoeft geen water op te pompen. waardoor het niet uitmaakt waar de potfilter ergens staat. als je op het toestel gaat lezen staat er inderdaad een maximale opvoerhoogte bij, dit is de maximale hoogte verschil tussen het de oppervlakte van het aquarium en de bovenkant van de potfilter. Dit heeft te maken met de druk die de waterkolom uitoefend op de dichtingen van de filter, ga je daarboven is er kans dat de filter gaat lekken, natuurlijk is hier een grote veiligheidsmarge.

vb:
iNizP8IrRQqt8VeK50w-DuyUCQIwRDeM.jpeg

Dus het maakt niet uit bij een circulatiepomp zoals een potfilter waar het zich bevindt zolang het maar onder de oppervlakte en de maximale opvoerhoogte staat.

Jb Malawi

mam1991 zei:
Hallo,

Na meerdere keren de pomp goed schoon gemaakt te hebben, ook van binnen.
Denk ik dat het nu toch tijd wordt voor een nieuwe, hij heeft zijn beste tijd gehad en lijkt echt niet meer genoeg power te hebben.

Wat kan er allemaal in die behuizing van juwel?

Je moet hem ook niet Te schoon maken,he.

Je kunt (als jij versleten is) ook een nieuw pompje erin kopen.
Juwel Circulatiepomp eccoflow 600 liter | Pets Place

www.petsplace.nl/vis/.../juwel-circulat ... 00l~600841

Juwel Circulatiepomp eccoflow 600 liter | voor 39,95 | Bestel online bij www.petsplace.nl.

Jb Malawi zei:
Dus het maakt niet uit bij een circulatiepomp zoals een potfilter waar het zich bevindt zolang het maar onder de oppervlakte en de maximale opvoerhoogte staat.

Jb Malawi

Ok, ik had begrepen dat deze filters niet sterk genoeg waren maar blijkbaar gaat dat dus prima.
I stand corrected sir!

Ok, ik had begrepen dat deze filters niet sterk genoeg waren maar blijkbaar gaat dat dus prima.

Het probleem is wel dat indien er langere darmen gebruikt worden de weerstand groter wordt, en dat de filter minder liters geeft.

Ook de vulling van de pot moet luchtig blijven, ander te veel tegendruk

Fijne dag verder

JbMalawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan