Wat is er nieuw

Nieuwe start en schoonmaken

Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Leeftijd
48
Mijn SuperFish Start 30 bakje gaat opnieuw dienst doen.

De betta die er in zat is dood gegaan. Ik weet niet wat hij had (niets gemerkt) maar hij heeft de zout behandeling niet overleefd (Zie topic "Vinrot?" in forum ziektes). Voor zover ik weet dus niets ernstigs of besmettelijks maar hij heeft er dood in gedreven dus ik wil het schoonmaken en opnieuw beginnen.

Ik heb het water een aantal keren ververst omdat de Nerita zebra slak er nog in zit maar ik wil er dus mee opnieuw beginnen. Alle planten en de steen en het stuk hout zijn er uit, alleen de bodem ligt er nog in.

Ik heb met het water verversen ook de bodem zoveel mogelijk schoongemaakt met zo'n zuig apparaat.

Binnenkort wil ik het water er uit halen, de bodem er uit halen en het aquarium helemaal schoonmaken.

Hoe kan ik dit het beste doen, welke middelen mag en kan ik gebruiken?

Groeten,

Donna.

Wil je de bak dan helemaal ontsmetten want dat houdt in dat je opnieuw moet opstarten.

Klopt, dat wil ik ook. Ik wil zeker weten dat er niets meer inzit dat een nieuwe betta ziek kan maken. Ik weet nl. niet wat die andere had, als hij iets had. Ik wil er sowieso een andere bodem in en een schoon filter dus ik moet wel opnieuw beginnen 🙂

Dus water er uit, schoonmaken, nieuwe bodem, nieuwe planten. Moet ik het dan echt schoonmaken of kan gewoon goed stevig afnemen met een natte doek ook?

Als je echt zeker wil zijn dat alles goed ontsmet is, dan is bleek een goed en goedkoop middel.
Kalk kan je met azijn verwijderen, en groene aanslag zal met bleek ook al weg zijn, maar dat kan ook met peroxide.

Wel goed spoelen nadien tot de chloorgeur weg is.
Je bodem hoef je niet weg te doen, die kan je ook wassen met bleek en spoelen.

Ik wil hem wel schoonmaken maar misschien is ontsmetten niet nodig. En ik heb natuurlijk geen zin om vier weken te wachten 🙂

Ik heb nu een wittige ondergrond (grind graniet firenze) en ik wil bruin zand hebben. Dat haal ik zondag op bij de Hornbach.

Als ik er een nieuwe bodem in doe, heb ik dan genoeg bacterien in de oude filter zittten om gewoon door te gaan met een nieuwe betta of moet ik ook weer eerst een bacterie cultuur in de bodem laten opbouwen?

Er komt een stuk hout in dat een tijd in water heeft gelegen dus dat zou toch niet gevaarlijk meer moeten zijn?

(Ik heb een mooie betta gezien... ;-))

Ik wil hem wel schoonmaken maar misschien is ontsmetten niet nodig. En ik heb natuurlijk geen zin om vier weken te wachten 🙂

Ik heb nu een wittige ondergrond (grind graniet firenze) en ik wil bruin zand hebben. Dat haal ik zondag op bij de Hornbach.

Als ik er een nieuwe bodem in doe, heb ik dan genoeg bacterien in de oude filter zittten om gewoon door te gaan met een nieuwe betta of moet ik ook weer eerst een bacterie cultuur in de bodem laten opbouwen?

Er komt een stuk hout in dat een tijd in water heeft gelegen dus dat zou toch niet gevaarlijk meer moeten zijn?

(Ik heb een mooie betta gezien... ;-))

Mogelijk ontstaat er door deze handelingen een nieuwe nitriet piek. Opnieuw indraaien zal toch nodig zijn, vermoed ik.

Je filter staat nu stil, en dat houdt in dat de nitrificerende bacterien inmiddels dood zijn gegaan. Dus ja, als je begint met nieuwe bodem en planten moet je de bak een aantal weken opnieuw laten indraaien, zonder vis. Volgens mij kan je slak wel er in, en moet je regelmatig een ienieminie beetje voeren om de nitrietcyclus op te kunnen starten. Op die manier bouw je weer een goede hoeveelheid nitrificerende bacterien op die je nitrietgehalte omlaag kunnen brengen en de nitriet omzetten naar nitraat, en dat is weer goed voor je planten. Als deze cyclus is hersteld(meten: NH2 = 0!), kun je weer een vis in je bak plaatsen.

Als je alleen de bodem vervangt dan kan dat goedgaan met een lage bezetting en zeer zuinig voeren de eerste weken.

Ik ga zoveel mogelijk oude bodem in 2 pantie sokken (gewassen en goed uitgespoeld) overhevelen en die bij het water inhangen, daar zitten dan als het goed is ook de bacterien nog in. En het oude filter zit er natuurlijk nog in.

Is het handig het stuk hout er dan eerst uit te laten? Het is geen nieuw hout, hij heeft al een tijd in water gelegen, maar dit schijnt ook ammonia te produceren?

een beetje ammonium in het begin is niet slecht. De bacterien die dat omzetten in nitriet moeten ook eten.

Het hout kan weinig kwaad zou ik denken hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan