Nieuwe Tanganyika bak


Mike88

New member
Lid geworden
23 november 2023
Berichten
2
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Na jarenlang geen Aquarium te hebben gehad, ben ik mijzelf aan het oriënteren op een nieuwe bak. In het verleden heb ik diverse aquaria gehad, het langst een Juwel Rio 350 met daarin Tanganyika cichliden. Na mezelf online wat meer verdiept te hebben en afgelopen week wat winkels te zijn afgegaan merk ik dat weer zeer sterk neig naar een Tanganyika bak. Ik woon in Maastricht en het water is hier behoorlijk hard en hoog in PH waarde, zodoende ideaal voor het beoogde doel.
Voor een nieuwe bak heb ik grofweg 2 opties; een kleinere bak in de woonkamer of een grotere bak boven op thuiswerk/kantoorkamer. Om zoveel mogelijk van de vissen mee te krijgen neig ik naar de 1e optie (kleiner, woonkamer).
Hierdoor overweeg ik een Juwel Lido 200 (70b*50d*65h) omdat dit vooralsnog de enige kortere optie is die toch een mooie diepte heeft, en waar alle andere benodigdheden bij zitten (omlijsting, afdekkap, pomp, verlichting, etc). De relatief ruime hoogte heeft weinig toegevoegde waarde qua hoeveelheid vis(soorten) vermoed ik zo, maar geeft de bak wel wat extra inhoud en daarmee stabiliteit qua waterwaarden.

Een optie die ik voor de hand ligt (schat ik obv ervaring in) is het houden van een groepje N. Multifasciatus gecombineerd met een rotsbewoner (bijvoorbeeld een Julidochromis soort) De territoria zouden dan zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst worden. Vanaf ca. de helft van de hoogte zal er relatief veel open water zijn, echter is de bak te klein voor een soort als C. Leptosoma toe te voegen.

1. Welke holenbroeder / rotsbewoner buiten een Julidochromis soort zou nog een optie zijn voor naast een groep slakkenhuiscichlides?
2. Zijn er naast een een combinatie slakkenhuis/rotsbewoner nog andere opties voor deze afmeting aquarium? Ik zou het liefst voor een optie gaan met 2 vissoorten.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
ik vrees dat dit aquarium te klein gaat zijn voor multi's en rotsbewoners.
 
Leptosomas boven met heelharde stroming en bij een fraktie rotsen of schelpen beneden een ander soortje binnen de perken houden.
Lido200.
 
Hierdoor overweeg ik een Juwel Lido 200 (70b*50d*65h) omdat dit vooralsnog de enige kortere optie is die toch een mooie diepte heeft, en waar alle andere benodigdheden bij zitten (omlijsting, afdekkap, pomp, verlichting, etc). De relatief ruime hoogte heeft weinig toegevoegde waarde qua hoeveelheid vis(soorten) vermoed ik zo, maar geeft de bak wel wat extra inhoud en daarmee stabiliteit qua waterwaarden.

Een optie die ik voor de hand ligt (schat ik obv ervaring in) is het houden van een groepje N. Multifasciatus gecombineerd met een rotsbewoner (bijvoorbeeld een Julidochromis soort) De territoria zouden dan zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst worden. Vanaf ca. de helft van de hoogte zal er relatief veel open water zijn, echter is de bak te klein voor een soort als C. Leptosoma toe te voegen.

1. Welke holenbroeder / rotsbewoner buiten een Julidochromis soort zou nog een optie zijn voor naast een groep slakkenhuiscichlides?
2. Zijn er naast een een combinatie slakkenhuis/rotsbewoner nog andere opties voor deze afmeting aquarium? Ik zou het liefst voor een optie gaan met 2 vissoorten.
Ik heb multi's en J. Ornatus in een 120cm, en daar komen ze elkaar regelmatig tegen, ondanks dat ik ze zover als mogelijk uit elkaar gezet heb. Ik zou het niet doen.
Ik ben relatief nieuw in Tanganyika, en een alternatief met meer dan 1 soort heb ik zo niet voor je, maar ik zou afzien van de multi's.
 
De bak is niet breed dus ik ben het eens met peter zijn betoog maar alleen Multis houden is ook erg leuk en ik heb ze in een 60cm gehad.
 
Dank voor de input allen. Klinkt alsof de Lido 200 wat weinig opties bied buiten een enkele soort. Ik ga de mogelijkheden m.b.t. een grotere bak nog eens goed bekijken en (het uitdagende deel) overleggen met mijn wederhelft.
Zodra ik er uit ben kom ik vast nog eens bij jullie terug met vragen over mogelijk visbestanden.
 
Als een meterbak zou passen dan heb je ook een kleine 200 liter maar wel een veel bredere bak.
 

Terug
Bovenaan