Nieuwe regels/kosten aankopen buitenland


Drup

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
794
Ik weet niet of dit al eerder besproken is op dit forum, zo ja graag verwijderen.

Ik heb begrepen dat een aantal mensen op dit forum wel eens artikelen kopen bij bedrijven in het buitenland, en zelfs ook buiten de eu. Ik doe dat ook.

Nu heb ik begrepen dat met ingang van 1 juli as. nieuwe regels gaan gelden hiervoor, waardoor deze aankopen waarschijnlijk duurder gaan uitvallen dan tot aan deze datum.

Binnen de eu gaat iets veranderen mbt de BTW-verrekening. Ik geloof dat je nu het in jouw land geldende btw-tarief gaat betalen, ongeacht waar je koopt. Helemaal duidelijk is dit voor mij nu nog niet.

De vrijstelling voor betaling van btw op aankopen buiten de eu onder de 22 euro komt te vervallen.

Voor zover ik heb begrepen betekent dat, dat waar je nu een artikel voor 1 euro koopt bij Aliexpress bijvoorbeeld, met misschien een euro of 2 verzendkosten, dat bedrag onder de nieuwe regels behoorlijk gaat toenemen. Niet alleen ga je 21% btw bijbetalen, maar je gaat ook, ruwweg, tussen de 10 en 20 euro afhandelingskosten betalen.

Dat zou de prijs van aankopen onder de 22 euro behoorlijk doen toenemen.

Heb ik deze informatie juist geïnterpreteerd?
Zijn jullie hier mee bezig? Zijn jullie nu misschien al extra dingen aan het bestellen om de hogere kosten in de toekomst te vermijden?
 
Ik heb idd de laatste dingen besteld bij Ali om die 1 juli voor te zijn. Ik weet dat er na die datum inderdaad 21% btw bij komt, maar of er ook inklaringskosten vanwege douane bij komen voor Ali bestellingen weet ik niet. Ik weet wel dat Ali bezig is om de magazijnen in de EU uit te breiden zodat je vanaf daar kunt laten verschepen en dus al die extra kosten kunt omzeilen.
 
Hier kun je ook wat info vinden over de nieuwe regels.

 
Hier kun je ook wat info vinden over de nieuwe regels.

Dit gaat toch over de BTW regels binnen de Europese landen? Niet buiten Europa?
 
Dit gaat toch over de BTW regels binnen de Europese landen? Niet buiten Europa?
Bij punt 2 staat ook info over de import dacht ik. Het is summier maar toch.
 

Hier staat beter wat de wijzigingen inhouden en je bent straks over alles BTW verschuldigd. De invoerrechten blijven gelijk aan de oude situatie.
 
Hier kun je ook wat info vinden over de nieuwe regels.

Volgens mij is voor consumenten alleen dit stukje van belang:
"2. Btw-vrijstelling import tot 22 euro vervalt
Bij invoer van goederen in de EU geldt nu een btw-vrijstelling voor invoer-btw op zendingen met een waarde tot en met 22 euro. Deze vrijstelling vervalt per 1 juli 2021. Hiermee creëert de EU een ‘gelijk speelveld’ voor alle verkopers binnen en buiten de EU. Vanaf 1 juli 2021 is bij invoer van goederen in de EU invoer-btw

verschuldigd, ongeacht de waarde van de zending. Zendingen met een waarde tot en met 150 euro blijven wel vrijgesteld van invoerrechten
.

Wanneer je producten van buiten de EU aan klanten verkoopt die geen btw-aangifte doen, dan moet je vanaf 1 juli 2021 de btw aangeven in het EU-land waar de goederen binnenkomen. Bijvoorbeeld wanneer je producten uit China via je webshop rechtstreeks vanuit China levert aan consumenten in België. Op deze levering moet je Belgische btw afdragen. Dit kan op een vereenvoudigde manier door het gebruik van de ‘Invoerregeling’ binnen het éénloketsysteem."

En:
"Naast de btw-regels verandert vanaf 1 juli 2021 ook de douanewetgeving voor e-commerce-zendingen. Voor alle zendingen met een waarde tot 150 euro wordt een elektronische aangifte ten invoer verplicht. Daarnaast komen er voor deze kleine zendingen 2 nieuwe regelingen bij die nog verder worden uitgewerkt op dit moment:

  1. Leveranciers die rechtstreeks goederen leveren vanuit landen buiten de EU kunnen onder voorwaarden gebruikmaken van de 'Invoerregeling' binnen het OSS-portal
  2. . Met deze Invoerregeling doet een leverancier maandelijks btw-aangifte in 1 EU-land. Deze regeling geldt alleen voor zendingen met een waarde tot 150 euro. In plaats van invoer-btw draagt de leverancier via het éénloketsysteem direct de btw af die van toepassing is in het land van bestemming. Wanneer je gebruikmaakt van de ‘Invoerregeling’ binnen het OSS krijg je hiervoor een ‘invoer one-stop-shop nummer’, een invoer OSS-nummer.
  3. Voor bijvoorbeeld douane-agenten, vervoers- en postbedrijven komt een andere regeling als bedrijven de Invoerregeling niet gebruiken. De douane aan de EU-grens schat in dit geval de waarde van de goederenzending. Bedrijven innen de verschuldigde btw direct bij de consument. Maandelijks rapporteren zij de verschuldigde invoer-btw en dragen dit af via een elektronische aangifte. Dit geldt alleen bij zendingen met een waarde tot 150 euro.
De waarde tot 150 euro geldt per zending en is exclusief btw. Wanneer je per zending meerdere producten levert aan dezelfde consument, dan tel je de waarde van deze goederen bij elkaar op. Als de vracht- en verzekeringskosten apart op de factuur vermeld staan, zijn deze niet in de prijs inbegrepen. Je neemt deze kosten dan niet mee in de waardebepaling van de 150 euro."

De rest is allemaal voor mensen met een webshop die buiten Nederland in- en verkopen.
 
Volgens deze verklaring van post.nl gaan ze miv de nieuwe regels voor alle pakjes van buiten de eu inklaringskosten vragen, bovenop de btw.
Of lees ik het verkeerd?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210518_120658_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210518_120658_com.android.chrome.jpg
    269.9 KB · Weergaven: 120
Ja zo lees ik het ook en dat komt denk ik omdat ze de BTW nu ook onder de 22 euro moeten regelen. Dan is iets bestellen vanuit China niet echt aantrekkelijk meer en dan moet je zorgen dat het vanuit een Europees land wordt verstuurd.
 
Volgens deze verklaring van post.nl gaan ze miv de nieuwe regels voor alle pakjes van buiten de eu inklaringskosten vragen, bovenop de btw.
Of lees ik het verkeerd?
Dat lijkt me sterk; gezien orders tot 150 ex btw zijn vrijgesteld daarvan. Men móet alleen wel de btw invoeren. Doen ze dat niet, dan komt de vervoerder die rechtstreeks bij je innen als consument zijnde. Als een verzender ervoor kiest geen btw aangifte te doen bij dat loket, dan gokt de douane de waarde en daar wordt dan de btw op gebaseerd (en mogelijk inklaringskosten als men boven de 150 schat).
 
Dat lijkt me sterk; gezien orders tot 150 ex btw zijn vrijgesteld daarvan. Men móet alleen wel de btw invoeren. Doen ze dat niet, dan komt de vervoerder die rechtstreeks bij je innen als consument zijnde. Als een verzender ervoor kiest geen btw aangifte te doen bij dat loket, dan gokt de douane de waarde en daar wordt dan de btw op gebaseerd (en mogelijk inklaringskosten als men boven de 150 schat).

Inklaringskosten/afhandelingskosten zijn niet hetzelfde als invoerrechten. Invoerrechten betaal je inderdaad vanaf 150 euro.

Inklaringskosten is een bijdrage voor de administratieve afhandeling door de vervoerder van de aangifte bij de douane. Verschillende vervoersbedrijven rekenen daar een verschillend tarief voor.

Of dat tarief gelijk blijft in de nieuwe situatie weet ik uiteraard niet.
 
Inklaringskosten/afhandelingskosten zijn niet hetzelfde als invoerrechten. Invoerrechten betaal je inderdaad vanaf 150 euro.

Inklaringskosten is een bijdrage voor de administratieve afhandeling door de vervoerder van de aangifte bij de douane. Verschillende vervoersbedrijven rekenen daar een verschillend tarief voor.

Of dat tarief gelijk blijft in de nieuwe situatie weet ik uiteraard niet.
Klopt; mijn punt was ook meer dat de verzender die afhandeling al verricht door de btw-aangifte te doen; dus dan blijft er niets in te klaren meer over zeg maar voor de vervoerder. Het zal gerust nog steeds langs de douane gaan, maar net als nu, betaal je daar verder niets voor tenzij je pakketje waarde x heeft.
 
Klopt; mijn punt was ook meer dat de verzender die afhandeling al verricht door de btw-aangifte te doen; dus dan blijft er niets in te klaren meer over zeg maar voor de vervoerder. Het zal gerust nog steeds langs de douane gaan, maar net als nu, betaal je daar verder niets voor tenzij je pakketje waarde x heeft.

Wat je zegt klinkt voor mij onwaarschijnlijk.

Voorheen betaalde je btw (variabel bedrag tbv staat) plus inklaringskosten (vast bedrag tbv vervoerder) over aankopen met een bedrag van 22 euro tot 150 euro.

Daaronder was vrijgesteld van btw, dus hoefde het niet ingeklaard te worden.

Boven de 150 euro kwamen er nog invoerrechten bij (variabel en afhankelijk van productsoort).

Nu komt de vrijstelling voor btw onder de 22 euro te vervallen, waardoor ook pakketjes onder de 22 euro ingeklaard moeten worden. En voor die moeite gaan de vervoerders, net als bij de pakketjes boven de 22 euro, kosten in rekening brengen.

Dat is wat ik er nu van lees.
 
Van wat ik heb gegrepen gaat men er vanuit dat per 1 juli AliExpress gewoon btw in rekening gaat brengen en gaat afdragen aan Nederland in ons geval.

Daar zijn afspraken voor gemaakt in die eu overeenkomst met china
 
Ieder pakket gaat langs de douane en wordt ingeklaard; dat is nu al zo. De belasting wordt strals bij de bron, verzender, geïnd. Ik lees elders ook dat je die 13 euro bij de postnl voor zulke goedkope pakketjes niet zal hoeven te betalen.
 
Nu komt de vrijstelling voor btw onder de 22 euro te vervallen, waardoor ook pakketjes onder de 22 euro ingeklaard moeten worden. En voor die moeite gaan de vervoerders, net als bij de pakketjes boven de 22 euro, kosten in rekening brengen.

Dat is wat ik er nu van lees.
Ja dit is ook waar ik voor vrees. Ze moeten nu extra handelingen doen en dat kost geld. Maar goed de praktijk zal het binnenkort uitwijzen.

. Ik lees elders ook dat je die 13 euro bij de postnl voor zulke goedkope pakketjes niet zal hoeven te betalen.
Volgens mij lees ik juist in de screenshot van daarnet dat je dit wel zal moeten betalen.
 
Ze moeten nu extra handelingen doen en dat kost geld. Maar goed de praktijk zal het binnenkort uitwijzen.
Dat is dus niet zo. Alsof de douane nu niet ook al ieder pakketje controleert op drugs of andere verboden middelen. Enige verschil is dat je nu ook btw moet gaan betalen.
 
De douane verzorgt de controle van de pakketjes.

De vervoerder zal doorgaans, mits er geen andere regelingen zijn, de btw-kosten zonodig voorschieten, waarna ze dat terug gaan vorderen bij de ontvanger van het pakketje. Ik ben uiteraard geen expert en kan het helemaal verkeerd zien, maar ik heb begrepen dat de inklaringskosten vooral daar mee te maken hebben.

Ik hoop dat die 13 er niet bij komen uiteraard. Of een ander bedrag bij een andere vervoerder. Voorlopig lijkt de beste kans te zijn te kiezen voor verzending vanuit een depot in Eurooa, waarbij de 21% btw al verrekend is.

Ik denk dat de post/andere vervoerder anders straks met ladingen niet af te leveren pakjes zitten, doordat mensen niet op zulke hoge bijkomende kosten hadden gerekend.
 
De douane verzorgt de controle van de pakketjes.

De vervoerder zal doorgaans, mits er geen andere regelingen zijn, de btw-kosten zonodig voorschieten, waarna ze dat terug gaan vorderen bij de ontvanger van het pakketje. Ik ben uiteraard geen expert en kan het helemaal verkeerd zien, maar ik heb begrepen dat de inklaringskosten vooral daar mee te maken hebben.

Ik hoop dat die 13 er niet bij komen uiteraard. Of een ander bedrag bij een andere vervoerder. Voorlopig lijkt de beste kans te zijn te kiezen voor verzending vanuit een depot in Eurooa, waarbij de 21% btw al verrekend is.

Ik denk dat de post/andere vervoerder anders straks met ladingen niet af te leveren pakjes zitten, doordat mensen niet op zulke hoge bijkomende kosten hadden gerekend.
Nee, de vervoerder schiet dat helemaal niet meer voor in het nieuwe scenario. De verzender moet dat via het OSS systeem gaan invoeren op 't moment dat ie het verzendt.
 
Nee, de vervoerder schiet dat helemaal niet meer voor in het nieuwe scenario. De verzender moet dat via het OSS systeem gaan invoeren op 't moment dat ie het verzendt.

Weet je zeker dat je het nu hebt over pakketjes die geimporteerd worden van buiten de eu? Ik dacht dat het systeem waar jij het over hebt gaat gelden voor pakketjes binnen de eu?
 
Weet je zeker dat je het nu hebt over pakketjes die geimporteerd worden van buiten de eu? Ik dacht dat het systeem waar jij het over hebt gaat gelden voor pakketjes binnen de eu?

Speciaal voor het innen van btw op B2C online aankopen van goederen, wordt de werkingssfeer van het Mini One Stop Shop-systeem (MOSS) uitgebreid naar het éénloketsysteem One Stop Shop (OSS). Dit systeem is ontwikkeld voor alle grensoverschrijdende B2C-diensten en de online B2C-verkoop van goederen, ongeacht of deze plaatshebben vanuit een EU- of een niet-EU-land.
 
daar baal ik wel van 22% moet nie gekker woorden
 

Speciaal voor het innen van btw op B2C online aankopen van goederen, wordt de werkingssfeer van het Mini One Stop Shop-systeem (MOSS) uitgebreid naar het éénloketsysteem One Stop Shop (OSS). Dit systeem is ontwikkeld voor alle grensoverschrijdende B2C-diensten en de online B2C-verkoop van goederen, ongeacht of deze plaatshebben vanuit een EU- of een niet-EU-land.

Ik ben heel benieuwd. Ik wacht het zelf rond die tijd met alle niet strict noodzakelijke aankopen onder de 22 euro even af hoe de bal gaat rollen :)
 
daar baal ik wel van 22% moet nie gekker woorden
Is toch niet gek? Betaal je nu al overal op, behalve op zooi van Ali. Is alleen maar logisch dat dat gelijkgetrokken wordt.

Ik ben heel benieuwd. Ik wacht het zelf rond die tijd met alle niet strict noodzakelijke aankopen onder de 22 euro even af hoe de bal gaat rollen :)
Idem, voor nu heb ik alles besteld dat ik hebben wil, we zien het tzt wel, maar ik verwacht geen administratiekosten per pakketje hoor. Zou mooie boel worden.
 
Tja koop je iets van 2 euro dan wordt dat met BTW zo n 2,40 en dan nog inklaringskosten:help:
Koop lokaal, daar zal je lfs ook blij mee wezen en zal hij zijn collectie kunnen uitbreiden.
 
Koop lokaal, daar zal je lfs ook blij mee wezen en zal hij zijn collectie kunnen uitbreiden.
Ja daar zeg je wat maar ja de diffuser die ik bij Ali heb gekocht kostte daar 16 euro en hier in de winkel 26 euro dus dat is me dan net een te groot verschil. Nu met de bijkomende BTW wordt dat verschil kleiner maar ja als het veel scheelt dan koop ik bij Ali. Net als de goedkope leds voor de nano. Betaal ik 8 euri voor maar daar krijg je ze hier niet voor.
 
Koop lokaal, daar zal je lfs ook blij mee wezen en zal hij zijn collectie kunnen uitbreiden.

De eeuwige discussie :)

Ik denk dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.

Daarnaast kan ik me bij zo'n opmerking niet onttrekken aan de gedachte dat dat doorgaans dezelfde lfs is die zijn geld voor het overgrote gedeelte verdient met adviezen van twijfelachtige kwaliteit en de verkoop van (onnodige) producten die vooral de kas van diezelfde lfs-houder spekken, met de nodige ellende voor vissen en andere bewoners als gevolg.
Online shoppen naar producten en informatie heeft mij beter geïnformeerd dan het grootste gedeelte van "plaatselijke" aquariumwinkels.
En dan nog het feit dat een groot gedeelte van de plaatselijke winkels tegenwoordig ook meesnoept van online aankopen via de combinatie lokale winkel / webwinkel.

Dus nee, als ik af en toe wat in het buitenland, of zelfs buiten de eu koop, voel ik mij niet schuldig richting plaatselijke lokale winkels. De tijd verandert, en als ze slim zijn gaan ze daar in mee denk ik. Verandering hou je niet tegen door krampachtig vast te houden aan het oude.
 
Tja was te verwachten dit dat btw verhaal en andere kosten
Maar er zal ongetwijfeld wel een weg om heen gevonden worden door de verkoper net zoals die inklaringskosten.
Je kan als bedrijf wel gaan roepen dat je kosten gaat rekenen maar als de ander dat niet doet of een deal sluit met bv Alli tja waar blijf je dan:juggle:;)
 
lfs is die zijn geld voor het overgrote gedeelte verdient met adviezen van twijfelachtige kwaliteit en de verkoop van (onnodige) producten die vooral de kas van diezelfde lfs-houder spekken, met de nodige ellende voor vissen en andere bewoners als gevolg.
Daar hebben ondernemers met alleen/hoofdzakelijk een fysieke winkel geen monopolie op hoor. Easy Life Profito wordt online ook gewoon als complete plantvoeding verkocht.

Je kunt je ook online informeren en in de winkel kopen en natuurlijk kun je ook zowel online als bij een LFS kopen. Ik denk dat de meeste mensen dat laatste doen.
 
Het gratis leveren door Chinese bedrijven is ook een doorn in het oog als Ebay en Amazon maar kijk ook eens op de internet bedrijven die door soms exorbitante aflever kosten geld binnen weten te halen. Dit en de soms extreem lage prijzen maakt dat iedereen hier druk op de ketel probeert te houden om de eigen concurrentie positie te verbeteren.

Er zijn nu nog grote vraagtekens wie de eventuele extra kosten zal afhandelen c/q/innen bij een aankoop buiten Europa. Mogelijk dat bedrijven buiten Europa die kosten zelf gaan innen en later afdragen aan de desbetreffende landen. Wat wellicht het eenvoudigst zou zijn. Maar voor die bedrijven worden dan prijsvoordelen geringer. Bijvoorbeeld Aliexpress is al bezig om in deze regio de levertijden te verkorten middels een distributie centrum in Luik, België. Wellicht wordt het hiermee mogelijk om zo diverse zaken te kunnen omzeilen. Want wat ik wel heel waarschijnlijk vind is dat ze bepaalde voordelen niet zomaar af zullen laten pakken en ze zullen dan ook proberen er iets op te verzinnen.
 
Daar hebben ondernemers met alleen/hoofdzakelijk een fysieke winkel geen monopolie op hoor. Easy Life Profito wordt online ook gewoon als complete plantvoeding verkocht.

Je kunt je ook online informeren en in de winkel kopen en natuurlijk kun je ook zowel online als bij een LFS kopen. Ik denk dat de meeste mensen dat laatste doen.


Zoals ik zei, het één sluit het andere niet uit. Ik snap niet hoe iemand kan denken dat ik niets plaatselijk koop omdat ik een enkele keer wat online koop.

Als beide kanten de nodige onzin verkopen heb ik geen basis om de plaatselijke winkelier te bevoordelen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. En ik denk dat de details daarvan verder weinig bijdragen aan dit topic.

Mbt de easylife profito, ik denk dat het voor sommige aquaria (tijdelijk) een volledige voeding kan zijn.
Ik koop het trouwens online, in het buitenland :)
 
Nou kleine dingen hoef je niet meer uit China te laten komen:

 
Nou kleine dingen hoef je niet meer uit China te laten komen:


Het valt mij reuze mee eigenlijk. Die btw dat is zoveel niet.
Ik zag meer op tegen de bijkomende inklaringskosten, maar in elk geval bij de post zijn die fors verlaagd tov nu.

Er is alleen geen reden meer om onder de 22 euro te blijven met je bestelling.
 
Ja ok maar als je iets voor 4 euro besteld dan gaat dat straks 4,80 worden met een bedrag rond de 5 euro voor de kosten en dan is dat al snel rond de 10 euro en dus een verdubbeling van de prijs.
 

Terug
Bovenaan